Jag fick ett meddelande som PM - men tycker att det kanske r allmnnt och ven kan postas hr.

FRGA CITAT
Du, rkade se en sak nr jag kollade omkring p MFT.nu.

http://www.mft.nu/es/product/product...0797&visible=2

"Enkel nybrjar- eller sportradio lmplig fr elmodeller. Avsedd fr modellflyg. Fr ej anvndas till bil/bt."

varfr fr den inte anvndas till bil/bt?

ibland har jag ven sett att till vissa prylar s rekommenderar de nn speciell sndare osv, varfr r det s? borde inte alla sndare funka till.. alla prylar?

SLUT FRGA CITAT

Jag svarade :

Det finns regler fr det mesta i samhllet och det r PTS - allts post och telestyrelsen som tillter eller frbjuder i detta fallet.

35 MHz r enbart tilltet fr flygverksamhet med modellflygplan.
Tanken r att man ska flyga p ett godknt modellflygflt men det r inte alltid handlaren berttar detta.

Problemet r ju om du kper en modell fr 1000:- och knatar ut p gatan eller trdgrden och slr igng din sndare. Samtidigt r det en snubbe som flyger en jetkrra p ett modellflygflt ngon kilometer bort och har samma kanal som du. Risken r stor att du str hans radio s att han i bsta fall kraschar sin modell fr mellan 25000 och upp till ver 100000 spnn fr en tvmotorig. I vrsta fall gr strningen att han kr p ngon/ngot som skadas illa.

Du r allts ansvarig om de hittar dig - och det r inte alls omjligt.
Nr de kr med dyrare modeller finns det alltid frekvensskanners som visar om det r andra i nrheten - sedan r det ganska enkelt att pejla in var och vem.

Allts -
1 . Det smartaste r att flyga p ett modellflygflt dr man har koll p vem som flyger med vilken kanal.
2. Kolla upp s att din park/trdgrd som du flyger i r minst 3000 meter frn ett modellflygflt.
3. Flyg dina billiga plan med 27 MHz eller 40 MHz s kan du bara bli strd / sjlv stra - bilar och btar.
1 - igen fast allra bst - kr med den nya tekniken med 2,4 GHz som r s smart att det inte har kanaler utan liksom trdlsa datorer kr med adresser som det finns "ondligt" mnga av.

/Patrik