Stötstängerna i 2mm kolfiber till skevrodren på min Yak är en aning för långa (95 mm) och jag behöver korta av dem med ca 10 mm. Vad är bästa sättet? Ska jag såga eller slipa ner dem till rätt längd med bänkslip, eller...?
Stötstängerna i 2mm kolfiber till skevrodren på min Yak är en aning för långa (95 mm) och jag behöver korta av dem med ca 10 mm. Vad är bästa sättet? Ska jag såga eller slipa ner dem till rätt längd med bänkslip, eller...?
Fila runt om med en fin trekantsfil (nålfil) och bryt av det sista.
Jag brukar använda kapskivorna på min Dremel wannabe, funkar finfint.
Men håll för näsan, har hört att man inte skall andas in kolfiberdamm.
/\/\vh // /\/\r J.
Min flygarkollega har äkta Dremel och gasmask, tror jag får våldgästaUrsprungligen postat av Mr J
Ett par varv maskeringstejp runt stången på kapstället innan du kapar med ett vasst bågfilsblad gör att fibrerna inte "flisar" sig!
Retroholic!
Lägg stången på ett plant underlag å en kniv åvanpå. och rulla stången fram å tillbaka med kniven ett par gånger så går den snart av.
//Kristoffer gustafsson
Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
Helikopter: T-rex 700 DFC,
Sändare: Futaba T18SZ,
Fick mina stötstänger kapade med "Krille-metoden", funkade utmärkt. Tack för alla tips.
Har fått fast alla roderhorn och fixat stötstängerna. Inte så mycket kvar nu: Sätta stötstänger på plats, montera stagen till stabben, montera sporrställ och landningsställ, göra radioinstallationen och köra in motorn.
När jag monterat sidrodrets roderhorn har jag satt dem bakom "hinge line", fick tipset av en kompis, monterar alltså pull-pull sidroder enligt Ackerman
http://www.qmfc.org/school/ackerman.htm