Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Ladda MC gelbatteri

  1. #1
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard Ladda MC gelbatteri

    Hittills har jag klarat mig utan fältack med lätt fältbox (har glödare och starter med inbyggda ackar och handdriven bränslepump) men nu då jag skaffat min första fyrtaktare märker jag att jag är i behov av fältack till glödaren. På vintern tror jag att det kommer att bli omöjligt att få stiftet så hett att den startar med min handglödare med 1,2V NiCd-batteri.

    Beställer en glödstiftsklämma och en startpanel med ställbar glödström.

    Hade alltså tänkt köpa ett 12V MC-gelbatteri för att få stiftet på fyrtaktaren att glöda bra.
    1. Hur stort batteri behöver jag för detta ändamål? Räcker 6A? (Vill hålla fältboxen lätt)
    2. Kan jag ladda gelbatteriet med min Swallow AC/DC2 som har Pb laddprogram?
    3. Vilken laddström ska man använda på ett sådant batteri?

  2. #2

    Standard

    6ah räcker och blir över för glöddrivaren, du kan gå lägre om du vill.

    Jag kör 12ah för strarter/glödström och kommer 'aldrig' att gå tillbaka till uppl.bara glödstickor. Motorn startar mkt bättre med en riktig glödare från power panel + att man har en bra indikator på power panelen som visar stiftets kondition.


    Jag laddar mitt fältack med en Ctek Onyx90 laddare från claes ohlson.

  3. #3
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Min starter orkade inte dra 1.20 motorer med ett 7A blyacc så jag bytte till 10A och det funkade bättre. Kan hända att 7A batteriet var gammalt med.. blev aldrig riktigt klok på det.

    Vill du ha en enkel blyladdare, tror att den är på 800mAh eller nåt så kan du få den mot portot. Maila mig din adress isåfall bara. Det är en enkel Biltemaladdare.

    Precis som T5 så har jag investerat i en Cetek laddare.
    / Christian Olsson

  4. #4
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av colsson
    Min starter orkade inte dra 1.20 motorer med ett 7A blyacc så jag bytte till 10A och det funkade bättre. Kan hända att 7A batteriet var gammalt med.. blev aldrig riktigt klok på det.
    Jag ska inte använda fältacken till någon starter, jag har en starter med två 3000 mAh 7,2V ackar som utan problem orkar dra igång min 1.41 tvåtaktare (Super Tigre G2300) inga problem med 1.20 fyrtaktaren heller.
    http://www.sabe.fi/hobby/index.php?p...941&grpid=5020

    Citat Ursprungligen postat av colsson
    Vill du ha en enkel blyladdare, tror att den är på 800mAh eller nåt så kan du få den mot portot. Maila mig din adress isåfall bara. Det är en enkel Biltemaladdare.
    Jag tackar, men min Swallow AC/DC2 har laddprogram för blyackar. Jag undrar bara om gel-ackarna kräver speciella laddare eller om jag kan ladda en sådan med min Swallow. Och vad ska laddströmmen vara om jag t.ex köper en 6A gelack? Skulle vara praktiskt att kunna använda samma laddare till allt. (Sändare, mottagare, LiPon, och blyacken)

  5. #5
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Jag laddar mina blyackar med Swallowen, funkar utmärkt!

    Jag laddar MAX 1/3 av batteriets kapacitetl


    //Matte

  6. #6

    Standard

    du behöver ingen speciel laddare till geleacken.
    din swallow fuger fint .plus du får bra info om acken med den laddaren.
    mvh daniel

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    360
    Jobb
    Skiftarbetare, HMAB i Sveg
    Klubb
    E-startermaffian & BJ's Modellflygklubb

    Standard

    - Sen brukar det stå data på accen om hur stor laddström den ska ha. Som oftast är det 1/10 av kapaciteten (0,1C), så ett 6Ah acc ska då laddas med 600mA. Men som sagt; kolla vad det står på accen/i papperna som evt. följer med innan du börjar ladda! Kom också ihåg att en blyacce mår bäst av att vara fulladdat hela tiden; ladda när du kommer hem så ska nog accen vara i många år.

    Mvh
    Taylorcraft
    ___________________________________
    Given enough power even a brick will fly.
    But the lighter the brick, the better it flies!

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Taylorcraft
    - Sen brukar det stå data på accen om hur stor laddström den ska ha. Som oftast är det 1/10 av kapaciteten (0,1C), så ett 6Ah acc ska då laddas med 600mA....
    Mvh
    Jag har svarat på en liknande fråga i någon annastans men det kan vara värt att ta det igen:

    Blyackar ska INTE laddas med konstant ström. Det är ett ganska säkert sätt att förkorta livslängden hos denna typ av ackar. Det fungerar bra för NiCd- och NimH-batterier men för blybatterier gäller laddning med KONSTANT SPÄNNING!

    Har du en "universalladdare med olika program väljer du helt enktelt blyprogrammet (Pb). Det spelar ingen roll om det handlar om vätske- eller gelbatterier.

    Om du istället har ett spänningsaggregat ställer du in det på ca. 2,3-2,4 V per cell (dvs. 13,8-14,4 V för ett 12 V blybatteri). Den initiala laddströmmen bör begränsas till som mest 30% av batteriets kapacitet, dvs. för ett 7 Ah batteri bör den initiala strömmen inte överstiga 2,1 A.
    Efterhand som batteriet laddas avtar strömmen och vid fulladdat batteri är den cirka 3% av batteriets kapacitet, dvs. ca. 0,2 A för ett batteri på 7 Ah. Räkna med att det tar cirka. 12-16 timmar för ett helt urladdat batteri.

    Allra enklast är att skaffa en laddare avsedd speciellt för blyackar. Bl.a. Clas Ohlson har en svensk laddare som heter CTEK Zafir. Rekommenderas å det varmaste!

    /Michael

  9. #9
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Tack för tipsen. Min Swallow AC/DC 2 har Pb-program så det borde inte vara några problem. Frågade på efter en liten ack hos en firma som säljer blyackar här i Vasa, den minsta de hade var 16Ah så det blir onödigt tungt i min lilla fältbox. Det borde nog räcka bra till glödström
    Å andra sidan kan jag ju vid behov fältladda mottagarack, sändarack eller seglarens lipo utan att öppna motorhuven på bilen med såhär pass stort batteri.

    Frågade på firman hur stark ström och försäljaren rekommenderade 1/10 av kapaciteten, så jag kommer att ladda med Pb-programmet på 1,6A.

    Såhär började min lilla verktygslåda se ut, kommer nog att förvara den med locket öppet eftersom jag inte vet om ett underhållsfritt batteri läcker vätgas.


  10. #10

    Standard

    Ackar köper man billigt på Biltema.
    Mina har hållit i flera år och still going strong...

  11. #11
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av T5
    Ackar köper man billigt på Biltema.
    Mina har hållit i flera år och still going strong...
    Vad blir frakten då? Fick min 16A underhållsfria ack här i Vasa för 55€.

  12. #12

    Standard

    Jag bor i närheten av Åbo så det blir ingen frakt.
    Att skicka ackar lär ju förstås kosta då de väger mycket... (Tänkte inte på att du inte har Biltema lokalt där du bor)

    Tror jag betalade typ €15-€25 för mitt 12ah, minns inte.

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    360
    Jobb
    Skiftarbetare, HMAB i Sveg
    Klubb
    E-startermaffian & BJ's Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Michael
    Citat Ursprungligen postat av Taylorcraft
    - Sen brukar det stå data på accen om hur stor laddström den ska ha. Som oftast är det 1/10 av kapaciteten (0,1C), så ett 6Ah acc ska då laddas med 600mA....
    Mvh
    ...Blyackar ska INTE laddas med konstant ström. Det är ett ganska säkert sätt att förkorta livslängden hos denna typ av ackar. Det fungerar bra för NiCd- och NimH-batterier men för blybatterier gäller laddning med KONSTANT SPÄNNING!

    /Michael
    FÖRLÅT! Du har HELT rätt! (smäll i bakhuvudet till mig!)

    Emellertid var det såhär jag tänkte: Max. 0,1C och sen upp till den konstanta laddspänningen! Blåser man på för mycket ström (det kan hända om man har en bra laddare med mycket kräm i...) förstörs också batteriet snabbt som attans...

    T.ex. är ett av mina bättre småbatterier (6,5Ah) märkt med följande info:

    Standby use: 13,6-13,8V
    Cycle use: 14,6-15V
    Initial Current: 1,95A MAX

    Så här får inte laddströmmen överstiga 1,95A (0,3C)...

    Mvh
    Taylorcraft
    ___________________________________
    Given enough power even a brick will fly.
    But the lighter the brick, the better it flies!

  14. #14

Liknande ämnen

  1. Ladda?
    Av lekman i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-05-30, 22:11
  2. Ladda LiPo 0.5C 1C 2C?
    Av Ålänning i forum Batterier och Laddare
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-12-22, 22:06
  3. Ladda LiPo?
    Av Rc-flygare i forum Elmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-05-06, 22:37
  4. Ladda och ladda ur NiMH med Hyperion?
    Av Ålänning i forum Batterier och Laddare
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-19, 18:22
  5. Ladda i och ladda ur
    Av sundqvistjohan i forum Batterier och Laddare
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-07-15, 14:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •