Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: radio

  1. #1

    Standard radio

    Hej hej. nu är de dags att köpa mig en egen radio.

    http://www.svensktmodellflyg.se/kopo...e=1&msgid=6435

    är det nåt att satsa på eller är det en " lekssaksradio" ?

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    106
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Brr, det är Walkeras radio.

    Walkera är ett kinesiskt företag som lever på att göra undermåliga kopior av kända rc-helikoptrar och sälja dem som sina egna billigt. I synnerhet elektroniken i Walkeras helikoptrar är dålig och är känd för att spontant gå sönder!

    Jag skulle absolut undvika den, inte bara pga märkets dåliga rykte utan även för att denna sändare bara har helikopter-funktioner (i motsats till sändaren de kopierat)och PCM:en är Walkeras egna så man kan bara använda den om man vill använda PCM (PPM stöder den alla märken).

    Dessutom, för 1500:- borde man kunna hitta en begagnad Graupner/JR mx-12 med ungefär samma tillbehör och det är en betydligt bättre radio.
    Hals- und Beinbruch!

  3. #3

    Standard

    som du kanske har förstått så är det helikopter jag huvudsakligen är intresserad av.

    klarar mig sig verkligen på 6 kanaler då eller behöver man mx-16 men 8 stycken?

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    106
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Man behöver bara mer än 6 kanaler ifall man vill ha en varvtalsregulator och kunna välja olika varvtal på den också (för metanolhelikopter).
    Och en varvtalsregulator är ytterligare en dyr pryl ( ~1000:- ) som inte är nödvändig och som inte ska användas förän motorn är inkörd. Dessutom en sak till som kan krångla. Men de är trevliga när man fått allt inställt och klart.
    Stirra dig inte bara blind på kanal-antalet utan minst lika mycket på vilka programmeringsfunktioner som finns mm.

    Dock ska jag säga att jag tycker att sändaren är den detalj man inte ska snåla på utan tvärt om, om man vet att man kommer att hålla på med RC-flyg i ett par år så är det sändaren man i första hand ska lägga pengar på.
    En bättre radio är lättare att programmera och man känner inte alls samma behov av att byta ut eller uppgradera en sådan på samma sätt som en heli så de tenderar att tjäna en i många år.
    Dessutom, du är intresserad av heli idag, men ser jag till mig själv och andra rc-heliflygare jag känner så börjar 90% fuska med träkors också vid sidan av efter tag.

    Så om du känner dig relativt säker på att du kommer att hålla på med detta i ett par år och du bara kan få in den i budgeten, köp hellre en MX-16s.
    (Men för den skull så skulle du säkert inte bli besviken med MX-12 heller)
    Hals- und Beinbruch!

  5. #5

    Standard

    MX-16 är då en radio man kan växa i några år.
    det är inte så att du har en radio som ligger på någon hylla och tar plats som du vill bli av med? isåntfall kan du höra av dig.

    jag har tittat lite i maualerna till olika sändare, och för mig känns det som en jävla jungel med alla olika inställningar till varje servo och så.
    hur fan tar man sig till väga :?:

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jocken90
    jag har tittat lite i maualerna till olika sändare, och för mig känns det som en jävla jungel med alla olika inställningar till varje servo och så.
    hur fan tar man sig till väga :?:
    Hej,
    Ja, tyvärr finns det ingen genväg. Det blir till att plugga och lära sig - samt det bästa det är om du kan vända dig till en Klubb och få lite hjälp. Sen är det så att en heli sällan är ett bra val om man skall lära sig flyga - jag rekommenderar alltid en enkel motor eller elsegelkärra först. Då kan du lära dig det grundläggande med lite "enklare" utrustning. En kvaddad heli är inte jämt så lätt att reparera - inte minst måste man få tag i reservdelar vilket kan vara problematiskt bara det för äldre helikoptrar. Och kostnaderna för heli-kvaddar rusar raskt i höjden, tyvärr.
    Hälsningar
    Roger

  7. #7

    Standard

    det är dock lite sen när jag redan har köpt en heli. men det är bara att ha " ingenting är omöjligt " i huvudet så fixar man nog mer än man tror.

  8. #8
    Nexuss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    758
    Jobb
    Steve Jung är jag och Är Hörselskadade själv (
    Klubb
    Stöd ÖMFK,RCFF och mitt Eget klubben

    Standard

    ok du kan vänd till www.rcheli.se dom kan rekommader dig för radio till helikopter !!

    för mig vanlig är JR Radio eller Futaba

    här ser ut:

    Den heter:JR PCM 9 II X



    Eller Futaba:FF9 super



    eller Alt här om du vill ha billigare då föreslår här:

    Futaba Ex 6 kanal heter här:



    6 Ex är ett 2.4 ghz som scanner söker till en ledig kanal plats för dig
    lätt att sköta kött där !!

    dom kostar ungefär från 1799 kr till 1890 det beror på olika Hobbybutiken som dom har avgöra


    MVH Steve

    Excell 60 2 St
    Heim 10 CC skala Hughes 500 E
    Concept SR
    Modeltech Cap 21 2 st
    Wonder 2 St
    skaffa:Ace Ultimate, Edge 540
    Ägare nuvarande Nya:Ultimate !!
    Min modellflyg:Cap 21 (modeltech)

  9. #9

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    6
    Jobb
    Kaffedrickare
    Klubb
    Landskrona Flygklubb

    Standard

    Steve är du från England?

  10. #10
    Nexuss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    758
    Jobb
    Steve Jung är jag och Är Hörselskadade själv (
    Klubb
    Stöd ÖMFK,RCFF och mitt Eget klubben

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Jivenius
    Steve är du från England?
    Nej Jag bor i sverige varför du fråga om detta ??

    MVH Steve

    Excell 60 2 St
    Heim 10 CC skala Hughes 500 E
    Concept SR
    Modeltech Cap 21 2 st
    Wonder 2 St
    skaffa:Ace Ultimate, Edge 540
    Ägare nuvarande Nya:Ultimate !!
    Min modellflyg:Cap 21 (modeltech)

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jocken90
    det är dock lite sen när jag redan har köpt en heli. men det är bara att ha " ingenting är omöjligt " i huvudet så fixar man nog mer än man tror.
    Hej igen,
    Det är ändå inte för sent att börja med en "vanlig" kärra först - fördelen är ju att helin får vara hel och fin ett tag till.. Samt att du får lite allmän spakvana vilket torde behövas. Du måste lära dig att flyga med båda spakarna simultant - och du har 2 funktioner på varje så det är otvivelaktigt en utmaning. Men visst är det som du säger - ingenting är omöjligt men som även andra sagt så skall du absolut leta upp en Klubb och dels få hjälp med intrimningen av helin - sen bör du också ha hjälp med din inskolning till att bli en heli-flygare. Att som total nybörjare ensam - och framgångsrikt - ställa in och sen trimma in en heli börjar nog i vart fall närma sig det omöjliga, tyvärr..
    Hälsningar
    Roger

  12. #12

    Standard

    hahaa :P
    joo, det ligger nåt i det du säger.
    var bor ni ? är det någon som vet en bra och aktiv heliklubb i stockholmstrakterna?

  13. #13

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    106
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Om du inte redan gjort det, skaffa en simulator!
    Det är mycket svårare än man tror att flyga rc-helikoter (Jag vet att jag aldrig hade kunnat lära mig flyga rc-helikopter utan en massa träning i simulatorn och då har jag ändå flugit planka i 20 år.)
    Till och med gratissimulatorn FMS är bättre än inget.

    En bra och aktiv heliklubb i stockholmstrakten verkar vara Solna MFK som håller till på Järvafältet i närheten av Kista.

    Om du inte redan gjort det, surfa in på www.rcheli.se där häckar betydligt fler rc-helikopterflygare än här.
    Hals- und Beinbruch!

  14. #14

    Standard

    jag har fms. det var av en ren slump att jag köpte den nästan och det är simen som gjort att jag blev intresserad.

    då låter solna som en bra klubb. ganska nära.

    jag hängt lite där men ändå faller jag tillbaka hit.

Liknande ämnen

  1. Radio?
    Av lekman i forum Allmänt och Tips
    Svar: 51
    Senaste inlägg: 2013-03-18, 07:02
  2. Val av ny radio ???
    Av INGEMAR NABBING i forum Skalamodeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-01-13, 17:48
  3. Radio 2.4
    Av harmon i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-03-23, 16:59
  4. JR radio
    Av tex i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-09-27, 21:13
  5. Radio
    Av klampe i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-08-27, 17:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •