Reklam

 
Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 78

Ämne: DX7 laglig eller olaglig?

  1. #21
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Är det inte så att man från början betraktade 2,4 GHz-sändare med 100 mW uteffekt som "Parkflygarsystem"? För att få en garanterad god räckvidd och säkerhet ökades effekten till 1 Watt (1000 mW) och man uppnådde då "Full" räckvidd.

    Då är det ju tveksamt om de "lagliga" Svenska systemen på 100 mW är att rekommendera till Jet-, stora exklusiva modeller eller helt enkelt till allt utom just Park- och Inomhusmodeller av just säkerhetsskäl.

    Det kvittar ju sedan egentligen hur bra sändare eller mottagare man har - Futaba, JR, Spectrum etc - för om sändarens uteffekt är mindre är räckvidden och signalstyrkan också mindre. Då bör man också göra nya tester med den nya "EU-effektgränsen".

    Europeiskt 2,4 GHz tillbaka till ficklampsstadiet...

    Eller....?

    Mvh
    Ove

  2. #22

    Standard

    Hej Ove
    Tror du att vårat 2,4ghz skulle vara sämre än det nuvarande 35mhz?
    På 35mhz är det mycket folk som flyger jet och stora modeller.
    Jag tror nog att våran lagliga 2,4 ghz är minst lika bra som 35mhz är idag.
    Detta kanske Procar kan svara på han borde nog ha test resultat på detta.

  3. #23

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Jag har ännu inte hoppat på 2.4 GHz-tåget men har ändå funderat lite grand kring vad de europeiska reglerna för utstrålad effekt har för betydelse för modellflyget.

    Om jag förstått saken rätt så är för frekvenshoppande teknik på 2.4 GHz-bandet den utstrålade effekten inom EU begränsad till 100 mW per 0.1 MHz bandbredd för frekvenshoppande system (FHSS) av den typ som Futaba utnyttjar medan effekten för den typ av teknik som Spektrum använder med sändning på två fasta frekvenser (DSSS) är begränsad till 10 mW per 1 Mhz bandbredd.

    Ej EU-anpassade Spektrum DX6 sänder med 20 mW och 1 Mhz bandpredd på två kanaler medan Spektrum DX7 sänder med 1 W och 1 MHz bandbredd. Det skulle innebära att DX6 sänder med dubbla uteffekten i förhållande till vad som är tillåtet och DX7 med 100 gånger(!) tillåten effekt.

    Detta leder till att jag undrar vilken räckvidd EU-godkända Spektrumsändare kommer att ha? Frågan föranleds av att man i USA inte rekommenderar att den effektsvagare DX6:an används för annat än slow- och parkflyerapplikationer.
    En jämförelse kan göras med de EU-godkända trådlösa nätverk (VLAN) som kör på 2.4 GHz under protokoll 802.11b och som är underkastade samma samma regler som våra radiosändare. Tillverkarna av dessa VLAN anger oftast ca. 100 m som en "säker" räckvidd för utomhusapplikationer. Antagligen blir räckvidden för modellflyg med fri sikt längre, men frågan är hur mycket längre?

    Vill jag som modellflygare för större modellflygplan som i många fall kan befinna sig ganska långt från piloten använda en EU-typad Spektrumsändare som sänder med halva den amerikanska DX-6:ans uteffekt? I dagsläget är jag ganska tveksam till detta.

    Jag kan inte låta bli att fundera kring frågan om hur väl de teknikval som Spektrum (DSSS) och Futaba (FHSS) gjort lämpar sig för använding inom EU. EU-reglerna som givetvis även gäller i Sverige innebär ju som ovan nämnts att den tillåtna uteffekten för Spektrum kraftigt begränsas i förhållande till vad som är tillåtet med Futabas teknik. Innebär regelverket därmed att Spektrums teknik ur räckviddssynpunkt, p.g.a. EU:s regelverk, kommer att vara underlägset Futabas teknik? I USA där man tydligen för bägge teknikerna tillåter lika hög utstrålad effekt spelar det inte någon roll vilken teknik man använder men inom EU så kanske det är väsentligt?

    /Michael

  4. #24
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Egentligen borde det faktiskt vara ganska enkelt. Är produkten CE märkt ? Om inte så är den inte godkänd.

    Ce märkning:
    http://www.pts.se/Sidor/sida.asp?SectionId=2810

    Alla lagar ang. änmet på post och telestyrelsen för er som orkar läsa igenom:
    http://www.pts.se/Sidor/sida.asp?SectionId=1162
    Mvh / Fredrik Glawe.

  5. #25

    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    129
    Jobb
    Örjan Wessberg Kolarvägen 4 61172 Stigtomta
    Klubb
    Nyköping

    Standard Jo...

    Citat Ursprungligen postat av Glawe
    Egentligen borde det faktiskt vara ganska enkelt. Är produkten CE märkt ? Om inte så är den inte godkänd.

    Ce märkning:
    http://www.pts.se/Sidor/sida.asp?SectionId=2810

    Alla lagar ang. änmet på post och telestyrelsen för er som orkar läsa igenom:
    http://www.pts.se/Sidor/sida.asp?SectionId=1162
    Jo, den är CE-märkt, dock tillsammans med ett (!)

    I dokumentationen som medföljer står det i att den är godkänd för användande i Sverige, men det är ju inte så enkelt.

    Idag finns det inget "test-organ" för CE märkning så det är helt enkelt upp till tillverkaren att garantera att den uppfyller CE-märkningen på rätt sätt. I spektrums fall så är det EU regler och våra egna tester som visat att den sänder med för hög effekt och därmed ej laglig.

    Dessa regler är verkligen EJ glasklara och det finns många olika tolkningar vad som egentligen gäller. Man kan som bekant tolka regler och lagar lite som man vill beroende på hur man själv tolkar dom etc.

    Jag struntar ärligt talat i dagsläget om den är godkänd eller ej då radion fungerar till 100% och då jag ej har lyckats att störa ut något annat så tror jag och hoppas att denna diskussion är lite "av en storm i ett vattenglas". Det är så förvirrat fram och tillbaka och en massa olika bud vad som gäller så jag fortsätter att använda min superba DX7:a tills dess
    att alla instanser är överens om vad som gäller...

    Procar hävdar att de kan "uppgradera" DX7 så att den blir godkänd enligt tidigare inlägg, men det finns ingen som säger ur radion fungerar efter det. Om det är så att räckvidden äventyras iom detta så föredrar jag att vara lite olaglig tills dess att lagstiftningen hänger med.

    Mvh Örjan.
    Spektrum DX7
    Spektrum DX3

    CmPro Cessna 182
    AXN Floater
    Sky Raider Mk1
    Seagull Spacewalker 2

    Kör även bil och båt när vädret tillåter:
    * HPI Savage ATV *
    * RS Racing Baja Buggy (30cc Bensin)
    * HPI Brama *
    Plus en radiostyrd pulka, radiostyrd vattenskooter och lite annat...

  6. #26

    Standard

    Finns det någon sett dessa test resultat på papper eller pdf? vet vi att så är fallet eller är detta en "hoax" som man säger på virus språk... allt är bara rykten, texter å information som flödar, jag har letat som fasen senaste veckan efter källinformation, varken på horizon eller graupner finns det någon som helst dokumentation på vad problemet egentligen är? är detta inte konstigt, varför reagerar vi och pratar om saker vi inte ens kan ta på?

    Det enda riktigt konkreta är procar som erbjuder ett "uppgraderings kit" för att få en E modell, va?! köper vi detta mambojambo bara utan hull å hår? ingen vet ju förfasen vad problemet är, hur ser test datat ut, vad hände med uppgraderingen, varför är dx-6 bara godkänd för parkflyer medans dx-7 är full räckvidd även i E version? hallå sverige??

    Ja Futaba grejar detta men skillnaden mellan spektrum å futaba är modulationen och med vilken effekt man får sända med resp modulation. Jag vill påstå att båda är lika farliga effektmässigt beroende på hur man mäter...

    Eller är jag bara ovanligt korkad i denna fråga?
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  7. #27

    Standard

    Nej, jag tror iaf att du är rätt ute.
    Hade ingen tagit upp "problemet" hade det aldrig funnits...

  8. #28

    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    129
    Jobb
    Örjan Wessberg Kolarvägen 4 61172 Stigtomta
    Klubb
    Nyköping

    Standard Helt rätt!

    Citat Ursprungligen postat av drhanke
    Finns det någon sett dessa test resultat på papper eller pdf? vet vi att så är fallet eller är detta en "hoax" som man säger på virus språk... allt är bara rykten, texter å information som flödar, jag har letat som fasen senaste veckan efter källinformation, varken på horizon eller graupner finns det någon som helst dokumentation på vad problemet egentligen är? är detta inte konstigt, varför reagerar vi och pratar om saker vi inte ens kan ta på?

    Det enda riktigt konkreta är procar som erbjuder ett "uppgraderings kit" för att få en E modell, va?! köper vi detta mambojambo bara utan hull å hår? ingen vet ju förfasen vad problemet är, hur ser test datat ut, vad hände med uppgraderingen, varför är dx-6 bara godkänd för parkflyer medans dx-7 är full räckvidd även i E version? hallå sverige??

    Ja Futaba grejar detta men skillnaden mellan spektrum å futaba är modulationen och med vilken effekt man får sända med resp modulation. Jag vill påstå att båda är lika farliga effektmässigt beroende på hur man mäter...

    Eller är jag bara ovanligt korkad i denna fråga?
    Kunde inte ha sagt det bättre själv!
    Detär ju det som jag också har försökt att få fram...

    Jag har också sökt efter "konkret" info, men det finns ju ingen!
    På Graupners hemsida hittar jag inte ett skit, men framför allt så
    finns inte ett ljud om detta på Spektrums egna hemsida.

    OM det nu vore så att DX7:an är förbjuden i hela EU (man har sålt tusentals enheter inom EU) och en uppgradering finns tillgängling så borde det väl i rimlighetens namn finnas någon info om detta på hemsidan?
    Inte ETT ORD om problem med lagstiftningen inom EU eller att de inte skulle vara godkända etc. Har mycket svårt att tro att en så stor tillverkare inte tar sitt ansvar om så vore fallet.

    Som jag tidigare sagt:
    Jag fortsätter att köra med min DX7 med gott samvete tills
    jag får 100% tillförlitliga besked om vad som gäller!

    Mvh Örjan.
    Spektrum DX7
    Spektrum DX3

    CmPro Cessna 182
    AXN Floater
    Sky Raider Mk1
    Seagull Spacewalker 2

    Kör även bil och båt när vädret tillåter:
    * HPI Savage ATV *
    * RS Racing Baja Buggy (30cc Bensin)
    * HPI Brama *
    Plus en radiostyrd pulka, radiostyrd vattenskooter och lite annat...

  9. #29

    Standard

    å mest roliga av allt...

    Futabas teknik tillåter om jag inte har fel 100mw per 0.1mhz kanal, rätt?

    Spektrums teknik har idag enl rykten 1w, men tillåts ha 10mw per 1mhz kanal dvs 20mw...

    Hoppsan nu vart Futaba, 3ggr farligare... Tänkt vad det blir om man vänder på siffrorna... Vem har tänkt på det??

    Varför läser man då om folk som är rädda att man ska slå på sin olagliga dx-7 radio å störa ner allt i världen? Det verkar ju räcka med att nån har sin Futaba Fasst radio...

    Ah det blir ju bara roligare ju mer man tänker på det hela och hur absurt det blivit?

    Vilken radio skulle ni vilja ha på fältet, och vilken rent tekniskt stör (eller ger dig bestånde mikrovågs strål relaterade skador på ögon å hjärna) mest förutsatt att man fäöljer reglerna om man har den lagliga varianten?
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  10. #30

    Standard

    Det är inte pga att det skulle vara farligt för människor effektbegränsningen finns.
    Varför skulle vi då frivilligt prata i timmar med mobiltelefon som sänder 2 W 1 cm från huvudet? Man har bara kunnat påvisa mätbar energiabsorbering på två ställen i kroppen. Hjärnan och testiklarna.

    Kan någon som äger DX7 säga om det finns ett "Declaration of conformity" underskrivet av representant för företaget. Utan det dokumentet får sändaren inte säljas inom EU.

    Orsaken till oro med för stark uteffekt på en del sändare är att det går inte att garantera att de som har godkännd uteffekt på sina sändare inte påverkas av dem som har kraftigare sändare. Att någon enstaka person påstår sig inte märkt någon störning saknar helt värde, det måste bevisas med vetenskapliga mätningar. Och självkart är det så att om det blir en störning är det inte den med högre effekt som blir drabbad.
    Om det trådlösa nätverket eller bluetothheadsettet blir utstört är faktiskt ingen större kris.

  11. #31
    webmaster RCFF - Administratör DanneGs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    673
    Jobb
    IT Chef
    Klubb
    Bergs RC

    Standard

    Suttit och läst lite på PTS sida och cemarkning.se
    Citerar lite här nedan

    Hur kontrolleras att en CE-märkt produkt är säker?
    Den myndighet som har utfärdat föreskrifter inom ett visst område utför en s k marknadskontroll. Den ansvariga myndigheten (PTS i detta fall) utför provnings- och dokumentationskontroll i butiker, på mässor och utställningar på eget initiativ eller efter tips från allmänhet och konkurrenter.
    Ska man tolka detta innebär det väl (rätta mig om jag har fel)
    att för att förbjuda DX7 i sverige så är det PTS som ska göra det och
    inget som klubbar eller förbund ska göra. Vill de att den ska förbjudas
    för användning ska de via PTS begära en test av radion.
    Om motsvarande myndighet i Tyskland upptäcker att den inte klarar
    CE märkningen kan de bara förbjuda den i Tyskland och inte nåt övrigt land.
    Det är så jag tolkat det iaf.


    Kan en produkt som skall vara CE-märkt importeras från ett land utanför EU?
    Ja, om den uppfyller säkerhetskraven i de europeiska bestämmelserna och är CE-märkt av tillverkaren. Om produkten inte är CE-märkt, är det importörens ansvar att sörja för detta efter att ha försäkrat sig om att produkten uppfyller kraven.
    Då innebär detta att en DX7 från tex USA är lika laglig som den som sålts i Sverige så länge den har CE märkningen.
    Misstänker man att den inte klarar CE märkningen så blir det samma förfarande som ovan.



    Har jag tolkat det rätt?
    Kanske finns nån med lite med juridiska kunskaper som kan kolla detta.
    Jag ska även ta och ringa PTS idag och verifiera uppgifterna

  12. #32

    Standard

    Framför allt så är det väl så att i myndighetssverige så kan bara en myndighet skapa förbud? Varken SMFF eller RCFF kan agera i ett myndighetsutövande... Däremot kan de ge rekomendationer, och som läget är just nu så kan man säga att rekomendationen är att så länge man inte 100% säkert har en en "E" version på radion bör man avvakta att använda sin radio.

    Enl RCFF regler faller detta under Sunt förnuft om jag tolkar det hela korrekt?

    Att hålla på med förbud hit å dit, puhää denna hobby skall vara rolig utan förbud, förbud har vi så det räcker ändå...
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  13. #33
    Nexuss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    758
    Jobb
    Steve Jung är jag och Är Hörselskadade själv (
    Klubb
    Stöd ÖMFK,RCFF och mitt Eget klubben

    Standard

    hallå där alla folk här varför ska vi snacka om DX-7 fortsättningen va ???

    nu är det räcketr noga med detta som har sagat redan att dom var redan godkännt för att dom fick godkännt in till alla HobbyButiken redan är gjorde nu så varför skrev om Procar ?? han är inte heller generalagent för DX-7 så utan han tog upp bara saken skiten från SMFF därför !!

    därför jag kollade upp aha där är SMFF som gjorde och babblade skiten om DX-7 eller Futaba ???
    det är framtiden redan nu då vi har bättre Radiosändare nu med 2,4 GHz inte snacka om Hög effekt eller mäta kolla nogga ???
    en av dom har sagt till mig om dom skulle inte godkännt då skulle inte säljer den DX-7 annars till Sverige det var gjorde redan i Januari sen kommer nu nya med Futaba som har sälde del av 6 Exp då är inte problem ???

    därför vi har fått del in nu så ska komma in i hösten nu med nya av 2,4 Ghz !!
    det var första logitech som fann uppfinnar med 2.4 ghz det var min första Joystcik till PC sen komma massor olika till överförning till TV och musik eller Trådlös för Nätverket t.ex m.m och vad som helst har blivit uppväxter till idag samma sak med nya 2.4 för Radiosändare det ska inte disktuera om saken här nu så jag var trött på att hörde babblade om DX-7 är redan gjorde klart i Sverige har dom köpte redan och nöjd med dom redan nu !!

    varför du skrev om SMFF i från början och Procar han är inte heller för generalagent för DX-7 va ???

    det är kvitt med dom har fått in godkännt klart
    och varför ni bara skriva mer och mer babbla om detta ???

    MVH Steve

    :? :? :? :? :?
    Excell 60 2 St
    Heim 10 CC skala Hughes 500 E
    Concept SR
    Modeltech Cap 21 2 st
    Wonder 2 St
    skaffa:Ace Ultimate, Edge 540
    Ägare nuvarande Nya:Ultimate !!
    Min modellflyg:Cap 21 (modeltech)

  14. #34
    webmaster RCFF - Administratör DanneGs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    673
    Jobb
    IT Chef
    Klubb
    Bergs RC

    Standard

    Anledningen till denna tråd och diskussion är att många säger att DX-7 inte är tillåten i Sverige, och det medför stora problem tex för de som tävlar och har en DX-7 då de inte får använda sin radio.

    SMFF har bla på sin sida skrivit:
    "När det gäller Spektrum DX 7 har den hittills ej uppfyllt kraven i EN 300 328
    och är alltså ej godkänd för användning i Sverige, även om den är köpt inom EU och är CE-märkt.
    "
    Stycket i sin helhet: http://www.modellflygforbund.se/t2.a...&x=1&a=1097927

    Då många klubbar är SMFF ansluten litar de på dem och deras rekommendationer,
    vilket innebär att de förbjuder dem som har en DX- 7 att använda utrustningen på deras fält.

    Jag har heller inte påstått att Procar är generalagent för DX-7 jag länkade
    till deras sida då den informationen som står i det brevet inte har lyfts fram tidigare.

    Jag är angelägen om att få svart på vitt hurvida DX-7 är laglig då jag
    själv har en sån och vill kunna flyga var jag vill utan strul.

    Att denna tråd växer som det knakar är ytterliggare ett bevis på att
    det är en fråga som i mina ögon behöver lösas.

  15. #35
    Nexuss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    758
    Jobb
    Steve Jung är jag och Är Hörselskadade själv (
    Klubb
    Stöd ÖMFK,RCFF och mitt Eget klubben

    Standard

    hej Danne !!

    vaddå vad har det att göra med RCFF här då ??? SMFF inte tillhör här !!

    dom kommer att tävlingar med DX-7 var redan gjorde !!

    dom använder den med helikopter Jag såg det själv !!

    jo,du tog upp med Procar varför du skrev här då ???

    du sade om SMFF nyss ???
    det har inte att göra med här heller !!

    Jag vill fråga dig har du äger DX-7 ja eller nej ??? va ???

    MVH Steve

    :? :? :?
    Excell 60 2 St
    Heim 10 CC skala Hughes 500 E
    Concept SR
    Modeltech Cap 21 2 st
    Wonder 2 St
    skaffa:Ace Ultimate, Edge 540
    Ägare nuvarande Nya:Ultimate !!
    Min modellflyg:Cap 21 (modeltech)

  16. #36
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av DanneG
    SMFF har bla på sin sida skrivit:
    "När det gäller Spektrum DX 7 har den hittills ej uppfyllt kraven i EN 300 328
    och är alltså ej godkänd för användning i Sverige, även om den är köpt inom EU och är CE-märkt.
    "
    Stycket i sin helhet: http://www.modellflygforbund.se/t2.a...&x=1&a=1097927
    Det jag undrar är var deras källa kommer från ? Jag vill poängtera att jag inte är kritiskt utan bara vill veta från vilken myndighet eller liknande informationen kommer från så att vi i RCFF kan diskutera igenom saken med.
    Mvh / Fredrik Glawe.

  17. #37

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Nexus
    hej Danne !!

    vaddå vad har det att göra med RCFF här då ??? SMFF inte tillhör här !!
    // Nej men diskussionen härleder ju oavsett vilket förbund man tillhör hurvida produkten är laglig eller ej. Tillika så är diskussionen skapad för att diskutera hurvida PTS och ev kopplingar mot EU/CE och normer.

    dom kommer att tävlingar med DX-7 var redan gjorde !!
    // När under sensate veckan tävlades det med dx-7 radio? Kan ju vara så att de du såg hade en "E" version?

    dom använder den med helikopter Jag såg det själv !!
    // Vad bra, en del har den till flyg andra helikopter... Bilåkarna har en de med... "DX-3"

    jo,du tog upp med Procar varför du skrev här då ???
    // För att procar är en importör av radion, de hade information på sin hemsida så konsumenterna vet hur de skall agera i fallet.

    du sade om SMFF nyss ???
    // ja det är det andra av två förbund, igen så har det inte nån egentligthet med radion och dess bruk.

    det har inte att göra med här heller !!
    // Vad?

    Jag vill fråga dig har du äger DX-7 ja eller nej ??? va ???
    // Jo danne äger en DX-7, läs han skriver "Jag är angelägen om att få svart på vitt hurvida DX-7 är laglig då jag
    själv har en sån och vill kunna flyga var jag vill utan strul."
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  18. #38

    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    129
    Jobb
    Örjan Wessberg Kolarvägen 4 61172 Stigtomta
    Klubb
    Nyköping

    Standard Jo...

    Citat Ursprungligen postat av Glawe
    Citat Ursprungligen postat av DanneG
    SMFF har bla på sin sida skrivit:
    "När det gäller Spektrum DX 7 har den hittills ej uppfyllt kraven i EN 300 328
    och är alltså ej godkänd för användning i Sverige, även om den är köpt inom EU och är CE-märkt.
    "
    Stycket i sin helhet: http://www.modellflygforbund.se/t2.a...&x=1&a=1097927
    Det jag undrar är var deras källa kommer från ? Jag vill poängtera att jag inte är kritiskt utan bara vill veta från vilken myndighet eller liknande informationen kommer från så att vi i RCFF kan diskutera igenom saken med.
    Det undrar jag med...
    Har sökt som en tok (och jag anser mig rätt bra på att söka) utan att hitta ett dugg av relevans angående DX7:an. Det finns bara en massa antaganden och olika teorier men inga "hardcore facts" i ärendet.

    SMFF hänvisar ju till detta:
    "Återförsäljare, importör, Graupner i Tyskland och konsumentrådgivare har konsulterats för att få fram korrekt information."

    Ingen av ovan är ju någon direkt myndighet eller liknande utan alla har egna vinstintressen i detta så jag tycker att det är helt horribelt att SMFF tar denna information så allvarligt utan att först försöka verifiera informationen. Dom gör en höna av en fjäder och sprider bara oro på detta sätt. Konsekvent fakta har jag inget emot men i detta fallet så presenteras inga fakta utan bara en massa olika antaganden.

    För övrigt så är det endast Procar som pratar om en "E-modell" hittar ingen information angående e-modeller någon annanstans.
    Att en "modifierad" och effektsänkt version som heter "E" skulle finnas till försäljning endast i EU verkar ju smått otroligt. Om så är fallet borde väl i rimlighetens namn "E-modellen" omnämnas på Spektrums hemsida?!

    Mvh Örjan.
    Spektrum DX7
    Spektrum DX3

    CmPro Cessna 182
    AXN Floater
    Sky Raider Mk1
    Seagull Spacewalker 2

    Kör även bil och båt när vädret tillåter:
    * HPI Savage ATV *
    * RS Racing Baja Buggy (30cc Bensin)
    * HPI Brama *
    Plus en radiostyrd pulka, radiostyrd vattenskooter och lite annat...

  19. #39
    webmaster RCFF - Administratör DanneGs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    673
    Jobb
    IT Chef
    Klubb
    Bergs RC

    Standard

    Jag skickade en allmän fråga till PTS
    "Om man har en radioanordning som är CE märkt men som i ett annat europeiskt land blivit uppmätt och visar sig inte klara av CE märkningen, blir den olaglig även i Sverige eller måste den testas här för att få den domen?"

    Kommer SMFF:s information från en myndighet (pts) vill jag ta del av det
    diarienummer som ärendet tilldelats.

    Jag hittar inget på PTS hemsida om något sådant.
    Alla deras beslut finns på webben
    http://www.pts.se/Sidor/sida.asp?SectionId=1139

  20. #40
    Nexuss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    758
    Jobb
    Steve Jung är jag och Är Hörselskadade själv (
    Klubb
    Stöd ÖMFK,RCFF och mitt Eget klubben

    Standard

    Jo dom var redan godkännt innan dom kommer in Hobbybutiken om dom är inte godkännt skulle inte ta emot Dx-7 heller !!

    därför jag hade pratade med MFT förut i Januari så det var dom vänta på PTS skulle godkännt dom eller eller men det blev så att fick godkännt att komma in och säljer Dx-7 det var därför jag fick veta och annan övrigt Hobbybutiken utan problem !!

    Annars skulle inte ha 2.4 Ghz med Radiosändare i framtiden blir trist bara problem med störningar ???
    kul inte att hända massor olycka !!
    t.ex jag minns att Lars palm i 2006 års hans Viggen blev krasch vad orsak ??
    han sade till mig enkelt svarade: Störningar av radio jösses oj oj

    jag förstod det var störningar så hans kostar hög fint Viggen bommm redan gick i rök va kul ???

    det var hemskt att se krasch så han blev ledsen säkert vet jag !!

    inte kul att störningar så han tog upp med scanner att kolla vem har störningar till hans Viggen Stackars
    det är bättre med framtiden en ny 2.4 ghz slipper kostar gick förlorare med stor flygplan !!

    sen dom tog upp här och babbla skiten om negativa om 2,4 ghz va kul att läsa ?? nää dom som äger Dx-7 vill inte höra om negativa saken om 2,4 ghz då ??

    om det skulle inte kul utan 2,4 ghz !!
    och SMFF tog upp bara med babbla om Försäkring och Danne skrev här om SMFF och Länkar till procar vad har att göra med dom ???
    därför jag var trött att läsa negativa massor om saken känns som han vill bara peka på saken att skulle inte godkännt av detta jag sade tdigare från börja att det var dom redan godkännt vet du vad betyder "Godkännt" är ??
    då dom börja säljer i Hobbybutiken redan nu och med PTS kolla upp dom innan dom ropade klart godkännt då dom tar in hobbybutiken ??
    vad rör om Försäkring ??
    det finns redan ute med 2.4 ghz där nu Tv-kort med trådlös och o.s.v som Jag skrev tidigare i den inlägg !!

    sen dom pratade om 1 W i usa eller 100mW för 2,4 ghz varifrån kommer du fick uppgifter ???

    MVH Steve

    :? :? :? :?
    Excell 60 2 St
    Heim 10 CC skala Hughes 500 E
    Concept SR
    Modeltech Cap 21 2 st
    Wonder 2 St
    skaffa:Ace Ultimate, Edge 540
    Ägare nuvarande Nya:Ultimate !!
    Min modellflyg:Cap 21 (modeltech)

Liknande ämnen

  1. 35 eller 2,4
    Av rc9 i forum FPV Radio 35 - 2.4 - LRS
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-04-04, 17:39
  2. Är min flygning laglig här?
    Av Fluf i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-03-17, 15:42
  3. Futaba, Hitec eller Spektrum, en smaksak eller finns det skillnader?
    Av FlygareFröjd i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-01-20, 12:05
  4. 2.4Ghz modul eller inte eller ny radio??
    Av Patrik J i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-08-03, 15:33
  5. PPM eller PCM!
    Av Jakob i forum Metanolmodeller
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-02-13, 10:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •