Reklam

 
Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 78

Ämne: DX7 laglig eller olaglig?

  1. #1
    webmaster RCFF - Administratör DanneGs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    673
    Jobb
    IT Chef
    Klubb
    Bergs RC

    Standard DX7 laglig eller olaglig?

    Då en annan tråd spårat ut lite ang diskussion om att Spektrums DX7
    är olaglig så hittade jag följande info:
    http://www.procar.se/index.php?optio...id=56&Itemid=1

    Och ska man tro den informationen ska det finnas flera olika varianter
    varav en av dem ska vara anpassade för EU bruk.

    Undrar om denna somma nånsim kommer att klaras upp.....
    Vad tror ni?

  2. #2
    Nexuss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    758
    Jobb
    Steve Jung är jag och Är Hörselskadade själv (
    Klubb
    Stöd ÖMFK,RCFF och mitt Eget klubben

    Standard

    Hej Hej !!

    hehe det är inte alls olaglig om DX-7 !!

    dom godkännt ändå den !!

    Nu förstår jag att det var SMFF som tog upp själv bara !!

    du kan bara bry inte om dom !!

    nu har folk köpte Dx-7 Flera och flera redan det var längre sen nu !!
    och Jag var medlem i Rcheli dom har Dx-7 massor nu !!
    och dom har sagt att är nöjd med detta redan nu !!
    utan problem det är inte alls olaglig !!

    MVH Steve

    Excell 60 2 St
    Heim 10 CC skala Hughes 500 E
    Concept SR
    Modeltech Cap 21 2 st
    Wonder 2 St
    skaffa:Ace Ultimate, Edge 540
    Ägare nuvarande Nya:Ultimate !!
    Min modellflyg:Cap 21 (modeltech)

  3. #3

    Standard

    Finns det ingen intern (JR, Spektrum och vilka fler som nu är inblandade) kamp utan alla inblandade är enade om vägen frammåt så tror jag att det redan är löst.

    I alla fall så hoppas jag allt detta orsakats av någon inte haft koll på papperna och vetat om det är EU anpassade sändare som gått ut till distributörerna eller inte.

    För dom som på egen hand importerat en sändare så vore det ju kanske också trevligt att veta om det är EU varianten eller inte.

    För båda dessa fall hoppas jag att vi ganska snart får klarhet i hur man skiljer dem åt. Ni som köpt en DX-7 kanske vet. Enligt Procar så skall det ju stå "SPM2712E" på kartongen, men gör det så även på sändaren?

    Är mycket nöjd med mina två JR-sändare och tänkte ta steget över till 2.4 GHz jag också framöver (även om det inte brådskar för min del).

    /Niclas

  4. #4

    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    129
    Jobb
    Örjan Wessberg Kolarvägen 4 61172 Stigtomta
    Klubb
    Nyköping

    Standard Fan vet...

    Blir bara mer och mer förvirrat...

    Kan inte admin/moderator klippa ihop inläggen om DX7:an
    så att detta blir den "enda" tråden om DX7?!

    Mvh Örjan.
    Spektrum DX7
    Spektrum DX3

    CmPro Cessna 182
    AXN Floater
    Sky Raider Mk1
    Seagull Spacewalker 2

    Kör även bil och båt när vädret tillåter:
    * HPI Savage ATV *
    * RS Racing Baja Buggy (30cc Bensin)
    * HPI Brama *
    Plus en radiostyrd pulka, radiostyrd vattenskooter och lite annat...

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    154
    Jobb
    Studerande
    Klubb
    Linköpingseskadern, Bigglesklubben, Malmens MFK

    Standard

    Alla sändare som är direktimporterade från USA (och asien?) är olagliga.
    Alla sändare som är köpta i Eu är lagliga

    eller?
    :?

  6. #6
    LANs avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    188
    Klubb
    Valdemarsviks Mfk

    Standard

    Håller med om att detta ämne blivit väldigt rörigt. Det finns två versioner:

    1. Enligt Procar så är det som H_enke skrev - alla direktimporterade sändare är olagliga och alla som sålts inom EU genom Horizons auktoriserade distributörer är godkända.

    2. Enligt SMFF's uttalande (som ska basera sig på info från Graupner m fl) så är det endast de sändare som Graupner fr o m nyligen börjat distribuera som är lagliga, övriga är olagliga oavsett om det köpts i Europa eller USA.

    Alternativ 1 låter mest troligt.

    /Leif

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Hur ser man då skillnad på dem??

    Det skulle vara intressant att få reda på varför det finns olika regler för detta (alltså trådlös överföring på 2,4GHz) i USA kontra EU.
    Varför kan man inte ha samma regler???
    Det skulle ju göra allt lättare för oss.
    Vi lever ju i en internetvärld idag med allt vad det innebär av global handel. Då måste ju elektroniknormerna i våra länder också samordnas.
    Något för SMFF:s frekvensanvariga att arbeta med!?

  8. #8
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    ..kan tyvärr inte binda ihop trådarna..Lessen..
    Jaka,dessa regler ligger låååångt bort från SMFF:s bord o risken att detta går att påverka för modelflygets skull är obefintlig..
    Så än en gång,reglerna är som de är,Spektrum/JR sänder med för hög effekt i topparna enl.mätningar europe-style..Detta är de facto anledningen till att de är olagliga..
    Sen kan man till världens ände diskutera om detta är klokt eller inte men det ändrar inget i sak.
    Så jag anser är det upp till var o en att avgöra om man struntar i detta eller inte..
    Futaba gick en annan väg,b.l.a en "frankrikeknapp" för att tillgodose regler i europa o håller sig inom tillåtna uteffekter..
    Att hålla på o idiotförklara SMFF eller någon klubb som har sagt nej till "fel sorts" Spektrum på tävlingar håller inte i mina ögon..
    Det är bara att gilla läget..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  9. #9
    Nexuss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    758
    Jobb
    Steve Jung är jag och Är Hörselskadade själv (
    Klubb
    Stöd ÖMFK,RCFF och mitt Eget klubben

    Standard

    hehe Jag håller med dig,Rickard (bokis ) jaa självklart hehe !!

    MVH Steve

    Excell 60 2 St
    Heim 10 CC skala Hughes 500 E
    Concept SR
    Modeltech Cap 21 2 st
    Wonder 2 St
    skaffa:Ace Ultimate, Edge 540
    Ägare nuvarande Nya:Ultimate !!
    Min modellflyg:Cap 21 (modeltech)

  10. #10

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    52
    Jobb
    Sjöman
    Klubb
    KRFS

    Standard Tänk att en enkel fråga om val av sändare kan spåra ut

    Jag är viserligen nybörjare men detta torde vara ett rekord i att tappa koncept eller är vår hobby så dåligt uppstyrd ?
    Frank

  11. #11
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Har man en icke godkänd sändare så är det väl bara att acceptera om det är stopp hos någon klubb, man får stå och titta på när kompisarna med godkända sändare står och flyger eller så köpa en ny godkänd.
    //Tobbe

  12. #12

    Standard

    Spectrum har gjort ett slarvigt jobb med designen. Eller så har de inte kunnat förutse vilken succe deras produkt skulle göra utan endast räknat med försäljning i USA.
    De skulle lagt in programmering av region och därmed signalstyrka redan från början. Att sälja en speciell EU-version är verkligen ingen bra lösning.

    Jämför hur det är med trådlösa nätverk. Där måste region anges för att tillåtet frekvensområde och signalstyrka används. Dessutom får man inom EU inte använda effektivare antenner utan att montera signaldämpare. Det är bara att acceptera att det är skillnad.

    Personligen ser jag Spectrum som en parantes i historien. De har utvecklat något vi väntat på länge men det troliga är att de snart är uppköpta av en större tillvekare (ska vi gissa JR?), kanske det varit planen från början, att det var inte tänkt att säljas utanför USA.

  13. #13

    Standard

    Hittade denna tråd
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=681742
    Om det stämmer är det ingen tvekan om DX7 USA-version är olaglig.
    Men jag frågar mig vad har de gjort med EU-versionen? Om de sänkt från 1W till 100mW så är det inte säkert den är laglig i alla fall. Det kanske bara är tillåtet med 10 mW.

  14. #14
    ssns avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    813
    Klubb
    Ulricehamns Modellflygklubb

    Standard

    Möe konstigt ang DX7 men...

    På min inköpt i Sverige står det:
    FCC ID:BRWDAMTX10
    IC:6157 A-BRWDAMT

    CE Märkning och allt....

    Är jag en Bov? Kör jag olagliga uteffekter? Funkar bra iaf....

    Sosen...

  15. #15
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Inte vet jag men jag tycker att "olagliga" sändare sålda av Svenska handlare ska bytas ut eller justeras om och godkännas.
    //Tobbe

  16. #16
    LANs avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    188
    Klubb
    Valdemarsviks Mfk

    Standard

    Nu kommer det gå att konvertera en DX7 köpt i USA till en laglig EU-modell, se länken:
    http://www.procar.se/index.php?optio...id=57&Itemid=1

  17. #17

    Standard

    Då vi på AKMG var först med att stoppa flygningarna med DX-7 har vi fått fram mer info om dessa sändarna på mycket kort tid.
    Vi hadde två flygare på Torslanda som har E modellen på dx-7
    och dessa enl Procar är lagliga och får flyga på Torslanda.
    Då jag tror att varken RCFF eller SMFF eller någon annan klubb stöder en olaglig sändare på sina flygfält.
    Och problemet med importerade sändare nu går att åtgärda hos Procar är väl detta problem snart ur världen !
    Och även om man står på sin gräsmatta på sin bakgård är ändå us-vers inte godkänd i EU eller SWE.
    Detta är inte en Tekninsk fråga utan en försäkringsfråga alltså säkerhet
    skall komma först.

  18. #18

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av starfighter
    Detta är inte en Tekninsk fråga utan en försäkringsfråga alltså säkerhet
    skall komma först.
    "Försäkringen skall komma först" stämmer nog bättre, det låter inte så säkert att skruva ner effekten med 90%.
    Men märker man som användare ingen skillnad alls med en "klen" sändare, så kan man gott följa lagen.
    Jag fortsätter nog att köra på 35 bandet tills detta är helt klarlagt.

  19. #19

    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    129
    Jobb
    Örjan Wessberg Kolarvägen 4 61172 Stigtomta
    Klubb
    Nyköping

    Standard mmm..

    Citat Ursprungligen postat av starfighter
    Då vi på AKMG var först med att stoppa flygningarna med DX-7 har vi fått fram mer info om dessa sändarna på mycket kort tid.
    Vi hadde två flygare på Torslanda som har E modellen på dx-7
    och dessa enl Procar är lagliga och får flyga på Torslanda.
    Då jag tror att varken RCFF eller SMFF eller någon annan klubb stöder en olaglig sändare på sina flygfält.
    Och problemet med importerade sändare nu går att åtgärda hos Procar är väl detta problem snart ur världen !
    Och även om man står på sin gräsmatta på sin bakgård är ändå us-vers inte godkänd i EU eller SWE.
    Detta är inte en Tekninsk fråga utan en försäkringsfråga alltså säkerhet
    skall komma först.
    Ja detta är ju en soppa utan dess like!

    Jag har själv en "olaglig" variant av DX7:an och är helt klart intresserad av en uppgradering MEN det verkar ju väldigt oklart allting och jag har mailat Procar för att se vad som erbjuds.

    Vad jag kan se än så länge så är det bara ProCar som pratar om en godkänd "E-modell" och ingen annanstans näms att det går att uppgradera eller att ens "E-modell" ska vara godkänd. Den enda fokuseringen som görs, i Sverige i synnerhet, är att DX7:an är olaglig i hela EU och att Graupner kommer att släppa en egen, uppgraderad, variation av DX7. Enligt, Der fürher, Graupner så är alla andra DX7 totalt olagliga och får ej användas i EU.

    Om jag får 100%iga garantier att min DX7 ej kommer att försämras i prestandan och garantier på att den efter uppgradering är 100% laglig i Sverige och resten av EU kan jag visst tänka mig att slänga ut några hundra på en uppgradering, inte annars...

    Mina åsikter.

    Flyg lågt och omtänksamt.

    \Ö.
    Spektrum DX7
    Spektrum DX3

    CmPro Cessna 182
    AXN Floater
    Sky Raider Mk1
    Seagull Spacewalker 2

    Kör även bil och båt när vädret tillåter:
    * HPI Savage ATV *
    * RS Racing Baja Buggy (30cc Bensin)
    * HPI Brama *
    Plus en radiostyrd pulka, radiostyrd vattenskooter och lite annat...

  20. #20

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av 1984:an
    "Försäkringen skall komma först" stämmer nog bättre, det låter inte så säkert att skruva ner effekten med 90%.
    Det finns ju rapporter på att flera som lyckats bra hittills med laglig effekt och ju fler som går över ju mer information om detta får vi.

    Men för att vrida på ord (1984 jag vänder mig inte direkt mot ditt inlägg utan citerar det för att spinna vidare på) så vill jag nog påstå att det finns ett intresse för säkerhet med att hålla sig inom lagen. Och därför är det bra att SMFF, RCFF, klubbar ja alla modellflygare gör vad vi kan. Eventuellt för att ändra lagen om så är önskvärt för oss.

    Vi är ju inte själva när det gäller att skicka ut radiovågor i luften. Det är ju t.ex. möjligt får några kreativa personer att dra igång ett eget trådlöst datanät som sänder på högre effekt än tillåtet. Hur nöjda skulle vi vara om det helt plötsligt ploppade upp sådana runt våra fält när vi alla gått över till 2.4 GHz.

    Vem vet den nya generationens bönder kanske förväntar sig att ha MSN, Skype etc i traktorn när de plöjer och varför betala mobiloperatörerna när det går "lika bra" att använda hetare accesspunkter för att förlänga räckvidden. Dessutom vem skulle det störa där ute på landet, så det gör ju absolut ingenting om man bryter mot lagen. :roll:

    Säkerheten i radiosändningar ligger delvis i att man vet vad man har att förvänta sig från andra. Vi har väl alla hört att man skall behandla andra så som man själv vill bli behandlad.

    Edit: Den där sista meningen blev kanske lite för mycket, kanske bäst att tillägga att man själv inte är en ängel alla gånger...

Liknande ämnen

  1. 35 eller 2,4
    Av rc9 i forum FPV Radio 35 - 2.4 - LRS
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-04-04, 17:39
  2. Är min flygning laglig här?
    Av Fluf i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-03-17, 15:42
  3. Futaba, Hitec eller Spektrum, en smaksak eller finns det skillnader?
    Av FlygareFröjd i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-01-20, 12:05
  4. 2.4Ghz modul eller inte eller ny radio??
    Av Patrik J i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-08-03, 15:33
  5. PPM eller PCM!
    Av Jakob i forum Metanolmodeller
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-02-13, 10:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •