Reklam

 
Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Skogsflygning ger urladdat lipo

  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    501
    Klubb
    Edefors Penguins

    Standard Skogsflygning ger urladdat lipo

    Efter att ha landat min E-starter uppe i en björk, så var jag tvungen att återansluta stabben till resten av planet. När det väl var gjort så verkade allt frid och fröjd men med planet en bra bit uppe i luften när jag skulle trimma in rodren så upptäkte jag att planet i princip var oflygbart. En lång minut väntade och det gjordes raska språng mellan hopp och förtvivlan när jag ena ögonblicket lyckats vända kärran mot mig och i det andra ser skiten vingla iväg mot grannen och även förbi grannen. Det hela slutar så klart med en smäll på okänt avstånd och osäker riktning in i en synnerligen välvuxen granskog.
    Nu efter ett par dagar så hittade jag då äntligen planet i till synes skapligt skick men planterat ca 15m upp i en ståtlig gran. Med en utrustning bestående av ett kastspö, ett stort drag och farsan var planet på väg mot moder jord med sån fart att det seglade rätt in i en annan gran och gick av igen. Det gjorde väl inte mig något, det var ändå elektroniken jag ville ha tillbaks. Felet verkar ha varit att skevrodrena blivit slitna så dom glappade i servoarmen.

    Nu till frågan: Hur får man ett urladdat lipo att ta laddning? Går det att bara shocka igång med ett annat batteri eller?

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    106
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Nej nej, försök absolut inte chocka igång det!

    Det du kan försöka är att långsamladda det ett tag med typ 0,1C och laddaren inställd på något annat program än lipo. Men bevaka den hela tiden och avbryt genast om något verkar fel.
    Ladda den på detta sätt bara så länge att spänningen i batteriet stigit nog mycket för att den ska gå ladda med det vanliga lipo-programmet.

    Tyvärr är det dock så att djupurladdningen har skadat din acc, så även om du får liv i den igen så blir den aldrig lika bra som förr och dessutom kommer den att åldras och bli (ännu) sämre snabbare än en frisk acc.

    Så mitt råd är att du låter den där accen gå till återvinning och köper en ny.
    Hals- und Beinbruch!

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    501
    Klubb
    Edefors Penguins

    Standard

    Hå, får väl se om man törs prova att ladda då. Annars blir det en ny. Tackar!

Liknande ämnen

  1. LiPo
    Av lekman i forum Elmodeller
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-01-14, 17:42
  2. urladdat lipo
    Av fattaren i forum Batterier och Laddare
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-05-04, 06:11
  3. Lipo!
    Av chulie i forum Elmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-12-08, 17:25
  4. lipo
    Av Torbjörn i forum Elmodeller
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-08-08, 21:34
  5. Gws Edf 50 och 11.1v Lipo?
    Av Casimir_rc i forum Elmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-13, 15:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •