Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: Caliber 5 Vs Thunder tiger raptor 50 titan

  1. #1

    Standard Caliber 5 Vs Thunder tiger raptor 50 titan

    Tjo

    Funderar på att införskaffa helikopter och har fastnat för TT raptor 50, som tydligen skall vara en av de mest prisvärda helis på marknaden. Dock ser jag att kyoshos caliber 5 kommer i ARF kit, vilket är en stor fördel då jag inte finner själva byggandet nåvidare upphetsande, snarare tvärtom. Antar att raptorn är ledande gentimot calibern, frågan är bara hur stort?

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    106
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Nu är monteringen av mekaniken bara en liten del av byggandet, och dessutom en av de roligare då det är som ett stort pussel där bitarna passar mycket bra. Efter det kommer monteringen av motorn och elektroniken plus montering och justering av alla länkar mm, programmeringen av radion etc. Det är den jobbiga och tråkiga biten och den är lika för raptor och Caliber och tar i praktiken betydligt längre tid än den första biten.
    Sen är det ingen tvekan om att det finns en fördel med att ha byggt den själv, då har du fått en känsla för hur allt är monterat vilket underlättar mycket när du behöver meka med den senare. (och det kommer du att behöva.)
    Hals- und Beinbruch!

  3. #3

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Magnus G
    Nu är monteringen av mekaniken bara en liten del av byggandet, och dessutom en av de roligare då det är som ett stort pussel där bitarna passar mycket bra. Efter det kommer monteringen av motorn och elektroniken plus montering och justering av alla länkar mm, programmeringen av radion etc. Det är den jobbiga och tråkiga biten och den är lika för raptor och Caliber och tar i praktiken betydligt längre tid än den första biten.
    Sen är det ingen tvekan om att det finns en fördel med att ha byggt den själv, då har du fått en känsla för hur allt är monterat vilket underlättar mycket när du behöver meka med den senare. (och det kommer du att behöva.)
    Problemet är att jag inge vet ett jota om just det du nämner, elektronik, justeringar, gyro inställningar mm. Även om det kanske är bättre att ha gjort allt själv så skulle jag nog föredra en förstahelikopter där allt är förmonterat, kanske dumt men men...

  4. #4

    Standard

    Du kan inte och FÅR inte lita på att en heli i ARF utförande är korrekt byggd, saknas det loctite i rotorhuvet nånstans så är det kört, så du måste iaf riva halva maskinen och kolla det. Som Magnus G skriver så kommer du få meka och dona oavsett vilken heli du väljer. Mitt förslag är isf raptorn för den tror jag har billigare reservdelar.

    EDIT: NÄR första kraschen kommer så måste du ändå göra om allt. Har du då gjort det en gång innan själv så vet du hur du ska göra och allt går snabbare att ställa in igen.

  5. #5

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av knas
    Du kan inte och FÅR inte lita på att en heli i ARF utförande är korrekt byggd, saknas det loctite i rotorhuvet nånstans så är det kört, så du måste iaf riva halva maskinen och kolla det. Som Magnus G skriver så kommer du få meka och dona oavsett vilken heli du väljer. Mitt förslag är isf raptorn för den tror jag har billigare reservdelar.
    Okidoki, då vet jag. Hur är flygkunskaperna på resp kopter då? raptor vet jag är ett av de vassaste modellerna när det kommer till avancerad 3d flygning, men hur är caliber?

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Forzberg
    Citat Ursprungligen postat av knas
    Du kan inte och FÅR inte lita på att en heli i ARF utförande är korrekt byggd, saknas det loctite i rotorhuvet nånstans så är det kört, så du måste iaf riva halva maskinen och kolla det. Som Magnus G skriver så kommer du få meka och dona oavsett vilken heli du väljer. Mitt förslag är isf raptorn för den tror jag har billigare reservdelar.
    Okidoki, då vet jag. Hur är flygkunskaperna på resp kopter då? raptor vet jag är ett av de vassaste modellerna när det kommer till avancerad 3d flygning, men hur är caliber?
    Vassaste vet jag väl inte, det hänger mer på piloten och vilken motor, blad, elektronik osv man har. Har läst att calibern är stabilare i luften men som sagt allt hänger på setupen. Även vilka blad och paddlar osv man använder.

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av knas
    Citat Ursprungligen postat av Forzberg
    Citat Ursprungligen postat av knas
    Du kan inte och FÅR inte lita på att en heli i ARF utförande är korrekt byggd, saknas det loctite i rotorhuvet nånstans så är det kört, så du måste iaf riva halva maskinen och kolla det. Som Magnus G skriver så kommer du få meka och dona oavsett vilken heli du väljer. Mitt förslag är isf raptorn för den tror jag har billigare reservdelar.
    Okidoki, då vet jag. Hur är flygkunskaperna på resp kopter då? raptor vet jag är ett av de vassaste modellerna när det kommer till avancerad 3d flygning, men hur är caliber?
    Vassaste vet jag väl inte, det hänger mer på piloten och vilken motor, blad, elektronik osv man har. Har läst att calibern är stabilare i luften men som sagt allt hänger på setupen. Även vilka blad och paddlar osv man använder.

    jaha okey, så du menar att, från materielltögon sett så är det ett marginellt lopp mellan raptor 50 titan och caliber 5? om man tex går in på amrekanska sidor är det nästan bara två märken som figurerar, det är t-rex och raptorn, har nog aldrig sett kyosho caliber nämnas en enda gång.

  8. #8

    Standard

    Jag kan ju bara tala av min egen uppfattning, jag har iaf fått för mig att calibern kanske är bättre kvalite än raptorn. Men pga det högre priset, speciellt på reservdelarna så är den inte lika vanlig, iaf inte i sverige antar jag. Raptorn är ju så vanlig så alla kan den i princip, t-rexen är en ny maskin som verkar väldigt bra, förrutom att pro varianten så knäcker man kolfiberramen även i en liten krash.

    har du vart in på runryder? där finns det en uppsjö med info..

  9. #9

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    106
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Forzberg
    Problemet är att jag inge vet ett jota om just det du nämner, elektronik, justeringar, gyro inställningar mm. Även om det kanske är bättre att ha gjort allt själv så skulle jag nog föredra en förstahelikopter där allt är förmonterat, kanske dumt men men...
    C5:an kommer inte RTF, så även där måste du i alla fall fixa allt som står ovan. Vilket är en bra sak, det är en stor tröskel att ta sig över, men det är värt det och det är lika bra att göra det med en gång.

    Vad gäller flygegenskaperna så brukar C5:an anses vara lite bättre än Raptorn även bortsett från blad, paddlar etc, men T-rex 600 får mer lovord på den fronten än både raptor och caliber.
    Hals- und Beinbruch!

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Jag är ingen heli-flygare men känner många - inte minst i min egen Klubb.
    Där är den vanligaste koptern Hirobo Sceadu - den hittar du t ex här - http://www.4fun.se/
    Det jag hör om den är att den har mycket hög kvalitet kombinerat med låga reservdelspriser - inte minst i Sverige via 4Fun.
    Sen skall du naturligtvis också kolla vad som är mest poppis i "din" klubb - såg att du är från Sundsvall och där har jag nog sett en hel del "Rappys" (hos MFK Skvadern) vill jag minnas. Det är alltid en stor fördel att välja en maskin som andra i Klubben har - är du nybörjare så kommer du garanterat att behöva hjälp. Ta en sväng till deras flygfält Öråker - tror att dom har tisdag- och torsdagkvällar som flygardagar under sommaren. Jag vet att det finns kunniga flygare där som gärna ger dig råd.
    Hälsningar
    Roger

  11. #11

    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    84
    Jobb
    Vaktmästare V-mina kyrka
    Klubb
    Genlanda MFK

    Standard

    tja.
    jag har själv en caliber 5,som tyvärr nu bara är skrot.
    men som sagt,köper du den i arf så MÅSTE du ändå montera ihop den litegran. tex ska stjärtbommen på,inga större problem eftersom den är färdigmonterad. men som det är nämnt tidigare i tråden så blir det ändå en hel del mixtrande innan du kommer upp i luften med den. all elektronik ska monteras. gyro,servo,strömbrytare,ack. + att det brukar va lite småfix man upptäcker under tiden man flyger...
    på calibern så sitter det en ack och mottagarlåda fram på helin så kabeldragning å montering av ack och mottagare är ganska simpel.
    det som tar tid är servomontering och länkagemontering och framförallt att lära sig radion och gyro.
    så än om du köper en raptor el caliber så kommer du måsta skruva å meka med den.

    sen kommer vi till reservdelsbiten.
    nu kraschade ja ganska hårt med min och bara reservdelar skulle gå på strax under 5 papp...dvs nästan en tusenlapp mer än vad den kostar att köpa komplett i paket.
    kyosho är DYRA i reservdelar.

    därför kommer ja nu att byta till antingen en R50 Titan el T-rex 600 Nitro.
    raptorn för att just det är mycket billigare reservdelar å dom flesta som flyger har raptor el känner någon som flyger raptor så delar brukar nog för det mesta inte vara nått problem att få tag på.
    T-rex 600 Nitro har ja bara läst om och sett bilder å lite flygning på datorn med...och den verkar ruskigt kompetent.
    har också hört att den ska vara bättre än både raptorn och calibern.

    el om du vill ha en riktigt billig heli gällande reservdelar så tror jag nog att det är Hirobo sceadule som gäller.

    men calibern flyger ruskigt fint. vass i svängarna å väldigt stabil.
    raptorn har ja inte flugit så den kan ja inte utala mig om men ja tror att den är nog inte sämre...ja menar...så många som flyger den..det måste ju betyda nått... :roll:

    du kommer att gå i backen för el senare och då är billiga reservdelar inte fy skam.

    har du någon flygklubb i närheten där du flyger?
    kolla vad dom har för maskiner.
    mitt råd är att skaffa en liknande maskin som dom har.
    då får du både hjälp och det är alltid nån som har nå reservdelar liggandes om olyckan skulle va framme.

    kör du någon sim?
    det är ett billigt sätt att lära sig flyga.det kommer du att spara MYCKET pengar på.

    och ja tror att det är en fördel att bygga ihop helin själv...då vet du att allt är ihopsatt som det ska och att det inte råkat bli "glömt" från fabrik.

    nu fick du lite att fundera på

    lycka till!!
    Futaba F7C 2,4 GHz
    T-Rex 500 ESP,BeastX
    Kyosho Edge 540 EPP Red Bull

    http://www.pixbox.se/usr_show_id90158_page0_order1.html

  12. #12

    Standard

    ojojoj, tack för alla svar, mycket vänligt av er!!!
    jo, precis som "McRegor" så är MFK den aktuella klubben, var väl 10år när jag var där sist, är 20nu. Jag som förövrigt trode att modellflyget hade dött ut helt pga bristande intresse, men till min stora förvåning och glädje har utvecklingen gått spikrakt uppåt! (iaf i sundsvalls trakterna)

    hmm, då ska vi se...en liten resumé av alla kommentarer
    jag skall alltså helst bygga hela helin själv så jag vet vart allt sitter.
    calibern är något stabilare i luften än raptorn men reservdelarna är riktigt kostsamma.
    raptorn har helt dugliga flygkunskaper och har billiga reservdelar.
    t-rex 600 ska tydligen slå de båda ovanstående (pust, dags att researcha en helt ny heli då).

    den tänkta simen jag funderar att använda är Reflex XTR tyvärr har jag bara programvaran. Är det någon som vet om det går att få tag i interface som ska vara mellan handkontrollen-kabeln-datorn?

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Forzberg
    o...Är det någon som vet om det går att få tag i interface som ska vara mellan handkontrollen-kabeln-datorn?
    Hej,
    Jo, det är den man betalar för när man köper programvaran... PDT_Armataz_02_03

    Men viktigast - som nybörjare - i ditt val av Heli är vad Klubbkamraterna kör och har kunskap om - har du ingen som kan hjälpa dig med inställningar är du nog rätt "rökt", tyvärr... Det är en hel del som skall ställas in både på helin och i radion. Så även för radiovalet skall man nog kolla lite på vad Heli-gubbarna i Klubben kör - det underlättar. Inte minst om du vill/skall köra dubbelkommando i början av Heli-karriären !
    Hälsningar
    Roger

  14. #14

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor
    Citat Ursprungligen postat av Forzberg
    o...Är det någon som vet om det går att få tag i interface som ska vara mellan handkontrollen-kabeln-datorn?
    Hej,
    Jo, det är den man betalar för när man köper programvaran... PDT_Armataz_02_03
    sant :badgrin:. måste väl erkänna att jag har fått låna ett ex av en kompis.

  15. #15

    Standard

    Trex 600 er super cool - har just bygd en 600 N

    Bygg video for 600E er här http://helifreak.com/showthread.php?t=13791

    Uppsättning af diverse http://helifreak.com/showthread.php?t=41692

    "Reservdels index" på olika heli http://www.rc-unionen.dk/nytforum/to...TOPIC_ID=24795

  16. #16
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Skulle bara vilja flika in lite. Köp en heli som dom andra flyger med i din närhet. Som i vår klubb, i princip alla som flyger heli har Raptor 50 eller Raptor 90. Så när jag blev med ny heli i våras så var mitt val enkelt, en Raptor 50 Titan. Underlättade när man kom till fältet första gången med den och dom "gammla rävarna" skulle studera bygget.
    Likaså om man behöver fråga något eller om någon frågar mej så underlättar det när man har lika eller liknande maskiner.
    I grann klubben flyger några med T-Rex 600 Nitro, läcker maskin som flyger otroligt bra. Kanske blir en till nästa vår 8)
    En anna grej att tänka på kan vara tillgången på reservdelar, men ioförsig, med internet är det ju inget större problem.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  17. #17

    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    84
    Jobb
    Vaktmästare V-mina kyrka
    Klubb
    Genlanda MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ompa
    En anna grej att tänka på kan vara tillgången på reservdelar, men ioförsig, med internet är det ju inget större problem.
    Nej internet gör ju reservdelar mycket lättare att få tag på.
    men tänk ändå på att det är stora skillnader i reservdelspriser.
    Caliber5(kyosho)=Dyra
    Raptor(TT)=Överkomligt
    Hirobo=Billigt

    har iaf beställt en ny heli nu. blev en raptor 50 titan.
    gluttade på trex600n sport,men det bidde en raptor
    calibern står iaf nu i bitar,får se när jag orkar skruva ihop den igen...mest troligt är att ja köper en ny caliber och använder den kraschade som reservdels heli... :roll:
    Futaba F7C 2,4 GHz
    T-Rex 500 ESP,BeastX
    Kyosho Edge 540 EPP Red Bull

    http://www.pixbox.se/usr_show_id90158_page0_order1.html

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    226
    Jobb
    snart industritekniker
    Klubb
    Södertälje mfk

    Standard

    Oavsett vad du väljer för heli så kommer det ändå vara piloten som begränsar.
    Har en Raptor 50 samt lite annat idag.
    När det är Raptorn som begränsar flygningen och inte piloten(dvs jag) så kommer jag köpa värre maskiner. Men det lär väl dröja ett par år....

  19. #19

    Standard

    Jag började med en R50 Titan och tycker den flög jättesnällt och bra. Sålde den till en kompis och köpte en Align 600N sport som jag för tillfället håller på att snickra ihop.
    Eftersom jag inte testat att flyga min 600N vet jag inte hur den är i luften jämfört med raptorn, men i finish, prylbögeri och hur rolig den är att bygga slår den raptorn på fingrarna alla dagar i veckan.

    600N är en liten pärla och som de säger i staterna; "If she flies as good as she looks, you got a keeper"

    600N känns otroligt fräsh i designen, mycket bling får man på köpet och det är 'roligare' att bygga den än raptorn som känns ganska plastig i jämförelse.
    R50 Titan är iaf en guldheli att flyga och man kan nästan köpa reservdelar på konsum eller be närmsta person om hjälp...Klart vanligaste helin häromkring, alla verkar ha en

  20. #20
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    T5.
    Den stora skillnaden på T-Rex 600N och 600N Pro?
    Vet att på pro så är det kolfiber chassie och, rätta mig om jag har fel, men tail rotor drivningen är väll axell driven medans N har rem driven tail. Är det mycket mer som skiljer?
    Har nämligen snöat in väldigt på en T-Rex 600N. Men vet inte om jag ska gå på en Pro eller en standard N. Kommer ev investera i en till våren.
    Vad ska du ha för motor och rotorblad till din T-Rex 600?
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


Liknande ämnen

  1. Thunder Tiger F-75s
    Av Emil i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-06-06, 20:59
  2. Raptor 50 titan
    Av Casimir_rc i forum Byggdagboken
    Svar: 57
    Senaste inlägg: 2008-08-24, 08:17
  3. Raptor 50 Titan
    Av Ompa i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-07-22, 12:48
  4. TT Raptor 50 Titan
    Av Ompa i forum Byggdagboken
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2007-07-09, 05:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •