Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Kombo Yak 54+ bensinare. HJÄLP!

  1. #1

    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    242
    Jobb
    Lärarkandidat
    Klubb
    EMFK, Engelholms ModellFlyg Klubb, MRFS Malmöradioflygsällskap

    Standard Kombo Yak 54+ bensinare. HJÄLP!

    Ok! Första inlägget här, läst en hel del , men behöver hjälp.

    Förresten så kanske jag bör presentera miog lite snabbt. Har flygit sedan i maj, är medlelm i engelholms modellflygklubb. Har i min hangar en styck worldmodels trainer, en calmato 40, och det senaste köpet, en Showtime 50 från hangar 9.


    Mina vinterplaner är att skaffa mig en "2 meters" med en lämplig bensinare till den.
    Drömmer just nu om Great planes Yak-54 från deras "performance series". i nosen tänkte jag sätta en 45-50cc bensinmotor. Har kollat på zdz och da, men det är en prislapp som är lite hög.

    Har hittat en 45cc på airmedia.se som verkar mycket vettig framförallt i priset. Vad finns det för andra alternativ i samma prisklass? Jag antar att jag får nöja mig med kopior, det är jag helt införstådd med, men var hittar jag dem? Hur r det med reservdelar?

    Är just nu väldigt inne på greatplanes yaken, vad finns det för andra alternativ?
    Har väl lagt mig på en budget runt 8000-10000kr. Tänkte mig då plan+motor+servon. Är det orlimligt?


    Mycket text blev det, hoppas ni pallar läsa samt svara!

  2. #2
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    unitedhobbies har en bensinare för $199. Jag vet dock inget om den
    Mvh / Fredrik Glawe.

  3. #3
    Stuffs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    118
    Jobb
    Svarvare , Svetsare
    Klubb
    Södra Dalarnas Radioflygklubb

    Standard

    Kolla combon Yak 54 / DL50 på http://www.peakmodel.com
    Ja har beställt en sånn å den ligger i stockholm på tullen så nu väntar ja på att den ska komma hem ja har hört mycke gått om den combon

    MvH Andre´

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Är helt utan kunskap om bensinare men sånt brukar ju inte hindra en att ge "goda" råd på ett forum..
    Hursomhelst - Full Kontroll har en rova som jag sett flyga i en av deras kärror. Huruvida den är bra eller ej får nog andra avgöra men snygg är den - http://www.fullkontroll.se/crrc-gf45...af2ced2adb50d2
    Hälsningar
    Roger

  5. #5
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Tänkte jobba nu, men tyckte det var mera intressant att kolla vad Yaken skulle kosta med rekommenderad motor

    Vet inte om det blir någon administrationsavgift i tullen, men jag räknade enbart med 25% moms.

    10 000 räckte inte riktigt för plan, motor och servon men nästan - då är det motorn som GreatPlanes rekommenderar.

    Min lilla uträkning:
    http://johansundqvist4.googlepages.com/yak.htm

  6. #6

    Standard

    jag skulle kolla på fullkontrolls extra 260 kombo
    http://www.fullkontroll.se/above-ext...or-p-3794.html

    såg den i arvika å den flyger riktigt fint.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  7. #7

    Standard

    Hej!

    Kan starkt rekommendera GP Yaken!
    Har en själv jag precis börjat träna IMAC med! Kan tillägga att jag lärde mig flyga i vintras! Flyger helt odramatiskt! Styr dit man pekar o svänger på en femöring! Drar man full höjd i låg fart trillar den snällt rakt frammåt!
    Jag flyger den med en SPE 40cc med 20x10" propp! Motorn kostar 2195:- hos AIRCPRO!

    Köp Yaken! Den är underbar att både bygga med superkvalite samt super o flyga!

    Tobias Halmstad

  8. #8

    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    242
    Jobb
    Lärarkandidat
    Klubb
    EMFK, Engelholms ModellFlyg Klubb, MRFS Malmöradioflygsällskap

    Standard

    Ja, yaken har jag i princip bestämt mig för. Har faktiskt ändrat mig lite och har börjat snegla lite på en zdz 40cc. Jag har efter erfarenhet lärt mig att det är skit att snåla in på grejer. Så en märkes motor blir det nog med stösrta sannolikhet!

  9. #9

    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    242
    Jobb
    Lärarkandidat
    Klubb
    EMFK, Engelholms ModellFlyg Klubb, MRFS Malmöradioflygsällskap

    Standard

    Hur är det med en billigare motor kontra en lite dyrare? Betalar man mycket för namnet eller är motorn i sig betydligt bättre? Har hittat en crrc pro som ligger kanon i min budget. Låter ju verkligen nästan lite för bra för att vara sant med en komplett bensinmotor för 2495:-. Är de något att ha?=

  10. #10
    Johnnys avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    377
    Jobb
    Arbeidsleder Norasonde Arbeidsinkludering AS.
    Klubb
    Kongsvinger MFK

    Standard

    Hei.

    Jag holder med DrHanke i denne saken.
    Den er billig og bra. Med servoer og alt under 10tusen spenn.
    Jag har prövd masse 2 meter extraer av div. fabrikat.
    Dom er lika bra alle sammen.
    Neste trinn. ARF Composit 2,1 meter 7000.- spenn.
    Motor med avgass. 7000.- spenn.
    Kraftiga servoer. 6 stk. 750.- spenn stk. 4500.-
    Elektronikk. 5000.- spenn.
    Lykke til.

    Mvh. Johnny.

  11. #11
    Stuffs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    118
    Jobb
    Svarvare , Svetsare
    Klubb
    Södra Dalarnas Radioflygklubb

    Standard

    Ja fick hem min YAK54 i da och allt ser kanon ut så nu väntar ja bara på servon och motagare m.m

    MvH Andre´

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Skickade efter en Yak från Peakmodels för två veckor sedsan och fick hem den i måndags.
    Väldigt fin kärra! Kostade ca 3000:- (fraktfritt) samt 904:- i tullavgifter.
    Ska ha en MVVS 45cc motor i min.
    Instruktionerna man fick med (på CD ) visar att kanisterdämpare kan användas men tyvärr har de gjort om Yaken lite grand så kanisterdämpare passar inte rakt av som instruktionerna visar. Men jag kommer att fixa till det i alla fall.

    Hoppas jag läste fel i ditt meddelande att du började modellflyga i Maj i år och tänker börja flyga en så stor (och farlig) kärra som 216cm Yaken.
    Jag kan ju inte stoppa dig men avråder bestämt från att börja med en så stor och farlig kärra när du precis lärt dig flyga.
    Det finns så mycket du inte kan än som handlar om flygskicklighet och hur man handhar motorer men också sådant som handlar om krafter som planet påverkas av och hur man bygger och reparerar flygplan. Sådant man lär sig efter flera års modellflygande (framför allt tävalande) och byggande. Och då menar jag inte enkelt sammansättande av ARF kärror...

    Nej! Lär dig först flyga avancerat med en enkel lågvingad kärra med .40 motor. Typ ett "Ryggskott", alltså en Q-500 modell avsedd för en 6,5cc motor.
    Med avancerad flyging menar jag att kunna utföra manövrer med planet som fkunna rolla spikrakt, att flyga inverterat på låg höjd, göra stallturns på låg höjd med upptagningar någon meter över marken, dyka rakt ner på fullgas från några hundra meters höjd och ta upp på några meters höjd. rollande cirkel , Cubansk åtta , snapprollar , spinna ,snapprolla, Lomchevalk. etc.

    När man kan det här och man kan göra "smörlandningar" varje gång man landar (Även med motorbortfall var som helst över fältet) och man kanske tävlat lite grand (Helst i Q-500 pylon ellelr någon annan snabbare pylonklass, så att man vant sig vid snabba flygplan och kan flyga "wing to wing " tight ...tillsammans med flera andra andra maskiner och vet hur man ska bygga ett flygplan och vet vad man ska vara speciellt noga med vid bygget ...först då skulle jag säga att man är lämplig att flyga en så stor och farlig kärra som en den Yak vi pratar om ovan. Och då handlar det om år av erfarenhet!
    Annars handlar det bara om prestige...Den som har största planet är bäst!...för det är ju inte det det handlar om eller hur?

    Hälsningar!
    Jan Karlsson
    Väsby MF

  13. #13
    Stuffs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    118
    Jobb
    Svarvare , Svetsare
    Klubb
    Södra Dalarnas Radioflygklubb

    Standard

    Jag började flyga i år i juni efter 150 timmar i simulator och ja tycker de går riktigt bra ja har en traniner .40 klass kör combat har en UCD60 och en polecat 50 å en heli ( raptor 50 Titan ) och de har inte varit nåra problem me dom så de lär väl inte va nåra problem och flyga Yak med små roderutslag heller så får ja väl trappa upp roderutslagen efter hand.
    Varför säger du att Yak:n är så farlig den flyger man ju sakta med imot om ja skulle skaffa mig en Q-500 , superquicker eller en f3d dom måste ju va mycke faligare i och med att det går fortare

    MvH Andre´

  14. #14
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Sälla Jaka det finns talanger som efter ett halv år flyger skjortan av gubbar som flugit i 30 år, jag har ett exempel.


    Anders Näverlind Umeå var efter 4 månader grym på att flyga helikopter och efter 8 månader var det ingen här uppe iaf som kunde mäta sig med honom, och efter 1 år och tre månader flög han så här ftp://rcheli:guest@sidewinder.myftp...._forsmyran.wmv
    ftp://rcheli:guest@sidewinder.myftp....07-Curtis2.wmv

    Sedan så har vi Tobias han flög lite för 8år sedan men köpte kring jul 2006 en midvingad Cobra, en 250cm Extra 330 med 3W 85 och en Funtana S90 efter några veckor tog han upp sin Extra utan problem.


    Jag är inte det minsta orolig när Tobias flyger stor Extran i min närhet men däremot så har jag under sommaren på vissa meetingar fått vara rädd för ett par äldre gentlemän med minst 30års erfarenhet och deras STORA skalamaskiner.

    Jag menar att det finns de som efter ett halvår är mogen och lätt flyger en 3 meters kärra utan fara för omgivningen och dem som efter 30 år inte ska flya annat än en .40 Cub för en sån räcker för att de ska vara livsfarlig för omgivningen.

    Med Vänlig Hälsning
    //Tobbe

  15. #15

    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    31
    Jobb
    Säljare
    Klubb
    Ängelholm/Helsingborg

    Standard

    Måste hålla med, jag har sett personen i fråga flyga, och jag lovar han har bra koll på läget!

  16. #16

    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    242
    Jobb
    Lärarkandidat
    Klubb
    EMFK, Engelholms ModellFlyg Klubb, MRFS Malmöradioflygsällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka
    Hej!
    Skickade efter en Yak från Peakmodels för två veckor sedsan och fick hem den i måndags.
    Väldigt fin kärra! Kostade ca 3000:- (fraktfritt) samt 904:- i tullavgifter.
    Ska ha en MVVS 45cc motor i min.
    Instruktionerna man fick med (på CD ) visar att kanisterdämpare kan användas men tyvärr har de gjort om Yaken lite grand så kanisterdämpare passar inte rakt av som instruktionerna visar. Men jag kommer att fixa till det i alla fall.

    Hoppas jag läste fel i ditt meddelande att du började modellflyga i Maj i år och tänker börja flyga en så stor (och farlig) kärra som 216cm Yaken.
    Jag kan ju inte stoppa dig men avråder bestämt från att börja med en så stor och farlig kärra när du precis lärt dig flyga.
    Det finns så mycket du inte kan än som handlar om flygskicklighet och hur man handhar motorer men också sådant som handlar om krafter som planet påverkas av och hur man bygger och reparerar flygplan. Sådant man lär sig efter flera års modellflygande (framför allt tävalande) och byggande. Och då menar jag inte enkelt sammansättande av ARF kärror...

    Nej! Lär dig först flyga avancerat med en enkel lågvingad kärra med .40 motor. Typ ett "Ryggskott", alltså en Q-500 modell avsedd för en 6,5cc motor.
    Med avancerad flyging menar jag att kunna utföra manövrer med planet som fkunna rolla spikrakt, att flyga inverterat på låg höjd, göra stallturns på låg höjd med upptagningar någon meter över marken, dyka rakt ner på fullgas från några hundra meters höjd och ta upp på några meters höjd. rollande cirkel , Cubansk åtta , snapprollar , spinna ,snapprolla, Lomchevalk. etc.

    När man kan det här och man kan göra "smörlandningar" varje gång man landar (Även med motorbortfall var som helst över fältet) och man kanske tävlat lite grand (Helst i Q-500 pylon ellelr någon annan snabbare pylonklass, så att man vant sig vid snabba flygplan och kan flyga "wing to wing " tight ...tillsammans med flera andra andra maskiner och vet hur man ska bygga ett flygplan och vet vad man ska vara speciellt noga med vid bygget ...först då skulle jag säga att man är lämplig att flyga en så stor och farlig kärra som en den Yak vi pratar om ovan. Och då handlar det om år av erfarenhet!
    Annars handlar det bara om prestige...Den som har största planet är bäst!...för det är ju inte det det handlar om eller hur?

    Hälsningar!
    Jan Karlsson
    Väsby MF

    Alltid intressant med åsikter från andra människor, uppskattas. Det som du anser med avancerad flygning klara jag utan några större problem och måste addera att jag har så pass mycket självvarelsedrift att jag inte hoppar på något som jag vet att jag inte klarar av. Sätter trepunktslandningar med min showtime varje gång. Skillnaden mellan den maskin jag flyger nu och den jag kommer skaffa mig är storleken. Sedan förstår jag naturligtvis att en större maskin automaiskt innebär större risker. Återgien anar jag en attityd att ARF är skit, och det blir bättre att bygga själv osv. Nu r det såhär att jag sätter flyg tid framför byggtid. Att jag sedan har en hope kompetenta byggare i min klubb utesluter ju inte att jag frågar de om råd när det gäller att göra en arf bättre, åtminstone byggbadsmässigt, eller hur?

    Ända sedan jag började flyga har jag drömt en tvåmeterskärra. Dels för att de ser enormt mäktiga ut och enligt personer jag pratat med i min omgivning flyger mycket bra. En slags bra deal mellan flygbarhet och storlek. Sedan att jag inte större bil gör att en större kärra är omöjlig att ha just nu.

    Att påstå att det handlar om prestige tycker jag nästan är lite banalt om du ursäktar. Om presitge inte hade funnits så hade nog de flest exklusivare bilmärken fått slå igen sina portar för länge sedan. Jag vill nästan med hundraprocentig säkerhet påstå att om samtliga modellflygare hade möjlighet hade de viljat äga ett fullskala plan. Jag vet att jag hde velat det. Men nu är ju fallet som sådant att det är totalt omöjligt för de flesta. En orsak till att man väljer modellflyghobbyn är väl att kunna flyga utan att vara bra stadd vid sin kassa. Att hobbyn ifråga inkluderar fina sociala utbyten mellan männsikor, utvecklar finmotorik och tekniskt tänkande är en fin bonus.

    Om det inte handlar om prestige, varför köper du i såfall en så pass stor yak som du gjort?

    Jag hade uppskattat om du hade berättat lite om maskinen du har köpt, om du kan rekomendera den framför great planes yaken. Det hade jag verkligen uppskattat, för en "stor och farlig" 2meters kärra blir det!

    verkligen inte att du ser det här inlägget som ett påhopp och en provokation från min sida, jag är bara så trött på människor som hela tiden ska klappa en på axeln och säga "du r inte mogen för ditten eller datten, det vet jag, för jag har så mycket mer erfarnhet.."

    Väl mött!

    Magnus Göransson, Ängelholm

  17. #17
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Hej,jag tror att det kommer att gå bra utan tvivel ..
    Tack för en nyanserad o bra essä,upskattas! PDT_Armataz_02_43
    Jag skulle vilja slå ett slag för H-9 extran som jag har kladdat på o tycker är VÄLDIGT trevlig..den perfekta budgetmotorn till den är en DL-50 (kinestrevligmotor till ett bra pris)som oxå har kollats in o den kombon tror jag på..Alt. en zdz till "lite" mer pengar..
    Men GP är fin,medges..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  18. #18


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Ni har säkert rätt på båda sidorna - som vanligt är inte allt svart eller vitt. Jaka ser det säkert ur ett generellt perspektiv då jag kan hålla med honom - det är få med så pass kort flygkarriär som bör välja en sån kärra.
    Och ni som sett något "underbarn" - givetvis har ni rätt i det specifika fallet. Men underbarnen är enl min erfarenhet rätt ovanliga så man skall inte ta detta som intäkt att "alla" fixar detta. Tänk på att det kan vara nybörjare med avsevärt lägre nivå än Magnus som därmed "luras" att ta ett för stort kliv....
    Men i detta specifika fall verkar det ju som att det bör fungera - du Magnus verkar ju vara en medveten flygare och ha tränat på olika kärror och med SIM så det är bara att önska lycka till.
    Men jag skulle vilja att ni inte sågar Jaka's åsikter - i det flesta fall så är nog hans bedömning den som stämmer bäst. Men undantag finns givetvis som vi ser här ..
    Hälsningar
    Roger

  19. #19

    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    242
    Jobb
    Lärarkandidat
    Klubb
    EMFK, Engelholms ModellFlyg Klubb, MRFS Malmöradioflygsällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis
    Hej,jag tror att det kommer att gå bra utan tvivel ..
    Tack för en nyanserad o bra essä,upskattas! PDT_Armataz_02_43
    Jag skulle vilja slå ett slag för H-9 extran som jag har kladdat på o tycker är VÄLDIGT trevlig..den perfekta budgetmotorn till den är en DL-50 (kinestrevligmotor till ett bra pris)som oxå har kollats in o den kombon tror jag på..Alt. en zdz till "lite" mer pengar..
    Men GP är fin,medges..
    Fint med åsikter. Tack bokis för berömmet!

    Jag är lite kräsen måste jag säga och tycker att extra 260 inte är hälften så snygg som extra 300. hade det varit extra 300l så hade jag inte bangat.
    Yaken väljer jag främst för att jag tycker den är så himla, ursäkta uttrycket, porrig. Det är något speciellt med ryska flygplan, eller hur? Om du bokis hade fått välja, vilken hade du tagit? yaken eller extran?

    om du bokis Jag har mer eller mindre bestämt mig för en crrc pro 45:a. HAr läst både gott och ont om den, men jag kör en chansning. Totalt skräp kan det inte vara. Var kan man hitta DL motorn här i sverige? Handlar gärna av svenska handlare.

    Vad tror ni om servon? Ska jag satsa på några digitala till 2 meters yaken?
    eller är det överkurs?

    Återigen, Jaka, se inte mitt inlägg som ett påhopp utan snarare som en åsikt från mig. Jag har hört från mina klubbkompisar att jag har gjort stora
    framsteg inom en kort tid. Jag gör bara det jag tycker är roligt. Och det man är bra på blir automatiskt roligt, eller hur?

  20. #20

    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    242
    Jobb
    Lärarkandidat
    Klubb
    EMFK, Engelholms ModellFlyg Klubb, MRFS Malmöradioflygsällskap

    Standard

    Förresten! Kan crrc pro motorn på 45cc räcka till i yaken om jag vill leka lite 3d?

Liknande ämnen

  1. Ny bensinare
    Av Thomas i forum Bensinmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-09-12, 01:23
  2. Ang bensinare.
    Av Diesel i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-03-25, 05:50
  3. Min 120 bensinare
    Av Diesel i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-12-20, 18:04
  4. Nåt som vet vad det här är för bensinare?
    Av ChristerL i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-06-27, 14:18
  5. 40 cc Bensinare hjälp!!!
    Av tonic i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-01-21, 13:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •