Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 46

Ämne: SMFF utövar påtryckningar på landets klubbstyrelser

  1. #21


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 923
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej _Nik_och alla andra,
    Glöm inte att SMFF inte är något normalt Företag - SMFF är faktiskt en ideell organisation och det som vi medlemmar gör det till. Visserligen via den valda Styrelsen som är "utförare" men jag tycker nog att dom får ta onödigt mycket skit. De som jobbar i Styrelsen har knappt nån ersättning alls så vi kan ju inte riktigt ställa samma krav som på ett Företag som ofta har välbetalda Företagsledare som inget annat gör under dagarna än jobbar med sitt Företag. Detta är människor som - tro det eller ej - jobbar med detta på sin fritid utan att få ersättning för detta. Och eftersom det trots allt är frivillgt ur Klubbens synvinkel att vara med eller inte så tycker jag att ni som inte tycker att Förbundet utför något - ja, då är det väl bara att se till att Klubben inte är med i SMFF så löser det sig. Är nån av er som klagar här medlemmar i SMFF ?
    Nu fick jag plötsligt inta en försvarsattityd gentemot Förbundet men det är så himla lätt att kritisera och ställa krav - men att i sin tur ställa upp för att förbättra något man kritiserar det går plötsligt inte. NÅGON måste göra detta, NÅGON måste "offra" sig och resa på Förbundets Årsstämma och göra sig hörd ! Vill ingen av er detta - och är ni dessutom inte heller medlemmar i SMFF - så tycker jag faktiskt att ni kan lägga ner kritiken. Det finns faktiska orsaker att kritisera mycket men min hederlighet säger mig att jag måste vara beredd att göra vissa saker för att få en förändring till stånd. Och inte bara lita till att "nån annan" skall göra allt så man själv får det serverat på ett silverfat. Ove vet jag jobbar hårt på sin kant med RCFF så över honom må ingen kritik falla.
    Nä, nu blev det mycket pekpinnar men min personliga åsikt är som ni nog förstått att för att kunna ställa krav måste man också ta sitt eget ansvar så långt man kan. Och inskränker sig detta till att närvara på KLubbmöten och ev vid något enstaka tillfälle representera Klubben på Förbundets Årsstämma så är insatsen av klart överkomlig art.
    Hälningar
    Roger - grinig gammal gubbe som vet att inget fixar sig av sig själv

  2. #22

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    SMFF är BRA..... för dom som tävlar!!!!!
    För oss andra söndagsflygare (majoriteten) är det bara en konservativ organisation man betalar avgift till, en avgift som bl.a. sägs gå till kontakter med myndigheter mm, plus att man får en tidning. Dessutom har SMFF en stor administrativ utgiftspost som sticker folk i ögonen.
    I övrigt känner inte jag (söndagsflygare!) att jag har någon nytta eller glädje av SMFF. Alltså vill jag tillhöra det förbund JAG önskar, d.v.s. det förbund som ger MIG mest tillbaka. Det är väl det som kallas FÖRENINGSFRIHET???

    Min åsikt....
    Retroholic!

  3. #23

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    167
    Jobb
    Konsthantverkare
    Klubb
    mfkfenix Rättvik

    Standard

    En anledning för vår klubb att vara med i smf är SISU.
    Verksamheten bedrivs i någon sorts studiecirkelform och vi får en hel del pengar därifrån.

    Vet någon lite mer om det, och ev.alternativ.
    Jag är ju egentligen antidetmesta, men skulle aldrig drömma om att ställa till konflikt i min klubb.
    Därför frågar jag här i stället för att ta upp det på diverse möten.

  4. #24

    Standard

    Jag tolkar paragraf 3 i SMFF stadgar som att det är klubben som är medlem i SMFF inte personen i sig (även om nu avgiften för klubben beräknas på antal aktiva modellflygare).

    Därför borde det vara en fråga för varje klubb att avgöra om man vill vara med eller inte. Är stor majoriteten av klubbens medlemmar söndagsflygare borde det vara ett lätt val eftersom avgiften till SMFF är en betydande del i många klubbars ekonomi.

    /Niclas

  5. #25


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 923
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Niclas,
    Avseende Paragraf 37 så är det (tyvärr) den officiella tolkningen jag redovisat. Eftersom frågan sysselsatt mig ordentligt bl a i samband med vår Motion och i samband med Årsstämman så är jag helt säker på att tolkningen är den som jag fört fram här.
    Sen kan vi nog tolka hur vi vill, tyvärr...men det hjälper inte oss eller vår Klubb. Sen om SMFFs Styrelse väljer att blunda för skrivningen - ja, det torde framtiden utvisa. Man är i vart fall mycket medveten om att det finns ett antal Klubbar som tillämpar en egen tolkning.
    Hälsningar
    Roger

  6. #26
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kenneth67
    i princip så skulle man ju inte behöva vara medlem i nått av förbunden åtminstånde inte ur försäkrings synpunkt då ju faktiskt hemförsäkringen täcker det mesta om man skulle orsaka nån skada
    Det har jag också trott ända tills jag började lusläsa "Försäkringsvillkor för hem och familj" som gäller från 1.1.2007. Jag bor i Finland och är försäkrad i If. Skriften är på 86 sidor! och jag har inte plöjt igenom hela.

    Ett par plock:
    Ur "Personförsäkringsvillkor"
    1.3.1. Idrottsbegränsning
    Försäkringen omfattar inte olycksfall i samband med...
    punkt 7 - flygrelaterade sportgrenar

    Idrottsbegränsningen gäller inte barn under 18 år. Idrottsbegränsningen är i kraft från utgången av den försäkringsperiod under vilken den försäkrade fyller 18 år.

    Ur "Ansvarsförsäkringsvillkor för privatperson"
    3 Begränsningar i försäkringsskydden
    Försäkringsskyddet ersätter inte skada,
    ...5 som beror på användning av
    - segelbåt, registreringspliktig båt eller registreringspliktigt fartyg
    - vattenskoter
    - luftfartyg
    - motorfordon eller motordriven anordning i sådan trafik som avses i trafikförsäkringslagen eller motsvarande utländsk lag.

    Jag har inte ringt och talat med någon på If vad som händer om jag
    - störtar i någon annans bil så den blir förstörd
    - störtar i min egen bil så den blir förstörd
    - skadar någon person med mitt flygplan

    Täcker verkligen hemförsäkringen skador som vi kan orsaka med våra flygplan och helikoptrar (egendoms- eller personskada)?

  7. #27

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor
    Hej _Nik_och alla andra,
    Glöm inte att SMFF inte är något normalt Företag - SMFF är faktiskt en ideell organisation och det som vi medlemmar gör det till.
    Visserligen via den valda Styrelsen som är "utförare" men jag tycker nog att dom får ta onödigt mycket skit.
    Är nån av er som klagar här medlemmar i SMFF?
    Hälningar
    Roger - grinig gammal gubbe som vet att inget fixar sig av sig själv

    Hej Roger!

    Utan att veta vilken funktion du har i er klubb och hur många timmar du lägger på ideellt arbete måste jag bemöta ditt inlägg.

    Jag ser ingen större skillnad i styrelsens ideella arbete i vår lokala klubb och SMFF´s förbundsstyrelse, personligen lägger jag ner motsvarande 9 oavlönade arbetsveckor per år i vår klubb (minst 365 timmar om året).

    Vad utför en klubbstyrelse ?
    Vad utför förbundsstyrelsen?
    Jag betvivlar inte det minsta att förbundsstyrelsen är sysselsatt, men de missar totalt att redovisa vad som händer och sker i förbundet, enligt mitt synsätt är det styrelsens ansvar att redovisa hur verksamheten fortlöper, medlemsutveckling, arrangemang, kontakter med myndigheter, ekonomisk rapport m.m.

    Du skriver att vi skall åka på förbundsmöte för att påverka, det känns inte speciellt motiverande då SMFF´s styrelse föreslår avslag på alla motioner redan innan årsmötet.

    Som jag skrev i mitt tidigare inlägg är det uppskattningsvis endast 10 % av klubbens medlemmar som följer utvecklingen av vår hobby via forumen på Internet, att tro att de andra 90 % skulle bry sig är i min värld ganska främmande.
    Samma medlemmar bryr sig i samma omfattning om vad som sker på SMFF´s förbundsmöte och klubbens årsmöte, så i det fallet har du rätt Roger, man litar på att NÅGON annan skall göra det.

    Varför vill vi griniga gamla gubbar uppnå förändring?
    Förmodligen för att vi vill lite mer, förmodligen för att vi bryr oss lite mer, förmodligen för att det är roligt att utveckla vår hobby, förmodligen för att vi vill utveckla våra lokala klubbar,
    förmodligen för att vi tycker att det är underbart att utöva vår hobby tillsammans med likasinnade på meeting och tävlingar.

    Jag skriver inte för att klaga eller gnälla, min bedömning är att vi har det ganska så bra i vår klubb,
    men inget är så bra att det inte kan bli bättre.

    Mvh
    Mats Erlandsson
    Ordf. Ripa Modellflygklubb
    www.ripamfk.com

  8. #28

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av OlleP
    En anledning för vår klubb att vara med i smf är SISU.
    Verksamheten bedrivs i någon sorts studiecirkelform och vi får en hel del pengar därifrån.
    Hur blir man informerad om det?
    Jag har inte hört något på varken medlemsmöten eller årsmöten i vår klubb om att man kan få bidrag från SISU.

    OOPS - nu lästa jag smf - är det forumet svensk modellflyg eller bara ett missat f i slutet?

    /Patrik

  9. #29

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor
    Hej Niclas,
    Avseende Paragraf 37 så är det (tyvärr) den officiella tolkningen jag redovisat....
    Måste ge dig credit Roger för dina svar och ditt engagemang i frågan. Du missförstod mig dock. Jag menar paragraf tre, den som definierar (min tolkning) medlemskapet i SMFF.

    Det är upp till varje klubb att avgöra om de vill vara medlemmar i SMFF eller inte. Frågan hur klubbarnas medlemsavgift i SMFF skall räknas fram kan som du redan påpekat ändras av de klubbar som närvarar på SMFF's årsmöte. Vill vi inte närvara där får vi nöja oss med läget eller avstå medlemskap. Min poäng är alltså att jag tycker denna debatt är helt onödigt.

    Vad jag är mycket nyfiken på är hur det går för klubbar som valt att inte ansluta sig till SMFF. Har de mött några oväntade problem typ tillgång till bidrag, hyra av inomhushallar etc. Denna typ av frågor tycker jag är viktigare.

    Själv är jag medlem i en liten klubb. Med en medlemsavgift i klubben på 500:- så är SMFF's del av kakan (330:- tror jag) betydande eftersom medlemsavgiften är klubbens huvudinkomst.

    /Niclas

  10. #30
    Nexuss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    758
    Jobb
    Steve Jung är jag och Är Hörselskadade själv (
    Klubb
    Stöd ÖMFK,RCFF och mitt Eget klubben

    Standard

    Hej Hej Niclas_W !!

    du har helt fel och jag har upplevt för att t.ex en av dom klubben sade att jag måste ha SMFF medem så ser ut dom dom tving folk att måste SMFF så dom ska inte tvingen utan folk får välja på RCFF eller SMFF så jag går inte på dom skit av SMFF för som gjorde fel att säger till del av klubbar för att måste ha SMFF glömt det så dom får välja om dom vill inte vara i tävlingar då får välja på RCFF fär nöjeflyg
    tyvärr det var sant ,Niclas_W och du har helt fel för att dom försöker tving folk får medlen för SMFF det stod inte alls där för att ska aldrig tving Folk jag accptera inte alls av SMFF eller klubben som försöker tving folk får medlem för SMFF utan dom vill ha medlem för RCFF då får ändra på SMFF på detta Stadgar eftersom SMFF är inte fan Företag heller utan organisation bara detta !!
    SMFF får inte fan tving folk att får medlem för SMFF utan folk får bestämma själv om dom går till RCFF blir medlem för nöjeflygare då är dom välkommen till oss i RCFF

    MVH Steve

    :? :? :?
    Excell 60 2 St
    Heim 10 CC skala Hughes 500 E
    Concept SR
    Modeltech Cap 21 2 st
    Wonder 2 St
    skaffa:Ace Ultimate, Edge 540
    Ägare nuvarande Nya:Ultimate !!
    Min modellflyg:Cap 21 (modeltech)

  11. #31

  12. #32


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 923
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej igen Mats och alla andra glada..
    Jag håller helt med dig Mats att vi inom Klubbarnas Styrelser också lägger ner mycket ideellt jobb - ingen tvekan om det !
    Och jag håller också med om att redovisningen av dels vad SMFFs Styrelse gjort under året lämnar en del övrigt att önska - för att inte nämna den totala bristen på Verksamhetsplan som framkom senaste Stämman - där fick Styrelsen helt riktigt en allvarlig reprimand av Stämman.
    Sen håller jag inte med dig i allt eftersom det trots allt finns en hel del redovisning av vad som hänt under året - bara att läsa Verksamhetsrapporten som publiceras inför Stämman.
    Att Styrelsen avslår de flesta Motionerna innebär dock inte att dom med automatik avslås av Stämman. Men det är viktigt att det finns engagerade människor från Klubbarna på plats som "tänker själv" och inte nödvändigtvis röstar enl Styrelsens förslag. Samt givetvis att man förankrat sitt ställningstagande hemma i Klubben först - i den mån det går.
    Sen håller jag med dig till 100 % i beskrivningen av varför vi gamla, griniga gubbar engagerar oss så mycket..
    Tyvärr Steve så har jag en aning svårt att förstå det du skriver. Dock är det som nu nämnts några gånger att om Klubben är medlem i SMFF så skall alla "flygande medlemmar" automatiskt anslutas till SMFF - det säger SMFFs Stadgar och vill man annorlunda får man endera försöka få en ändring till stånd - via Årsstämman - alternativt får Klubben lämna SMFF.
    Slutligen Patrik - jag håller med dig om att det vore intressant att höra hur "icke-SMFF-Klubbar" klarar sig i t ex kontakter med Kommunen avseende bidrag m m. Och visst är denna SMFF-debatt en aning onödig i detta Forum - det håller jag med om. Dock finns ju i praktiken inget fungerande Forum på SMFFs hemsida. Får avsluta med att tacka för din credit..
    Hälsningar
    Roger

  13. #33


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 244
    Klubb
    MFK Genlanda

    Standard

    Ett svar på hur de kan gå för en klubb som
    inte anslutit sig till SMFF.


    Vi har övervägt att ansluta oss men kunde inte finna
    någon som helst fördel med en anslutning, tvärtom.

    Vi har ett fält, (1100 x 25m), vi har två klubbstugor, en i varje ände av fältet, den stora med el o vatten indraget, ett nyuppfört förråd, en motordriven flotte för sjöflyg, fullständig utrustning för skolflyg, en liten specialbyggd o utrustad vagn med allt som behövs för flygning (laddare, startbatteri, verktyg, bränslepump, glödström, mm).
    Denna vagn är till för att medlemmarna bara skall behöva ha med eget bränsle, sändare o modell inte behöva släpa med egen fältlåda.

    Behöver vi nåt så ser vi helt enkelt till att finansiera det o skaffar det sen.
    Det bästa av allt, vi har o har alltid haft en mycket god ekonomi.
    Detta på grund av att vi jobbar in pengar också, exvis bakar tunnbröd o säljer, drar in en del vid vårt årliga Meeting mm.
    Dessutom har vi alltid haft en bra o givande kontakt med
    kommunen, inga problem med att få bidrag heller till våra
    större investeringar plus bidrag till underhåll av våra anläggningstillgångar.

    Trots att vi är en liten klubb har vi alltid haft en stark likvididitet som
    faktiskt trots stora investeringar bara blivit bättre år för år
    o detta trots (eller kanske tack vare) att vi aldrig varit anslutna till SMFF.

    Medlemsavgiften har alltid varit endast 100 kr o 50kr för medlem under 15 år. Dessa pengar går ju dessutom direkt in i klubben.

    All in all, tror inte vi hade varit lyckligare med att skicka en massa pengar i onödan till SMFF.

    Ja det är ju bara att kolla vad det har blivit av SMFF:s storstilade
    satsning på söndagsflygarna, bredd eller vad det heter med Hr Lassecub
    i spetsen.

    Håller verkligen med _Nik_ i hans inlägg ovan.

    Bästa Hälsningar
    Kent Gunnarsson
    Ordf MFK Genlanda
    Åsele

  14. #34
    ssns avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    813
    Klubb
    Ulricehamns Modellflygklubb

    Standard

    Pust.

    Hade hoppats att det tagit slut med denna debatt men men ... Nu kan vi alla bli "gäster" i vårt eget hus...

    Flyg fort å lågt!

    sosen
    What´s Gravity?? (2-Stroke for ever!)

  15. #35
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Skåpmat Sosen,skåpmat...Inläggen är från 2007,det har varit stillsamt o bra ett tag nu..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  16. #36
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Jag har aldrig lagt mig i dessa diskussioner innan men nu måste jag..
    På senaste Hobbymässan stod ju SMFF storstilat och delade ut gummibandsmotordrivna friflygplan till alla barn, MEN, bara om de, eller ffa föräldrarna skrev in sina barn som medlemmar i SMFF.
    Varför gör man isf detta? För att få mer (ekonomiskt) stöd högre uppifrån, för att man då har "fler medlemmar" ??
    Har jag rätt eller fel?
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  17. #37


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    541
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    För uteslutning av förening från SMFF gäller Flygsportförbundets stadgar (framgår av §9). Läser man FSF:s stadgar står det så här vad gäller uteslutning:

    "Medlemsförening kan efter beslut av FSF:s styrelse uteslutas ur förbundet. Skäl för uteslutning ska skriftligen, tillsammans med anvisningar om hur överklagan kan ske, meddelas föreningen. Förening som inte aktivt verkar för en dopingfri idrott får anses motarbeta förbundets intressen och kan komma att uteslutas ur förbundet. Besvär mot beslut ska ställas till FSF:s styrelse inom 14 dagar från det beslutet meddelats. Begäran om uteslutning kan ske av ledamot i FSF:s styrelse, FSF:s kansli (s.k. utstraffning2 pga ej betalda avgifter), grenförbunds styrelse, FSF:s revisorer, SDF samt DF och RF (RS)."

    Vill SMFF utesluta någon förening får man således begära detta hos FSF:s styrelse och ange skälen för detta. Huruvida FSF:s styrelse sedan anser att "några flygande medlemmar enbart är med i RCFF" kan anses motverka FSF:s intressen har jag ingen uppfattning om.

    Men grundfrågan är ju ändå den nu gällande §37. Finns det en majoritet för att justera/ta bort den är det ju bara att föreslå detta och rösta igenom det enligt reglerna för stadgeändring. Men då måste ju också föreningsrepresentanterna dyka upp på årsstämman personligen eller genom ombud och rösta utefter föreningens uppfattning. Jag deltog på för första gången på SMFF:s årstämma i år, 2013. Och jag måste säga att jag blev mycket förvånad över den dåliga uppslutningen.

    Mange
    Ordf. i Strängnäs Modellflygare

  18. #38
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Fär några år sen så förekom det konstigheter gentemot klubbar med hot om indrivning m.m men det är historia får man hoppas.
    Det Jocke skriver hänger ihop med bidragen,enda bidragen som finns o söka har ungdomar eller pensionärer som mål och det gör att listor med medlemmar som är juniorer är fina o ha när man ska söka..
    Om det är OK o göra som SMFF gör är väl upp till var och en att tycka till om,min egen åsikt har jag nog skrivit om tidigare och den kanske är känd.

    Mange,37:an har varit uppe förut på tapeten och intresset för att förändra den har varit noll,nu spelar det inte så stor roll längre för de flesta klubbar accepterar medlemmar från bägge förbunden som flyger,givetvis med undantag.
    37:ans hela idé är ju minst sagt otidsenlig tycker jag men den är ju ett sätt att hålla klubbarna i schack,de som tvekar om att ha öppet för alla..
    Men återigen,det har blivit bättre de sista åren,majoriteten tycker det är OK så jag tycker att det är på rätt väg..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  19. #39
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Riksidrottsförbundets krav är MINST 1000 aktiva medlemmar i åldern mellan 7 och 25 år (har jag för mig).
    Så i mina ögon är det rent bedrägeri att kalla en ung mässbesökare för medlem endast för att hen skrivit in sitt personnummer och adress i ett XLS-formulär.

    Det handlar dock om ganska stora pengar - över 1 miljon kronor för 1000 "juniorer". Frågan är nog inte riktigt prövad - det finns uppgifter om att man inte får bli medlem gratis, vilket ju sker i många föreningar. Minst 20 kr i medlemsavgift har jag sett uppgifter om.
    Ove (AM) Nielsen

  20. #40
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Nu är jag inte något SMFF-fan precis, men om SMFF ordnar en organiserad verksamhet för de nya juniorerna ser jag inget fel i det.
    Om inte så betraktar jag det som lurendrejeri, utan att riktigt veta vad reglerna säger.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

Liknande ämnen

  1. mfn/smff
    Av kenneth67 i forum Allmänt och Tips
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-02-29, 12:22
  2. Information om SMFF och §37 i SMFF stadgar.
    Av Pelle i forum Allmänt och Tips
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-05-13, 15:53
  3. Smff
    Av Dacke i forum Allmänt och Tips
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-04-14, 16:02
  4. SMFF-forum är rätta platsen för SMFF-frågor
    Av Ville i forum Allmänt och Tips
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-10-05, 16:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •