Modell: Super Decathlon .40

Fabrikat: Thunder Tiger

Pris: 2665:-

Spännvidd: 1620mm

Längd: 1145mm

Vikt: 3000g

Antal Servo: 5st

Hur bra var manualen? Bra och enkel att förstå.

Svår / lättbyggd: Som en normal ARF modell. Jag hade inga problem.

Byggtid: Ett par kvällar.

Prisvärd: Något dyr tycker jag nog.

Rekommenderad motor och propeller: .61 fyrtakt & ASP 12x8

Fördelar: Snygg på på marken och i luften. Gott om plats för radioinstallation m.m

Nackdelar: En del lösningar var otroligt dåliga. T.ex så ska vingen skruvar fast i vingbalken med träskruvar. Efter ett par av/på monteringar så sliter man ut skruvhålen. Jag monterade en M3 gängade insatser där det behövdes i stället. Soltaket mellan vinghalvorna ska skruvas på plats varje gång man monterar vinghalvorna. Jag tillverkade ett par lister där man skjuter in taket istället. Det finns en del såna här grejer man själv kan rätta till ganska enkelt.

Övrigt / Flygegenskaper: Flyger väldigt dåligt på skevrodren och den kan flygas helt på sidrodret om man föredrar det. Annars kan man mixa rodren lite. Själv lärde jag mig att uppskatta detta och ser det som en utmaning att flyga den snyggt. När man startar får man vara vaken med sidrodret (sporrhjulet) eftersom den tenderar att slingra sig som en orm på marken innan den har lättat. När den väl har lättat så vill den helst fortsätta att flyga rakt mot vinden och man får nästan tvinga ur den. Trots dessa flygegenskaper har jag lärt mig att uppskatta modellen och den blir bara roligare och roligare att flyga. Rolla gör den helst inte alls. Landningen är väldigt lätt och den klipper inte alls.