Reklam

 

Visa resultat för omröstning: Ska jag skriva mera i min blogg??

Antal röster
5. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Ja

    2 40,00%
  • Nej

    2 40,00%
  • Mera bilder

    1 20,00%
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Jag är ny på helikopter och har lite tips!

  1. #1

    Standard Jag är ny på helikopter och har lite tips!

    Jag har precis skaffat en Align T-Rex 450 SE V2 som haft sina första flygningar bakom sig. Syftet med denna var att lära mig att flyga så att jag kan hantera en större helikopter senare utan att vara en livsfara. Målet är att flyga en Thunder Tiger Raptor 90. Har någon lite tips om vad man skall ha för servon i en så stor heli??

    Jag kommer att ha DYR video utrustning i denna så bra (läs: bäst) utrustning är av betydelse. Några tips på servon, gyron, motor eller annat som är värt att tänka på??

    /Daniel

  2. #2

    Standard

    Jag hade omvärderat val av helikopter ifall du ska lyfta videoutrusning. En nitroheli ryker som bara tusan o kladdar ner alla delar på den. Det innebär även din videokamera mm. Satsat på en bensinhelikopter istället. Bra servon i 90 helikopter brukar vara Futaba 9252, gyrot skulle kunna vara Futaba 401 eller 611. 401:an håller stjärten stenhårt för den typ av flygning du vill göra. Däremor orkar det inte med vid hårdare 3D flygning, då behövs ett bättre gyro typ 611. 401 gyrot säljs i combo med ett 9254 servo. 611 gyrot säljs i combo med ett 9256 servo. Jag flyger själv en Predator bensinare som jag är väldigt nöjd med. Det finns även färdiga videoplattformar från Bergen (Observer). Ett annat märke är tex, Vario. Att gå omvägen via en T-Rex anser jag personligen vara meningslöst. De är inte speciellt mkt billigare att hålla på med och ju mindre desto svårare. Du kommer att få en smärre chock då du lyfter med en 90 helikopter för första gången ifall du går direkt från T-Rexen. Det är stabilt som bara den.

  3. #3

    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    92
    Jobb
    Fastighetskonsult
    Klubb
    Klubblös

    Standard

    Precis som Ekis tycker jag nog att du kan hoppa över T-rex men öva gärna på en 30-helikopter. Den kan även vara kul att busflyga med senare när du blivit varm i kläderna.

    När det gäller servon använder jag själv fyra analoga S9206. Dessa är starka och tillräckligt snabba och så äter de inte så mycket batteri (tycker jag).

    Jag har tidigare använt både Gy401 och Gy502 och gillar visserligen enkelheten hos 401an men numera flyger jag med ett ds760 från Spartan RC. Mitt ex är en förhandsutgåva/betamodell men detta gyro är absolut värt att vänta på. 401an framstår som något från stenåldern i jämförelse.

    Lycka till med ditt filmande men tänk på att du behöver tillstånd om du skall göra det kommersiellt!

    Här finns Spartan RC http://www.spartan-rc.com/products/ds760/ds760.htm
    /Christian

  4. #4

    Standard

    Christian
    Ditt gyrotips var intressant. Det är för mig ett okänt gyro. På vilket sätt tycker du att det slår det allsmäktiga 401:an på fingrarna?

  5. #5

    Standard Det verkar som att Raptor 90 kanske inte är rätt val...

    Alltså inte nitro... utan bensinare.... gärna spartan ds760 gyrot och ett kraftfullare digi-servo från Futaba. Hmmm.... Låter bra. ds760 ser ut att vara ett intressant alternativ! Berätta mera!!

    Om det finns färdiga plattformar (Observer?) finns det info någonstans där man kan kolla in dessa??

    Vet nån om det finns bensinare till Raptor 90 och isofall någon modell som rekommenderas / har testats och varit bra???

    Jag skall erkänna att jag känner starkt för Raptorn men jag vill vara objektiv och skaffa en heli jag är nöjd med och som fungerar bra att fotografera med...


    /daniel

  6. #6

    Standard

    Lite länkar:
    http://www.bergenrc.com/
    http://www.airbornevideoservices.com...equipment.html
    Det har gjorts ett par mer eller mindre lyckad försök att konvertera en Raptor 90 till bensin. Det finns inga färdiga konverteringskit för detta. Förutom kladdet från nitro så ger i allmänhet bensin betydligt längre flygtider. En Raptor 90 flyger i allmänhet ca 10-15 minuter på 0,5 liter bränsle. En bensinare flyger gladeligen 30-40 minuter på samma mängd.

  7. #7

    Standard Ljud nivå??

    Vad är det för nackdelar med bensin???
    Ljudnivå?, pris/l för bensin? , inköpskostnad?

    Om flygtiden förbättras avsevärt och mindre kladd ser jag ingen anledning till att köra annat än bensin om inte ovan nämnda är stor skildnad på. Bensinen kan ju vara 4 ggr. så dyr och ändå löna sig....


    Tänker jag fel??

  8. #8

    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    92
    Jobb
    Fastighetskonsult
    Klubb
    Klubblös

    Standard

    Du kan ju läsa lite mer på Runryder om bensinare. Det är en bra start.
    /Christian

  9. #9

    Standard

    Tackar!!

Liknande ämnen

  1. lite hjälp å tips kring fpv sökes
    Av lixxer i forum FPV Allmänt
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2011-05-03, 12:31
  2. Behöver lite tips kring detta med att blya
    Av NitroVein i forum Metanolmodeller
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2010-11-14, 21:17
  3. Datorkunniga behöver lite hjälp/tips!
    Av Krille i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-01-30, 14:02
  4. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-12-22, 16:15
  5. Lite tips om en J Perkins Pilot
    Av erland i forum Allmänt och Tips
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-10-28, 00:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •