Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: CmPro Mustang 140

  1. #1
    Kamikazes avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    505
    Jobb
    Sjöman
    Klubb
    RC-Åland

    Standard CmPro Mustang 140

    Har just gått och beställt en lite större warbird "140" Mustang CmPro. Nu undrar jag över mitt motor val! Tänker klämma in en roto 35 i nosen! Ska den orka med detta flyg? Hur många procent oljeblandning kräver 35:an. Lönar det säg att sätta dit en kanisterburk! Eller blir det bra drag med orginalburken... http://www.cmpairplane.com/warbird/M...40%20Size.html :roll:

  2. #2

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Jag flyger visserligen inte Musse men väl en Cessna i 140 klassen med en roto35 spis och i den maskinen är det vertikal prestanda så det liknar inget annat. Kan typ komma in 2 meter över mark på i princip tomgång för att sedan dra full höjd och stiga tills den inte syns.

    Klart alldeles för mycket motor men i din mustang räcker den gott och väl till även utan canister burk.

    Skulle tom kunna tänka mig att en roto25 räcker mer än väl.

  3. #3
    Kamikazes avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    505
    Jobb
    Sjöman
    Klubb
    RC-Åland

    Standard

    He he...Nej d blir roto 35....Det ska finnas pulver att tillgå när man vill dra på

    Vad körde du på för oljeblandning under inkörningen? Vilken olja använder du... 8)

  4. #4

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Kolla lite vilken av motorerna som passar bäst viktmässigt. Blir den extremt framtung med roto35 så välj med fördel 25:an för där finns kraft i den med. På min Cessna vart det så att med 35:an där fram så behövdes inget bly i den alls därav motorvalet i min.

  5. #5
    Kamikazes avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    505
    Jobb
    Sjöman
    Klubb
    RC-Åland

    Standard

    Okej! Får hänga på en vikt som motsvarar roto 35 på motorstället så får jag se vad som händer! Ett för framtungt flyg är ju ingen dröm heller precis... 8)

  6. #6

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Ang oljeinblandningen så glömde jag skriva med att den vill ha 2%. Själv kör jag med Castrol TTS olja som jag har över sen crosstiden och det funkar prima.

  7. #7
    Kamikazes avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    505
    Jobb
    Sjöman
    Klubb
    RC-Åland

    Standard

    Vad är det för skillnad på http://www.rotomotor.cz/rotomotor/en/roto-35-v.html

    Och Roto 35 VI
    http://www.rotomotor.cz/rotomotor/en/roto-35-vi.html Eftersom det står att Roto 35 V går att montera inverterad! Kan man inte montera Roto 35 VI inventerad....Eller... :roll:

    Såg även att Roto 35 V kunde ha en mindre propp än Roto 35 VI :?: :roll:

  8. #8

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Mindre effekt och tyngre i V än VI motorn. Dock är det väl bara en halv hk det skiljer har jag för mig.

  9. #9
    Kamikazes avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    505
    Jobb
    Sjöman
    Klubb
    RC-Åland

    Standard

    Östersund rekommenderade 18x10 på VI 35:an! Så nu har jag beställt propp till den redan! Så nu blir det en 35:a i mustangen... 8) Tar proppen i mark så får jag väl gå ner ytterligare en tum och klämma dit en 3 bladig...Tycker den borde funka på dessa motorer! Dom varvar ju int lika mycket som en metanolare... 8)

  10. #10

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Jag flyger med 18x10 på 35:an i min Cessna , funkar kanon bortsett från markfrigången. Bytte till 3bladig 17x10 med mycket bra resultat.

  11. #11
    Kamikazes avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    505
    Jobb
    Sjöman
    Klubb
    RC-Åland

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JonnyE
    Jag flyger med 18x10 på 35:an i min Cessna , funkar kanon bortsett från markfrigången. Bytte till 3bladig 17x10 med mycket bra resultat.
    Okej! Det låter ju lovande...Ska bli spännande det här... 8) Finns det inte nån häftig skaladämp som skulle passa på 35:an och inuti flyget givetvis! Typ kelo eller nått... http://www.keleo-creations.com/Mustang/MDSman.htm :roll:

    Verkar ju bara finnas till metanolare

  12. #12

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Detta är väl det närmsta man kommer enkelt , billigt :roll: och snabbt

    http://www.rotomotor.cz/rotomotor/cs...-vi---psa.html

    Edit:http://www.rcflyg.se/viewtopic.php?t=3816&highlight=

  13. #13
    Kamikazes avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    505
    Jobb
    Sjöman
    Klubb
    RC-Åland

    Standard

    Jo men passar den där dunderburken inuti motorkåpan på CmPros 140 musse! Det är det som är frågan! Har kikat på den där burken! Om den får plats så tar jag en sån burk på 35:an!....helt klart 8)

  14. #14
    Kamikazes avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    505
    Jobb
    Sjöman
    Klubb
    RC-Åland

    Standard

    Hittade en bild på vad jag hade tänkt mig att hitta nånstans.... 8)


  15. #15
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Hmmm..Farbror Cubbison har numera måtten på den till ROTO 35..
    Jag lovar! ops:
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  16. #16
    Kamikazes avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    505
    Jobb
    Sjöman
    Klubb
    RC-Åland

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis
    Hmmm..Farbror Cubbison har numera måtten på den till ROTO 35..
    Jag lovar! ops:
    Hur får man tag i mister Cubbison :roll:

  17. #17

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Hmm passar inte dom rörkrökarna till P47 oxå :badgrin:

  18. #18
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    http://www.keleo-creations.com/... Han gjorde detta avgassystem till min roto 35 efter att ha fåt div. ritningar,passade så jädrans bra!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  19. #19
    Kamikazes avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    505
    Jobb
    Sjöman
    Klubb
    RC-Åland

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis
    http://www.keleo-creations.com/... Han gjorde detta avgassystem till min roto 35 efter att ha fåt div. ritningar,passade så jädrans bra!
    Får man fråga vad priset landade på... :roll:

  20. #20

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    En liten grabb till som vill veta 8)

Liknande ämnen

  1. 3w-140 b2
    Av Lelle i forum Bensinmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-03-13, 08:15
  2. Protech Onyx 140
    Av percy i forum Metanolmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-03-09, 17:58
  3. CMPro Katana 140
    Av odysseas i forum Ritningar och Konstruktioner
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-09-05, 08:00
  4. CESSNA-182 140 ARF CMPro
    Av Snickarjävel´n i forum Recensioner
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-09-01, 00:49
  5. CMP KATANA 140...
    Av swe34 i forum Metanolmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-07-25, 14:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •