Reklam

 
Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Akut rotorfråga !!

  1. #1

    Standard Akut rotorfråga !!

    Hej, som många säkert fattat så är jag glad amatör i detta ämne, jag hade ju väldiga problem med att få fason på min belt cp första gången jag skulle lyfta, den bara hoppade o skuttade och baken for åt alla det möjliga håll! detta resulterade i att fanskapet löpte amok, o ja nu väntar jag på delar =) men sen sitter jag o kikar lite i min sprängskiss och hajjade till.. Axeln som går genom rotorhuvudet och som bladhållarna sitter på, skall denna vara spikrak?? detta är svårt att förklara men den går ju genom en ja, typ en kort rund axel, och jag kan tro att man kanske skall kunna vicka lite på bladen upp o ner eller?? men min axel verkar ha en knäck på mitten för om ni tänker er att ni sträcker ut armarna och gör cirklar,(åt samma håll).. så kan jag göra med blad hållarna, och om nu denna axel skall vara spikrak som det ser ut att vara på sprängskissen kan jag mkt väl förstå att den var väldigt orolig! såg i manualen att bladen skulle ligga horisontellt mot varandra, men för mig blir ju detta svårt, då jag misstänker att inte axeln är rak så blir ju bladen att stå mer i v formation antingen uppåt eller neråt.. ja som sagt svårt att förklara! har ni några ideer ??

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    106
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Axeln kallas "spindle shaft" på engelska och ska mycket riktigt vara spikrak.

    Den tillhör de delar som oftast behöver bytas efter en krasch så efter varje smäll där bladen tagit i något så bör man ta ut spindle axeln och rulla den på en spegel för att kontrollera att den fortfarande är spikrak. Är den det minsta böjd så ska man byta ut den.

    En krokig spindle shaft ger dålig tracking, som leder till vibrationer, instabilare helikopter, mm otrevligheter.
    Hals- und Beinbruch!

Liknande ämnen

  1. Akut!!!!
    Av slin i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-05-19, 20:47
  2. Akut fråga, placering av esc o långa strömkablar.
    Av Fredda i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-02-20, 09:33
  3. Graupner har akut pengabrist!
    Av pezon_ i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-01-29, 12:24
  4. Akut dataproblem! Skärmen blev vit??!! Hjäääälp!!
    Av Flygsmurfen i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-12-09, 13:41
  5. Akut flygsjuka. Kan drabba oss alla
    Av Mats J i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-11-08, 22:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •