Reklam

 
Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 62

Ämne: ove am rcff smff

  1. #1
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard ove am rcff smff

    hejja ove !!! stå på dig det är härligt med en man som orkar ... det är lätt att ge upp mot vargarna ..!
    finns det ingen ände på vad smff håller på med ?? det är ju rent kriminella saker när man läser vad som hänt ! FY PÅ SMFF!!!!!
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Vill bara komplettera Oves inlägg med att vår klubb INTE blivit kontaktad av SMFF så just den punkten kanske inte är så välgrundad...
    Sen vet ju alla som läst inläggen på detta Forum vad en viss Styrelsemedlem i SMFF hittat på för "roligheter"...om man så säger...mycket uppseendeväckande har det i vart fall varit.
    Hälsningar
    Roger

  3. #3
    LasseCub
    Guest

    Standard Re: ove am rcff smff

    Citat Ursprungligen postat av kenneth67
    hejja ove !!! stå på dig det är härligt med en man som orkar ... det är lätt att ge upp mot vargarna ..!
    finns det ingen ände på vad smff håller på med ?? det är ju rent kriminella saker när man läser vad som hänt ! FY PÅ SMFF!!!!!
    Finns det någon klubb över huvud taget som blivit kontaktad av SMFF.
    I så fall av vem på SMFF
    undrar Lasse cub
    RCFF

  4. #4
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard Re: ove am rcff smff

    Citat Ursprungligen postat av LasseCub
    Citat Ursprungligen postat av kenneth67
    hejja ove !!! stå på dig det är härligt med en man som orkar ... det är lätt att ge upp mot vargarna ..!
    finns det ingen ände på vad smff håller på med ?? det är ju rent kriminella saker när man läser vad som hänt ! FY PÅ SMFF!!!!!
    Finns det någon klubb över huvud taget som blivit kontaktad av SMFF.
    I så fall av vem på SMFF
    undrar Lasse cub
    RCFF
    JAG HAR INTE PÅSTÅTT ATT SMFF HAR GORT SI ELLER SÅ! men ang det inlägg ove gjort ang korpen s kan man ju börja undra !!!men som sagt smff lär slippa mig som medlem ....
    dels pga av att jag ej tillhör den kategori flygare dom riktar sig till å dels pga den sjuka inställning dom eller iaf vissa där har gentemot rcff å dess medlemmar och klubbar som har dessa medlemmar
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  5. #5
    LasseCub
    Guest

    Standard Re: ove am rcff smff

    Citat Ursprungligen postat av kenneth67
    Citat Ursprungligen postat av LasseCub
    Citat Ursprungligen postat av kenneth67
    hejja ove !!! stå på dig det är härligt med en man som orkar ... det är lätt att ge upp mot vargarna ..!
    finns det ingen ände på vad smff håller på med ?? det är ju rent kriminella saker när man läser vad som hänt ! FY PÅ SMFF!!!!!
    Finns det någon klubb över huvud taget som blivit kontaktad av SMFF.
    I så fall av vem på SMFF
    undrar Lasse cub
    RCFF
    JAG HAR INTE PÅSTÅTT ATT SMFF HAR GORT SI ELLER SÅ! men ang det inlägg ove gjort ang korpen s kan man ju börja undra !!!men som sagt smff lär slippa mig som medlem ....
    dels pga av att jag ej tillhör den kategori flygare dom riktar sig till å dels pga den sjuka inställning dom eller iaf vissa där har gentemot rcff å dess medlemmar och klubbar som har dessa medlemmar

    Varför ifrågasätter ni i stället inte Oves påstående, utan sväljer vissa saker med hull och hår utan ifrågasätta????
    Jag försökte tidigare få er att öppna ögonen, som ex att man är aldrig medlem förrän allt är klart ex Korpen, Men många RCFF väljer att tolka det som om det Ove säger är rätt.
    Har själv blivit påhoppad med rena lögner av Ove.

    STÄLL frågan till Ove vilka Klubbar har blivit uppringda av Syrelsemedlemmar i SMFF samt av vilken styrelsemedlem?
    På vilket sätt har klubbarna blivit hotade?

    Lasse cub
    RCFF

  6. #6
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    I min egen klubb - Lunds Radioflygklubb - ändrade styrelsen fältreglerna samt tog beslut på att betrakta RCFF-medlemmar som inte dessutom är SMFF-medlemmar som "Gästande" dessutom utan rösträtt. Styrelsen hade kontaktats av SMFF och ett direkt hot framfördes mot ordförande samt klubben. Ordförande skulle personligen bli utesluten ur SMFF i likhet med hela klubben om det fanns RCFF-medlemmar i klubben. Detta är information direkt från klubbens ordförande.

    Vi har ett klubbmöte på måndag där vi förhoppningsvis får ytterligare information. En representant från SMFF ska enligt uppgift också närvara. Då kan vi kanske få ett uttalande på hur SMFF ser på RCFF. Är RCFF ett komplement, alternativ eller är det ett förbund som ska motarbetas till varje pris? Så här långt är det det sista alternativet - motarbetas - som varit signifikant för SMFF.

    Som svar på din fråga Lasse, så är min klubb ett konkret exempel på hot från SMFF.

    RCFF bildades som ett alternativ till SMFF och riktar sig till den stora grupp modellflygare som SMFF aldrig brytt sig om. SMFF:s målsättning är - och har alltid varit - tävlingsverksamhet. RCFF riktar sig enbart till de modellflygare som flyger och bygger för sitt höga nöjes skull. Vårt mål är att ge den grupp av modellflygare bästa möjliga förutsättningar att leva och frodas - till en så låg kostnad som möjligt. Och detta är RCFF:s stora fördel - 100 procent av vår verksamhet är riktad till ALLA våra medlemmar.

    Mvh
    Ove

  7. #7
    LasseCub
    Guest

    Standard Smff kontra Rcff

    Hej OVE jag skulle hemskt gärna vilja veta vem inom Smff Styrelse som kontaktat samt hotat er ordförande?


    I övrigt vill jag säga:
    Begreppet föreningsfrihet används ofta i debatten om RCFF kontra SMFF som stöd för att SMFF inte i sina stadgar kan förhindra att klubbar godkänner även RCFF-anslutning. Det är ett fritt val av klubbarna att ansluta sig till SMFF eller RCFF givetvis skall man tillhöra det förbund där man anser att man får störst stöd ,hjälp och stöttning. Väljer medlemmarna att ansluta sin klubb till SMFF i demokratisk ordning så antar man också SMFF; s stadgar . På sista årsmötet i SMFF beslutades av medlemmarna att § 37 skall vara kvar. SMFF; s styrelse har sedan till uppgift att efterfölja medlemmarnas önskan. Vill en klubb i stället vara med i RCFF; så är det bara att begära utträde ur SMFF samt ansluta sig där man önskar. Detta har säkert ingen inom SMFF något emot. Dock verkar det som om RCFF försöker att tvinga sig in på otillbörligt sätt i olika klubbar, åsidosätter demokratisk ordning och demokratiska beslut, detta genom att försöka tvinga fram anslutningar av vissa klubbar eller delar av klubbar som så inte önskar. En enskild klubb kan inte ändra sina stadgar utan att få dessa godkända av SMFF; vill man ändå förändra så får man först avluta sitt medlemskap inom förbundet.
    Den rätta gången är att först diskutera igenom en stadge - ändring inom föreningen. När man är överens om lydelsen av detta så lämnar in förslaget på förändringen till. Smff . Får man bifall för förändringen så är allt ok, och man kan ta ett beslut om stadgeändring på årsmötet ( i regel skall det vara på två följande årsmöte). Får man avslag så får man inom förening ta ny ställning till om föreningen skall vara kvar eller gå ur förbundet. Detta sker med demokratiska beslut. Passar sedan detta inte alla så är det upp till var medlem att avsluta sitt medlemskap inom föreningen.

    Det är upp till var och en som vill ansluta sig till SMFF eller RCFF att ansluta sig till dessa organisationer. Ingen hindrar någon från detta. Den positiva föreningsfriheten är alltså inte kränkt. Ingen tvingar heller in någon i någon förening i Smff mot sin vilja.
    Den negativa föreningsfriheten är heller inte kränkt.
    Paragraf 37 är inte olaglig och det finns förmodligen ingen laglig möjlighet att hindra SMFF att ha en sådan. Ett sådant hinder skulle i sig innebära en inskränkning i friheten för en förening att själv besluta om sina angelägenheter.

    Detta är vad man kallar god demokratisk ordning.

    Definitionen på föreningsfrihet är

    I Europeiska unionens stadga om de grundläggande rättigheterna, Kapitel 2, Artikel 11 står det:
    1. Var och en har rätt till frihet att delta i fredliga sammankomster samt till föreningsfrihet på alla nivåer, särskilt på det politiska, fackliga och medborgerliga området, vilket innebär rätten för var och en att bilda och ansluta sig till fackföreningar för att skydda sina intressen, så kallad positiv föreningsfrihet. Var och en har också rätten till skydd för att mot sin vilja tvingas in som medlem i en förening, det kallas negativ föreningsfrihet.
    - - - -
    Lasse cub
    medlem RCFF

  8. #8
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Jag hoppas få svar på måndag vem från SMFF ringt och hotat vår klubb.

    Om vi nu ska tala om paragraf 37, Lasse.

    Så här står det:


    Paragraf 37
    Modellflygklubb skall inom sitt verksamhetsområde arbeta i enlighet med förbundets målsättning.
    Som modellflygklubb räknas:
    - Fristående klubb, som bildas av och för modellflygintresserade medlemmar
    - sektion, gren, grupp eller annan liknande sammanslutning, som består av modellflygintresserade medlemmar inom annan organisation
    Då frågar jag dig Lasse. Kan man tolka andra passusen i paragraf 37 som om det är OK att en klubb inrättar två SEKTIONER - en för SMFF och en för RCFF?

    För mig är det tveklöst JA. Det står ju inte att denna "annan organisation" INTE får vara en modellflygklubb. Så med en enkel justering av klubbarnas stadgar lever klubben upp till SMFF:s krav på blind lydnad? Och klubben behöver ju inte heller vänta på ett godkännande av de nya justerade stadgarna från SMFF - man följer ju kraven i paragraf 37 - eller hur?

    En annan fråga: Äger SMFF landets modellflygklubbar? Vilken rätt har SMFF att lägga sig i en lokal förenings inre angelägenheter?

    För övrigt är det bra att du tar upp begreppet föreningsfrihet. Utöver de europeiska juridiska rättigheterna handlar föreningsfrihet ytterst om etik. Man ska agera på ett etiskt riktigt sätt. Att förtala och lägga sig i andra föreningars angelägenheter är ett exempel på då dessa etiska gränser överträds.

    Mvh
    Ove

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Det har emellanåt rått tvivel om huruvida LasseCub representerat sig själv i egenskap av vanlig RCFF-medlem eller om han representerat SMFF i egenskap av Styrelseledamot. Oftast har LasseCub ansett att han endast representerat sig själv i inläggen här - inte minst när han fått kritik för vissa uttalanden där det förefallit som han representerat SMFF.
    Ovanstående, välformulerade inlägg kan inte tolkas på annat sätt än att LasseCub representerar SMFF-styrelsen.
    Formuleringarna antyder att det är ett genomarbetat dokument framtaget i avsikt att vara en form av officiellt ställningstagande från SMFFs sida. Stilistiskt stämmer inte formuleringarna med LasseCubs tidigare inlägg. Inget fel i det men det vore bra att veta att (om) detta är ett officiellt dokument från SMFF-Styrelsen och inte från LasseCub som vanlig RCFF-medlem.
    Hälsningar
    Roger

  10. #10
    LasseCub
    Guest

    Standard

    Svar till er båda
    Det var inte frågan om tolkning av § 37 bara att rätten att ha en paragrafen. Det är upp till var förening och dess medlemmar att besluta om föreningsstadgarna och dess innehåll. Likaså är det upp till var förening att besluta om vilket förbund man vill tillhöra. Om man väljer det ena eller det andra förbundet är upp till föreningsmedlemmarna, men i och med att man valt förbundstillhörighet så skall man också följa respektive förbunds stadgar.
    Man skall följa demokratisk ordning och följa det regelverk som förening tidigare har antagit.
    En annan förening eller organisation kan inte påtvinga förändringar, det kan enbart föreningsmedlemmarna göra och då följa det regelverk som är uppsatt för förändring.

    Detta är en personligt inlägg såsom RCFF medlem.
    Lasse cub
    RCFF

  11. #11
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Frågar dig lasse samma sak som Ove efterssom jag inte riktigt förstår ditt svar:

    Kan man tolka andra passusen i paragraf 37 som om det är OK att en klubb inrättar två SEKTIONER - en för SMFF och en för RCFF?
    med hänvisning till det som jag fetstilat här:

    Paragraf 37
    Modellflygklubb skall inom sitt verksamhetsområde arbeta i enlighet med förbundets målsättning.
    Som modellflygklubb räknas:
    - Fristående klubb, som bildas av och för modellflygintresserade medlemmar
    - sektion, gren, grupp eller annan liknande sammanslutning, som består av modellflygintresserade medlemmar inom annan organisation
    Hoppas på ett "redigt" svar
    Mvh / Fredrik Glawe.

  12. #12
    LasseCub
    Guest

    Standard SMff RCfF

    Officiella tolkningar får ni i vanlig demokratisk ordning såsom medlem i Smff tillskriva styrelsen om där. Här är jag som privat RCFF medlem och lägger inga officiell tolkningar i frågan.
    Lasse cub
    RCFF

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av LasseCub
    Svar till er båda
    Det var inte frågan om tolkning av § 37 ....

    Detta är en personligt inlägg såsom RCFF medlem.
    Lasse cub
    RCFF
    Hej,
    Frågan var om det föregående, långa, välformulerade inlägget kom från dig eller var ett genomarbetat dokument från SMFF-styrelsen...
    Min åsikt är att det förefaller vara en form av "officiellt" dokument...
    Hälsningar
    Roger

  14. #14
    LasseCub
    Guest

    Standard Till Mcgregor

    Som jag skrev är det mina högst personliga inlägg.
    Lasse cub
    RCFF

  15. #15
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Får jag då lov att fråga vad din personliga tolkning är ? Tycker det vore högst intresant efterssom du säkert har har blivit invald i smff's styrelse för dina personliga åsikter. Alternativt om du skulle vilja i egenskap av styrelsemedlem be Pelle eller någon annan från smff att svara på frågan, inte för att rcff eller någon annan organisation skall ändra på er utan för att alla medlemmar som är med i både rcff och i smff skall få veta hur smff styrelse ser på det så att dom inte behöver göra egna tolkningar.

    [edit]
    Så kankse vi slipper dumma påhopp från oss båda och egna tolkningar och kan lägga hela diskussionen bakom oss när vi har fakta.
    [/edit]
    Mvh / Fredrik Glawe.

  16. #16
    LasseCub
    Guest

    Standard

    Som jag skrev tidigare så är det upp till medlemmarna att välja var man vill vara. Ingen person, ingen förening, inget förbund skall påverka eller förbjuda var man vill tillhöra. Dock när man väljer tillhörighet så accepterar man också de stadgar som respektive förening eller förbund har.
    Jag förstår inte problemt i debatten. Var medlem tillhör den förening eller förbund var och en vill tillhöra. Var förening väljer vilket förbund man vill tillhöra.
    Jag kan inte förstå denna klappjakt på olika medlemmar och deras tillhörighet.
    Låt var och en bestämma, samt tillse att var medlem följer antagna stadgar.
    Lasse cub
    RCFF

  17. #17
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Oki, så detta scenariot är alltså Ok då

    Modellflygklubben "Far och Flyg" är anslutna till smff.
    Klubben har 73 stycken medlemmar varav 46stycken är med i SMFF genom klubben. Resterande medlemmar i klubben är endast medlemmar i RCFF.

    Det är ju superbra. Om det nu är så, så kan jag inte heller förstå varför vi har denna diskussionen. Tack Lasse
    Mvh / Fredrik Glawe.

  18. #18
    LasseCub
    Guest

    Standard Glawe

    Nej så sa jag jag inte utan jag sa att var medlem väljer klubb och förbinder sig att följa klubbens stadgar. Klubb väljer tillhörighet förbund samt då förbinder sig att följa respektive förbunds stadgar.
    Lasse cub
    RCFF

  19. #19
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Okej, jag ändrar mitt scenario lite då:

    Modellflygklubben "Far och Flyg" är anslutna till smff.
    Klubben har 73 stycken medlemmar varav 46stycken är med i SMFF genom klubben. Resterande medlemmar vill istället vara med i RCFF men får inte pg.a av stadgarna hos SMFF och riskerar därmed bli uteslutna om dom inte går med i SMFF.

    Stämmer detta bättre ?
    Mvh / Fredrik Glawe.

  20. #20
    LasseCub
    Guest

    Standard

    En klubb kan ha medlemar som är med i flera förbunden förutsatt att man följer både klubbens och förbundes antagna stadgar: Finns tvivel om tolkning får var medlem tillskriva resp styrelse för klargörandet av stadgarna.
    Lasse Cub
    RCFF

Liknande ämnen

  1. RCFF vs SMFF
    Av teamleader i forum Nybörjare
    Svar: 47
    Senaste inlägg: 2013-05-30, 11:49
  2. RCFF och SMFF
    Av AM i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 87
    Senaste inlägg: 2008-01-01, 19:25
  3. klubbar smff/rcff???
    Av kenneth67 i forum Allmänt och Tips
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-02, 19:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •