Reklam

 
Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 62

Ämne: ove am rcff smff

  1. #21
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard smuff

    smff vem/vad är det???

    Get high with hovering
    not drugs

  2. #22
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av LasseCub
    En klubb kan ha medlemar som är med i flera förbunden förutsatt att man följer både klubbens och förbundes antagna stadgar: Finns tvivel om tolkning får var medlem tillskriva resp styrelse för klargörandet av stadgarna.
    Lasse Cub
    RCFF
    Det var iofs en ja/nej fråga, men jag tolkar ditt svar som ett ja. Tack
    Mvh / Fredrik Glawe.

  3. #23
    LasseCub
    Guest

    Standard

    Det är din personliga tolökning.
    Lasse cub
    RCFF

  4. #24
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Yepp, efterssom om det inte hade stämmt hade du sagt nej (det har du ju tidigare gjort) och istället för att säga ja så försöker du leda frågan till något annat. Hurvida min tolkning av dig är rätt eller fel låter de andra här på forumet avgöra.
    Mvh / Fredrik Glawe.

  5. #25
    Potetas avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    613
    Jobb
    Elektriker och ägare till www.jorgensel.se
    Klubb
    Klubblös

    Standard

    Glawe, du kan inte fråga LasseCub om vad man får göra eller inte.
    Han är nämligen bara RCFF-medlem när han skriver här. Ganska bekvämt faktiskt, blir det lite krångliga frågor så byter man bara identitet.

    Jag har aldrig i hela mitt liv varit med om något liknande och jag har protesterat mot det tidigare. Själv har jag suttit med i en styrelse i en Brf (ordförande i ett år och ordinare i åtta), samt varit aktiv i idrottsföreningar. Det skulle inte falla mig in att byta identitet beroende på var jag skrev eller befann mig.
    Nytänd flygare!
    (Nu även med elvisp!)

  6. #26
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Glawe
    Yepp, efterssom om det inte hade stämmt hade du sagt nej (det har du ju tidigare gjort) och istället för att säga ja så försöker du leda frågan till något annat. Hurvida min tolkning av dig är rätt eller fel låter de andra här på forumet avgöra.
    / Christian Olsson

  7. #27
    pilotkalle
    Guest

    Standard




    Min personliga åsikt.

  8. #28


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 923
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Jag har mycket svårt att tro att LasseCub formulerat det långa inlägget.
    Det bryter helt från hans tidigare sätt att uttrycka sig i skrift.
    Å andra sidan säger han att det är hans personliga ÅSIKT - det kan det givetvis vara även om någon annan - gissningsvis SMFFs Styrelse - skrivit stycket. Men om LasseCub fått hjälp av kollegorna i SMFFs Styrelse att skriva detta så anser jag att LasseCub ljuger när han försöker påskina att han skriver dessa inlägg helt som privatperson. LasseCub kan inte så enkelt smita från sina dubbla roller - alltså Styrelseledamot i SMFF resp vanlig medlem (?) i RCFF. I den befattningen som LasseCub representerar i SMFF och i kombination med detta ärendes natur så ÄR LasseCub representant för sin huvudorganisation - alltså SMFF. Försök inte smita från detta LasseCub. I din befattning byter man inte hatt bara som det behagar en själv ! Anser du det så finns bara en sak att göra och det är att du ber att bli entledigad från din befattning i SMFFs Styrelse - då först kommer du att utan problem kunna agera som privatperson.
    För mig är detta en trovärdighetsfråga i första hand - sakfrågorna kan vi ta som nummer två. En Styrelseledamot i SMFF som handskas så uppenbart vårdslöst med sanningen är ingen Styrelseledamot som jag i egenskap av SMFF-medlem vill ha som representant för mig i min roll som "söndagsflygare". LasseCub kräver ärlighet och öppenhet av Ove - vore det inte klädsamt att börja sopa framför sin egen dörr först då, LasseCub...
    Så länge du fortsätter med den attityd du visar så kommer du att bli "påhoppad". En smula ödmjukhet från din sida skulle nog inte skada för att bättra på trovärdigheten.
    Hälsningar
    Roger

  9. #29
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Glawe tog ju fram ett bra och konkret exempel på hur en klubb kunde vara sammansatt av SMFF- och RCFF-medlemmar.

    Tänk er då om det i en klubb finns personer som pga sin personliga, kanske religiösa, övertygelse INTE vill tillhöra SMFF och därmed Riksidrottsförbundet för att man exempelvis inte accepterar all doping som förekommer inom idrotten.

    Skulle SMFF utesluta hela klubben och envist hävda att alla medlemmar måste vara SMFF-anslutna i det fallet? Jag tror inte det skulle vara fallet och troligen skulle ett sådant agerande uppfattas som förföljese.

    Sedan kan man diskutera SMFF:s hot om kollektiv bestraffning av klubbar då hela klubben skulle uteslutas med hänvisning till deras stadgar.

    Det är hög tid för för SMFF att komma ur busken och ge ett tydligt - officiellt - klarläggande om hur de tolkar sin paragraf 37 och hur de tänker agera mot "olydiga" klubbar.

    Malmöklubben har skickat in sina ändrade stadgar till SMFF för påseende - stadgar som numera medger att medlemmarna frivilligt kan välja vilket förbund de vill tillhöra. De har efter snart fem månader inte hört ett enda ljud från SMFF.

    Mvh
    Ove

  10. #30


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 923
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    På 80-talet (?) när SRI bildades - Sveriges Radioflygares Intresseförening - så gjorde SMFF en riktig groda när man frankt uteslöt ett antal medlemmar - varav flera i landslagsklass som jag förstått - för att de tillhörde båda organisationerna. Där fick dock SMFF backa och har dagens Styrelse lite koll på historien så borde dom hålla sig för goda för att upprepa det tidigare misstaget. Efter turbulensen med uteslutningarna så vill jag minnas att det hela mynnade ut i att SMFF tog till sig kritiken från Radioflygarna - vilka ansåg sig styvmoderligt behandlade till förmån för friflyg och linflyg - och RC-grenen fick större tyngd i Förbundet. Och nu upprepar sig protesterna men nu gäller det den stora gruppen "söndagsflygare" som med all rätt anser att SMFF knappast agerar som språkrör för denna stora grupp. Och hur det numera valda språkröret för söndagsflygarna agerar - ja, det har vi ju alla sett exempel på här, tyvärr. Det är väl f ö det enda som Språkröret skapat under sitt första halvår i sin nya roll...konflikter alltså.
    Inte heller jag förstår varför ALLA i en Klubb som är SMFF-ansluten måste vara tvångsanslutna till SMFF. Är majoriteten anslutna till SMFF så är det väl praktiskt - inte minst för SMFF själva - om Klubben sköter administrationen av SMFF-medlemskapet så slipper Kansliet göra detta.
    Men tyvärr tyckte inte SMFF- stämman detta trots att vår Klubb motionerat i frågan...
    Hälsningar
    Roger

  11. #31
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Jag är säker på att det kommer ett antal motioner till SMFF:s årstämma om en ändring av paragraf 37.

    Jag lekte lite med siffror och vill då visa varför RCFF är ett bättre förbund för söndagsflygarna i landet.

    Scenariot är taget från SMFF:s årsredovisning och budget 2005/2006.

    SMFF - 6 000 medlemmar - medlemsavgift 330 kr

    SMFF hade intäkter på 2 974 000 kr
    SMFF betalade tillbaka till klubbar och tävlingsgrenar konkret (något som syns i handen):

    Friflyg - 1000 kr i form av plaketter
    Linflyg - 500 kr i form av plaketter
    Radioflyg - 5 000 kr i form av plaketter
    Stöd till klubbar för inköp av materiel - 17 250 kr

    Alla andra utgifter är administration, porto, resor, mm.

    SUMMA: 23 750 kr - vilket är 0,008 procent av omsättningen som går tillbaka ut till medlemmarna!


    - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

    RCFF

    Om vi tar samma antal medlemmar - 6 000 st, medlemsavgift 100 kr

    Intäkter 600 000 kr

    Stöd direkt tillbaka till klubbarna - 300 000 kr - dvs 50%!


    Så bilden är helt klar:

    - Klubbarna kan få en markant bättre ekonomi som medlem i RCFF
    - SMFF och RCFF har samma försäkringsskydd
    - RCFF kommer att stötta klubbarna direkt med 300 000 kr/år, dvs 50% (SMFF betalade ut 23 750 kr)
    - RCFF ägnar sig till 100% åt att hjälpa och stödja Nöjes/Fritidsflygarna - SMFF består av mer än 20 olika intresseområden som alla drar ikapp om förbundets pengar. Modellflygare som inte tävlar (Nöjesflygare) har alltså en mikroskopisk chans att få ekonomisk hjälp från SMFF.

    Men, nu kan ju SMFF ändra sin organisation - eller hur?
    Då leker vi med tanken att SMFF gör något så drastiskt som att bryta loss "Nöjesflygarna" ur kakan och sänker medlemsavgiften där till 100 kr. Hur många skulle då välja att betala 330 kr istället för 100 kr om man inte tävlar? Trodde väl det - det scenariot kommer ALDRIG att inträffa.

    Så jag kan förstå att SMFF är nervösa och gör allt som står i deras makt att hindra RCFF från att utvecklas. Men är det agerandet till nytta för modellflygets utveckling i Sverige?

    Till sist ett tips till Er som vill vara SMFF-anslutna i framtiden - gå med via "SMFF DIREKT" - då får ni ju tidningen (MFN) direkt hem i brevlådan och sparar klubben besväret med att distribuera tidningen. Och enligt SMFF ska det ju inte vara någon skillnad på det medlemskapet och det "vanliga".

    Jag tror att SMFF ska göra som skomakaren - bliva vid sin läst. Koncentrera verksamheten även i fortsättningen på landets tävlande modellflygare, så kan RCFF ta hand om och vårda Nöjesflygarna - det är till nytta och gagn för landets modellflygare.

    Mvh
    Ove

  12. #32
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Det var en bra presentation Ove!
    / Christian Olsson

  13. #33
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Instämmer med Cool..Och det kommer att gå trögt för SMFF att få stopp på RCFF denna vägen,dock så har väl Lassecub försäkrat sig om en plats i nästa års styrelse efter sitt fantastiska o säkert i deras ögon,beundransvärda korståg..
    Att karl´n saknar både moral o heder är något som inte verkar bekymra SMFF..Han verkar passa in i profilen s.a.s..
    Och sen kan jag inte låta bli att fundera över vem som ligger bakom(skrivit)de senaste inläggen under namnet Lassecub..
    Känner inte alls igen grammatiken o sättet att skriva,det enda som är sig likt är slängen av personlighetsklyvning som har funnits där hela tiden..
    Sällar mig till Roger med en undran:Vem har skrivit de långa ,välartikulerade inläggen för det är inte skrivet i Helsingborg hur som haver..
    Dock så har inte inehållet förbättrats nämnvärt..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  14. #34
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Vi fick exakt samma inlägg om förtydligande av begreppet föreningsfrihet från en av våra trevliga - och vältaliga - medlemmar i Lundaklubben avsänt några dagar INNAN Lasse Cub skrev sitt inlägg...

    Måste vara en ren slump va?....

    Mvh
    Ove

  15. #35
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard klubb-bytardags?

    Efter att ha läst allt detta har jag nu skrivit ut allt o gett till vår ordförande för o se om vi kan byta medlemskap vi äro bara 50talet men många bäckar små.....själv är jag med i bägge vilket medför mer kostnader dock ej så mycket är även glad åt tidningen som så sällan dyker upp men dock ändå lyckas ta sig hit i bland..nu har jag fått ett tips på annat håll att en egen nättidning vore trevligt då jag genast anmäller mig till dom lite udda inslagen som jag själv skulle kunna stå för dock ej naket....

    visst är det gott att leva i dag oxå

    en äkta smålänning rer sig själv

    Get high with hovering
    not drugs

  16. #36


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 923
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Eftersom Ove lagt sin "info" i två trådar så tar jag mig friheten att kopiera mitt inlägg i den andra tråden hit också:

    Hej Ove,
    Som du kommer att se så tar jag mig friheten att kritisera båda sidor där jag anser att man inte spelar ett ärligt spel.
    Alltså måste jag säja att även du tummar på sanningen en del.
    Oavsett vilket år du tittar på redovisningen för SMFF så har Grenarna haft en egen budget som har omslutit avsevärt mycket mera pengar än ditt exempel.
    Låt oss alltså titta på det år som Ove tog som jämförelse - alltså räkenskapsåret 2005.
    Tittar vi på grenarnas redovisade kostnader så ligger dessa på 168.378 SEK vilket är rätt långt ifrån de siffror du redovisat. Sen har grenarna själva också dragit in lite pengar så nettoresultatet för Grenarna landar runt - 85.000 SEK.
    Ser vi på SMFF som helhet så hade man intäkter på 2.446.476 kr. De fördelades huvudsakligen på dessa poster:
    * Medlemsavgifter - 1.764.690 SEK
    * Modellflygnytt - 180.985 SEK
    * FSF/FAI-bidrag - 190.000 SEK
    * Lönebidrag - 160.022 SEK
    Totalt för dessa "tunga" poster 2.295.697 SEK vilket motsvarar 94 % av intäkterna.

    Totala Kostnaderna för år 2005 belöper sig till 2.123.687 SEK
    De största enskilda kostnaderna är:
    * Modellflygnytt - 440.028 SEK
    * Personalkostnader 556.300 SEK
    * Resekostnader - 284.001 SEK
    * Porto och frakter - 207.945 SEK
    * Start/Licensavgifter - 191.074 SEK
    * Diverse halvstora - se nedan - 362.439 SEK
    Totalt för dess tunga kostnadsposter 2.041.787 SEK vilket motsvarar 96 % av de totala kostnaderna.

    De "halvstora" som jag redovisat som klump var:
    * Inköp material för försäljning
    * Lokalkostnader
    * Försäkringar
    * Förbrukningsinventarier
    * Kontorsmaterial
    * Tele
    * Övriga kostnader

    Det årets resultat hamnade då på 322.789 SEK.

    Vad man kan konstatera är bl a att inga större summor återfördes till Klubbarna - så långt har Ove otvivelaktigt rätt.
    Hur rimliga/orimliga övriga kostnader var är nog upp till den enskilde att bedöma men helt klar är ju att t ex start/licensavgifter klart överstiger det som t ex återförts till Klubbverksamheten eller på annat fall kommer söndagsflygarna tillgodo. F ö ser jag väl inget uppseendeväckande - det ÄR dyrt att driva en "större" organisation. Vad man måste ifrågasätta är väl kanske servicenivån och det som många riktat in sig på - kostnader relaterade till Tävlingsverksamhet vilka är klart större än den enda jag separatredovisat (licenser). Men är det ett tävlingsförbund så måste dessa få kosta - det är väl ett ställningstagande i frågan om tävling/söndagsflyg som nog måste övervägas i vart fall.

    Beträffande Oves kalkyl för RCFF så måste man ifrågasätta återbetalningsnivån till Klubbarna - detta är ju detta bara en intention...eller ?

    Och att jämföra ett felaktigt, faktiskt utfall med ett hypotetisk baserat på en intention tycker inte jag är ärligt.
    Skall RCFF behålla trovärdigheten så skall ni inte bygga uttalanden på spekulationer och medvetna misstolkningar.
    Gör inte samma fel som LasseCub utan försök hålla fanan högt och köra med öppna kort och ett ärligt agerande.
    Hälsningar
    "Kamrer" Roger..Smile

    PS:Reservation för smärre räknefel - orkade inte dubbelkolla siffrorna tyvärr.

  17. #37
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Hej Roger, (rättat nu)
    Du har rätt i mycket i mycket av det du skriver. Jag skriver också att jag målar upp ett scenario - som ska göra det lättare att se skillnaden i ideologin, organisationen och målsättning mellan våra två förbund. Den återbäring jag refererar till i SMFF är sådant som SMFF delat ut och som man kan lägga i handen och se i form av antingen reda pengar eller plaketter. För inget annat har egentligen kommit landets klubbar till godo från SMFF. Att det sedan förbrukats miljonbelopp på SMFF:s administration, resor, möten, etc, etc har ju inte märkts för landets "Nöjesflygare". Och det är ju just den grupp vi talar om.

    Visst är det dyrt att driva en stor organisation - men det är ju inte vad Söndagsflygarna behöver. Som nöjesflygare behöver jag inte representanter på CIAM-möten (som dessutom inte lämnat in något förslag de senaste åren), vi behöver inget kansli med löner och hyreskostnader, vi behöver inte ta hänsyn till de som tävlingsflyger i de olika grenarna.

    Med ett specialförbund för fritidsflygarna satsas 100% av arbetet på att skapa ett så bra klimat som möjligt för ett större flertal av landets modellflygare. Det målet kommer SMFF aldrig att klara av - om de inte lägger ner all verksamhet och gör en total omstart. Solm jag skrev i mitt scenario - det är knappast troligt att SMFF någonsin skulle bryta ut Nöjesflygarna och sänka deras medlemsavgift till 100 kr.

    Så även om det talas om päron och morötter - och ett framtida RCFF med 6 000 medlemmar, så är påståendena rimliga och visar på ett tydligt sätt för- och nackdelarna med de två förbunden.

    Mvh
    Ove

  18. #38


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 923
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM
    Hej Lasse,
    Du har rätt i mycket i mycket av det du skriver. ...

    Mvh
    Ove
    Ove,
    Dags att läsa vilket inlägg du svarar på - och VILKEN författaren är...
    Jag heter inte Lasse och jag är ingen Styrelserepresentant i SMFF - och det vet du eftersom vi träffats. Det jag ville säga var att oavsett om det är LasseCub eller du som redovisar uppgifter så kräver jag ärlighet och saklighet.
    Hälsningar
    ROGER

  19. #39
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Jag vet ju mycket väl vem du är Roger, det är bara jag som i hastigheten blandade ihop namnen. Jag skulle aldrig få för mig att förväxla dig med Lasse Cub.

    Självklart är saklighet viktigt. Om jag målar upp ett scenario finns det ju inte mer än antaganden vad gäller RCFF att gå på. SMFF har däremot konkreta siffror som presenteras i deras årsrapport. Å andra sidan så går ju allt budgetarbete ut på att man försöker tänka sig ett framtida scenario - hur konkurrensen är - vilka produkter man satsar på, etc.

    Jag tror att SMFF gör ett bra jobb vad gäller att tillvarata de tävlande modellflygarna i landet - jag är däremot övertygad om att RCFF har mycket mer att ge de modellflygare som flyger för nöjes skull. RCFF:s utveckling och framtida förmåga att stötta landets "söndagsflygare" är ju ytterst beroende av antalet medlemmar som tror på idéerna och ställer upp för förbundet.


    Mvh
    Ove

  20. #40


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 923
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Ove,
    Ja, du förstår säkert känslan när man blir förväxlad med den andra Herren.. :snyft:
    ...say no more...
    Hälsningar
    Roger

Liknande ämnen

  1. RCFF vs SMFF
    Av teamleader i forum Nybörjare
    Svar: 47
    Senaste inlägg: 2013-05-30, 11:49
  2. RCFF och SMFF
    Av AM i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 87
    Senaste inlägg: 2008-01-01, 19:25
  3. klubbar smff/rcff???
    Av kenneth67 i forum Allmänt och Tips
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-02, 19:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •