Reklam

 
Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 62

Ämne: ove am rcff smff

  1. #41


    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    95
    Jobb
    Dagdrivare
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard Föreningsfriheten

    Jag ser att mitt i all blygsamhet framförda inlägg om föreningsfrihet i Lundaklubbens interna google-grupp, har nått Lasse Cub och upphöjts till slagträ i debatten. Ack ja .....
    Syftet med mitt inlägg var att klargöra att jag anser att §37 bör avskaffas men att åberopa just föreningsfriheten är fruktlöst av det enkla skälet att jag inte kan se att den åsidosätts.
    Däremot finns det många andra goda skäl att avskaffa § 37. Det viktigaste tror jag är att landets klubbar skulle gynnas av stimulerande konkurrens. Mångfald är bättre än enfald ....
    När det gäller övriga delar av Lasses inlägg frånsäger jag mig å det bestämdaste allt ansvar.

  2. #42


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 923
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Optimate,
    Jo, nog finns det goda skäl att avskaffa/ändra skrivningar i Paragraf 37.
    Som du antagligen sett så hade vi inom Västerås Modellflygklubb skickat in en motion i detta ärende till SMFFs Årsstämma 2007. Givetvis avslogs det av Styrelsen men vad som förvånade mig än mer var att Stämman klart röstade ner vårt förslag - vilket jag har svårt att förstå för det skulle snarast stärka Klubbarna ekonomiskt och dessutom finns i alla fall en möjlighet att samla flera medlemmar i Klubbarna vilket borde vara ur bl a säkerhetssynpunkt - ett område som inte minst LasseCub vid olika tider drivit hårt gentemot RCFF.
    Men som saken ligger f n så får vi alla finna oss i det demokratiskt fattade beslutet - och det är nog inget som SMFFs Styrelse på eget initiativ kan riva upp. Däremot kan dom föreslå en förändring inför nästa Årsstämma vilket vore en välsignelse så vi kunde släppa denna fråga inför framtiden - under förutsättning att Stämman röstar för en positiv förändring...
    Hälsningar
    Roger

  3. #43
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    hmmm hej å hå kasta paj e kul skämt å sido ! ingen rök utan eld! då jag idag betalade medlems avgiften till den klubb jag bestämt mig för att till höra .. så sa vid gårdagens snack på fältet .. att jag tänker bli medlem i rcff!! å inte smff! detta till ordförande i klubben ! å får till svar .. det skiter vi för här är vi medlemmar i båda förbunden !så de e upp till mig ! då vi inte ska hänga ut denna klubb med tanke på smffs hot om vissa saker tydligen så ville jag bara meddela att grytorna tydligen kokar även på vissa klubbar å inte bara här på forumet ..
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  4. #44
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Det snabbaste och enklaste sättet att lösa knuten är att få en skriftlig och tydlig tolkning från SMFF av paragraf 37. Den andra passusen är ju faktiskt formulerad som om det är OK att indela klubben i sektioner.
    Paragraf 37
    Modellflygklubb skall inom sitt verksamhetsområde arbeta i enlighet med förbundets målsättning.
    Som modellflygklubb räknas:
    - Fristående klubb, som bildas av och för modellflygintresserade medlemmar
    - sektion, gren, grupp eller annan liknande sammanslutning, som består av modellflygintresserade medlemmar inom annan organisation
    Antagligen så syftas det på exempelvis en RC-bilklubb som har några modellflygare som medlemmar, en RC-båtklubb som har några modellflygare som medlemmar etc. Det står INTE att det inte får vara en modelllflygklubb som är "annan organisation". Det måste klart framgå att det inte gäller modellflygklubb - eller förening som bedriver samma verksamhet som SMFF. En officiell skriftlig tolkning från SMFF hade varit på sin plats så att vi en gång för alla kunde lägga denna tråkiga debatt bakom oss.

    En annan intressant hypotes: Om en medlem i en SMFF-ansluten klubb INTE vill vara ansluten till SMFF pga hans/hennes religiösa övertygelse. Hade hela klubben - eller medlemmen - blivit utesluten ur SMFF då?

    Fundera på det.

    Mvh
    Ove

  5. #45


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 923
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Ove och alla andra,
    F n är det ingen idé att spekulera över det ena eller det andra - läget anser jag vara klart - endera är alla "flygande medlemmar" i en "SMFF-klubb" också medlemmar i SMFF alternativt är inte Klubben som helhet med. Visst kan man idka civil olydnad bara man är medveten om konsekvenserna. Dock är jag inte övertygad om att Klubbens alla medlemmar är med på den linjen.
    Vi som var på SMFF's Förbundsstämma 2007 har nog svårt att tro på andra tolkningar, tyvärr. Hur gärna vi än vill. I stället för att försöka få en ändring till stånd via denna och andra trådar på RCFF - vilket givetvis är omöjligt - så är det nog bara att försöka jobba på detta själv genom dels en motion till nästa års Stämma, dels engagera såpass många Klubbar som möjligt med detta intresse att närvara på Stämman så att det finns möjlighet att rösta igenom förslaget. Vår klubb har gjort ett försök som tyvärr misslyckades - nu får ni andra visa att ni vill och kan annat än att bara diskutera frågan i några trådar på RCFF. Från ord till handling alltså ! Lycka till - vi kommer att rösta för om någon annan skriver en motion i denna fråga.
    Hälsningar
    Roger

  6. #46
    LasseCub
    Guest

    Standard

    Jag tycker att Oves presentation av inkomstfördelningen är mycket spännade. Då det viktigaste är var enskilds medlems välstånd och att möjligheten nu redan öppnats att kunna sänka medlemsavgiften inom RCFF nästa år till enbart 50 lappen ser även jag som mycket positivt, Ser fram mot denna avgiftssänkning,
    Lasse Cub
    RCFF

  7. #47
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av LasseCub
    Jag tycker att Oves presentation av inkomstfördelningen är mycket spännade. Då det viktigaste är var enskilds medlems välstånd och att möjligheten nu redan öppnats att kunna sänka medlemsavgiften inom RCFF nästa år till enbart 50 lappen ser även jag som mycket positivt, Ser fram mot denna avgiftssänkning,
    Lasse Cub
    RCFF
    om jag inte missminner mig handlade det hela om vad som går tillbaka till klubbarna!! å där var det väl inget tvivel om hur pengarna fördelades !?? å iofs så är det ju så att en förening ALLTID skall se till medlemmarnas väl! så även där får man väl säga att rcff ligger före smff!?? en organisiation som hellre ser till sitt eget bästa före sin medlemmars är väl egenteligen inget att ha ... och återigen så är smff och rcff 2 helt skillda förbund! som riktar sig till helt skillda grupper så jag förstår inte varför smff håller på med sina dumheter ! visst förlorar smff ett gäng medlemmar men det är ju medlemmar vars behov å rättigheter dom inte bryr sig i !
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  8. #48
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Om du hade läst protokollet från årets årsmöte så bestämde stämman att behålla avgiften på 100kr.

    [edit]

    Personligen skulle jag inte heller vilja sänka avgiften mer efterssom det kan komma enskilda klubbar som kan behöva stöd te.x vid flytt av ett fält som inte får ligga kvar, eller om en klubbstuga brinner ner. Det är ju just sådana saker som jag hoppas på att rcff kan hjälpa till med för pengarna som eventuellt lämnas kvar i en buffert.

    [/edit]
    
    Mvh / Fredrik Glawe.

  9. #49


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 244
    Klubb
    MFK Genlanda

    Standard

    Är det inte dags att lägga dessa ändlösa diskussioner
    om SMFF versus RCCff bakom oss.
    Låt SMFF med den eminente lassecub köra
    sitt race för "söndagsflygarna" , bredd eller vad man nu
    kallar det....
    (Konferenser som bekostas av medlemmarna är väl tydligen det enda
    man har på gång)

    RCFF borde kanske istället lita på att stå på sina
    egna ben o gå vidare o satsa mera på
    att värva nya medlemmar, vi har ju verkligen som AM redan
    visat goda försäljningsargument för att ansluta sig till RCFF.

    Varför skall vi "söndagsflygare" behöva motionera o
    övertyga denna koloss på lerfötter som SMFF verkar vara
    om att satsa på oss, när alternativet redan finns?

    Nej jobba vidare med att befästa o utvidga RCFF istället.
    RCFF har ju ett säljande koncept redan , utveckla det!
    Mvh Kent

  10. #50
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Vi blev påhoppade på ett oerhört grovt och kränkande sätt av SMFF som dels försökte sabotera vår försäkring (f.ö. en försäkring som RCFF förhandlat fram och som SMFF senare också tecknade), dels sabotera vår ansökan om medlemskap i Korpen, och inte minst försökt sabotera vårt årsmöte i Eslöv. Klubbar kontaktas och hotas med uteslutning och att inga SMFF-tävlingar skulle förläggas till en klubb som har RCFF-medlemmar. Så krasst sagt ägnar SMFF väldigt lite kraft på att arbeta för sina medlemmar. Energin läggs helt på att försöka motarbeta ett fritt modellflygsverige.

    Vi ägnar oss inom RCFF åt att informera landets nöjesflygare/fritidsflygare och deras klubbar om varför RCFF är ett bättre förbund och alternativ till SMFF. Det skulle SMFF också försöka göra istället för den förföljelsekampanj som bedrivs mot RCFF.

    SMFF är bra på att organisera landets tävlande modellflygare - det gör de med bravur. Men enligt min mening är SMFF usel på att serva fritidsflygarna. Det var just därför RCFF bildades. SMFF-medlemmar har år efter år försökt förändra SMFF inifrån genom motioner och arbete. Det har misslyckats beroende på att de olika tävlingsgrenarna (mer än 20 st) inom SMFF har betydligt större mandat än en stackars 20-del -"Nöjesflygare".

    SMFF har ingen - och kommer aldrig att få - möjlighet att tillgodose bägge intressenter inom ett och samma förbund. Det är som sagt bevisat. Behoven är så vitt skillda.

    Till dig Lasse Cub - du överträffar dig själv - igen!

    Mvh
    Ove

  11. #51
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 261
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Så jävla fjantigt av SMFF......

  12. #52

    Standard

    Om man nu får tycka så måste jag säga att jag är stolt RCFF när tom styrelse medlemmar från andra förbund är med i RCFF... Vi har ju bevisligen nått som de andra saknar?
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  13. #53

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av drhanke
    Om man nu får tycka så måste jag säga att jag är stolt RCFF när tom styrelse medlemmar från andra förbund är med i RCFF... Vi har ju bevisligen nått som de andra saknar?
    Japp.. Jag tänkte säga "Sunt förnuft" men det hoppas jag för allas skull att personer i andra föreningar och förbund också har..

    /Larsa

  14. #54

    Standard

    Hej Ove
    som medlem i RCFF under detta året har jag inte fått ut något av RCFF än.
    Men det kanske kommer nu när jag söndags flyger.
    Jag kanske har missat något och detta är till alla som kommer att hugga på min fråga.
    Har jag missat något som jag skulle få av RCFF ??

    mvh
    Kenny

  15. #55

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av starfighter
    Har jag missat något som jag skulle få av RCFF ??
    mvh
    Kenny
    Nu är jag inte Ove - och det är man väl inte ledsen över ;-)

    Jag har i alla fall fått en hemsida med massor av trevliga inlägg om modellflyg. Livligheten på SMFF:s forum är väl inte något att skryta om men de har andra saker som gör att jag är medlem där.

    Sedan så har RCFF Bokis med company och Wesse - helt klart full utdelning på insatsen tycker jag.

  16. #56
    Potetas avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    613
    Jobb
    Elektriker och ägare till www.jorgensel.se
    Klubb
    Klubblös

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av starfighter
    Hej Ove
    som medlem i RCFF under detta året har jag inte fått ut något av RCFF än.
    Men det kanske kommer nu när jag söndags flyger.
    Jag kanske har missat något och detta är till alla som kommer att hugga på min fråga.
    Har jag missat något som jag skulle få av RCFF ??

    mvh
    Kenny
    Vad förväntar du dig att du ska få?
    Om du ber om hjälp med något är jag övertygad om att du skulle bli hjälpt. Jag förstår inte din fråga riktigt, saknar du något som du trodde du skulle få?

    Själv har jag fått en del pengar över, som jag slipper betala till SMFF. Man kan inte påstå att jag har fått något av SMFF under alla år jag var medlem där. Just det ja, en tidning med en massa stavfel och friflyg fick jag ju. Synd bara att jag inte är intresserad av friflyg.
    Nytänd flygare!
    (Nu även med elvisp!)

  17. #57
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av starfighter
    Hej Ove
    som medlem i RCFF under detta året har jag inte fått ut något av RCFF än.
    Men det kanske kommer nu när jag söndags flyger.
    Jag kanske har missat något och detta är till alla som kommer att hugga på min fråga.
    Har jag missat något som jag skulle få av RCFF ??

    mvh
    Kenny
    Skäl till att vara med i RCFF

    - Billigare medlemskap - som står i paritet med vad vi får av förbundet

    - En bra webbsida som förenar hela förbundet och dess medlemmar

    - Bra sammankomster, trevliga evenemang, exempelvis gruppresor till utställningar och arrangemang, etc

    - Bistånd i lokala tvisteärenden typ bullerklagomål, arrenden etc.

    - Försäkringar som skyddar person och egendom

    - Hjälp med information att söka bidrag från kommun och landsting

    - Hjälp med information och service i klubbarna - ekonomiska tips

    å detta till en bråkdel av vad det kostar i smff.. OBS kopierat från denna sida !
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  18. #58

    Standard

    Som representant för RCFF så lägger jag mig i denna flora av intressanta inlägg.

    Försäkring, hjälp i sakfrågor, trevligt forum, flygträffar och säkert något mer som jag inte kommer ihåg. Detta är vad RCFF hitils åstakommit.

    Därutöver så erbjuds ekonomisk hjälp till anslutna klubbar om så efterfrågas.

    Vad vill ni ha? Kanske det är läge att berätta vad ni förväntar er av oss.

    RCFF's styrelse och talesmän besitter en tämligen stor erfarenhet och kunskap inom många olika områden.
    Fråga gärna efter hjälp, vi gör vad vi kan för er. Det är ju därför ni har betalat medlemsavgift till RCFF, eller hur?

    Men, jag tror jag kan tala för alla när jag säger att .. Vi är inga tankeläsare.

    Mvh
    Larsa

  19. #59

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    41
    Jobb
    Videotekniker
    Klubb
    Tullinge modellflygare, Hässelby MFK, Vallentuna Aviatörförening

    Standard

    Hej!

    Enligt Transportstyrelsen är Svenskt modellflyg organiserat av 2 likvärdiga förbund nu!
    http://www.transportstyrelsen.se/sv/...uftfartyg-UAS/

    Som Modellflygare är jag medlem i bägge förbunden och har även en bra hemförsäkring.
    Livrem och Hängslen som Gunnar Sträng sa på sin tid.

    Vi är alla modellflygare som delar en fin hobby så varför bråka om detaljerna?
    Vi delar alla samma hobby!

    / Patrik

  20. #60

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Hughes Visa inlägg
    Hej!

    Vi är alla modellflygare som delar en fin hobby så varför bråka om detaljerna?
    Vi delar alla samma hobby!

    / Patrik
    Så varför dra upp ett på dagen sex år gammalt bråk som sitt första inlägg på forumet?

    /Mats

Liknande ämnen

  1. RCFF vs SMFF
    Av teamleader i forum Nybörjare
    Svar: 47
    Senaste inlägg: 2013-05-30, 11:49
  2. RCFF och SMFF
    Av AM i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 87
    Senaste inlägg: 2008-01-01, 19:25
  3. klubbar smff/rcff???
    Av kenneth67 i forum Allmänt och Tips
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-02, 19:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •