Reklam

 
Sidan 2 av 14 FörstaFörsta 123456712 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 280

Ämne: Möte mellan RCFF och SMFF

  1. #21

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ripa
    ... Ok vi backar ett år,
    Var har redovisningarna för 2006 års bidrag offentliggjorts? ...
    För 2007 har FSF beviljat följande bidrag till SMFF:

    5.000 för popularisering av helikopter
    15.000 för rekrytering av unga linflygare
    10.000 för Historien Svenskt Modellflyg
    8.000 för tjejträff
    35.400 för mässor

    Det kommer säkert en fullständig redovisning av hur dessa
    medel använts, ...

    /Michael

  2. #22
    peiters avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    356
    Jobb
    Grafiks formgivare/Flexotryckare
    Klubb
    Arvika Mfk

    Standard

    Som jag ser det så va det ARVIKA MFK som arrangerade arvika träffen. visst är klubben med i smff men det betyder inte att förbundet automatiskt är med som arrangör
    M.v.H Peter "Pastorn" Åsman
    Arvika MFK

    We are blessed with things that fly.

  3. #23


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 923
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Peiter och alla andra glada Arvika-klubbmedlemmar,
    Det är nog inte många som tror att det är SMFF som arrangerar er träff - vi vanliga modellflygare har nog rätt klart för oss hur "stor" SMFFs roll varit i den träffen..
    Lycka till med era fortsatta arrangemang hälsar
    Roger
    PS: Undrar om SMFF arrangerar vår Klubbs årliga Jubileumsträff också...hmm...då kanske man hinner flyga lite på nästa års träff då ...perfekt..bara att ringa Bengt och LasseCub så kommer dom och fixar allt...nu börjar det hända nåt i SMFF...nu får du nog ändra din inställning till SMFF, Ove... :finga:

  4. #24
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard arvika

    Här i Småland mörka skogar har Arvikaträffen ett mycket gott rykte sen många år tillbaka. Blir till och åka dit nästa år o det blir min första gång.. Tar ni emot oss som bara håller planet helt?

    Häromkring är det flera som har sett över sina försäkringar privat tror det är bästa skydd. Sponsorpengar jagar vi till varje flygträff o så frivilliga bidrag. Sen brukar vi överleva men visst vore det gott med bidrag till annonser o dyl... Då vår Ordförande inte har dator så visste han ej att certifikaten var borttagna och ingen har kontaktat honom om detta...

    Vi håller på o ser över om vi helt enkelt ska spara några kronor nästa år genom att byta klubb. Då lägger vi lika mycket pengar som nu fast det mesta ska vi lägga direkt i klubbkassan o en hundring till RCFF . Detta gör då vår ekonomi starkare enkelt o bra för oss söndagsflygare..

    Det blåser i dag men i morgon kan det lugna ner sig igen....

    En dag i taget

    Get high with hovering
    not drugs

  5. #25
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Aj fasen..Ber om ursäkt för Arvika,självklart så vet jag att SMFF inte hade något med arrangemanget att göra! Försökte vara lite ironisk men det kanske blev tokigt..
    Det som får en att förundras är ju att SMFF ens försöker ta åt sig äran av t.e.x Arvika/gränsträffen,saknar de helt självkritik?
    Och detta ständiga tal om Ove som lögnare?
    Jag har lärt känna honom ganska bra under de sista året och det är inte ett ord jag skulle använda om honom...
    Sen tror jag det vore klokt om SMFF:s styrelse lade ner sin energi på just SMFF istället för att fara runt o försöka misskreditera alternativen,i detta fall RCFF..
    Jag tycker att "deras" (egentligen fel ord,alla ska inte dras över en kam)
    inriktning f.n är helt uppåt väggarna,istället för att försöka åstadkomma något konstruktivt inom SMFF så fokuserar man på att skjuta RCFF i sank med mer eller mindre korkade uttalanden i div. sammanhang eller ren sabotageverksamhet i fallet Lasse-cub..
    Nu är det inte alla inom SMFF som gör detta utan en liten klick men de blir ju lätt så att dessa människor blir synonyma med SMFF,det kan vara svårt o hålla isär det ...
    Själv så beslutade jag mig för att inte betala en krona till SMFF när den som företrädde mig där beter sig som Lasse-cub har gjort,att jag sen inte får flyga på några meetings är beklagligt men det tar jag med jämnro..
    För RCFF:s del så kan man ju nästan hoppas att han återväljs till styrelsen nästa år ,en bättre ambassadör för varför RCFF behövs har jag svårt o tänka mig!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  6. #26

    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Jag funderar på lite vad som händer om "min" klubb inte går ur SMFF eller inte tänker ha två föreningar.

    Finns det någon "brevklubb" (som golfklubbar har) så man inte blir utan förening? :dontknow:

    /Lasse

  7. #27
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av lassebetong
    Jag funderar på lite vad som händer om "min" klubb inte går ur SMFF eller inte tänker ha två föreningar.

    Finns det någon "brevklubb" (som golfklubbar har) så man inte blir utan förening? :dontknow:

    /Lasse
    D u kan ju alltid vara med i din klubb som gästmedlem och sedan ansluta dig till RCFF privat. Det är så jag gör
    Mvh / Fredrik Glawe.

  8. #28

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis
    Aj fasen..Ber om ursäkt för Arvika,självklart så vet jag att SMFF inte hade något med arrangemanget att göra! Försökte vara lite ironisk men det kanske blev tokigt..
    Det som får en att förundras är ju att SMFF ens försöker ta åt sig äran av t.e.x Arvika/gränsträffen,saknar de helt självkritik?
    Och detta ständiga tal om Ove som lögnare?
    Jag har lärt känna honom ganska bra under de sista året och det är inte ett ord jag skulle använda om honom...
    Sen tror jag det vore klokt om SMFF:s styrelse lade ner sin energi på just SMFF istället för att fara runt o försöka misskreditera alternativen,i detta fall RCFF..
    Jag tycker att "deras" (egentligen fel ord,alla ska inte dras över en kam)
    inriktning f.n är helt uppåt väggarna,istället för att försöka åstadkomma något konstruktivt inom SMFF så fokuserar man på att skjuta RCFF i sank med mer eller mindre korkade uttalanden i div. sammanhang eller ren sabotageverksamhet i fallet Lasse-cub..
    Nu är det inte alla inom SMFF som gör detta utan en liten klick men de blir ju lätt så att dessa människor blir synonyma med SMFF,det kan vara svårt o hålla isär det ...
    Själv så beslutade jag mig för att inte betala en krona till SMFF när den som företrädde mig där beter sig som Lasse-cub har gjort,att jag sen inte får flyga på några meetings är beklagligt men det tar jag med jämnro..
    För RCFF:s del så kan man ju nästan hoppas att han återväljs till styrelsen nästa år ,en bättre ambassadör för varför RCFF behövs har jag svårt o tänka mig!
    Det är lugnt Bokis, jag förstod ironin i ditt inlägg
    Lite surt bara att läsa det som skrevs om arrangemanget som vi ordnade speciellt med allt arbete som låg bakom. Sen spelar det inte så stor roll om det är sant det som sagts eller inte, det är surt att läsa sånt iaf.
    Men men, det har vi lagt bakom oss nu. Vi får snart börja planera för framtidens träffar igen. Hoppas vi ses nästa år och att Wesse också dyker upp. Med tanke på mängden yngre besökare (läs barn) kanske det vore bäst om han lämnade domarklubban och andra liknande tingestar kvar hemma i garaget Ses nästa år!

    /Borg

  9. #29
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Starfighter, välkommen tillbaka!

    Du frågar efter ett namn. Jag avhåller mig från att hänga ut någon. Bakgrunden till det hela var att jag upptäckte att våra fältregler plötsligt ändrats i juni 2007 - utan information från ordföranden eller styrelse. Nu stod det; "För att få flyga på fältet MÅSTE du vara medlem i klubben OCH SMFF"! Dessutom hade styrelsen fattat ett beslut att medlemmar som inte betalt SMFF-medlemskap betraktades som "Gästande" på fältet och UTAN RÖSTRÄTT i klubben! I ett slag hade alltså styrelsen - utan att informera medlemmarna - rivit upp det beslut som vi tog på vårt årsmöte; att tillåta flera förbundstillhörigheter. Vi som endast betalt RCFF-medlemskap var i princip uteslutna ur klubben. När jag frågade ordföranden sa han att ändringarna berodde på att han han kontaktas av SMFF och hotats med personlig uteslutning samt att klubben skulle uteslutas ur SMFF. Jag sa "så SMFF har alltså hotat dig"? Och vår ordförande nickade bekräftade. I ett internmail från klubbens sekreterare på vår mailgrupp stod också följande:

    Enligt besked från högre instans från SMFF blev HELA klubben utesluten (även XXXXXX - vår ordföranden) om RCFF medlemmar enbart var med i detta förbund och inte SMFF och var medlemmar i klubben.
    Jag kan bara tolka det på ett sätt: SMFF hotade vår klubb och vår ordföranden. Hur hade Du tolkat det Starfighter?

    Jag hoppas du är nöjd med svaret.

    Det är synd att SMFF försöker hindra en utveckling av modellflyget i Sverige genom att koncentrera sin verksamhet på att försöka efterleva sina föråldrade stadgar till punkt och pricka. Det hade gagnat modellflygarna i landet betydligt mer om SMFF lyfte sina blickar och såg på sin omvärld. Med sitt agerande tvingar SMFF klubbar att lämna förbundet för att kunna tillgodose sina medlemmars krav på valfrihet.

    Javisst ja, VU BREDD:s general sa bl.a. på mötet ungefär så här: "Ni får starta egna klubbar i RCFF - Ni kan inte ta våra klubbar". Det håller jag fullständigt med om. Om ni är några modellflygare som vill starta en klubb - se då till att det blir en klubb som har utrymme för medlemmarnas valfrihet. Men lösningen är ju inte så enkel. Vad vill VU BREDD:s general göra med de klubbar som vill vara så demokratiska att de låter sina medlemmar fritt välja förbund? (Fetstilen på ordet Demokrati beror på att just VU BREDD:s general läxade upp mig flera gånger om de demokratiska principerna på mötet den 10'e september. Jag skulle följa klubbens demokratiska regler - vilket jag naturligtvis inte har något emot. Jag hade ju ingen aning om att styrelsen - utan att informera medlemmarna i god demokratisk ordning - hade ändrat vårt årsmötesbeslut om valfrihet).

    Faktum kvarstår:
    Lösningen är att klubben går ur SMFF och direktansluter de medlemmar som vill vara kvar i SMFF.
    Eller så inrättar man två klubbar i föreningen: En för RCFF och en för SMFF. Samma styrelse - två protokoll. Det fungerar redan idag i flera föreningar. Så kan SMFF:s politruker i lugn och ro fortsätta nagelfara sina stadgar.

    Mvh
    Ove

  10. #30
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Det handlar väl endå inte om att ta klubbar ? Jo - efterssom SMFF vägrar låta "sina" klubbar ingå i fler förbund, då blir det så till slut. Om bara SMFF kunde släppa efter lite tillåta medlemarna i "deras" klubbar att få vara medlemmar någon annanstans med så hade diskussionen aldrig funnits. Tyvärr är det så att SMFF kommer att (har redan gjort med) tappa medlemar pg.a av det. Hade dom inte brytt sig så hade garanterat dom flesta medlemmarna som bytat förbund säkerligen stannat kvar i SMFF samtidigt som dom gick med i RCFF.
    Nu skall jag inte dra alla över ett steck (med risk för ett jäkla skrik och att jag blir uthängd), jag vet inte heller exakt vilka som sitter i SMFF's styrelse och vilken ålder de har. Men det känns lite som att det är helt för konservativt. Vi (nu räknar jag mig själv och alla andra i min ålder - 60 & 70 talister) är mycket mer liberala och det är förmodligen därför vi har dom här problemen i sammhället (inte bara mellan oss här på RCFF och SMFF)).

    Ursäktar mig redan nu om någon tog illa upp av det sista jag skrev, men det är ingen person jag riktar kritiken mot utan det är bara min generella uppfattning och alla är självklart inte som jag skriver.
    Mvh / Fredrik Glawe.

  11. #31
    Nexuss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    758
    Jobb
    Steve Jung är jag och Är Hörselskadade själv (
    Klubb
    Stöd ÖMFK,RCFF och mitt Eget klubben

    Standard

    Hej,Ove !!

    Nu har jag läste hela del av här så SMFF gjorde det brott mot detta för att dom ska inte tvingen klubben utan Väljer modellflygare eller modellflygare att vara i tävlingen eller inte så får gå över till RCFF själv utan tvingen av SMFF och jag vet att dom SMFF gjorde brott nu !!

    orsak att den som vill gå till Nöjeflyg då dom måste vara repsekt för RCFF och väljer ett

    Du gjorde rätt att frågade Ordförnade varför han nickade "ja" som har blivit tving av SMFF dum gjorde av SMFF skulle inte tving en klubben eller tving en person måsre vara med SMFF så dom kan glömt det utan det är upp folk som vill inte vara i SMFF utan gå till RCFF då är dom välkommen hit i RCFF självklart !!

    det spela inte roll att hur dom SMFF arbeta så bara dom snacka i luften att tjäna på en slant bara !!
    så bryr inte om folk ??
    att dom SMFF bör tänka på folk som vill välja på RCFF så slut disktuera för SMFF !!

    dom alla klubbar får repsekt för RCFF så välja på RCFF eller SMFF (tävlingar beror på ??)

    MVH Steve

    :? :? :?
    Excell 60 2 St
    Heim 10 CC skala Hughes 500 E
    Concept SR
    Modeltech Cap 21 2 st
    Wonder 2 St
    skaffa:Ace Ultimate, Edge 540
    Ägare nuvarande Nya:Ultimate !!
    Min modellflyg:Cap 21 (modeltech)

  12. #32


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 923
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Glawe,
    Det har nog inte så mycket med den fysiska åldern att göra som med den mentala...
    Hälsningar
    Roger - gammgubbe

  13. #33
    LasseCub
    Guest

    Standard Till Glawe

    Det handlar inte om att vara Konservativ, det handlar om att efterfölja det förtroende som medlemarna har givit samt följa de stadgar som finns. Man kan inte ändra dessa utan att ha fått mandat för det den omdiskuterade§37 beslutade vi ALLA medlemar i SMFF att den skulle vara kvar.
    Ytterligare en fråga till dig GLAWE hur förs diskussionerna ang familjemedlemskap inom RCFF.
    Frågar Lasse cub
    SMFF

  14. #34
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Lasse:

    Jag ber att få återkomma till dig om det när vi har haft styrelsemöte. Jag har inte varit med tillräckligt länge i styrelsen för att kunna svara på det ännu
    Mvh / Fredrik Glawe.

  15. #35
    LasseCub
    Guest

    Standard Familjemedlemskap

    Det har alltså inte varit uppe på Styrelsemötet ännu, Konstigt då Ove påstod att det redan var beslutat att det skulle införas. Att inte du i styrelsen vet detta förvånar mig. Eller det är så det fungerar inom RCFF Ove beslutar och påstår saker och ni går i hans ledband och LYDER BLINT.
    Han medelade nämliogen i Måndags att detta var beslutat.
    Lasse cub
    SMFF

  16. #36

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard Re: Till Glawe

    Citat Ursprungligen postat av LasseCub
    .....hur förs diskussionerna ang familjemedlemskap inom RCFF.
    Frågar Lasse cub
    SMFF
    Lasse Cub är inte ensam om att undra om olika medlemsformer.

    Jag ställde en fråga till SMFFs forum styrelse om ungefär samma sak den 22/7 utan att ha fått något svar än.

    /Patrik

  17. #37
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Men Lasse, efterssom du är så himla påläst och insatt i vår styrelse så borde du veta att det inte har varit något styrelsemöte sedan stämman då jag blev invald. Om det nu är som du säger att det beslutades på förra mötet innan stämman så vet du ju redan själv svaret på din fråga. Att jag inte är insatt i alla detaljer ännu är ju även en självklarhet, eller ? Men är det beslutat sedan innan så ja, jag kommer lyda de beslut som tagits innan jag blev invald och kommer inte hitta på något själv.
    Mvh / Fredrik Glawe.

  18. #38
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Det hela är mycket enkelt och odramatiskt.
    Vi diskuterade på ett styrelsemöte möjligheten att införa familjemedlemskap, precis som vi också ska bli tydligare när det gäller klubbanslutning. Vi pratade om summan 200 kr för en familj oberoende av antalet medlemmar.

    Det är dock inte klubbat ännu. Så om du kommer ihåg vad jag sa på mötet i Lund, Lasse Cub, så sa jag att frågan är under utredning, och att jag bedömde det som sannolikt att det klubbas igenom. Vi kommer att besluta i frågan på vårt nästa styrelsemöte. Så Lasse, jag har ingen som helst ambition att bestämma enväldigt - jag har inte det behovet av att känna makt. Jag känner glädje över de andra styrelsemedlemmarnas och medlemmarnas initiativ och engagemang. Vi gör RCFF tillsammans.

    Att du inte fick svar Patrik är således beroende på att frågan ännu inte är avgjord - eller?

    Mvh
    Ove

  19. #39
    LasseCub
    Guest

    Standard Familjemedlsemskap

    Det var nämligen så att i måndags medelade er ordförande att Familjemedlemskap skulle infölras. Detta föll mig ganska konstigt då jag inte kunnat finna nya mötesprotokoll efter årsmötet. dock beslutades det på något möte innan att några rabatter skulle inte förekomma utan det var upp till var klubb att arrangera. Skulle då ex. vis en klubb som har en familj med 3 aktiva flygare subventionera detta till familjemedlemskapet så skulle vinsten klubben gör för att inte vara med i smff snabbt ätas upp.
    Därför blev jag förvånad då OVE meddelade detta i måndags att familjemedlemskap var infört, trots att detta inte har föregåtts av något mötesbeslut.
    Så på nytt ställer jag frågan är det så det går till inom RCFF Ove bestämmer och tar beslut och ni andra litar på honom och lyder BLINT sk Blind Lydnad som OVE ofta nämner.




    Till Patrik ställer jag en undrande fråga mom du menar att du på SMFF:S forum ställt frågan om SMFF har familjerabatt så är frågan JA det är samma pris för hela familjen oavsett om man bor på samma adress eller olika adresser.
    Var frågan om RCFF har familjemedlemskap så kan jag bara relatera till vad OVE sa
    ( beslutade?) i måndags att RCFF skall införa Familjemedlemskap och det kostar 200:- alltså dryt 100:- lägre än SMFF. Sedan skall ju enligt tidigare meddelande 50% återföras till Klubbarna? Jag bara undrar hur RCFF skall få ihop sin Ekonomi.
    Lasse cub
    SMFF

  20. #40


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 923
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard Re: Till Glawe

    Citat Ursprungligen postat av LasseCub
    ...den omdiskuterade§37 beslutade vi ALLA medlemar i SMFF att den skulle vara kvar.
    SMFF
    LasseCub,
    Detta vet du liksom jag att det är HELT fel och alltså en lögn från din sida !
    Alla medlemmar har inte röstat om detta !
    Vår klubb lämnade in en motion till Årsstämman 2007 vilken tyvärr avslogs.
    Men det var av en majoritet av de närvarande - vilka var ca: 60 st vill jag minnas - m a o skulle det räckt med ca: 35 st av SMFFs medlemmar - och det är långt ifrån ALLA som du påstår. Även om det var 50 st så är det långt ifrån din "sanning". Och huruvida dessa representerade ett majoritetsställningstagande i varje Klubb skall jag inte uttala mig om men jag tvivlar...
    Jag vore tacksam om du hanterar sanningen lite varsammare fortsättningsvis - inte minst eftersom du har det kravet på andra !
    Hälsningar
    Roger

    Tillägg: Har du överhuvudtaget gjort NÅGOT positivt för oss söndagsflygare inom SMFF LasseCub - jag tvivlar eftersom all din energi tycks fokuserad på att med alla medel försöka krossa det konkurrerande Förbundet. Är detta vad din sektion inom SMFF huvudsakligen skall syssla med - ja, då är det illa ställt med det Förbund jag varit medlem i under ca: 35 år....

Liknande ämnen

  1. ove am rcff smff
    Av kenneth67 i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 61
    Senaste inlägg: 2013-09-10, 18:19
  2. RCFF vs SMFF
    Av teamleader i forum Nybörjare
    Svar: 47
    Senaste inlägg: 2013-05-30, 11:49
  3. RCFF och SMFF
    Av AM i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 87
    Senaste inlägg: 2008-01-01, 19:25
  4. klubbar smff/rcff???
    Av kenneth67 i forum Allmänt och Tips
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-02, 19:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •