Reklam

 
Sidan 3 av 14 FörstaFörsta 1234567813 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 280

Ämne: Möte mellan RCFF och SMFF

  1. #41
    LasseCub
    Guest

    Standard Familjerabatt

    OVE
    Tyvärr han jag inte se ditt inlägg, Men jag måste be dig rannsaka ditt minne för i måndags sa du att RCFF Skulle införa Familjerabatt och den kostar 200:- inte att det var något förslag.
    Lasse cub
    SMFF

  2. #42
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM
    Starfighter, välkommen tillbaka!

    Du frågar efter ett namn. Jag avhåller mig från att hänga ut någon. Bakgrunden till det hela var att jag upptäckte att våra fältregler plötsligt ändrats i juni 2007 - utan information från ordföranden eller styrelse. Nu stod det; "För att få flyga på fältet MÅSTE du vara medlem i klubben OCH SMFF"! Dessutom hade styrelsen fattat ett beslut att medlemmar som inte betalt SMFF-medlemskap betraktades som "Gästande" på fältet och UTAN RÖSTRÄTT i klubben! I ett slag hade alltså styrelsen - utan att informera medlemmarna - rivit upp det beslut som vi tog på vårt årsmöte; att tillåta flera förbundstillhörigheter. Vi som endast betalt RCFF-medlemskap var i princip uteslutna ur klubben. När jag frågade ordföranden sa han att ändringarna berodde på att han han kontaktas av SMFF och hotats med personlig uteslutning samt att klubben skulle uteslutas ur SMFF. Jag sa "så SMFF har alltså hotat dig"? Och vår ordförande nickade bekräftade. I ett internmail från klubbens sekreterare på vår mailgrupp stod också följande:

    Enligt besked från högre instans från SMFF blev HELA klubben utesluten (även XXXXXX - vår ordföranden) om RCFF medlemmar enbart var med i detta förbund och inte SMFF och var medlemmar i klubben.
    Jag kan bara tolka det på ett sätt: SMFF hotade vår klubb och vår ordföranden. Hur hade Du tolkat det Starfighter?

    Jag hoppas du är nöjd med svaret.

    Det är synd att SMFF försöker hindra en utveckling av modellflyget i Sverige genom att koncentrera sin verksamhet på att försöka efterleva sina föråldrade stadgar till punkt och pricka. Det hade gagnat modellflygarna i landet betydligt mer om SMFF lyfte sina blickar och såg på sin omvärld. Med sitt agerande tvingar SMFF klubbar att lämna förbundet för att kunna tillgodose sina medlemmars krav på valfrihet.

    Javisst ja, VU BREDD:s general sa bl.a. på mötet ungefär så här: "Ni får starta egna klubbar i RCFF - Ni kan inte ta våra klubbar". Det håller jag fullständigt med om. Om ni är några modellflygare som vill starta en klubb - se då till att det blir en klubb som har utrymme för medlemmarnas valfrihet. Men lösningen är ju inte så enkel. Vad vill VU BREDD:s general göra med de klubbar som vill vara så demokratiska att de låter sina medlemmar fritt välja förbund? (Fetstilen på ordet Demokrati beror på att just VU BREDD:s general läxade upp mig flera gånger om de demokratiska principerna på mötet den 10'e september. Jag skulle följa klubbens demokratiska regler - vilket jag naturligtvis inte har något emot. Jag hade ju ingen aning om att styrelsen - utan att informera medlemmarna i god demokratisk ordning - hade ändrat vårt årsmötesbeslut om valfrihet).

    Faktum kvarstår:
    Lösningen är att klubben går ur SMFF och direktansluter de medlemmar som vill vara kvar i SMFF.
    Eller så inrättar man två klubbar i föreningen: En för RCFF och en för SMFF. Samma styrelse - två protokoll. Det fungerar redan idag i flera föreningar. Så kan SMFF:s politruker i lugn och ro fortsätta nagelfara sina stadgar.

    Mvh
    Ove
    och med det inlägget står det väl ganska klart att smff bedriver en verksahet som styrs med metoder som man trodde var utdöda översätt detta sätt att "styra" till att styra ett land ..... så ligger vi lätt på en nivå som kan relateras till gammla sovjet cuba .. ja fler finns säkert med hot och bestraffningar för att få sin vilja igenom kommer man ingenstans så har det varit genom historien och så kommer det fortsätta vara ....jag kan inte annat än bara dra en jätte suck över sättet att arbeta på! tyvärr så är det så att jag genom min klubb är "tvingad" att vara medlem i smff via klubben å då större delen av medlemmarna där även tävlar så lär ju det inte gå att ändra på nått där ... men i ren protest så tänker jag härmed även se till att betala till rcff... och är det så att detta kommer att drabba klubben så får jag väl helt enkelt träda ur som medlem där (fullvärdig) å fortsätta flyga på fotbollsplanen här hemma !
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  3. #43
    LasseCub
    Guest

    Standard § 37

    Ja det är rätt MC Gregor du har rätt i din bemärkning, Jag tänkte på ett demokratiskt beslut som SMFF;s medlemmar ställde sig bakom. Mej vetligen var det ingen som reserverade sig mot beslutet. Då blir det att alla ställde sig bakom beslutet.
    Jag har dock i mitt sinne registrerat bemärkningen och ber om ursäkt.
    Om det är beslut som sedemera klubbas och du inte tycker om det så glöm inte att reservera dig mot beslutet annars har du ställt dig bakom majoritetens beslut.
    Hopas du ser med lika kritiska ögon på RCFF Hantering av demokratiska behov av beslut.
    Lasse Cub

  4. #44
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Ordklyveri Lasse Cub.
    Inga beslut fattas i RCFF utan majoriteten säger ja. Det är normala mötesregler som gäller.

    Mvh
    Ove

  5. #45
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard Re: Familjemedlsemskap

    Citat Ursprungligen postat av LasseCub
    Så på nytt ställer jag frågan är det så det går till inom RCFF Ove bestämmer och tar beslut och ni andra litar på honom och lyder BLINT sk Blind Lydnad som OVE ofta nämner.
    Som svar på dina frågor Lases:

    Jag litar på Ove ja, och nej vi röstar fram våra beslut inom RCFF.
    Mvh / Fredrik Glawe.

  6. #46
    LasseCub
    Guest

    Standard Mötesregler

    Citat Ursprungligen postat av AM
    Ordklyveri Lasse Cub.
    Inga beslut fattas i RCFF utan majoriteten säger ja. Det är normala mötesregler som gäller.

    Mvh
    Ove



    Men Ove
    Är det var du kallar mötesregler då du utan att ha ett mötesbeslut i ryggen undanröjer ett annat mötesbeslut från i våras där det står att RCFF skall inte ge några rabatter då ni ändå har så låg avgift utan det är upp till klubbarna att ge rabatterna ( var tar förtjänsten vägen för klubben då)
    Du sitter och meddelar att RCFF skall införa medlemsrabatt och det skall kosta 200:-
    Du knällde på att Er klubb har gjort fel i mötesordningen. men det är ju så du gör och då är det inte konstigt om din modersklubb gör fel. Dock vill dom rätta till felen.




    ETT GOTT RÅD till alla som fortfarande är med i RF via Smff begär att få en utbildning i mötes teknik samt en kurs om vad det krävs av en styrelse och hur god demokratisk ordning är dessutom hjälper ni då både er själv och er klubb till bättre ekonomi.
    Lasse Cub
    SMFF

  7. #47
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard Re: Mötesregler

    Citat Ursprungligen postat av LasseCub
    ETT GOTT RÅD till alla som fortfarande är med i RF via Smff begär att få en utbildning i mötes teknik samt en kurs om vad det krävs av en styrelse och hur god demokratisk ordning är dessutom hjälper ni då både er själv och er klubb till bättre ekonomi.
    Lasse Cub
    SMFF
    Är det något som SMFF och eller RF står för ? Isåfall är jag intresserad att temporärt gå med i SMFF för att ta del av den utbildningen. Du kankse vill hänga med på kursen isåfall Lasse ?
    Mvh / Fredrik Glawe.

  8. #48


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 923
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    LasseCub,
    Håller med Ove att det är ordklyverier från din sida.
    Jag och mina Klubbkamrater liksom ytterligare ett antal delegater röstade för vår motion - alltså röstade vi inte för att Paragraf 37 skulle behållas. Därmed är det rätt uppenbart att vi inte hade din åsikt i denna fråga.
    Givetvis skulle vi rent tekniskt reserverat oss mot beslutet men en normalt funtad människa inser att vi inte står bakom det vi lämnat en motion om att ta bort. Och faktum kvarstår - var det en dryg majoritet - säg 35 st - som röstade ner vår motion så var det också bara 35 st - även om dom i "sann demokratisk anda" givetvis rent juridiskt representerade sina Klubbar.
    Om du läst inläggen tidigare i denna tråd och i dess "systertråd" så borde du sett att jag också uttryckt stark kritik mot Ove för att par uttalanden han gjort.
    Men fortfarande har vi inte sett en enda positiv åtgärd från ditt "revir" inom SMFF - och det har i alla fall gått ca: 6 månader. Och att SMFF tar åt sig "credit" för arrangemang som lokala Klubbar gör det är häpnadsväckande lågt och kan inte tydas på annat sätt än att ni i Styrelsen lider av kraftig handlingsförlamning - när ni inte förmår prestera själva tar ni åt er äran av vad andra gjort ! Tyvärr så blev det många hårda ord men även mitt sinne rinner tillslut över när man kan se vissa Styrandes ageranden. Jobba istället FÖR oss som är medlemmar i SMFF istället för att lägga all tid på sabotageverksamhet gentemot en konkurrerande organisation.
    Hälsningar
    Roger

  9. #49
    LasseCub
    Guest

    Standard

    Först svar till Glawe
    Ja ansluten klubb får till och med betalt för at du går kursen, Eller rättare sagt pengar till godo för andra arengemang.
    Är man ansluten till rätt organisation å kan man få mycket hjälp och bidrag till att utveckla och att utbilda sina medlemmar.
    Här kan återbördas betydligt mera kapital till nuvarande klubbar än vad RCFf i dag skulle kunna prestera.
    Vad har hittils RCFF Gjort för sina medlemmar och klubbar.


    Roger
    Vi påpeka till dig att SMFF tog inte på sig någon Credit för nämnda Arvika träffen.
    Vi sade där emot att vi skall försöka att stödja och hjälpa arregemang såsom Arvikaträffen eller andra likande arrangemang, På nytt vinklar Ove saken på ett stt som gagnar honom.
    Lasse cub
    SMFF

  10. #50


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 923
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    LasseCub,
    Oavsett Oves "vinklingar" eller ej - kan jag få exempel på några positiva saker som t ex Du drivit fram i SMFF under det halvår du ansvarat för oss söndagsflygare ? Positivt för oss söndagsflygare alltså !
    Hälsningar
    Roger

  11. #51
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    det verkar helt klart som om det är fler som vinklar saker till sin egen fördel ! å dessutom verkar vända kappan efter vinden lite väl mycket ...... saxat direkt ur oves första inlägg i början av tråden ! (((När SMFF fick presentera sig för klubbens medlemmar och tala om vad SMFF gjorde för modellflygarna i landet så pratade Bengt Lindgren om hur SMFF arrangerar Arvikaträffen, Barkarbyträffen, Skalaflyg i Göteborg, aktiverar ungdomar, etc. SMFF tar credit för landets arrangemang och aktiviteter. Inte illa. )) tro nog att det var många på det mötet som kan säga att detta var nog det som sades !
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  12. #52


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 923
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Pilotkalle,
    Men det var väl ingen omsorgsfullt vald landningsplats direkt ? Säkert en RCFF:are som gjort denna klantlandning..
    Hoppas det inte blev några personskador dock - det ser ju rätt illavarslande ut tyvärr ! Så egentligen är det ju inget att skoja om.
    Hälsningar
    Roger

  13. #53
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av LasseCub
    Först svar till Glawe
    Ja ansluten klubb får till och med betalt för at du går kursen, Eller rättare sagt pengar till godo för andra arengemang.
    Är man ansluten till rätt organisation å kan man få mycket hjälp och bidrag till att utveckla och att utbilda sina medlemmar.
    Tummen upp för det PDT_Armataz_02_43 . Vet du om det ingår lektioner om etik och moral med i den kursen ?
    Mvh / Fredrik Glawe.

  14. #54
    pilotkalle
    Guest

    Standard

    Hallå McGregor.
    Det gäller att se ljuset i tunneln !

  15. #55

    Standard

    Tummen upp för det PDT_Armataz_02_43 . Vet du om det ingår lektioner om etik och moral med i den kursen ?[/quote]

    Detta kan du kolla med din odförande GLAWE.
    jag väntar forfarande på ett svar ifrån honom....

  16. #56
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Ove representerar väl inte SMFF (iallafall inte vad jag vet), därför frågar jag Lasse efterssom han är insatt i ämnet och representerar SMFF.
    Mvh / Fredrik Glawe.

  17. #57
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Du får läsa mitt tidigare svar Starfighter. Jag hänger inte ut några personer. Du får tro mig på mitt ord - eller ta reda på vem som är ordförande och sekreterare i min hemmaklubb. Då kan du fråga dem om jag citerar texten korrekt.

    Men det är ingen hemlighet att SMFF kontaktar klubbarna och upplyser om att klubben inte följer stadgarna om de har RCFF-medlemmar. (Dvs, medlemmar som inte samtidigt är med i SMFF). Det har ju bekräftats av SMFF-styrelsemedlemmar på detta forum. Jag hörde inte heller fel när jag lyssnade till SMFF:s ordförande - Bengt Lindgren - när han inför vår klubb den 10'e september beskrev exakt detta.

    Det kan man uppleva som ett hot. I min klubb kände sig vår ordförande sitt personliga SMFF-medlemskap hotat i likhet med klubbens medlemskap i SMFF hotat. Hotat i så hög grad att klubbreglerna ändrades och styrelsebeslut fattades att i princip utesluta RCFF-medlemmarna i klubben.

    Mvh
    Ove

  18. #58
    Potetas avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    613
    Jobb
    Elektriker och ägare till www.jorgensel.se
    Klubb
    Klubblös

    Standard

    Hehe, LasseCub är i farten igen och värvar ännu mer folk till RCFF ser jag. PDT_Armataz_02_44
    Ärligt talat, jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Alla ser ju det tydliga mönstret som LC kör med, att skriva skit om Ove och RCFF. Flera gånger har LC fått frågan om vad han själv har åstakommit under ett halvår i SMFF. Plötsligt kan karln inte läsa längre. :roll:
    Fast det är klart, blir det jobbiga frågor kan man ju alltid byta identitet och bli enbart medlem i RCFF. PDT_Armataz_02_33

    För bövelen LC, sluta fjanta dig och framhäv "ditt" förbund istället för att försöka hitta skit hos "oss".
    Fast jag förstår att det är lättare att hitta påhittat skit hos andra än att hitta något som gagnar medlemmar i SMFF som bara söndagsflyger.

    Ove, stå på dig!
    Detta förbund är ju fortfarande bara i sin linda, jag tror absolut på idén med ett förbund enbart för oss söndagsflygare (även om vi kan flyga på andra dagar också PDT_Armataz_02_26 ).
    Nytänd flygare!
    (Nu även med elvisp!)

  19. #59
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Precis - det gagnar klubbarna och medlemmarna i landet att det plötsligt finns alternativ och en "ny produkt".

    Mvh
    Ove

  20. #60

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard Re: Till Glawe

    Citat Ursprungligen postat av LasseCub
    ... hur förs diskussionerna ang familjemedlemskap inom RCFF.
    Frågar Lasse cub
    SMFF
    Jag har beroende på flyttningar hunnit vara med i ganska många modellflygklubbar under åren. Gemensamt för dem alla har varit att antalet familjer som dragit faktisk nytta av familjemedlemskap genom att flera i familjen flyger har varit väldigt litet (i snitt kanske två familjer per klubb).

    Jag har fått uppfattningen att familjemedlemskap inte sällan haft som enda funktion att öka på antalet juniormedlemmar i klubben för att man ska ha möjlighet att inkassera olika typer av bidrag med ungdomsanknytning.

    Frågan om familjemedlemskap är därför sannolikt ganska ointressant för medlemmarna i RCFF, speciellt som medlemsavgiften per person endast är 100 kr/år.

    /Michael

Liknande ämnen

  1. ove am rcff smff
    Av kenneth67 i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 61
    Senaste inlägg: 2013-09-10, 18:19
  2. RCFF vs SMFF
    Av teamleader i forum Nybörjare
    Svar: 47
    Senaste inlägg: 2013-05-30, 11:49
  3. RCFF och SMFF
    Av AM i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 87
    Senaste inlägg: 2008-01-01, 19:25
  4. klubbar smff/rcff???
    Av kenneth67 i forum Allmänt och Tips
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-02, 19:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •