Reklam

 
Sidan 14 av 14 FörstaFörsta ... 491011121314
Resultat 261 till 280 av 280

Ämne: Möte mellan RCFF och SMFF

  1. #261
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Min önskan kanske är att det kommer något annat någon gång från de
    som känner sig träffade,lite bilder på deras flygprojekt,lite erfarenheter o tips ang. modellflyg istället för att älta detta i en loop..
    Det här är ett ekorrhjul,jag förstår inte vart det leder,de som gillar SMFF o vad de står för får mer än gärna stanna där,det stör inte mig..
    O jag har inga planer på o försöka övertyga dessa om att RCFF är ett alternativ,det är ju helt bortkastat i mina ögon..
    Men att som enda punkt på agendan hos t.e.x L.C ha att skriva här o försöka borra RCFF i sank,det är löjligt..
    Och att som du gör,betrakta alternativet till SMFF bara som ett besvär,det förstår jag inte alls..Mångfald är att föredra framför enfald i min värld,för mig så är det något positivt med det..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  2. #262

    Standard

    Bokis,

    Jo mångfald är att föredra, det håller jag med dig om, men inte mångfaldig enfald! Jag tror att även du uppfattar skillnaden mellan dessa "begrepp"!

    I min egen enfald trodde jag att det fanns ett allmänt intresse av resonera om det löjliga i att slita och dra i de begränsade resurser som står till modellflygets förfogande..... att det fanns en genuint intresse och vilja att diskutera hur dessa skulle nyttjas på bästa sätt.

    Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för mina inlägg eftersom de uppenbarligen är alldeles obegripliga och bara tar en massa plats!
    Lovar att fatta mig kort hädanefter.

    Mvh
    Bosse Nilsson

  3. #263
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Ingen orsak att bli sur, Bosse. Du har gett ett fint förslag som tål att funderas på, men om förslaget inte vinner gehör kanske det ännu inte är helt övertygande?

    Problemet med ditt förslag är väl det som Ove redan har påpekat, att SMFF består av över tjugo olika grenar som alla har var sin röst. Om jag förstått rätt (bor själv i Finland) är nöjesflygarna i majoritet i Sverige och tävlingsflygarna är en liten del av alla SMFF-anslutna flygare. Då är det verkligen inte tillfredsställande att VO Bredd skulle ha 1 röst av 20 i SMFF eller hur?
    Tror inte att det går att enas inom ett förbund innan nöjesflygarna har mer att säga till om när det gäller SMFF:s verksamhet och ekonomi. Dvs. rösträtt i proportion till antalet flygare i VO Bredd.

    Tidigare i denna tråd försökte jag få Lasse Cub att förstå att pgrts har ställt en fråga till SMFF:s styrelse som tydligen ingen hinner svara på. (Gäller flygkunnighetsdiplom istället för det avskaffade certifikatet). Tack Bosse för att du gjorde ett inlägg i den tråden på SMFF:s forum. Kanske är det verkligen så att SMFF:s styrelse inte längre läser sitt eget forum.

  4. #264

    Standard

    Inga sura miner här (ibland måste man vara klädsamt sur)"smile"

    Mitt förslag var givetvis inte ett färdigt förslag. Det finns hur mycket som helst att göra kring det.

    Vad är det som säger att varje gren måste ha en röst, skall grenen ha en röst över huvudtaget? Varför kan inte VO:t i sig ha en röst....med 3 VO blir det tre röster.... Varför skall VO:t ha en röst överhuvudtaget....om det är en styrelsemedlem som sitter som "ordförande i VO:t styrgrupp.....osv

    Think outside of the box....typ

    Många frågor som man kan ventilera utan att för den skull ta ställning. Men diskussion även kring sådana här frågor kan leda fram till många olika alternativa (och smakliga) lösningar...nej nu har jag ett kalas att förbereda...återkommer nog/kanske/ev

    Mvh
    Bosse Nilsson

  5. #265

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pgrts
    Jag kan undra hur många av RCFFs medlemmar som också är med i SMFF? Jag skulle gissa att det är en överväldigande majoritet utan att veta. Om det är så är det ju skumt att debatten är så inflammerad.

    SMFF är jättebra på byråkrati.

    RCFF har ett fantastiskt bra forum där alla kan säga vad de vill och oftast får svar ganska omgående.

    Det är synd att man inte kan slå ihop funktionerna så att man kan få ett billigt medlemskap om man inte tävlar och inte vill ha tidning samt att de som är bra på det får sköta hemsida och forum.
    Vad krävs för att utveckla vår hobby?

    Engagemang och energi för att vi skall orka bry oss?

    Har då debatterna på våra modellflygforum genom åren lett till någon utveckling?

    Nej tyvärr, för vi orkar inte bry oss när det väl gäller.
    Jag tänker då på SMFF´s cementerade förbundsmöten, som är det enda ställe som tillsammans med SMFF´s styrelse kan medverka till förändrade avgifter. Och personligen har jag ingen ambition att försöka förändra "världen" genom en resa dit.

    Varför bryr jag mig? Jo, jag gör detta som ordförande för vår klubb, vi har en uttalad ambition att utveckla vår klubb och vår hobby, och detta kostar pengar, som är j-t svåra att jobba hem.
    Det skulle vara roligt att veta hur många av debattörerna här på forumet som representerar sina klubbstyrelser.

    Av medlemsavgifterna för klubbens SMFF anslutna medlemmar går 59,3 % till SMFF.
    Det sunda förnuftet säger att det inte går att driva runt en klubb med eget flygfält, klubbstugor, gräsklippare, kostnader för el vatten och avlopp, för de 8500 kr som blir över på medlemsavgifterna.
    Man behöver varken vara högskoleutbildad eller ekonom för att förstå detta.

    Hur får vi då verksamheten att gå runt, bingolotto, meeting, camping, kioskförsäljning och inte minst alla stödmedlemsavgifterna?
    Men alla arrangemang kräver engagemang av klubbens medlemmar som har allt mindre tid för ideellt arbete, vilket de flesta har i dagens samhälle, helt naturligt.

    Summa summarum, vi blir allt färre som sliter för att få ekonomin att gå ihop, men är hur länge orkar vi, alternativet är att lämna SMFF helt, och på så sätt tillföra ytterligare pengar i vår lilla klubbkassa, matematikern har räknat ut att det rör sig om 12 650 kr till i kassan.
    Att ersätta SMFF mot RCFF och ansluta alla medlemmar dit är inte nödvändigt, detta då vi har en egen företagsförsäkring i klubben som gäller på samma villkor.

    Utvecklingsfrågan för både RCFF och SMFF är hur förbunden kan hjälpa klubbarna att tillföra nya medlemmar, enligt hobbybranschen kan det finnas bortåt 8-10 000 oorganiserade modellflygare, i landet.
    Det går inte att ”fånga” upp alla men tänk om vi lyckades ta till oss 6000 till och dubblera dagens organisationer.

    Detta är enligt min mening den fråga vi måste debattera och gör något åt, krig och politik blir ingen glad av.

    Hur ser ekonomin ut i Er klubb?
    Lek med siffror i denna länk!
    http://www.rcflyg.se/dokument/Klubbekonomi.xls

    Mvh
    Mats Erlandsson
    Ordf.
    Ripa Modellflygklubb
    www.ripamfk.com

  6. #266

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis
    Dags o lägga ner nu..Kenny,skriv gärna om dina flygerfarenheter på den ledande sajten (SMFF) o berätta sen vad som hände..
    För mig så duger RCFF utmärkt o jag hoppas att VI här kan utveckla det i en riktning som passar mig o mina flygpolare..
    Att läsa samma saker hela tiden från några som gör sitt bästa för att misskreditera RCFF blir så oerhört tröttsamt..
    Varför ringer du inte upp L.C o erbjuder dina tjänster o ideér o försöker forma AU bredd inom SMFF istället?
    För mig så är det här forumet o iden med RCFF precis vad jag behöver,
    skräddatsytt s.a.s..
    Vad jag inte behöver här är att samma människor med samma inställning dyker upp med jämna mellanrum för att försöka förstöra stämningen här som jag tycker är trivsam..
    Vill du Kenny forsätta detta tjat så gör det hos SMFF istället,det livade upp den hemsidan ganska bra förra gången..
    Men snälla Bokis
    Det är din egen ordförande som inte har vett att lägga ner att misskreditera saker hos andra förbund.
    Då är det jag som ger honom en känga. du vågar inte ta ställning mot din ordförande om han gör bort sig eller hur.
    Jag har aldrig sett dig skriva en annan mening om rcff än den som Ove förmedlar ut till oss.
    Jag har ju en åsikt och den kan jag förmedla på både gott och ont ibland Jag är inte rädd för att kritisera smff om jag anser att det behövs. på mitt jobb behöver vi folk som har en annan åsikt ibland, inte bara folk som håller med. jag tror nog att du skall utvecklas lite och ge folk en känga när det behövs i ditt eget led.
    Jag skriver inget på forumet hos Smff det jag nämde var ett ex.
    Jag vet att du kan ge sporten en hel del roligt forsätt med det.

    Akta dig nu ture folk här gillar inte att du har en annan åsikt än den som gäller hos RCFF då är du i masskopi med Lasse Cub genast.

    mvh
    Kenny

  7. #267

    Standard

    Självklart är jag i maskopi med L.C. Vi tillhör ju samma förbund och bor i Sverige båda två, modellflyga hinner vi inte heller med eftersom vi ägnar oss att sabotera RCFF:s verksamhet...typ

    Jag liksom alla andra, oavsett på vilket forum det är, måste kunna stå för min åsikter och uppfattningar, eller hur Starfighter. Om jag inte gjorde det skulle de inte vara mycket värda och definitivt vara onödiga att framföra. Om folk ogillar mig för mina åsikter må det vara hänt.....det hör liksom till... på något sätt. Jag tycker nog att det är väldigt högt i tak på det här forumet, kanske lite för högt i bland.

    I de fora jag brukar besöka i samband med min andra hobby så är tonen (och reglerna för vad som är brukligt) betydligt striktare så till motto att det hela tiden finns en moderator som har vett att ta folk i örat när de avviker från ämnet eller beter sig buffligt. Man blir vänligt välkomnad när man äntrar tråden och vänligt tillsagd att hålla sig inom ramarna om man kliver utanför.

    De moderatorer som jag sett "in action" där beter sig inte som "Larsa" och begär att en tråd skall stängas och dumpas bara för innehållet inte är det som förväntats eller är uppenbart tråkig. De ser till att folk beter sig och inte levererar skräp.

    Och visst kan jag bli lite irriterad i bland på alla dessa citat. Jag skulle tro att hälften av textvolymen i den här tråden är citat....men även på att samma budskap återkommer gång på gång utan att det tillförts något nytt i det.

    Nog om det

    Om jag blir stämplad som svartfot, plattfot eller något annat här på RCFF så har jag förmodligen gjort mig förtjänt av det...eller hur Bokis?

    Mvh
    Bosse Nilsson

  8. #268


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 244
    Klubb
    MFK Genlanda

    Standard

    Men snälla Bokis
    Det är din egen ordförande som inte har vett att lägga ner att misskreditera saker hos andra förbund.
    Då är det jag som ger honom en känga. du vågar inte ta ställning mot din ordförande om han gör bort sig eller hur.
    Jag har aldrig sett dig skriva en annan mening om rcff än den som Ove förmedlar ut till oss.
    Jag har ju en åsikt och den kan jag förmedla på både gott och ont ibland Jag är inte rädd för att kritisera smff om jag anser att det behövs. på mitt jobb behöver vi folk som har en annan åsikt ibland, inte bara folk som håller med. jag tror nog att du skall utvecklas lite och ge folk en känga när det behövs i ditt eget led.
    Jag skriver inget på forumet hos Smff det jag nämde var ett ex.
    Jag vet att du kan ge sporten en hel del roligt forsätt med det.

    Akta dig nu ture folk här gillar inte att du har en annan åsikt än den som gäller hos RCFF då är du i masskopi med Lasse Cub genast.

    mvh
    Kenny[/quote]


    Ursäkta men kunde inte hålla mig.
    (Vet att bokis mycket väl kan argumentera själv)
    Men rent principiellt.
    Vore det inte klädsamt att låta Bokis själv avgöra
    om, när och vilka han skall kritisera.
    Eller menar du att han skall kritisera en viss
    person bara för att du vill det?
    Är det vad du menar med utveckling?
    Mvh Kent

  9. #269
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ture.turist
    Självklart är jag i maskopi med L.C. Vi tillhör ju samma förbund och bor i Sverige båda två, modellflyga hinner vi inte heller med eftersom vi ägnar oss att sabotera RCFF:s verksamhet...typ

    Starfighter, jag liksom alla andra, oavsett på vilket forum det är, måste kunna stå för min åsikter och uppfattningar. Om jag inte gjorde det skulle de inte vara mycket värda och definitivt vara onödiga att framföra. Om folk ogillar mig för mina åsikter må det vara hänt.....det hör liksom till... på något sätt. Jag tycker nog att det är väldigt högt i tak på det här forumet, kanske lite för högt i bland.

    I de fora jag brukar besöka i vanliga fallså är tonen (och reglerna för vad som är brukligt) betydligt striktare så till motto att det hela tiden finns en moderator som har vett att ta folk i örat när de avviker från ämnet eller beter sig buffligt. Man blir vänligt välkomnad när man äntrar tråden och vänligt tillsagd att hålla sig inom ramarna om man kliver utanför.

    De moderatorer som jag sett "in action" där beter sig inte som "Larsa" och begär att en tråd skall stängas och dumpas bara för innehållet inte är det som förväntats eller är uppenbart tråkig. De ser till att folk beter sig och inte levererar skräp.

    Och visst kan jag bli lite irriterad i bland på alla dessa citat. Jag skulle tro att hälften av textvolymen i den här tråden är citat....men även på att samma budskap återkommer gång på gång utan att det tillförts något nytt i det.

    Nog om det

    Om jag blir stämplad som svartfot, plattfot eller något annat här på RCFF så har jag förmodligen gjort mig förtjänt av det...eller hur Bokis?

    Mvh
    Bosse Nilsson
    Tack Bosse,

    Ett par väl valda ord
    Mvh / Fredrik Glawe.

  10. #270

    Standard

    Tack Glawe, för att du upplyste mig om att det var väl valda ord på en halv sida. Det var en himla tur att jag inte läst den tidigare "smile"

    Mats,

    Visst handlar mycket om (det mesta egentligen) att få föreningen att gå runt såväl ekonomiskt som ideellt-arbetsinsats-mässigt. Nästan alltid så är detta arbete så stort att det blir ytterst lite tid, kraft och pengar över sedan fälet och fältsysslorna fått sitt.

    Under den korta period jag satt som ordförande i vår klubb hyste jag, och förmodligen flera med mig, den förhoppningen att de olika stöd RF, kommuner mm har möjlighet att ge skulle bli det som gjorde att föreningen skulle kunna ta sig över den stora tröskel som det innebär att gå från att ha en gräsplätt till att bli en förening med en enkel klubbstuga, en hel gräsklippare och möjlighet att få ström vid behov. Icke sa nicke - den typen av bidrag får man bara om man redan har en dyr anläggning eller har tillräckligt mycket pengar i kassan för att bekosta större delen av de investeringar man vill göra själv .... Glädjande var dock att vår förening och den styrelse som tog över både hade ambitionen OCH förmågan att klokt förvalta de medel som ändå drogs in i verksamheten genom ideella insatser.

    Ofta, eller alltid egentligen, så är det upp till medlemmarnas goda vilja och engagemang om man vill utveckla eller förbättra något. I takt med att pengar blir en del av medlemmarnas goda vilja falnar den samma i rask takt. Att få ett tillskott på 4-5tusen löser inte utvecklingsproblemet (möjligen temporärt), det är mycket mera kostsammt än så.

    Visst, att ragga nya medlemmar är ju OK men kräver en hel del ideelt arbete det med, eller hur. Så ekvationen är knepig.

    Återväxten är ett enormt bekymmer, den berömda proppen "orvar" (i det här fallet är den en tillgång dock!) försvinner så sakteliga, och där tror jag att förbundet har en mycket stor och viktig roll att spela. I det delar jag din uppfattning till 100%, Mats.


    Mvh
    Bosse Nilsson

  11. #271

    Standard

    Till Genland.

    Jag håller me Bokis är en mycket god skrivare med goda argument för sin sak.
    Dock vet han lika väl som jag att allt som skrives inte stämmer.
    Mycket halvsaningar där Rcffs medlemmar tror på det som skrivs om andra förbund och konspirationer mot sitt eget förbund.

    Jag glömde att säga till Bokis
    Vet inget som jag kan förbättra i smff för nöjesflygare.
    Du kanske vet mer om det än jag, då jag tillbringar min tid på fältet till 90% att just öva scalaflyg.
    mvh'
    Kenny

  12. #272
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Eftersom jag är moderator här också så tycker jag INTE att det är för högt i taket!
    För en tid sen så vrålade någon att han hade blivit censurerad och detta har aldrig förekommit här,dock så har några blivit parkerade i aja-baja burken...
    Bosse,jag instämmer inte helt med hela ditt resonemang men att ens antyda att du närmade dig L.C-retorik o metodik finns inte på kartan!
    Olika åsikter har vi väl alla!
    Så Kenny,såna antydningar är tycker jag är helt vansinniga!
    Och sen skriver du konspirationer..Det som L.C sysslade med när han ringde till Korpen o försäkringsbolaget bara för att sabotera,det är så jävla lågt så det finns inte,och du hejade på vad jag kan minnas..

    Fortfarande så har jag ingen anledning att kritisera Ove N,när din vapendragare L.C skriker lögnare o annat så är det en Ove jag inte känner till,så mycket har jag umgåtts med Ove att jag har bildat mig en uppfattning om honom som en mycket trevlig herre med bestämda åsikter som inte far med osanningar..
    Ang. de kanske 6000 modellflygare som är o-organiserade så tror jag inte att det är särskilt frestande att gå med i en klubb för kanske 7-900 kr o sen få veta att hälften försvinner iväg utan att man får valuta för sina slantar för det är precis detta +L.C:s bravader som fick mig att INTE pröjsa en spänn till en organisation som dessutom stöder en styrelsemedlem som far fram på det sättet..(jodå,jag var med i SMFF men någonstans får man väl dra gränsen)
    På gott eller ont men för mig så gick det inte ihop att betala för en sån representant för det jag gör..
    Kan RCFF suga upp några av dessa så är jag glad och jag tycker att man ska ha ett val när man går med i sin lokala klubb,SMFF,RCFF eller bara i klubben som i Ripa:s fall så att man åtminstone har en försäkring..
    O detta om att åka till årsmötet för att förändra....Räcker med de rapporter jag har fått från de sista av folk som har varit där,viljan bland de ungdomliga delegaterna att förändra och utveckla sitt förbund är väl inte så stor..
    I sin enkelhet så gillar jag RCFF:s upplägg,det är överskådligt o ger mig det jag vill FÖRUTOM att jag inte kan gå med i en klubb här nästgårds för de är oroliga för div. repressalier mor dem från SMFF..
    Är dock helt övertygad om att fortsätter SMFF på det inslagna spåret så gräver de sin egen grav,vi måste anpassa oss till den tiden vi lever i eller?
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  13. #273
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard jag kan ...jag vill...jag törs

    jag kan förbättra rcff genom att försöka locka fram glada miner...hoppas jag...finns alltid någon som tyck jag är lite ovuxen... sen jag gick med i rcff har mitt lilla liv fått en rolig o givande punkt med nya friska vänner....

    i morgon ska jag träna landning o går detta vägen så ska jag skynda mig att lägga ut den filmen för att dela med mig av min glädje till andra...blir det bara studs då får ni dela med er av eran glädje till mig.....

    ett klokt ord från en vän på landet till dom som undrar varför vi leker med plan..............skaffa er ett liv för h..vete

    modellhobbyn är verkligen ett gott o givande liv för mig.....

    flyger så länge händer o huvudet vill det....sen ska jag sitta på hemmet o bli matad med semlor tittandes på rcff´s forum hela dagarna....

    Länge leve mina RCFF-VÄNNER hipp hurra.. ohh vad stolt jag känner mig som fick äran att vara med er här...

    Get high with hovering
    not drugs

  14. #274

    Standard

    Bokis.
    Du bör nog ta reda på mer fakta om din odförande innan du lovordar han.
    Ove är en man som gillar uppståndelse och vill stå i centrum och kan vrida ord som innehåller osanning till att glida ut obekväma frågor.
    detta är förstås bara sagt från folk som modellflög innan du och jag började att gå.
    ta reda på fakta bokis bara en uppmaning.
    Och ju snabbare ove slutar förtala smff desto mer kan folk hålla på med annat.
    Som att flyga ex.

  15. #275
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Det var ett höjdarinlägg Starfighter, tack för att du upplyste oss.
    Bra att du håller upp nivån på debatten.

  16. #276

    Standard

    Bokis,

    Om inte om hade varit hade aldrig det inträffat som aldrig inträffar!

    den är nästan lika bra som "Bosse, jag instämmer inte helt med hela ditt resonemang..."

    Sussa sött!
    Bosse

  17. #277
    Potetas avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    613
    Jobb
    Elektriker och ägare till www.jorgensel.se
    Klubb
    Klubblös

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av starfighter
    Bokis.
    Du bör nog ta reda på mer fakta om din odförande innan du lovordar han.
    Ove är en man som gillar uppståndelse och vill stå i centrum och kan vrida ord som innehåller osanning till att glida ut obekväma frågor.
    detta är förstås bara sagt från folk som modellflög innan du och jag började att gå.
    ta reda på fakta bokis bara en uppmaning.
    Och ju snabbare ove slutar förtala smff desto mer kan folk hålla på med annat.
    Som att flyga ex.
    Nu är väl ändå botten nådd...
    Är inte detta personangrepp så finns det inte.
    Nytänd flygare!
    (Nu även med elvisp!)

  18. #278


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 923
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Pelle
    Citat Ursprungligen postat av McRegor
    Citat Ursprungligen postat av Pelle
    Hej Roger!
    Bra ide´- ber att få återkomma med en lista av vad vi gjort i SMFF styrelse!
    (Det blir några timmars jobb till, men jag tror också att det kan vara en välinvesterad arbetsinsats!)
    Jag har läst Bosses tankar med intresse, och tycker personligen att det är mycket intressant.
    MVH
    Pelle
    ...vill bara påminna Herrar Pelle och LasseCub vad som lovades häromdagen...
    Kanske LasseCub skulle koncentrera sig på att hjälpa Pelle med denna lista istället för att hela tiden ägna sig åt kritik av det med SMFF konkurrerande Förbundet RCFF. Trots allt är du LasseCub vald att driva söndagsflygarnas talan inom SMFF - och du valdes INTE till att föra SMFFs talan gentemot RCFF.
    Hälsningar
    Roger
    Lugn nu Roger!

    Jag jobbar på en lista men blir avbruten hela tiden.

    MVH
    Pelle
    Jag väntar och väntar.....
    Hälsningar
    Roger

  19. #279

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ture.turist
    Visst handlar mycket om (det mesta egentligen) att få föreningen att gå runt såväl ekonomiskt som ideellt-arbetsinsats-mässigt. Nästan alltid så är detta arbete så stort att det blir ytterst lite tid, kraft och pengar över sedan fälet och fältsysslorna fått sitt.

    Ofta, eller alltid egentligen, så är det upp till medlemmarnas goda vilja och engagemang om man vill utveckla eller förbättra något. I takt med att pengar blir en del av medlemmarnas goda vilja falnar den samma i rask takt. Att få ett tillskott på 4-5tusen löser inte utvecklingsproblemet (möjligen temporärt), det är mycket mera kostsammt än så.

    Återväxten är ett enormt bekymmer, den berömda proppen "orvar" (i det här fallet är den en tillgång dock!) försvinner så sakteliga, och där tror jag att förbundet har en mycket stor och viktig roll att spela. I det delar jag din uppfattning till 100%, Mats.

    Mvh
    Bosse Nilsson
    Hej Bosse!

    Jag vill börja med att klargöra att Ripa Mfk inte har några ekonomiska problem,
    klubben ”levererar” ett tillfredställande resultat även i år.
    Klubben har inga ekonomiska bidrag vare sig från RF, Flygsportförbund, Skånes Flygsportförbund eller Sisu.

    Vi har en förhållandevis god materiell standard på vårt modellflygfält, klubben äger modellflygfältet på 72000m2 sedan 2004. .
    Allt har möjliggjorts genom högt engagemang och välvilligt arbete från klubbens medlemmar, välvilliga sponsorer, som alla ställer upp på ett enastående sätt för klubben.

    Dock blir det allt svårare att övertyga klubbens medlemmar om medlemskapet i SMFF som oftast jämförs med en tvångsprenumeration av Modellflygnytt.
    Allt fler medlemmar ställer frågan varför vi skall betala 330 kr per medlem/år till SMFF och vad vi får tillbaka utöver Modellflygnytt.

    Att stora klubbar har lättare för att ”gå runt” av egen kraft är ganska naturligt, dock var det bara 22 % av landets klubbar som hade mer än 50 medlemmar i den senaste redovisningen.
    Hur utveckling/ekonomi ser ut i de resterande 161 klubbarna bör företrädare för SMFF kunna ge oss svar på.

    En kombination av SMFF och RCFF måste vara den optimala lösningen för gemensam utveckling av landets klubbar, den snabbaste återväxten bör skapas bland landets alla tusentals park och buskflygare, vilka ofta lever ett ”eget” liv som modellflygare.

    Två frågor:
    Hur får vi bort § 37 i SMFF´s stadgar?
    Hur kan vi väcka intresse för våra klubbar hos landets park och buskflygare?


    Mvh
    Mats Erlandsson
    SWE -1716
    RCFF-45
    Ordf.
    Ripa Modellflygklubb
    www.ripamfk.com

  20. #280
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Den här tråden är numera låst.

    Detta är enligt ett önskemål från polisen då vissa av inläggen är bevismaterial i en pågående förundersökning.

    Jag vill poängtera att detta inte är en åtgärd som initierats av RCFF, det går med andra ord bra att skapa en ny tråd om ni vill fortsätta diskussionen, gärna i en något mer sansad ton och utan personangrepp.

    När vi får besked från polisen att de har tagit del av bevismaterialet kommer tråden att öppnas igen.

    Mats Johnsson
    Sekreterare RCFF

Liknande ämnen

  1. ove am rcff smff
    Av kenneth67 i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 61
    Senaste inlägg: 2013-09-10, 18:19
  2. RCFF vs SMFF
    Av teamleader i forum Nybörjare
    Svar: 47
    Senaste inlägg: 2013-05-30, 11:49
  3. RCFF och SMFF
    Av AM i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 87
    Senaste inlägg: 2008-01-01, 19:25
  4. klubbar smff/rcff???
    Av kenneth67 i forum Allmänt och Tips
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-02, 19:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •