Reklam

 
Sidan 1 av 14 12345611 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 280

Ämne: Möte mellan RCFF och SMFF

  1. #1
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard Möte mellan RCFF och SMFF

    Igår kväll hade min klubb i Lund – Lunds Radioflygklubb – ett klubbmöte. Då frågan kring RCFF och SMFF diskuterats i klubben hade styrelsen bjudit in SMFF. Till mötet kom SMFF:s ordförande Bengt Lindgren och VU BREDD:s Lasse ”CUB” Nilsson.

    Det var ett klubbmöte, men det blev mer ett möte där SMFF fösökte skjuta RCFF i sank. Det handlade mest om hur paragraf 37 tolkades av SMFF, hur jag på RCFF:s hemsida påstår den ena lögnen efter den andra om SMFF när det gällde hur mycket av medlemsavgifterna som SMFF satsar på ”Nöjesflygarna”. När vi talade siffror halkade Bengt Lindgren och Lasse Cub gång på gång in på hur mycket pengar som omsätts på tävlingar, resor, administration, hur mycket bidrag klubbarna får från sina kommuner. Det nämndes inga summor som specifikt gällde ”Nöjesflygarna”. Lasse Cub berättade dock att han hade 75 000 öronmärkta kr att fördela detta år inom ”BREDD”. Så skynda på att söka!

    Jag ska rätta mig själv angående att jag påstod att man som SMFF-DIREKT-medlem dessutom får hem MFN i brevlådan. Det får man också om din klubbs kassör har gjort sitt arbete och anmält klubbmedlemmarna till SMFF, upplyste mig Bengt Lindgren.

    När SMFF fick presentera sig för klubbens medlemmar och tala om vad SMFF gjorde för modellflygarna i landet så pratade Bengt Lindgren om hur SMFF arrangerar Arvikaträffen, Barkarbyträffen, Skalaflyg i Göteborg, aktiverar ungdomar, etc. SMFF tar credit för landets arrangemang och aktiviteter. Inte illa.

    En intressant diskussion var kring paragraf 37. De klubbar som inte strikt följer SMFF:s stadgar gör sig skyldig till stadgebrott. Andra passusen i Paragraf 37:

    Då tolkar SMFF denna andra del som om att det gäller exempelvis Bil- eller Båtklubb som också har några modellflygare bland sig. Men längre ner i paragrafen står det att ”Alla medlemmar som bedriver modellflygverksamhet, skall registreras av klubben i förbundet”. Alla aktiva medlemmar i en klubb MÅSTE alltså vara anslutna till SMFF – enligt SMFF:s tolkning av stadgarna. Och då tolkas det inte som om det kunde vara en sektion, gren eller grupp inom klubben.

    På frågan om vilka åtgärder SMFF och FSF kunde ta mot en klubb som inte följde SMFF:s stadgar svarade Bengt Lindgren: "Avviker man från stadgarna kan man få ett påpekande". FSF:S styrelse måste sedan besluta om någon åtgärd ska vidtas.

    Då jag frågade Bengt Lindgren om det var möjligt att ändra paragraf 37 till en lydelse som accepterar flera förbundstillhörigheter svarade Bengt Lindgren att det är medlemmarna som bestämmer i SMFF. Sannolikt skulle det inte bli någon ändring på paragraf 37.
    De klubbar som skickar in sina ändrade stadgar där klubben accepterar flera förbund blir sannolikt inte heller godkända av SMFF.

    Det frågades om det var möjligt att hela klubben gick ur SMFF och endast anmälde de medlemmar som ville vara kvar i SMFF i ”SMFF DIREKT”. Det kunde Bengt Lindgren inte protestera mot, men ”då kan de medlemmarna inte representera sin egen klubb på tävlingarna”.

    En annan framkomlig väg var att ha två klubbar. Det förekommer inom flera organisationer. Man inrättar en RCFF-klubb och en SMFF-klubb. Exempelvis Far & Flyg – Nöje och Far & Flyg – Tävling. Samma styrelse – två protokoll. Obetydligt mer arbete.

    Sist ombads SMFF, respektive RCFF att kort presentera sig och tala om vad man kan erbjuda.

    Bengt Lindgren sa – ”fråga dig vad du kan göra för SMFF”. Bengt talade om hur dyrt det var att driva ett förbund, att SMFF redan tillgodoser landets Nöjesflygare genom bl.a. ”BREDD”.

    Inom RCFF frågar vi oss istället: ”Vad kan vi göra för våra medlemmar”?
    RCFF:s policy och mål:
    - Arbeta för att förbättra klubbarnas möjlighet att överleva
    - Erbjuda direkt stöd till behövande klubbar i ett alt mer hårdnande klimat i kommunerna.
    - Fokusera till 100% på Nöjesflygarnas behov
    - Erbjuda medlemmar och klubbar hjälp och stöd i frågor som angår dem.
    - Sträva efter att ha en administration som är så billig och effektiv som möjligt.

    HUR SKA KLUBBARNA GÖRA?

    Eftersom SMFF hårdnackat håller fast vid sin paragraf 37 och med alla medel försöker hindra en utveckling av modellflyget i Sverige kan de klubbar som vill ha medlemskap i bägge förbunden göra följande:

    1. Begära utträde ur SMFF och anslut de medlemmar som fortfarande vill tillhöra SMFF till ”SMFF DIREKT”. Enda nackdelen är att man inte kan tävla för sin klubb. I övrigt ingen skillnad.
    2. Starta ytterligare en förening inom samma väggar som den befintliga klubben. Far & Flyg – Nöje = RCFF-medlemmar, och Far & Flyg – Tävling = SMFF-medlemmar. Samma styrelse – två protokoll.

    På så sätt kommer man runt paragraf 37.

    Till sist vill jag uppmana Er att söka fakta på SMFF:s och RCFF:s hemsidor. Maila gärna och fråga styrelserna. Jag blev kallad lögnare när jag påstår att SMFF endast betalat ut 17500 kr direkt till de 208 klubbar i landet. Klubbarna har förvisso fått kommunala bidrag, men det har ju inget med SMFF att göra. Kommunala bidrag kan även klubbar inom RCFF (som står utanför Riksidrottsförbundet) söka. Så kolla upp hur mycket Nöjesflygarna reellt har fått från SMFF – något bestående och som tillför Nöjesflygarna något i din klubb. Diskutera sedan i klubben vad som är bäst för just Er utveckling – inte vad Ni kan göra för SMFF.

    Mvh
    Ove

  2. #2
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Jag tyckte SMFF:s arrangemang i Arvika var bra gjort!
    Visste inte att de var så dugliga,som tidigare höjdpunkt trodde jag VM i skala var men Arvika var otroligt mycket bättre så hatten av för dem..
    I övrigt(tack för en bra skrivelse igen Ove) så kan man väl konstatera att SMFF har mycket lite att vinna på att skicka runt Herr Nilsson(återigen,ingen jämförelse med Pipis husdjur),hans tidigare utflykter har väl visat vilken nivå retoriken där ligger..
    Fanns det nån där som tog Helsingborgaren på allvar?? :?
    För min del så finns SMFF inte på kartan längre med en Cuba-Lasse som företrädare för mig he,he..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  3. #3

    Standard

    Hej Ove
    jag läste ditt inlägg om mötet dock fick jag inte reda på i ditt inlägg vem är det i SMFF styrelse som ringer runt i landet och hotar folk???

    I Lund var ju detta mycket tydligt ifrån din sida.

    Ni i Lund har ju blivit hotade av någon som du skrivit i flera inlägg har du belägg för detta ???
    ge oss gärna namnet på denna styrelse medlem i SMFF.
    Kan du inte göra det öppet kan du maila mig privat.
    Tack på förhand OVE...

  4. #4
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Egentligen kvittar det vem som gjort det efterssom dom själva nu sagt att dom gör det, helt naturligt efterssom man skall följa stadgar. Dock är det ju uppenbarligen många som tycker just den paragrafen är helt åt skogen och borde ändras, men men...

    På frågan om vilka åtgärder SMFF och FSF kunde ta mot en klubb som inte följde SMFF:s stadgar svarade Bengt Lindgren: "Avviker man från stadgarna kan man få ett påpekande". FSF:S styrelse måste sedan besluta om någon åtgärd ska vidtas.
    Mvh / Fredrik Glawe.

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 923
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Glawe
    ...Dock är det ju uppenbarligen många som tycker just den paragrafen är helt åt skogen och borde ändras, men men...
    ...men sanningen är tyvärr att det var ytterst få på Förbundsstämman 2007 som röstade för ändring av denna paragraf - förutom då vår Klubbs representanter...
    Hälsningar
    Roger

  6. #6

    Standard

    Nä Glawe det kvittar inte.
    Jag vill att Ove står för det han sagt.
    Fram med ett namn.
    Detta har att göra med OVEs ärlighet och att du står för det du skrivit om LUNDs flygklubb blivit hotade av SMFF.
    Om paragraf 37 har jag bara att säga att den har väl skivits dit innan någon annan förbund fanns ?
    Det är väl upp till medlemmarna hos SMFF att ändra den om den är fel.

  7. #7

    Standard

    Och hur kommer klubben besluta och med vilka eventuella argument? Bra redogörelse men vad händer nu i klubben?
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  8. #8

    Standard

    Oavsett förbundstillhörighet kvarstår den slitna frågan, utveckla eller avveckla.

    Inom SMFF blir det allt färre organiserade modellflygare, medlemsavgiften till förbundet har höjts vid 6 tillfällen sedan 1993, vid varje höjning har SMFF tappat fler medlemmar

    Utvecklingen av vår organiserade hobby sker i klubbarna, detta sker genom att bevara befintliga medlemmar, samt fånga upp nya.

    Klubbarnas kostnader blir inte lägre alltså måste klubbarna få in ”samma” pengar, och helst lite till för att utveckla verksamheten, ganska enkel matematik.

    Många klubbar har fixat detta genom att hoppa av SMFF eller att inte följa §37 helt strikt, och på så sätt fått bättre ekonomi, fler och bättre faciliteter i klubben samt fler medlemmar

    Frågan som måste diskuteras men som ingen vill ta i är vad SMFF måste göra för att uppnå förändring, för det är väl inte fel på klubbarna?

    Något måste göras – två förbund är tydligen bra om något skall hända

    ”Läsa och inte förstå är som att plöja och inte så”

    Mvh
    Mats Erlandsson
    Ripa Modellflygklubb

    www.ripamfk.com

  9. #9
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av starfighter
    Nä Glawe det kvittar inte.
    Jag vill att Ove står för det han sagt.
    Fram med ett namn.
    Detta har att göra med OVEs ärlighet och att du står för det du skrivit om LUNDs flygklubb blivit hotade av SMFF.
    Orkar inte bråka med dig där, SMFF har själva sagt nu att dom kontaktar klubbar som inte följer reglerna ; med allt rätt, regler är regler även om vissa kan uppfatta dom som dumma. Ove kan säkert svara på din fråga om det togs upp på deras möte.

    Citat Ursprungligen postat av starfighter
    Om paragraf 37 har jag bara att säga att den har väl skivits dit innan någon annan förbund fanns ?
    Det är väl upp till medlemmarna hos SMFF att ändra den om den är fel.
    Det får vi verkligen hoppas på Jag tror pernligen att modellflyget hade mått väldigt bra och hade utvecklats mer om 37:an ändrades.
    Mvh / Fredrik Glawe.

  10. #10

    Standard

    Det är helt rätt Glawe Vi skall inte bråka om sådana här saker dock som RCFF styrelse måste ni väl ha koll på det som OVE säger och skriver ner på detta forum är sanning och inte påhitt för att alla RCFF medlemmar skall tycka dit och datt.
    Alla vi medlemmar vill ha korekt info.

  11. #11

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis
    Jag tyckte SMFF:s arrangemang i Arvika var bra gjort!
    Visste inte att de var så dugliga,som tidigare höjdpunkt trodde jag VM i skala var men Arvika var otroligt mycket bättre så hatten av för dem..
    I övrigt(tack för en bra skrivelse igen Ove) så kan man väl konstatera att SMFF har mycket lite att vinna på att skicka runt Herr Nilsson(återigen,ingen jämförelse med Pipis husdjur),hans tidigare utflykter har väl visat vilken nivå retoriken där ligger..
    Fanns det nån där som tog Helsingborgaren på allvar?? :?
    För min del så finns SMFF inte på kartan längre med en Cuba-Lasse som företrädare för mig he,he..
    Jag slet med Arvikaträffen från måndagen före till veckan efter och jag vet inte om jag såg så mycket av SMFF där (hade dock hört rykte om att de skulle hälsa på).
    Att Arvika MFK sen tillhör SMFF är väl en annan sak, det var väl trots allt vi i vår klubb som arrangerade. Så trodde iaf jag att det var och det tror nog de flesta av oss i vår klubb också.

    /Borg

  12. #12
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Hej..
    Ni fick förståss rejält med ersättning av SMFF för detta jobb ?

  13. #13
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard sinnesro

    Ge mig sinnesro
    att aceptera det jag inte kan förändra
    mod att förändra det jag kan
    o förstånd att inse skillnaden

    denna har hjälpt mig att finna lösningen...............

    Get high with hovering
    not drugs

  14. #14

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sigun
    Hej..
    Ni fick förståss rejält med ersättning av SMFF för detta jobb ?
    Inom SMFF är mycket hemligt eller svårt att få koll på ,
    bl.a. hur bidrag från RF och FSF beviljas och hur dessa medel skall användas,
    Detta står dock står att läsa i Flygsportförbundets styrelsemötesprotokoll Nr 9 2006/12/8-9

    Modellflyget (SMFF) har blivit beviljade följande medel 2007.

    Popularisering Helikopter 5.000 kr
    Rekrytering unga linflygare 15.000 kr
    Historien Svenskt Modellflyg 10.000 kr
    Tjejträff 8.000 kr
    Mässor 35.400 kr

    I samma protokoll står det att grenförbundets ansökningar och redovisningar skall publiceras på webben.
    Personligen har jag aldrig sett någon redovisning, den finns säkert, men var?

    Mvh
    Mats Erlandsson
    Ripa Modellflygklubb

    www.ripamfk.com

  15. #15

    Standard

    När det gäller redovisningar så tror jag inte de har hunnit komma ut än. Om jag inte minns fel så ska redovisningarna vara inne till förbundet i slutet av augusti och sen ska det nog läggas lite handläggningstid på detta. Redovisningarna kommer nog att publiceras till sist men det kan säkert ta ett tag.

    /Borg

  16. #16

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Borg
    När det gäller redovisningar så tror jag inte de har hunnit komma ut än. Om jag inte minns fel så ska redovisningarna vara inne till förbundet i slutet av augusti och sen ska det nog läggas lite handläggningstid på detta. Redovisningarna kommer nog att publiceras till sist men det kan säkert ta ett tag.

    /Borg
    Ok vi backar ett år,
    Var har redovisningarna för 2006 års bidrag offentliggjorts?

    Mvh
    Mats Erlandsson
    Ripa Modellflygklubb
    www.ripamfk.com

  17. #17


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 923
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Mats,
    Troligen bara i årsberättelsen...får jag hoppas för jag orkar inte kolla just nu..
    Hälsningar
    Roger

  18. #18

    Standard

    Grenprojekt ska redovisas här: http://www.flygsport.se/projekt.asp men än så länge finns det inga redovisningar ute. Kanske kommer senare under året...

    /Borg

  19. #19


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 923
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Men "varför" skall man redovisa just detta när man (=SMFFs Styrelse) inte ens hade en Verksamhetsplan inför 2007 att relatera budgeten till ? Mycket märkligt må jag säga...
    Hälsningar
    Roger

  20. #20

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Borg
    Grenprojekt ska redovisas här: http://www.flygsport.se/projekt.asp men än så länge finns det inga redovisningar ute. Kanske kommer senare under året...

    /Borg
    SMFF`s motsvarande bidrag för 2006

    Mässdeltagande 34.750 kr
    Värvarkampanj i samband med VM i skalflyg 16.500 kr
    Framtagande av en DVD i PR syfte 18.500kr
    Internvärvning 26.500 kr
    Tjejträffar 14.000 kr

    Att publicera SMFF´s skrifter på FSF´s hemsida är inte vad som avses, i protokollet kan man läsa

    Att …..för samtliga beviljade projekt skall det skrivas en artikel som skall publiceras i grenförbundets tidning alternativt på grenförbundets webbplats.

    Frågan kvarstår, var har redovisningen (utfallen) av dessa pengar publicerats?
    Någon som vet?

    Redovisningen handlar om trovärdighet mot förbundets/klubbarnas medlemmar som vill veta vad SMFF gör för oss gräsrötter.

    Mvh
    Mats Erlandsson
    Ripa Modellflygklubb
    www.ripamfk.com

Liknande ämnen

  1. ove am rcff smff
    Av kenneth67 i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 61
    Senaste inlägg: 2013-09-10, 18:19
  2. RCFF vs SMFF
    Av teamleader i forum Nybörjare
    Svar: 47
    Senaste inlägg: 2013-05-30, 11:49
  3. RCFF och SMFF
    Av AM i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 87
    Senaste inlägg: 2008-01-01, 19:25
  4. klubbar smff/rcff???
    Av kenneth67 i forum Allmänt och Tips
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-02, 19:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •