Hejsan!
Jag undrar vilken färg är bäst att måla propellerspetsarna med? Vit, gul? Eller någon annan färg så man ser propellern, hände en olycka igår pga att man inte såg propellern..
Hejsan!
Jag undrar vilken färg är bäst att måla propellerspetsarna med? Vit, gul? Eller någon annan färg så man ser propellern, hände en olycka igår pga att man inte såg propellern..
Vit och gul funkar säkert bra, men någon reflekterande tape / fluorocerande tape hade kanske funkat ännu bättre? Vill minnas att det finns sådana på Biltema bland annat.
Above All Extra 260 - GF50i + pittsdämpare 21x8 - 4 * Futaba BLS451
Cap 232 - TT46 + pittsdämpare 12x6 - 4* Futaba S3152
Funtana - Axi 2808/20
Trex 450XL
+ en del hyllvärmare
Hej!
Vit färg är bäst. Gul syns inte!
Man ska ALDRIG tejpa fast något på en propeller!!!!
Hälsningar!
Jan K
Väsby MF
Varför inte? Visst förstår jag poängen med obalans, men rotorbladen på en heli märks ju ofta upp och kan t.o.m kläs med film på vissa delar utan större problem.
Above All Extra 260 - GF50i + pittsdämpare 21x8 - 4 * Futaba BLS451
Cap 232 - TT46 + pittsdämpare 12x6 - 4* Futaba S3152
Funtana - Axi 2808/20
Trex 450XL
+ en del hyllvärmare
Hej!
Rotorblad spinner bara med ca 2700v/m ...propellrar med över 10000v/m.
Säger sig självt vad som händer om något lossar...eller hur!?
För att balansera en propeller så slipar man på framsidan av bladet (den välvda ytan). Man kan också modifiera alla typer av propellrar för att få dem att fungera bättre.
Ofta är APC, Graupner Cam-Prop och RAM bra propellar. (upp till 15" diameter). Undvik alltid Master Airscrews svarta proppar med vita spetsar,de är de sämsta propparna man kan få tag på. Däremot funkar deras Scimitar serie bättre.
måste bara säga att flygande vingar är också extremt farliga om man kan hålla rakt framför motorn och försöker kasta iväg den.
nu är säkert folk intelika dumma i huvudet som jag.
nu till vad som händer om man är som jag.
detta är första gången jag flyger en vinge och det var premiär för modellen.
jag börjar med att kasta iväg modellen och hör att propellern går imot något så jag landar.
tittar av någon anledning ner på handen och upptäcker att jag har tre DJUPA jack i handen. det djupaste var nog 5mm kanske mer.
blev dock omplåstrad och fick råder att kasta iväg modellen genom att hålla i vingspettsen.
så mitt råd håll för allt i världen händer och fingrar borta från propellrarna, även en liten 7A elmotor kan göra mer skada än vad man kan tro.
Ett rotorvarvtal på 2700 rpm får räknas som mycket högt i helisammanhang. Det gäller elhelisar inte nitro. En normal nitro/bensinare varvar mellan 1500-2000 rpm på huvudrotorn.Ursprungligen postat av jaka
OM olyckan skulle vara framme ska NI alltid se till att ha en flaska CA-lim i mekboxen.
Med det limmet kan ni enkelt limma ihop ett elakt skärsår, så att ni kan ta er till sjukhuset.
CA-lim används inom sjukvården för att hålla ihop sår etc.
Mvh
Ove
ehh det låte illa ...undrar om man kan tro dig där owe! låter lite galetUrsprungligen postat av AM
FM extra 300s 60size
black horse extra 300s 46 size asp46
giles 202 3d CRRC40i bensin ..
p51 pylon (modeltech) TT36pro
V-MAR cap 231 ex asp120
jamara corsair os90fs
ultimate elite series .40 ST51rc
Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.
Dah...Tror bestämt att du glömde bort att ta hänsyn till radien. En enkel jämförelse:Ursprungligen postat av jaka
Propeller: 10" och 10000rpm ger ca 135m/s i bladspetsen.
Rotor: 140 cm (heli i 60 storlek) och 1800rpm ger ca 131m/s i bladspetsen.
Jag skulle nog inte vilja bli träffad av nåndera och då har jag inte tagit anslagskraften i beaktande. Om det sen är olämligt att sätta på plast eller inte är en annan fråga.
/Christian
det stämmer.
Fast på sjukan har de nog fina och steriliserade svindyra förpackningar.
/ Christian Olsson
CA-lim, inte bara för din flygmaskin utan även för dig....
*S* Låter som värsta reklamen..
hm, 3-4 cm långa sår.... Det var tyvärr lite längre sår som var lite djupare när olyckan var framme, stackarn svimmade när vi plåstra om, sedan blev det ner till sjukstugan och bli sedd av en läkare och 2 rader stygn!
Hej!
En propeller tenderar att bli mer kladdig av bränsle än ett rotorblad...tejp lossar sådeles lättare från en propeller.
Självklart ska man inte tejpa fast något på en propeller ...bara tanken är ju helt befängd!!!
Ca lim togs fram under Koreakriget för att lättare och snabbare kunna hjälpa skadade.
Nej, så är det inte! CA utvecklades av Eastman-Kodak under andra världskriget då man försökte tillverka flygplanssikten med plastlinser och letade efter en klar vätska som kunde användas för att sätta samman linserna.Ursprungligen postat av jaka
/Michael
Mvh / Fredrik Glawe.
Hej!
Där ser man...man lär sig något nytt varje dag.
FlashGlue - säljs av Air Media i Norden.... FlashGlue - märket som suttit i klistret längst...Cyanoacrylate was discovered by Harry Coover at Eastman Kodak during World War II when searching for a way to make plastic gun-sight lenses. It did not solve this problem, since it stuck to all the apparatus used to handle it. It was first marketed to industry as well as consumers in February 1955 as a product called "Flash Glue" which is still available today and now owned by Gary Shipko, president of Super Glue International, a United States based firm.
The use of cyanoacrylate glues in medicine was considered fairly early on. Eastman Kodak and Ethicon began studying whether the glues could be used to hold human tissue together after surgery. In 1964, Eastman submitted an application to use cyanoacrylate glues to seal wounds to the United States Food and Drug Administration (FDA). Soon afterward Dr. Harry Coover's glue did find use in Vietnam—reportedly in 1966, cyanoacrylates were tested on-site by a specially trained surgical team, with impressive results. In an interview with Dr. Coover by the Kingsport Times-News, Coover said that the compound demonstrated an excellent capacity to stop bleeding, and during the Vietnam War, he developed disposable cyanoacrylate sprays for use in the battlefield.
“ If somebody had a chest wound or open wound that was bleeding, the biggest problem they had was stopping the bleeding so they could get the patient back to the hospital. And the consequence was—many of them bled to death. So the medics used the spray, stopped the bleeding, and were able to get the wounded back to the base hospital. And many, many lives were saved. ”
—Dr. Harry Coover
Mvh
Ove