Reklam

Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

mne: Vinterfrvaring

Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlgg
    1 472
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Sdertlje MFK

Standard Vinterfrvaring

Nu r snart tiden fr rets flygssong ver. En del av oss gr snart sina sista flygningar fr ret fr att sedan g i vinterdvala, och gna sig t nya byggprojekt. Frga r d; Hur frvarar ni era motorer och accar under vinterhalvret?
    Jag brukar olja in mina motorer med syntetolja eller ngon annan olja, typ symaskin. Accarna brukar jag ladda ur till 1 volt/cell, frvara dom svalt och motionera dom ngra gnger under vintern.
    Hur gr ni?

// Lelle

Reg.datum
    jun 2006
    Inlgg
    193
    Jobb
    Ja
    Klubb
    MFK Vingarna, Ume

Standard

Flyger med dem.. :roll:

/M
    Mer plast i helisarna! MFK Vingarna, Ume

colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlgg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatr p waterjet maskin.
    Klubb
    Fredls

Standard

Accarna frvarar jag laddade & motionerar dem ett par ggr. Motorerna brukar f en skvtt AR-olja.
    / Christian Olsson

Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlgg
    1 472
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Sdertlje MFK

Standard

Citat Ursprungligen postat av colsson
    Accarna frvarar jag laddade & motionerar dem ett par ggr. Motorerna brukar f en skvtt AR-olja.
    Christian.
    Det hr var intressant! Jag har en kompis som r svagstmselektriker och han menar att dom ska vara urladdade nr dom ligger fr frvaring. Vore intressant om vi kunde reda ut vad som r rtt. Har det kanske inte ngon betydelse, eller ?

// Lelle

Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlgg
    1 245
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

Standard

Flygssongen r inte ver frrns det r s mycket sn att man inte kommer till fltet

Annars brukar jag bara torka av mina plan o koppla in min laddare p ackarna. Laddaren har 4 separata ladduttag, och ett speciellt vinter-program. Det laddar ur ackarna till 1V/cell (NiMh) och sedan fullt igen en gng var 14e dag... s om det dr med att ackarna ska frvaras urladdade stmmer, s har Simprop gjort en laddare med felaktigt laddprogram...
    Futaba T18SZ - en sndare jag inte vill vara utan!

kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlgg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

Standard

VER!!!??? hmm nehed det finns varma klder skidor till flyget ! s det r bara dumheter ren bekvmlighet ! bara packa ner en termos med varm choklad lite mackor ! lite kyla hindrar inte en entusiast !
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Mnga som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

Standard

Jag har mina mottagarackar fulladdade och cyklar dem ett par tre gnger under vintern.

Motorena kr jag tomma frn soppa och sprutar i Yamaha Engine fogging oil. En frvaringsolja som funkar kanonbra fr modellmotorer (egentligen avsett fr marina motorer)

colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlgg
    1 184
    Jobb
    Klubb
    Fredls

Standard

/ Christian Olsson

wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlgg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    Sunday Team

Standard

jag gr inte ett skit med mina grejor o jag bara kr vidare r efter r..flyger ven om det r mycket sn... Finns film p detta i Per Ps arkiv vi anvnder inte skidor heller utan bara kr vidare...

en ska inte krngla till saker...wesseordsprk....

Get high with hovering
    not drugs

colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlgg
    1 184
    Jobb
    Klubb
    Fredls

Standard

Det ligger mycket i det du sger Wesse. Jag r helt vertygad om att man kan hoppa ver motorinkrningar, acc-cyklingar, afterrun oljor och annat trolleri och nd ha en vlflygande modell. Det hela handlar bara om vad man sjlv tror p. Det samma gller dessa ooootaliga brnsleblandningar.. En kr p 10% nitro och en annan ska bara ha 8,5% osv...osv

Ja menar... hur skter ni accarna i era telefoner, rakapparater och dyl?
    Kr ni 10 tankar fet blandning p grsklipparen nr den r ny?

Jag cyklar sjlv mina accar och kr in mina motorer lite frsiktigt men i rlighetens namn tror jag knappast det behvs.
    / Christian Olsson

Standard

LOL
    Jo det behvs, lite ritualer och snt r bra fr hobbyn, man mste ju ha ngot att diskutera

(Batterier vete tusan, Dremot r jag sker p att en motor ska kras in, no snack about it)

Moderator

RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlgg
    5 067
    Jobb
    Glnsande Pellejns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+MFK +Ivves Fan Club

Standard

...dock,fyrtaktare ska man frska kra tomma p brnsle o sen lite
    wd-40 eller liknande om man har dom p ngot kallt stlle t.e.x garage eller hundkojan..D slipper man problem med kondens o tillhrande rost p lager,kamdrivning m.m..
    Jag har fuskat med detta o det kostar lagerbyten d o d..
    Cycla NiMh accar vete tusan om jag r intresserad av..Lter som en kvarleva frn NiCad tiden i mina ron... ops:
    I vrigt:Flyg p vintern ,skidor r kul ju!
    // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu ven med biskvier!)

Standard

Citat Ursprungligen postat av colsson
    Det ligger mycket i det du sger Wesse. Jag r helt vertygad om att man kan hoppa ver motorinkrningar, acc-cyklingar, afterrun oljor och annat trolleri och nd ha en vlflygande modell. Det hela handlar bara om vad man sjlv tror p. Det samma gller dessa ooootaliga brnsleblandningar.. En kr p 10% nitro och en annan ska bara ha 8,5% osv...osv

Ja menar... hur skter ni accarna i era telefoner, rakapparater och dyl?
    Kr ni 10 tankar fet blandning p grsklipparen nr den r ny?

Jag cyklar sjlv mina accar och kr in mina motorer lite frsiktigt men i rlighetens namn tror jag knappast det behvs.
    :up:

/Hkan

Reg.datum
    maj 2007
    Inlgg
    180
    Jobb
    Konstruktr
    Klubb
    Sdra Dalarnas RFK

Standard

(Batterier vete tusan, Dremot r jag sker p att en motor ska kras in, no snack about it)
    Lite roligt det hr, fundera lite p vad som skall kras in i en motor och varfr det krvs lgre/hgre/mer eller mindre belastning fr att denna sk. inkrning ska bli s bra som mjligt.

Pratar nu generellt d det i denna hobby nu anvnds bde gld och bensin motorer i alla dess former.

Vad gller vinter frvaring s ser jag till att mina motorer har det varmt & sknt, brukar ven med jmna mellan rum g ner i kllaren och prata lite med dem s de inte tror att jag glmt dem.

wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlgg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    Sunday Team

Standard

kra in en motor? har jag aldrig hrt talas om.. den enda som jag sett kra in en motor e ju Bokis d han krde in i ved boden om det r detsamma?

Get high with hovering
    not drugs

Standard

Spnningar i metallen slpper d man vrmer upp/kyler av en motor, tex vevaxeln. Drfr r det bra att kra kortare intervaller under inkrningen fr att lta metallerna vrmevxla.
    Inkrning lter ocks kolv (ring) och cylinderfoder bekanta sig med varandra och slipas in.

Om du kr en metanolare i testbnk s knner du garanterat nr motorn brjar bli inkrd. Den svarar p nlinstllningar, varvar upp ordentligt och gr renare. It's coming alive

Nu behver man ju inte gra inkrningen till absurdum, men lite kontrollerad bnkkrning avsedd fr ringad eller ABC motor med ordentlig avkylningstid emellan r inte fel.
    Sen om folk skiter i det r det upp till dem.

wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlgg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    Sunday Team

Standard

jaha d ska jag brja med det nsta motorinkp d....

en del av mina motorer har varit med i 15 r har inte fljt en enda regel om frvaring eller inkrning har heller aldrig behvt att byta lager eller dyl. Fast dessa motorer har ej gtt mycket eftersom jag smller i backen ganska ofta...o dr fr dom ju ven kallna mellan varven s lite inkrning blir det nog nd

Get high with hovering
    not drugs

Reg.datum
    maj 2007
    Inlgg
    180
    Jobb
    Konstruktr
    Klubb
    Sdra Dalarnas RFK

Standard

kra in en motor? har jag aldrig hrt talas om.. den enda som jag sett kra in en motor e ju Bokis d han krde in i ved boden om det r detsamma?
    haha..lite av detta jag menar, har sett klart skadligare inkrningar n denna

Vill inte kommentera inkrning mer d det utan problem upptar en egen trd. Men intressant r det

Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlgg
    1 245
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

Standard

Nja, de flesta r nog lite nojiga ang just inkrning... Wesse har sjlv krt sin YS lite tjockt nu de frsta flygningarna, s han kanske inte skall neka till att han kr in sina motorer
    Jag sjlv kr helst mina motorer lite "fett" ett par liter, det kan ju inte skada, s varfr inte...
    Futaba T18SZ - en sndare jag inte vill vara utan!

Irokees avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlgg
    140
    Jobb
    FSE.... Avnet Abacus
    Klubb
    Eker RC, Muns Divisionen

Standard Nu sprade allt trden ur......

Jag hller med ngon talare fre mig.....flyg !
    Vinterfrvaring ???
    Finns det vr och sommar frvaring x ...?

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •