Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Vinterförvaring

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard Vinterförvaring

    Nu är snart tiden för årets flygsäsong över. En del av oss gör snart sina sista flygningar för året för att sedan gå i vinterdvala, och ägna sig åt nya byggprojekt. Fråga är då; Hur förvarar ni era motorer och accar under vinterhalvåret?
    Jag brukar olja in mina motorer med syntetolja eller någon annan olja, typ symaskin. Accarna brukar jag ladda ur till 1 volt/cell, förvara dom svalt och motionera dom några gånger under vintern.
    Hur gör ni?

    // Lelle

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    193
    Jobb
    Ja
    Klubb
    MFK Vingarna, Umeå

    Standard

    Flyger med dem.. :roll:

    /M
    Mer plast i helisarna! MFK Vingarna, Umeå

  3. #3
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Accarna förvarar jag laddade & motionerar dem ett par ggr. Motorerna brukar få en skvätt AR-olja.
    / Christian Olsson

  4. #4

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av colsson
    Accarna förvarar jag laddade & motionerar dem ett par ggr. Motorerna brukar få en skvätt AR-olja.
    Christian.
    Det här var intressant! Jag har en kompis som är svagstömselektriker och han menar att dom ska vara urladdade när dom ligger för förvaring. Vore intressant om vi kunde reda ut vad som är rätt. Har det kanske inte någon betydelse, eller ?

    // Lelle

  5. #5
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Flygsäsongen är inte över förräns det är så mycket snö att man inte kommer till fältet

    Annars brukar jag bara torka av mina plan o koppla in min laddare på ackarna. Laddaren har 4 separata ladduttag, och ett speciellt vinter-program. Det laddar ur ackarna till 1V/cell (NiMh) och sedan fullt igen en gång var 14e dag... så om det där med att ackarna ska förvaras urladdade stämmer, så har Simprop gjort en laddare med felaktigt laddprogram...
    Våga vägra Powerbox!

  6. #6
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    ÖVER!!!??? hmm nehedå det finns varma kläder å skidor till flyget ! så det är bara dumheter å ren bekvämlighet ! bara å packa ner en termos med varm choklad å lite mackor ! lite kyla hindrar inte en entusiast !
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  7. #7

    Standard

    Jag har mina mottagarackar fulladdade och cyklar dem ett par tre gånger under vintern.

    Motorena kör jag tomma från soppa och sprutar i Yamaha Engine fogging oil. En förvaringsolja som funkar kanonbra för modellmotorer (egentligen avsett för marina motorer)

  8. #8
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    / Christian Olsson

  9. #9
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    jag gör inte ett skit med mina grejor o jag bara kör vidare år efter år..flyger även om det är mycket snö... Finns film på detta i Per P´s arkiv vi använder inte skidor heller utan bara kör vidare...

    en ska inte krångla till saker...wesseordspråk....

    Get high with hovering
    not drugs

  10. #10
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Det ligger mycket i det du säger Wesse. Jag är helt övertygad om att man kan hoppa över motorinkörningar, acc-cyklingar, afterrun oljor och annat trolleri och ändå ha en välflygande modell. Det hela handlar bara om vad man själv tror på. Det samma gäller dessa ooootaliga bränsleblandningar.. En kör på 10% nitro och en annan ska bara ha 8,5% osv...osv

    Ja menar... hur sköter ni accarna i era telefoner, rakapparater och dyl?
    Kör ni 10 tankar fet blandning på gräsklipparen när den är ny?

    Jag cyklar själv mina accar och kör in mina motorer lite försiktigt men i ärlighetens namn tror jag knappast det behövs.
    / Christian Olsson

  11. #11

    Standard

    LOL
    Jo det behövs, lite ritualer och sånt är bra för hobbyn, man måste ju ha något att diskutera

    (Batterier vete tusan, Däremot är jag säker på att en motor ska köras in, no snack about it)

  12. #12
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    ...dock,fyrtaktare ska man försöka köra tomma på bränsle o sen lite
    wd-40 eller liknande om man har dom på något kallt ställe t.e.x garage eller hundkojan..Då slipper man problem med kondens o tillhörande rost på lager,kamdrivning m.m..
    Jag har fuskat med detta o det kostar lagerbyten då o då..
    Cycla NiMh accar vete tusan om jag är intresserad av..Låter som en kvarleva från NiCad tiden i mina öron... ops:
    I övrigt:Flyg på vintern ,skidor är kul ju!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  13. #13

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av colsson
    Det ligger mycket i det du säger Wesse. Jag är helt övertygad om att man kan hoppa över motorinkörningar, acc-cyklingar, afterrun oljor och annat trolleri och ändå ha en välflygande modell. Det hela handlar bara om vad man själv tror på. Det samma gäller dessa ooootaliga bränsleblandningar.. En kör på 10% nitro och en annan ska bara ha 8,5% osv...osv

    Ja menar... hur sköter ni accarna i era telefoner, rakapparater och dyl?
    Kör ni 10 tankar fet blandning på gräsklipparen när den är ny?

    Jag cyklar själv mina accar och kör in mina motorer lite försiktigt men i ärlighetens namn tror jag knappast det behövs.
    :up:

    /Håkan

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    180
    Jobb
    Konstruktör
    Klubb
    Södra Dalarnas RFK

    Standard

    (Batterier vete tusan, Däremot är jag säker på att en motor ska köras in, no snack about it)
    Lite roligt det här, fundera lite på vad som skall köras in i en motor och varför det krävs lägre/högre/mer eller mindre belastning för att denna sk. inkörning ska bli så bra som möjligt.

    Pratar nu generellt då det i denna hobby nu används både glöd och bensin motorer i alla dess former.

    Vad gäller vinter förvaring så ser jag till att mina motorer har det varmt & skönt, brukar även med jämna mellan rum gå ner i källaren och prata lite med dem så de inte tror att jag glömt dem.

  15. #15
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    köra in en motor? har jag aldrig hört talas om.. den enda som jag sett köra in en motor e ju Bokis då han körde in i ved boden om det är detsamma?

    Get high with hovering
    not drugs

  16. #16

    Standard

    Spänningar i metallen släpper då man värmer upp/kyler av en motor, tex vevaxeln. Därför är det bra att köra kortare intervaller under inkörningen för att låta metallerna värmeväxla.
    Inkörning låter också kolv (ring) och cylinderfoder bekanta sig med varandra och slipas in.

    Om du kör en metanolare i testbänk så känner du garanterat när motorn börjar bli inkörd. Den svarar på nålinställningar, varvar upp ordentligt och går renare. It's coming alive


    Nu behöver man ju inte göra inkörningen till absurdum, men lite kontrollerad bänkkörning avsedd för ringad eller ABC motor med ordentlig avkylningstid emellan är inte fel.
    Sen om folk skiter i det är det upp till dem.

  17. #17
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    jaha då ska jag börja med det nästa motorinköp då....

    en del av mina motorer har varit med i 15 år har inte följt en enda regel om förvaring eller inkörning har heller aldrig behövt att byta lager eller dyl. Fast dessa motorer har ej gått mycket eftersom jag smäller i backen ganska ofta...o där får dom ju även kallna mellan varven så lite inkörning blir det nog ändå

    Get high with hovering
    not drugs

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    180
    Jobb
    Konstruktör
    Klubb
    Södra Dalarnas RFK

    Standard

    köra in en motor? har jag aldrig hört talas om.. den enda som jag sett köra in en motor e ju Bokis då han körde in i ved boden om det är detsamma?
    haha..lite av detta jag menar, har sett klart skadligare inkörningar än denna

    Vill inte kommentera inkörning mer då det utan problem upptar en egen tråd. Men intressant är det

  19. #19
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Nåja, de flesta är nog lite nojiga ang just inkörning... Wesse har själv kört sin YS lite tjockt nu de första flygningarna, så han kanske inte skall neka till att han kör in sina motorer
    Jag själv kör helst mina motorer lite "fett" ett par liter, det kan ju inte skada, så varför inte...
    Våga vägra Powerbox!

  20. #20
    Irokees avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    140
    Jobb
    FSE.... Avnet Abacus
    Klubb
    Ekerö RC, Munsö Divisionen

    Standard Nu spårade allt tråden ur......

    Jag håller med någon talare före mig.....flyg !
    Vinterförvaring ???
    Finns det vår och sommar förvaring åxå ...?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •