Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 30 av 30

Ämne: Blanda bränsle

  1. #21

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    ??????
    Dieselsoppa i en fyrtakatare????

  2. #22
    Diesels avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    352
    Jobb
    Service Underhåll
    Klubb
    SolvesborgsMFK

    Standard

    JA, om du bygger om den så du har bra komp i den och fixar till förbränningsrummet så den blir hälften ... typ.

  3. #23

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Hur reglerar du då kompressionen?

  4. #24


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Rapsolja kanske fungerar med fotogen men inte med metanol..
    Fick nämligen fel olja (=rapsolja i st f ricinolja) en gång när jag handlade i min färgaffär och det gick INTE bra... Fast å andra sidan var det ju på 70-talet så sanningarna har väl ändrats kan jag tro..
    Hälsningar
    Roger

  5. #25
    Diesels avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    352
    Jobb
    Service Underhåll
    Klubb
    SolvesborgsMFK

    Standard

    Kompet justerar jag via en skruv som sitter i en kammare via glödstiftshålet som jag har svarvat . Det är inte mycket kompjustering det behövs för att den skall gå . Startar hur snällt som helst och går lika bra på samma inställning , knackar när den snabbt trottlas mellan tomgång till maxvarv .

  6. #26

    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    18
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Åhus MFK, Sölvesborg MFK, MFK Snobben

    Standard

    Hej alla oljeälskare! Vill lägga mig i debatten om olja / nitro. Har kört i 15 år på en glykolblandning 15-16 % och resten metanol. Varför Nitro i soppan och varför så många % ????? Jag anser att oljan skall smörja motorn och metanolen ge energin till att dra runt. I bland går detta inte så där bra på låga varv, sällan några problem med höga varv.
    Vad göra för att få ned tomgångsvarven jo svkätt i lite Nitro MAX 5% så fixar den en bra tomgång.
    Vill Du få ut toppvarv ur motorn, sätt på mindre snurra. Orkar den inte byt till större motor men ge f...n i att öka nitroinblandningen för det kostar bara en massa extra pengar utan att ge ngt tillbaka.
    Detta gäller om Du inte är en extrem tävlingsflygare som skall försöka spränga motorn på toppvar vid varje flygning, eftersom Du inte vet vad en gas är för ngt. Du kör säkert pål 30-50% nitro blandning och byter motor ofta.
    Nu funderar Ni andra väl på vad det är för glykol som kan köras i en modellmotor De flesta syntetiska oljorna är en polyglykol som säljes under olika namn med olika oxidationsmedel som ger olika färger. I mitt fall heter oljan "Mobil Glygoyle 11". en syntetisk olja för höghastighets växlar.
    Blandat i dunken ger den ett ljust röd brunaktigt bränsle. (Vet dom som kört 10-tal år med denna olja på max 10% inblandning).

    Vad är kontentan av detta resonemang: Kör med vilken olja Du vill och med X % inblandning det funkar ändå. Gör Du superfel mäks detta genom att motorn lägger av!
    Detta händer bara vid maxvarv mycket Nitro och lite olja.
    Torka modell på överflödig olja och flyg mer!
    Himlen är blå ovan molnen och solen skiner, flyg mer !

  7. #27

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    De flesta motorer gå ju bättre med 5%-10% nitro,lättare att ställa in och säkrare. tomgång...men jag håller med...15% nitro eller mer är ju helt onödigt och i vissa fall direkt olämpligt till flertalet motorer.
    Små Cox (0,016cc-0,8cc )motorer går emellertid bättre på 20-30% nitro!

  8. #28
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Hej! I inlägg 3 i denna tråd hänvisar Ove till en sida där man enkelt kan räkna ut hur stor mängd nitro och olja man ska ha i metanolen (man kan ange procenterna själv).

    Finns detta "excel-ark" kvar någonstans? Annars får jag knåpa ihop ett eget.

  9. #29

  10. #30

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av sundqvistjohan Visa inlägg
    Hej! I inlägg 3 i denna tråd hänvisar Ove till en sida där man enkelt kan räkna ut hur stor mängd nitro och olja man ska ha i metanolen (man kan ange procenterna själv).

    Finns detta "excel-ark" kvar någonstans? Annars får jag knåpa ihop ett eget.
    Här hittar du mitt bränsleblandarkalkylblad (Excel):

    http://www.freewebs.com/propellerhead/index_filer.htm

Liknande ämnen

  1. Blanda bränsle !!
    Av SCkrille i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-06-23, 20:11
  2. Blanda Soppa
    Av lassebetong i forum Allmänt och Tips
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-06-20, 00:09
  3. Blanda olika märken.
    Av lassebetong i forum Elektronik
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-02-25, 15:08
  4. Blanda analoga och digitala servon
    Av Wulfman i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-01-03, 11:39
  5. ys 63s bränsle !??
    Av kenneth67 i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-12-25, 23:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •