Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 27 av 27

Ämne: Ett lika mycket hatad som älskad motor.!!!!

  1. #21

    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    18
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Åhus MFK, Sölvesborg MFK, MFK Snobben

    Standard

    :roll:Till colsson.
    Ditt svar på mitt inlägg bekräftar bara vad jag skrev. Sorry men de som oftast har problem med 4-taktare är ägare av Chinamotorer, många är vana rutinerade flygare som vet vad de sysslar med.
    En liten fundering bara: Varför sände man tillbaka till China hela partiet med .70 och 1.20 motorer som kom till Europa....?
    Har kört 4-taktare från C ... men har ingen kvar. Kör China motorer men då som 2-taktare och dessa går ganska OK!
    JIL I Bromölla
    Himlen är blå ovan molnen och solen skiner, flyg mer !

  2. #22
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    hmmm mycket är det ... men dessa sk china motorer sc asp eller vad dom nu kallas är ju faktiskt identiska med ex magnum motorerna delar passar rätt över ... har själv en liten asp 28 2 pluttare som går hur fint som helst aldrig tjuvstannat eller krånglat på annat vis ! måndags exemplar finns av alla märken en klubbkompis stod å svor över sin nya ys 110 som inte ens var inkörd å redan varit inne för garanti service så kom inte å säg att man går säker å kan skratta åt dom som flyger med kina grejjer bara för att man tycker man e kung som har råd att köpa dyrare problem!!
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  3. #23
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JanLid43
    :roll:Till colsson.
    Ditt svar på mitt inlägg bekräftar bara vad jag skrev. Sorry men de som oftast har problem med 4-taktare är ägare av Chinamotorer, många är vana rutinerade flygare som vet vad de sysslar med.
    En liten fundering bara: Varför sände man tillbaka till China hela partiet med .70 och 1.20 motorer som kom till Europa....?
    Har kört 4-taktare från C ... men har ingen kvar. Kör China motorer men då som 2-taktare och dessa går ganska OK!
    JIL I Bromölla
    Protest! I min del av svedala så är 9 av 10 klagomål på motorer handhavandefel o div. skruvande utan att egentligen veta vad de göra..
    Sen brukar klagovisorna komma ang. skit tillverkare o annat..
    Har haft en del såna motorer här för reparationer o oftast så är det:
    -Aha,var det så det var?
    Inte tu tal om att OS är bra men jag har ganska gott om div. olika snurror men en motor som jag är helfrälst i är ASP/SY 120:an,har några såna o den är lysande för den pengen..
    Problemfria o en skitbra bruksmotor..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  4. #24

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Zalman_Water
    Själv har jag ägt 3 st fyrtaktare! En ASP 61/ en SY 61/ en Thundetiger 75s! Blev kär i min första SY 61 måste jag säga! Det goa ljudet och den snåla bränslekonsumtionen.... 8) Men så började krånglet....Den stannade stup i ett i luften...Tanken skummade! Fixade detta! Okej..Nu ska det väl fungera då...Upp igen... körde nån minut...åså nödlanda igen....den fick fetare blandning! upp igen! åså...Nödlanda igen....Nåja! Tappade vingen och vevaxeln blev krökt..Det va den snurran. Nya tag tänkte jag! Det va väl bara ett söndags exemlar! Så jag beställde en ASP 61.... som väl är samma maskin med annan stämpel på om jag fattat rätt...Glad i hågen med ny maskin och nytt flyg..Här ska flygas 4-Takt tänkte jag...Mitt glada humör blev kortlivat....Samma historia utspelade sig även denna gång! Höll på att justera ihjäl mig på denna motor men nej...! Sålde bort billigt! Upp med hakan...Tänk stort...ville ju flyga fyrtakt! Så jag pungade ut en förmögenhet på en dyr Thundertiger 75s! En kvalitetsmaskin ska väl inte krångla på d här viset tänkte jag! Ny motor i Pegasustrainern och upp ide blå.... .....Men så började samma j... Circus igen....Det va då jag gav upp drömmen om att flyga med fyrtaktare i mina flyg :cry: Ville bara säga att dyrt inte alltid behöver va bättre! Menade inte att sprida dålig reklam för dessa märken! Ville bara dela med mig av mina erfarenheter av fyrtaktare! Skall dock nämnas att jag så här i efterhand blivit lite fundersam på om bränslet kan havarit boven i dramat! Hur som hälst så bifogar jag en bild på soppan jag körde på.... Hoppas nån säger att bränslet va orsaken för då kanske jag en dag vågar mig på en gullsnurra igen! Nu har jag i allafall gått över till bensin och Roto 35
    Ser att ditt bränsle innehåller ricinolja. När min Sy91-fyrtakt var ny så var den svår att ställa in och väldigt opålitlig tomgång. Prova bränsle med enbart syntetisk olja och motorn fungerade perfekt sedan. Recinet sotade ner glödstiftet. Tycker fortfarande att det var lite konstigt med tanke på att det alltid var recin förr i bränslet. Så är det med min motor i alla fall.

  5. #25
    Johnnys avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    377
    Jobb
    Arbeidsleder Norasonde Arbeidsinkludering AS.
    Klubb
    Kongsvinger MFK

    Standard

    Hei.

    Kjöpte en Magnum 52-2takt.
    Hadde litt problemer med å få den til å gå i starten.
    Efter to tanker og to nye tendstift gikk den perfekt.
    Tendstift: Rossi nr.3.
    Denne motoren står i en Bobcat med skyvende propell. APC 11-7.
    Den gir Bobcaten en helsinke fart.
    Den varver helt ut og motoren går perfekt.
    Aldri hatt en motor som varver slikt.
    Hadde en flyvning i dag og trekke på högre vinge blåste av.


    Mvh. Johnny.

  6. #26

    Standard ang kina motorer

    Det jag har fått erfara av asp magnum osv är att dom tappar komp efter ett tag + att en del är dåliga från start. En kompis till mig fick tag på en asp 70 ny å på den visade det sig att den hade på tok för lösa ventilfjädrar. Fixade det genom att lägga in oring under dom för å få dom lite mer hårda å vips så fick jag upp 2000 mer varv. En del är nog bra men man får nog kolla över dom lite mer extra än vanligt. Det är nog allt å som nog också har nämnts antar jag vill man ha dom täta i ventilerna kan man ju alltid byta ut toppen till OS

  7. #27

    Standard

    Nu vet jag inte om tvåtaktare räknas med i denna diskussion. För 100 år sedan. Näe 23 år sedan var det visst så köpte jag en begagnad modell med motor installerad, en OS 46:a och nån bokstavskombination (SF? Det var iaf en ABC motor). (Har den motorn kvar förresten). Det gick lätt att få igång den för det mesta men den var fan omöjlig att få att gå med mer än två-tre minuter i luften innan den stannade. Oavsett hur jag bar mig åt. (Och andra som kom med goda förslag också) Mitt nyinköpta begagnade kap började se mer och mer tilltuffsat ut utav alla nödlandningar och nåt måste ju göras. Dessutom var det ju jäkligt korta flygturer och allmänt obehagligt att nödlanda alltid. (Visserligen var jag van med segelflyg men det var lixom bättre glidtal)

    Jag stolpade in på Norwegian modellers i Västerås på genomresa en solig dag. Hade sett ngn annons om modellmotorer i en tidning. (Fanns inte mycket till i-net på den tiden) Verkade hyffsat pris. (Kommer inte ihåg priserna dock) I kassan står en ung och jäkligt vacker TJEJ och frågar vad en yngre herre som jag behagar. Vad jag egentligen behagade tordes jag inte yppa utan klämde fram nått om en annons och nån motor. (Undrar om fantasierna var våtare på den tiden förresten..jaja..) Hade bokstavskombinationen kvar i huvudet trots att den trestaviga försökte bli undanknuffad av en annan som började med S och slutade på X så fick jag fram ASP och en 46:a

    Tjejjen gick bort till nån monter innaför disken och kom tillbaka med TVÅ motorer (de andra två grejjorna var lixom fastvuxna på henne och förmodligen inte till salu)

    En var standard, den jag hade tänkt köpa och en den andra en ASP 46 blackhead. Toppen var dessutom mycket riktigt svart, alltså cylindertoppen. Dock var den ju några hundringar dyrare.

    Som ni redan listat ut så var det ju inget svårt at övertala mig om att köpa den dyrare...

    Bortsett fråm min Spektrum DX6i så var det den bästa investeringen i hela min modellhistoria.

    /Håkan
    "Allting beror på allting"

Liknande ämnen

  1. Tänk om alla skötte sitt jobb lika bra som dessa piloter..
    Av hakank i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-06-27, 21:14
  2. Rinkaby 21/8 2011 el. 5 flygare är färre än 40.000 scouter men har minst lika skoj
    Av kvaark i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-08-21, 22:23
  3. Snöskooter funkar lika bra sommartid i Åsele
    Av genland i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-09-23, 22:48
  4. 480 size 960Kv ersätts/lika med?
    Av stefant i forum Elmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-09-11, 14:12
  5. föööör mycket motor !??
    Av kenneth67 i forum Metanolmodeller
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-01-04, 21:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •