Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: li-po batteri på noll volt ?????????

  1. #1
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard li-po batteri på noll volt ?????????

    min kompis beställde ett batteri ifrån mft och fick det i dag.
    så snabbt ner till posten för att hämta batteriet för att kunna flyga samma dag, hehe trodde vi.
    han lödde dit kontakten (multiplex) helt korrekt och sladdarna kom inte i kontakt med varandra.
    när det var klart så återstod ju bara väntan under laddningen var det tänkt. men vi sätter i batteriet i min laddare ( swallow AC/DC 2) ställer in den efter batteriet trycker på knappen för att påbörja laddningen.
    Pip, Pip,Pip NO battery stod det på displayen, vi tittar på varandra och fattar absolut ingenting.
    jaha, tänkte vi. vi gör om hela laddnings proceduren och pip,pip NO BATTERY.
    vi blir nu riktigt misstänksamma och testar med mitt exakt lika dant batteri och då funkar det som det ska
    vi tar fram hans multimeter och börjar at mäta och hur vi än gör vissar det på 0V men det var kontakt mellan kabeln och kontakten.

    vi har nu skickat ett e-mail till mft för att se vad vi ska göra.

    har dock aldrig varit med om detta felet så jag antar att det är väldigt sällsynt.
    Är det någon som har råkat ut för detta innan och kan säga vad man kan göra om det möjligt vis inte skulle få byta batteriet?

  2. #2

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Dead on arrival .....
    Får väl bara gratulera att du köpt från sverige och kan få ett nytt snarast möjligt.
    Hade ni pajat det vid lödning av kontakt så hade det synts direkt.
    Med lite tur kan det vara i lödning mellan cell och sladd så att säljaren kan laga det, men man får räkna med att något är trasigt då och då, trots att det är helt nytt.
    Synd bara att ni inte kunde t och flyga nu. Vi har i alla fall lugnt fint flygväder i skåne. /Patrik

  3. #3
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    men han kan i alla fall låna mitt batteri men då blir det dock ingen t-38 flygning för mig men men man måste stötta sina modellflygar kamrater och jag kan ju alltid flyga min vinge i stället.

    ja modellflyg väder måste jag säga att det nästan är varja kväll här i väserås. humm skulle flyttat till västerås för lnge sedan om jag hade vetat att det är så bra väder och vind still nästan varje kväll

  4. #4
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Jag känner till ett par fall där modellen fastnat i ett träd och Lipon blivit totalt urladdad. Det går att få igång dem igen genom att försiktigt ladda med kanske 100 mAh tills spänningen är uppe i minst 2,5 Volt per cell. Det går inte att ansluta en Lipoladdare utan du måste ha en laddare som ger konstant ström utan att vara "intelligent". Ibland kan man klara det med "Pb"-läget på en laddare typ Swallow etc. När spänningen överstiger 2,5 Volt/cell byter du program till Lipo.

    Jag är osäker på om acken klarar sig utan reducerad kapacitet efter ett 0-volts-äventyr.

    Fast i detta fallet låter det som ett garantiärende.

    Lycka till!
    Mvh
    Ove

  5. #5
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    har inte fått något svar än men jag skulle gissa att han får lämna tillbaka det, det var ju noll V redan från början och det är ju aldrig använt.

Liknande ämnen

  1. Börjar från noll
    Av Gitzin i forum Nybörjare
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-09-04, 12:46
  2. Hur många volt?
    Av jeppe i forum Bilar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-05-27, 11:48
  3. 4.8 till 6 volt
    Av chrisvås i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-01-26, 07:24
  4. Slammis,Nyroth o Torgny har noll koll
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-03-19, 18:15
  5. STÖRNING VID 6 VOLT
    Av swe34 i forum Elektronik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-06-25, 17:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •