Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 47

Ämne: Men kom igen nu alla handlare!

  1. #1

    Standard Men kom igen nu alla handlare!

    På den senaste tiden har jag noterat att flera nya handlare dykt upp, samtidigt som de gamla finns kvar. Och jag ser det som mycket positivt.
    Men varför kan ingen av dessa handlare, både nya som 'gamla', som har som primär distributionskanal internet, ha en indikation på om varan finns i lager eller inte?
    Är det bara jag som tappar sugen när jag ser en vara på nätet men inte kan se om den finns för omedelbar leverans eller har en väntetid på x antal veckor/månader? Är det så, att en som spenderar ett antal kronor om året på flygrelaterade prylar måste ringa upp en firma som annonserar ett par häftiga ARF'er eller dyl. för att förvissa sig om att leverans sker inom den närmaste månaden?
    Själv har jag, efter ett antal år, begränsat mitt handlande till de som kan ge en leveransstatus på nätet, vilket tyvärr utesluter de flesta handlare som annonserar på RCFF. Och detta är ju väldigt tråkigt eftersom det finns hur bra prylar som helst att köpa, men det är ju fan att man ska behöva maila, ringa och ligga på för att få besked om när saker kan levereras.
    Kom igen nu, det är 2007, internet har funnits i 20 år och så svårt är det inte att ge ett commitment till kunderna som är värt namnet.
    Eller vad säger ni, forummedlemmar?

    Mvh
    Peter

  2. #2
    gimbos avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    713
    Jobb
    IT-Proffs
    Klubb
    Malmens Modellflygklubb (Linköping)

    Standard

    Jag kan bara hålla med dig. För mig är inte alltid perngarna det viktiga utan snabb leverans. Då vill jag direkt veta om varan finns för omgående leverans. Annars vänder jag mig till någon annan. Att behöva ringa runt för och höra hur lagerstatus ligger till, känns som stenålder.

  3. #3
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    De flesta andra företag som har en webbutik på nätet har ju sådan här finesser och man kan ju bara ta en titt i vilken datorbutik på nätet som helst så har de lagerstatus på alla prylar. Håller man sig inom RC så får man vända sig utomlands för att få denna typ av service

    De är som du säger 2007 och de borde inte vara något större problem att lösa, men nu är det väl så att 90% av hobbyhandlarna är små enmansbolag och de har kanske butiken som en "hobby" vid sidan av sitt ordinarie jobb. De kanske inte har möjliget att lösa detta. Men det STORA borde iallafall kunna klarar av att lösa en sådan här simpel sak som lagersaldon.

    eller ??

  4. #4

    Standard

    Well, även om man har sin butik som 'Hobby' så är det så att man säljer saker, vilket betalas med surt förvärvade slantar. Och i min värld finns det ingen ursäkt varför modellflyg ska vara ett undantag är det gäller tillförlitlighet och kundservice.

    Mvh
    Peter

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    180
    Jobb
    Konstruktör
    Klubb
    Södra Dalarnas RFK

    Standard

    Well, även om man har sin butik som 'Hobby' så är det så att man säljer saker, vilket betalas med surt förvärvade slantar. Och i min värld finns det ingen ursäkt varför modellflyg ska vara ett undantag är det gäller tillförlitlighet och kundservice.

    Mvh
    Peter
    Varför startar du inte en egen hobby butik då?
    Höj statusen i hobby butiks träsket så får vi lite bätte service....bus enkelt?

    Visst, jag kan hålla med om att har man en web butik så borde det ju vara rimligt att se lagersaldo på alla saker som kan beställas direkt via webben.

  6. #6

    Standard

    [quote="Marcus72"]
    Varför startar du inte en egen hobby butik då?
    Höj statusen i hobby butiks träsket så får vi lite bätte service....bus enkelt?

    Visst, jag kan hålla med om att har man en web butik så borde det ju vara rimligt att se lagersaldo på alla saker som kan beställas direkt via webben.
    Du menar att alla som har en synpunkt på någonting måste visa att det kan skötas bättre genom att göra samma sak? Nä, jag köper inte det tyvärr Marcus. Jag som konsument kan nog ställa krav på vad jag vill ha, eller hur? Vad jag pratar om är att modellhobbybranschen måste lyfta sig lite grand. Varför då? Jo, därför att det finns en ökande köpstark kundkrets som ställer lite högre krav på vad som säljs på nätet. Och som sann patriot till lokala hökare på nätet vill jag naturligtvis gynna dessa, men inte till vilket pris som helst.

  7. #7
    loops avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    329
    Jobb
    Automations ingenjör
    Klubb
    SalaRFK

    Standard

    En liten fundering.
    Kan det inte vara så att de inte kan visa något saldo får de har ALDRIG något hemma utan förs beställer jag och sedan beställer dom så det tar en evighet att få grejorna.

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    180
    Jobb
    Konstruktör
    Klubb
    Södra Dalarnas RFK

    Standard

    Håller helt med dig, klart att Du som konsument ska ställa krav!
    Du väljer ju helt själv var Du vill handla.
    Men det är ju upp till handlarna att välja konkurens medel. De som vill överleva långsiktigt måste dock självklart hålla sig i den övre skalan av kundservice.
    Vilka som överlever bestämmer ju Du och jag, marknaden sköter detta väldigt bra.

    Det ligger dock mycket i Sigun`s inlägg, små enmansbolag har knappast resurser att hålla ett lagersaldo levande på webben. Alla småföretag börjar någonstans och jag tycker att alla måste få en chans, men i en webb butik håller jag helt med om att man kan kräva lagersaldon/leveranstid.

    Skulle tro att RC-flyget i Sverige kanske kan avlöna ca. 20-40 personer totalt. Det ska ju trilla in 200.-/tim i ren vinst, 8 tim om dagen året om för att låg avlöna 1 pers. Sedan skall hyror, räntor, transporter, tele, data mm mm. betalas. Jag är nog rätt säker på att 95% av alla som driver sin hobby firma vid sidan av sitt ordinarie jobb gör det endast av den anledningen att de älskar sin hobby och att de helst vill leva med den dygnet runt. Lycksökarna inom RC-flyget är nog väldigt kortlivade.

    Marknaden i Tyskland är lite anorlunda med 83 milj. invånare + deras export i.o.m. euron.

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    180
    Jobb
    Konstruktör
    Klubb
    Södra Dalarnas RFK

    Standard

    En liten fundering.
    Kan det inte vara så att de inte kan visa något saldo får de har ALDRIG något hemma utan förs beställer jag och sedan beställer dom så det tar en evighet att få grejorna.
    Dessa kallar jag lycksökare och är nog största orsaken till att vi sitter och beställer grejorna utomlands. Tror att de förstör oerhört för de seriösa handlare vi har i Sverige.
    Dock måste man ha förståelse för att alla är små i början.

  10. #10

    Standard

    Markus, jag förstår vad du menar. Klart det finns en marknad som sköter detta. Men det betyder inte att jag är nöjd med hur det sköts.
    Eftersom jag själv lägger en betydande summa på denna hobby varje år, har ett jobb som hindrar mig från att ha örnkoll på beställningar/lagerstatus, och är mer eller mindre beroende av en professionell service ser jag inte att våra kära handlare uppfyller mina krav.
    Det är naturligtvis individuellt men jag vet att jag absolut inte är ensam om detta. Och därför kan jag bara i all vänlighet ge en uppmaning till dom som kallar sig för hobbyhandlare att ge den service som förväntas.
    Nu ska jag inte dra alla över en kam för det finns dom som uppfyller mina modesta krav, men tyvärr alldeles för få.

  11. #11

    Standard

    Håller med i sak.
    Men...
    Flera av handlarna här till vänster har lagersaldo i sina webbshoppar.
    Göran

  12. #12
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Jag hinner själv inte med att uppdatera sidan, därför har jag inte lagt in lagerstatus på alla artiklar. Dessutom har jag säkert dubbelt så många artiklar än vad som är inlagda på webbsidan - tyvärr beroende på tidsbrist där också.

    Mvh
    Ove

  13. #13

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    6
    Klubb
    MFK Vingarna

    Standard

    Kan bara hålla med ang att lager status är allt viktigare, man ids inte jaga en handlare för att senare få veta att han inte har det på lager.

    FRAM FÖR MER INFORMATION DIREKT!

    /Mats

  14. #14


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 244
    Klubb
    MFK Genlanda

    Standard

    Kundvården tycks konstigt nog inte vara så
    prioriterad som den borde.
    Man skyller ofta på att man inte har tillräckligt med tid tydligen.

    Ska man då gnälla o vara förvånad om man får taskiga omdömen
    ifrån kunder som beställer o i princip hamnar i
    nåt slags limbo med sina beställningar?

    Skulle vilja se vilken seriös entrepenör i nån annan bransch
    som kunde komma undan med att "gråta för sin sjuka morsa."
    Lätt att glassa med snygga skyltfönster i webbutiken.
    Men hur mycket av det som visas är bara ögongodis som inte är tillgängligt inom överskådlig framtid?

    Försöker man ringa kommer man inte fram eller möts av telesvar.
    En välkänd firma som man trodde om mera, som jag efter att ha beställt grejer som inte kom så ringer jag upprepade gånger under den uppgivna TELEFONTIDEN (fler än fem gånger under en 2 timmarsperiod) och möts av ett meddelande som talar om vilka öppettider och telefontider som gäller och ombedes att ringa under deras telefontid!
    Snacka om moment 22.

    Sådärja nu har man väl retat upp ett antal.

    Mvh Kent

  15. #15
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Om man som Ove klart och tydligt deklarerar att "Air Media drivs som en hobbyrörelse" och inte är bemannat full tid tycker jag att det är ok.
    Då har handlaren i fråga spelat med öppna kort och åtminstone jag förväntar mig hyfsade priser, men begränsad service.

    Det tycker jag är helt ok, för då är det upp till mig som potentiell kund att göra bedömningen om jag jag eventuellt vill vänta på respons, eller om det är brådis och jag följaktligen är beredd att betala mer för snabbare leverans/besked.

    Vad som jag tycker är mycket tråkigare är de handlare som mörkar med detta faktum, det kan ju lätt leda till att kunderna tror att det är ett vanligt företag med heltidsanställd personal och förväntar sig service i enlighet med detta.
    /\/\vh // /\/\r J.

  16. #16


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 244
    Klubb
    MFK Genlanda

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr J
    Om man som Ove klart och tydligt deklarerar att "Air Media drivs som en hobbyrörelse" och inte är bemannat full tid tycker jag att det är ok.
    Då har handlaren i fråga spelat med öppna kort och åtminstone jag förväntar mig hyfsade priser, men begränsad service.

    Det tycker jag är helt ok, för då är det upp till mig som potentiell kund att göra bedömningen om jag jag eventuellt vill vänta på respons, eller om det är brådis och jag följaktligen är beredd att betala mer för snabbare leverans/besked.

    Vad som jag tycker är mycket tråkigare är de handlare som mörkar med detta faktum, det kan ju lätt leda till att kunderna tror att det är ett vanligt företag med heltidsanställd personal och förväntar sig service i enlighet med detta.
    Kan inte köpa resonemanget fullt ut dock.
    Har man en firma som innehåller kundrelationer så har
    man också tagit på sig ett ansvar för just kundrelationerna.

    Kan väl fungera kompisar emmellan och i firmans närområde
    men om man via webshop på nätet vänder sig till alla som har
    tillgång till detsamma, så torde kraven vara lite högre.

    Varför inte via en informationsplats på sin websida då tala om när o hur
    man kan nås för att få ett svar på sina frågor inom åtminstone samma dygn. eller så accepterar man att en del kunder får
    bli f-rbannade o man behandlar dem som spill i verksamheten.
    Notera att jag inte uttalar mig om Ove eftersom jag inte har erfarenhet av att handla av just honom!
    Mvh Kent

  17. #17
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Det är givetvis upp till dig.

    Jag känner Ove och bor nära honom så det var kanske ett illa valt exempel?

    Men faktum kvarstår, jag har inga större problem med en lägre servicegrad, bara jag vet det så att jag har möjlighet att välja själv.
    Jag menar, ibland vill man ha prylarna senast i förrgår.
    Ibland ser man det hela som ett mer långvarigt projekt, och har då inga större problem med att det kan ta tid, bara det blir billigt.
    /\/\vh // /\/\r J.

  18. #18
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    det är ett gissel med det där ! många har tydligen även markerat på sidan att grejjen finns i lager men lik förbaskat tar det 2 veckor innan grejjerna kommer å det är oacceptabelt !
    jag får hålla med wesse där litegrann att priset är inte alltid det som styr,det viktigaste i slutändan är att man får det man beställt snabbt samt att det är RÄTT grejjer...
    runt här finns ju som sagt inte så många handlare å den som finns är väl mer av hobby karaktär endast öppen 2 dagar i veckan å då endast mellan 17-20 då tydligen även ordrar från deras vebb butik hanteras .. men där står att leveransen kan ta upp till 2 veckor !! å då får man ju ta de !
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  19. #19
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Jag måste erkänna att jag alltid ringer till butiken i fråga först och kollar om det finns i lager. Jag är en sådan person som vill ha grejjerna direkt, går inte det är så kan jag vänta, men då vill jag veta det direkt med. MEn framför pris och allt annat så är servicen den viktigaste om något skulle gå snätt.

    /Mina 2 öre
    Mvh / Fredrik Glawe.

  20. #20


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 244
    Klubb
    MFK Genlanda

    Standard

    Än en gång...
    Vad man än försöker sälja så har man en kundrelation så fort nån
    anmäler sig som köpare av det man säljer.

    För att behålla en kund o att kunden skall vara en nöjd kund,
    så är information- feedback en av de viktigaste ingredienserna
    för att uppnå just detta.

    Återigen poängterar: En kund som inte kan få kontakt o svar från säljaren, torde knappast springa omkring på gatorna som en nöjd kund.

    Sen är det ju en annan sak om man personligen känner säljaren.

    Mvh Kent

Liknande ämnen

  1. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-05-14, 21:16
  2. Med risk att bli bojkottat av alla handlare...
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-12-04, 22:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •