Reklam

 
Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Identifikation

  1. #1
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard Identifikation

    Hallå, finns det någon av er som kan hjälpa mig att identifiera denna fläkten till mig ? Har mina aningar, men är rejält osäker




    Mvh / Fredrik Glawe.

  2. #2

    Standard

    Ifall svaret dröjer så lägg ut samma fråga på rcheli.se

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    106
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    En Zoom 400, helt orginal inkl borstmotor.
    Hals- und Beinbruch!

  4. #4
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Magnus, tack!! Då stämmde mina misstankar


    Någon vet vart man kan få tag i reservdelar till den ? Skulle behöva rotorblad, samt sådanahär som visas på bilden. Kuggana har fått rejält med stryk och även om det känns som dom fortfarande funkar så kanske det kan vara idé att byta dom ?


    Fråga nummer 2:

    Vad behöver man för minsta radio för att flyga den ? Jag har en futaba 6exa sändare, satt och funderade på om man inte kunde anävnda pmixen till pitchen, eller det är helt kört ? I annat fall få borde man väl kunna sätta en fast pitch på den ?

    Mvh / Fredrik Glawe.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    154
    Jobb
    Studerande
    Klubb
    Linköpingseskadern, Bigglesklubben, Malmens MFK

    Standard

    Fast pitch är nog inte så bra...
    Kan du sätta gasen på en tvålägesswitch?
    Lågt läge = avstängd
    Högt läge = ca 80% gas

    Reservdelar finns hos alla som säljer minicars!

    Kul att du ska börja med heli

  6. #6
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Jepp, kan sätta gasen på kanal 5 (on off switch) och 80% epa, det är inga problem. Sen menar du att jag skall sätta gasen som pitch då ?

    Böra och börja, skall bli roligt att testa iallafall

    Är det en bra n00b heli ?
    Mvh / Fredrik Glawe.

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Futaban kan du väl flyga Heli med ? Finns i o f s några olika varianter men vill minnas att den som sålts i Sverige skall ha heliprogram...
    Bara att plugga bruksen. I Zoomen är det ju f ö Bell-Hiller-system så nån CCPM-mixning lär du inte behöva. Men jag är ju ingen heli-flygare så experterna får väl rätta mig..
    Hälsningar
    Roger

  8. #8
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    6exh är heliversionen av min sändare. jag har 6exa som tydligen är utan heli funktioner. ccpm vet jag inte hur det funkar och bell-hiller har jag aldrig hört talas om hehe


    Hittade rotorblad i kolfiber hos UH för $19.95, inga i lager tyvärr dock. Vem som säljer minicars här i skåne vettitusan heller
    Mvh / Fredrik Glawe.

  9. #9
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Glawe
    Vem som säljer minicars här i skåne vettitusan heller
    Hobbex gör, dom har gott om reservdelar till de nyare heli dom säljer, men hur det är med Zoom 400 vet jag inte.
    /\/\vh // /\/\r J.

  10. #10
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Borde väl egentligen funka med vilka 288mm blad som helst ? eller ?

    Men ang throttel och pitch. Förslaget var att jag skulle lägga gasen på kanal 5. Ena läger 0 gas och andra läget 80% gas för att sedan lägga pitchen på gasreglaget ?
    Mvh / Fredrik Glawe.

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    154
    Jobb
    Studerande
    Klubb
    Linköpingseskadern, Bigglesklubben, Malmens MFK

    Standard

    Stämmer bra glawe!

    Du ska ha 0 grader pitch vid mitten av spaken.

  12. #12
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Otusan, är det en sådandär 3d grejj ?
    Mvh / Fredrik Glawe.

  13. #13

    Standard

    Du undrar ifall det är en bra nybörjar heli(kombination).... Tycker inte jag då du har ett mediokert gyro på den, ingen ordentlig heliradio samt att den är ganska liten. Någon större 3D prestanda lär du inte heller ha med en borstad originalmotor. Att dra på gas med en switch från 0 till 80% kommer att få helin att spinna runt ett halvt varv på marken och ev. välta. Du ger dig på ett äventyr som kanske är ett kul experiment men jag som kunnig heliflygare skulle avråda dig från. Med rätt radio där du kan göra bra inställningar så kan den helin ge dig många flygtimmar att träna med. Vill du ha praktisk hjälp får du gärna höra av dig. Helikopter tycker jag att du ska testa, men ska det bli en behaglig upplevelse där det finns en chans att lyckas, ska man ha rätt förutsättningar.

  14. #14
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Jag menar bortsett från elektroniken, den är jag väl medveten om att den kankse inte är den optimala
    Mvh / Fredrik Glawe.

  15. #15

    Standard

    Orginal motorn höll ca 10 minuter för mig, sen var den glödhet och orkade knappt lyfta. Så det blev en borstlös istället (som jag föv har kvar någonstans), kuggarna bak såg inte bra ut, kuggar de över så snurrar helikoptern runt oreglerbar. Gyrot funkar ok men något 3D är det inte.

    Stjärtmekaniken räcker inte riktigt till att ge tillräckligt med pitch i alla situationer, flyger du tex i stark medvind med lite lågt rotorvarv kan helikoptern vända sig mot vinden trots att utslaget är fullt för att inte göra det.

    Detta var en av de första minielhelikoptrarna som kom ut och fungerade väl rätt ok, men jämfört med dagens varianter är det inte mycket att hurra för.

    Har för mig jag sett lite delar på ÖMH till den så du kan prova maila ditt så kanske det finns nått du behöver.

    Lycka till

  16. #16

    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    98
    Klubb
    FK Gamen Norrköping

    Standard Zoom

    Hej,

    Hör av dej så har jag lite delar,

    MVH Tomas Hägle

  17. #17
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Det här med gyro. Jag skall fixa klart helin idag för krash hade jag tänkt. Gyrot sitter inge vidare där det sitter idag tycker jag. Måste gyrot sitta på ett visst håll eller man kan montera den vart och hur som helst ?

    Det sitter ett gws-pg03 på den idag.

    Mvh / Fredrik Glawe.

  18. #18
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Kan svara på min egen fråga efterssom jag hittade en manual till gyrot. Den skall sitta som den gör, annars funkar den inte korrekt :>
    Mvh / Fredrik Glawe.

  19. #19
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Kör vidare i denna tråden efterssom jag håller på med den nu.

    Hur fasen vägen av cg på en heli ? I manualen står det att man skall "hänga" den rotorn och väga av. Är det så man gör ? Hur pass noga är det allt är exakt avvägt på en fläkt ?
    Mvh / Fredrik Glawe.

  20. #20

    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    83
    Jobb
    Data
    Klubb
    BusyBee Bålsta

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Glawe
    Hur fasen vägen av cg på en heli ? I manualen står det att man skall "hänga" den rotorn och väga av. Är det så man gör ? Hur pass noga är det allt är exakt avvägt på en fläkt ?
    Ta tag i rotorhuvet, ena bladet pekar upp i taket, det andra mot golvet, rotormasten ligger då helt horisontellt. Då kan du kolla hur tyngdpunkten ligger, om stjärten eller nosen svingar ner mot golvet typ =)

    Ju bättre balans ju mindre trim behövs = mindre kraft går åt att hålla helikoptern still.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •