Häjsan häjsan,

Jag går i sådana hemska tankar att införskaffa mig mitt första bränsleplan, trots att det är mot alla mina
principer

Jag jagar ett plan i den här stilen, typ... Ett plan som flyger bättre än det hovrar? Missförstå mig rätt...

(det finns rekommenderat en bensinmotor till just detta plan, men är det det bästa för en motornybörjare?)

Jag har hört mig för med ett antal olika hobbyhandlare och naturligtvis är det olika bud från alla ställen; bensin är bäst på ena stället medan metanol är bäst enligt det andra… på ett ställe är tvåtakt är att föredra medan man på ett annat ställe får svaret att fyrtakt är det enda tänkbara… Naturligtvis är det mycket tycke och smak, kan jag tänka. Men jag har inte fått några klara besked varför vissa är bättre än andra.

Finns några för- respektive nackdelar med de olika motorerna?
Pålitlighet? Enkelhet? Prestanda för givet plan? Ekonomi av alla de slag?

Jag har försökt att läsa mig förståndigare genom olika recensioner av olika plan och motorer, men känner mig inte riktigt nöjd ändå.

Det är absolut inge bråttom med köpandet av kärra å allt vad det innebär, jag vill bara lära mig massa innan jag slår till...

Hoppas att jag inte uttryckt mig alltför luddigt, och att jag får lära mig ett å annat

/Johan.