Nu har jag startat och kört den ett tag.
Fantastiskt fint ljud med Canisterdämparen från Aresti.
Dock inte utan problem.
1. Tändhatten lossnar efter ett tag, vilket jag misstänkt från början för den sitter väldigt dåligt. Jag har fortfarande org. stift men NGK cm6 kommer nog imorgon.
Hur har ni gjort för att den ska sitta kvar?
2. Väldigt osäker på det här, min första bensinare men blir det så här mycket vibrationer?
Jag har kikat mycket på film och där verkar modellerna väldigt stabil men det kanske inte syns på så kodat material.
Min stabbe vibrerat så mycket så den lossnat, satt skruvad underifrån. Stabben är ca 12mm tjock och vibrerar ca 30mm vid spetsarna med motorn på tomgång.
Som sagt var jag inte beredd på så mycket vibrationer, det känns som att det mesta kan vibrera loss efter ett tag
Kan det vara något fel hos mig? Lr är det bara att gilla läget.
Motorn är sidmonterad, prop: 22X12
/Dennis
/Denke
Har du vingarna monterade när du provkör motorn? Bensin ger en del vibrationer men endast på tomgång , höjer du gasen aningen över tomgång är den i princip vibrations fri.
Tändhatten sitter som fan rent om du bara trycker dit den ordentligt. Det känns som om den kommer på plats men sen ska den ha ett extra tryck liksom.
Finns olika teorier om fjäder kvar eller inte på gasspjället, man kan rulla av ett varv på fjädern så den inte blir så stark..dock har man ett normal servo så brummar det inte eftersom det lätt håller den lilla fjädern..
jag bytte till ett cm-6 stift och då gick den inte alls, kollade gnistan och den var usel.. förmodligen fel avstånd på elektråden men jag satte tebax det gamla och då gick den fint igen..
-------------------------------------------------------------------
Xxxxxx Xxxxxxxxx
Spektrum DX7
T-Rex 700N Pro, OS HZ-P, Outrage, AR7100R, VBar 4.0, BLS 451*3, BLS 251, mm.
T-Rex 600N Pro, Hyper 50, Hatori, AR7000, VBar 4.0, 9252*3, 9254, JR8900
T-Rex 500 ESP stock, BLS 251, mm.
Sebart Katana S50 Glowpower,
MagnumR West .50
har märkt att det luktar annorlunda om dl motorerna.....är det fler som laggt märke till detta???
Get high with hovering not drugs
ja när shaggy drar igång sin brukar den baktända innan å sen sprids en skum lukt... är det så du menar wesse?
//DrHanke
*** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***
jo det va en man på Ripa med en gul compositkärra som det luktade konstigt om o det satt en dl i den...
Get high with hovering not drugs
Har man inga vingar på modellen när man kör motorn så skakar hela modellen som tusan. Min DL-50 vibrerade rätt mycket första timmen då jag körde den i bänk o den gick fett... nu är det dock bra. och JA, när jag provkörde motorn i modellen satte jag inte på vingarna (skulle bara se så allt var rätt kopplat) o då vibrerade den mycket med än med vingarna på!
Har du förresten balanserat propellern? Det gör stor skillnad när det rör sig om såhär stora snurror!
MVH//Per
Våga vägra Powerbox!
Den starta lätt och går fint på tomgång men dör vid gaspådrag. Så enligt dlusa.com skall då lågfartsskruven ökas (vilket hjälpte) och sedan högvarvsskruven minskas om motorn går ojämnt. Gick perfekt. 6 timmar senare ut på fältet för premiärflyg så dör motorn på gaspådrag igen och får skruva ut 2,5 varv för att den inte ska dö men går då ganska ojämnt och inget verkar hjälpa.
Jag skruvade in lågfartsskruven tills den bottnade ett par gånger och ändrade den med motorn igång, vilket jag sedan läste (på dlusa.com) att man absolute inte ska göra! Kan det ha skadat motorn?
Jättetacksam för förslag!
/Denke
Va? Ska man INTE justera motorn medans den går? Måhända bäst ur säkerhetssynpunkt, men det är väl det enklaste sättet?! Tror knappast det har skadat din motor.
Däremot skulle du kunna ha skit i förgasaren. Mitt tips till dig är plocka bort den o plocka isär den. Spola genom den med bensin utan att ha bränslenålarna i och sätt sedan ihop och tillbaka den o försök igen. Har fått göra så ett par gånger på min Zenoah 38cc ett par gånger (när det inte satt filter i tanken)... Vad är det för klunk du har i tanken? De tankarna som fullkontroll säljer är kanonbra. Klunkarna i de tankarna har som en filtduk runt sig, och den är ett suveränt filter!
Våga vägra Powerbox!
Jag har klunk med filt runt och filter vid tankning. Kör med aspen 2t färdigblandad.
Har faktiskt kvar org.stiftet. Ska prova å byta till cm6 men jag tvivlar att det skulle lösa det.
En sak jag funderat på: Hur känsligt är det för skit via luftintaget, sätter det igen bränsledelar också eller klarar det sig bättre där?
Senast redigerat av Denke den 2008-07-26 klockan 08:48.
/Denke
Börja med att spola ur den o se vad som händer. Sedan börja med bränslenålarna i fabriksinställning dvs ca 1,4 varv öppna, och börja sedan justera på nytt.
Lycka till//Per
Våga vägra Powerbox!
Vad har ni för soppa till era DL-50r?
Dööööhhhh.....
95okt mack soppa alternativt Aspen 4 takt för luktens skull
Varför 4takt, jag kör på aspen 2takt?
/Dennis
/Denke
Därför använder du 4takt soppan så slipper du "miljö" oljan och kan ta vilket skit du vill samt blanda i så mycket olja du vill ha.
Jag kör Statoils 4-takts alkylatbensin och 2-3% helsyntetisk olja från 3W.
Våga vägra Powerbox!