Reklam

 
Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Felsäker strömbrytare

  1. #1
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard Felsäker strömbrytare

    Hej hopp alla glada flygare.

    Någon som vet om de finns strömbrytare till flygplan med någon sorts låsning på så att strömbrytaren inte kan glappa tillbaka av vibrationerna i flygplanet vid flygning ??

    Lite tråkigt om något sånt här händer när man har planet 100m upp i luften.

    /Martin

  2. #2
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Been there, done that (eller något med min SSE).

    Jag tror inte bara det handlar om en bra brytare utan hela kablaget.
    Mvh / Fredrik Glawe.

  3. #3
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Tillverka ett L-format bleck som du skruvar fast i ena fästhålet för strömbrytaren. Då kan du fälla ner blecket och låsa strömbrytaren.

    Mvh
    Ove

  4. #4
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    De var klurigt av dig Ove !! tackar för tipset något sånt hade Wesse aldrig kommit på.

  5. #5

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Trodde inte att det var något problem.
    Jag har sett massor av plan med originalströmbrytaren till mottagaren utan några låsningar trots användning MÅNGA timmar.
    Är det YS du kör eftersom du har så stora vibrationer Martin?

  6. #6
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Njae.. men man kan aldrig vara för säker på sina grejor. Än så länge är de mest elflyg och där finns ju inga vibrationer att tala om

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Håller med Pgrts - aldrig hört talas om att strömbrytaren skulle förflytta sig själv..
    När jag flög metanoldrivet monterade jag alltid strömbrytaren inne i kroppen tvärs flygriktningen. Sen borrade jag ett litet hål i den och drog ut en tunn pianotråd genom kroppssidan - fungerade mycket bra och ingen risk för olja i brytaren.
    Hälsningar
    Roger

  8. #8
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Nej, jag har inte heller hört talas om att strömbrytaren stängt av sig själv.
    Jag hade en Schlüter Heli Baby för 20 år sedan. Där satte jag strömbrytaren så att den stängdes av när huven skakade loss och flyttade sig lite. Mitt eget fel... och en utdragen dödskamp innan motorn till slut stannade ops:

    Annars är montering inne i kroppen med pianotråd ut en bra lösning.

    Lycka till!
    Mvh
    Ove

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    En bra lösning på alla sorters strömbrytarrelaterade problem är att skaffa en "elektronisk strömbrytare" som arbetar utan rörliga delar.
    Det finns flera olika fabrikat, ett exempel är EMCOTEC som bl.a. säljs av Hobbyborgen.



    /Michael

  10. #10

    Standard

    Jag slutade modellflyga för 26 år sedan pga en avstängd strömbrytare till mottagaren. Nu vet jag inte om det kan ha varit så att:

    A) Den inte va påslagen. (Mindre troligt. brukade alltid vicka på roder före flygning)
    B) Planet kastades iväg pga av för högt gräs. Kan ha kommits åt då. (Var inte jag som kastade)
    C) Den vibrerade till läge "av"

    Om vi bortser från "A)" vilket är mindre troligt så är det nog en jäklarns bra ide att låsa strömbrytraren så att inte "B)" eller "C" händer.

    /Håkan

    (Jo flyger som attans nu för tiden)

  11. #11

    Standard

    Skulle vara kul att veta hur EMOTEC egentligen ser ut innanför skalet. =)

    Är det för krångligt att skippa brytaren helt och hållet? Bara köra med bra kontakter, en "vanlig" servokontakt i mottagaren sedan en mer slitstark som tål att kopplas i och ur massor av gånger.

    Är man händig och har grejjer hemma kan man göra en egen variant av EMOTEC med en mekanisk brytare som i ON läge gör att elektroniken inte är på, vilken typ av brytare som helst funkar, tex pinflag. Funkar nog bra sålänge man inte får en kortis Ide'n kommer från duralites failsafe funktion. PMa om nån vill veta hur.

    Annars är det väl hugget som stucket..

  12. #12

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Jag har faktiskt, (vad vi tror) råkat ut för att en strömbrytare gått tillbaka i off-läge under flygning med en jättekrasch som följd för c:a 20 år sedan. Nu var kontakten en billig sk vippströmbrytare som kan ha varit orsaken. Kan naturligtvis inte garantera att det nu var den som orsakade kraschen men kontakten var bevisligen i off-läge vid ”haverikommisionens” undersökning.

    Många av oss har strömbrytaren monterad inne i kroppen och med en liten bit linkstång genom kroppssidan så att man kan manövrera den från utsidan.
    Jag brukar gänga på en liten träknopp på stången till strömbrytaren som jag sedan skruvar in mot kroppen så att den på så vis låser strömbrytaren när den är i on-läge. Enkel och billig lösning.

    Personligen tror jag dock inte heller att moderna dragströmbrytarna kan vibrera tillbaka, men det här är en säkring trots allt.
    /Lelle

  13. #13
    Nexuss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    758
    Jobb
    Steve Jung är jag och Är Hörselskadade själv (
    Klubb
    Stöd ÖMFK,RCFF och mitt Eget klubben

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Michael
    En bra lösning på alla sorters strömbrytarrelaterade problem är att skaffa en "elektronisk strömbrytare" som arbetar utan rörliga delar.
    Det finns flera olika fabrikat, ett exempel är EMCOTEC som bl.a. säljs av Hobbyborgen.



    /Michael
    Tjena !

    Du beställade av EMCOTEC eller direkt från Hobbyborgen ???

    dom ser ut snyggen olika färgen !!

    vilken adress är i hemsida ?? på EMCOTEC eller ???

    MVH Steve

    Excell 60 2 St
    Heim 10 CC skala Hughes 500 E
    Concept SR
    Modeltech Cap 21 2 st
    Wonder 2 St
    skaffa:Ace Ultimate, Edge 540
    Ägare nuvarande Nya:Ultimate !!
    Min modellflyg:Cap 21 (modeltech)

  14. #14
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Till volt regulatorerna finns sk Pin flag switch, en sorts strömbrytare som är av Failsafe typ och är i ON läge när man avlägsnar en pinne/stift som är instucken i själva brytaren. Vanligt bla hos heliflygare som kör med lipo/lion ack på 7,2v med en regulator som tar ner strömmen till antingen 4.8V eller 6V.
    Regulator:

    Pin Flag switch:

    Har precis köpt detta men ännu inte monterat i min nya T-Rex 600N Pro.
    Många storskala byggare i USA använder tydligen också detta. Finns också en speciell Flygplans regulator.
    För mer info kolla http://www.fromeco.org/aarizona%20reg.htm
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  15. #15
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Ju fler komponenter - ju fler felkällor.

    Det absolut bästa skulle exempelvis vara att endast ha en "Dean"-kontakt. Den tål 50 Amp+ och sitter stadigt.

    Jag tycker inte man ska använda de små vippstrombrytarna. De har en kula och en fjäder som kan skaka och ge glapp. En skjutstrombrytare är bättre. Där flyttar man ett bleck som ger kontakt mellan tva stift.

    Mvh
    Ove

  16. #16


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Håller till fullo med Ove - bl a vad gäller vippströmbrytarna.
    "Lelles" problem med att den eventuellt "bytt läge" i flykten är jag dock något tveksam till - däremot kan den nog ha gjort detta vid kvadden. Men en vanlig skjutströmbrytare monterad "inombords" med en liten tunn pianotråd som manöverdon brukar fungera bra.
    Hälsningar
    Roger

Liknande ämnen

  1. Multiplex strömbrytare
    Av Patrick Johnsson i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-10-18, 01:17
  2. Strömbrytare till tändsystemet
    Av Tomass i forum Bensinmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-08-23, 16:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •