Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: "upplösning" på "borstade" fartreglage?

  1. #1

    Standard "upplösning" på "borstade" fartreglage?

    Hej!

    Jag har funderat på att använda en borstad motor ink. ett fartreglage till stjärtrotorn på en helikopter. Hur bra "upplösning" har ett vanligt fartreglage (ex GWS), klarar den uppgiften att hålla helikoptern i rätt riktning.


    Någon som vet?

  2. #2

    Standard Re: "upplösning" på "borstade" fartregla

    Citat Ursprungligen postat av CAD:ar'n
    Hej!

    Jag har funderat på att använda en borstad motor ink. ett fartreglage till stjärtrotorn på en helikopter. Hur bra "upplösning" har ett vanligt fartreglage (ex GWS), klarar den uppgiften att hålla helikoptern i rätt riktning.


    Någon som vet?
    Beror nog på vilket gyro du använder samt hur du har ställt in allt. Är det direktdriftpropeller så spelar storleken på proppen också roll såklart.

  3. #3

    Standard Trima?

    Det borde alltså kunna funka rätt bra?

    jag får väl trima det i annat fall


    (borde nog lagt detta under helikopter :? )


    MVH CAD:ar'n

  4. #4

    Standard

    Hittade detta på Rcgroups.com:

    For the tail motor ESC, two characteristics are important:
    • High throttle resolution (256 steps or more)
    Many airplane ESCs have very low throttle resolution (typically 32 steps) because airplane
    radios typically have a ratchet on the throttle stick which limits the throttle resolution anyway.
    If a heading hold gyro is used with an ESC with low throttle resolution, the tail will "wag" as
    the gyro tries to find the correct throttle position to hold the tail still.
    If a yaw rate gyro is used with an ESC with low throttle resolution then the tail will creep left
    or right because you will be unable to set the tail throttle to the perfect value with the revo
    mix.
    The GWS ICS-50E and probably other GWS ESCs are known to have only 16 steps of
    throttle resolution
    • High switching rate (>50 khz) (for brushed motors)
    Någon som vet var man kan få tag i "högupplösta"-fartreglage?
    (någon som vet var man får tag i information)

    Någon :roll:

  5. #5
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Tänkte precis skriva som killen på RCgroups, din gas spak är nog ett större problem, som han skriver så har en normal gas spak en "upplösning" på 32 olika lägen så om du inte byter ut din gas spak mot en som har fler än 32 lägen så har du nog heller ingen nytta av ett fartreglage med högre upplösning.

    Testa själv och räkna hur många "snäpp" du har på din gas spak.

    /Martin

  6. #6
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Men Cardarn skulle väl koppla den till ett gyro ?
    Mvh / Fredrik Glawe.

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sigun
    Tänkte precis skriva som killen på RCgroups, din gas spak är nog ett större problem, som han skriver så har en normal gas spak en "upplösning" på 32 olika lägen så om du inte byter ut din gas spak mot en som har fler än 32 lägen så har du nog heller ingen nytta av ett fartreglage med högre upplösning.

    Testa själv och räkna hur många "snäpp" du har på din gas spak.

    /Martin
    Om man öppnar radion och sätter en bit bränsleslang på metalläppen så har man inga snäpp längre.

    Citat Ursprungligen postat av CAD:ar'n
    Någon som vet var man kan få tag i "högupplösta"-fartreglage?
    (någon som vet var man får tag i information)

    Någon Rolling Eyes
    Du behöver nog inget "högupplöst" reglage till din tail. Sök på www.runryder.com så ser du att många med microhelisar som kör GWS ICS-50E har inga problem som det verkar.

    Själv har jag dock valt att sätta borstlöst på min gamla Blade CP, feigao minimotor och 10A ESC, kopplat till ett GY240 gyro jag ska plundra från min T-rex, får se hur det går när jag börjar bygga ihop det.

  8. #8

    Standard

    Tack!

    Så jag behöver antagligen inte ett högupplöst fartreglage? :?

    Angående inkopplingen ska jag ju använda den till "roderspaken" och koppla den till ett "Heading hold" gyro...


    Men finns det högupplösta fartreglage (effekten ligger under 10A, kanske 5A)
    ska försöka lite, men om du vet något om dessa fartreg. så tipsa mig gärna


    MVH CAD:ar'n :roll:

Liknande ämnen

  1. Svar: 108
    Senaste inlägg: 2009-05-14, 21:28
  2. "Nya inlägg" "Överst på sidan" "Forum start"
    Av Snickarjävel´n i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-01-23, 11:37
  3. """""Wesse undrar """
    Av wesse i forum Metanolmodeller
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-08-14, 17:07
  4. Skillnad på APC "sf" och "e" proppar
    Av Heda i forum Elmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-11-09, 10:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •