Skriver detta inlägget för att jag vill dela med mig av en händelse (incident) som ägde rum på MFK Snobbens flygfält i Nymölla Nord östra skåne den 16 Augusti 2007. ca kl 20:00

Jag och en mkt god vän hade byggt var sin Mini Magic Extra, min med borstlös och hans med OS fyrtaktare..

Min Gode vän var vid denna tidpunkten huvudmedlem i MFK Snobben och jag var där som gästflygare. När vi kom dit var tre barn där med någon av desses mor, men vi kunde konstatera att frekvensklämmorna var inlåsta i klubbstugan så vi följe den proceduren som man då bör, vi frågade dessa vilka frekvenser dom flög på och när vi fått klart för oss att våra va lediga, så gjorde vi klart vilka vi skulle flyga på. Grönt så långt...

Under min tredje flygning kommer en medlem i MFK Snobben till fältet och har med sig en bekants son, grabben packar upp sina saker från bilen och går ut och börjar flyga, utan att varesig han eller klubbmedlemmen varken tittat i skåpet där klämmorna hängde eller ens frågat oss övriga vilka frekvenser vi använde.....

Grabbens Cessna låg på Kanal 70, samma som min Mini Magic... Jag hann bara uppfatta ett par okontrollerade flaxande på mini'n innan den gjorde en störtdykning från ca 25 meters höjd med fullt gaspådrag....

Det enda som va helt var stjärtpartiet och vingspetsarna. Lagren i motorn skrot... lika så mottagare/kristall... planet... även LiPo-accen gäste upp som en ballong under följande dagar... t.o.m servona har fått fnatt. och bara darrar när dom ansluts till en frisk mottagare.

För mig är det solklart att klubbmedlemmen hade ansvaret för det hela... Klubbmedlemmen är således ersättningsskyldig då jag och min gode vän gjort vad vi kunnat, telefonkontakt men klubbmedlemmen och grabbens mor har inte resulterat i någonting.

Vid telefonkontakt med modern blev jag först utskälld för att sedan höra henne slänga på luren..

Klubbmedlemmen saknar helt förståelse för att han skulle ha något som helst ansvar för grabben.

Vid senaste telefonkontakten lastade klubbmedlemmen t.o.m. över ansvaret på den man som flitigt och frivilligt lägger ner stora delar av sin fritid som flyglärare på MFK Snobben. Mr Snobben himself.

Min första fråga till klubbmedlemmen i det läget... "Hur kan du lasta över ansvaret på flygläraren när han inte var där överhuvudtaget när incidenten ägde rum???

Svaret... Håll i er nu... "Grabben skolflög ju med honom tidigare samma eftermiddag..." :?

Har upprepade gånger försökt få kontakt med klubbmedlemmen sedan dess så jag antar att han går i hoppet om att jag ska glömma... skita i det hela... Ledsen om jag gör dig besviken XXXXX.

I nuläget har jag upprättat kontakt med ett juridiskt ombud och diskuterar en ev stämningsansökan gentemot klubbmedlemmen.

Min godevän är inte längre medlem i klubben och jag har inte funnit anledning att återvända till MFK Snobben's fält.

Tänk så enkelt det hade varit om klubbmedlemmen hade orkat bry sig, om han hade orkat ringa försäkringsbolaget, om han hade orkat sköta detta på ett snyggt sätt....

Det är ännu inte försent för XXX att göra rätt för sig...

Men efter en rättskarusell kan räkningen göra ett glädjeskutt upp för klubbmedlemmens del... I dagsläget handlar det om 2 tusenlappar... Varför då denna sandlådeattityd XXXX???