Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Fotografera RC flyg "in action"

  1. #1
    Deep Purples avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    268
    Klubb
    Weak Signal RC - Beverly Forshaga Hills

    Standard Fotografera RC flyg "in action"

    Köpte en NIKON D80 med original objektivet NIKON NIKKOR AF-S DX 18-55mm f/3.5-5.6G EDII

    Men tycker det blir för lite zoom, planen blir för små

    Finns mycket fina RC flyg bilder på nätet ...
    Vad använder du för teleobjektiv ?

    XX-200 ?
    XX-300 ?

    Är VR att föredra ? VR är någon slags bildstabiliserning

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    106
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Jag fotar rc-plan "i flykten" med en Canon 40D och ett 75-300 IS teleobjektiv, (IS är Canons beteckning för bildstabilisering.)
    Hade tidigare ett 200mm tele men upplevde då fortfarande att planen var för små, därför skaffade jag mitt nuvarande 300mm tele och nu är det sällan planen blir för små.

    BIldstabilisering tycker jag är mycket bra för det ger möjlighet till lite längre slutartid utan att man får skakningsoskärpa, så det blir inte lika kritiskt att man har perfekt ljus när man fotar.
    Hals- und Beinbruch!

  3. #3
    Deep Purples avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    268
    Klubb
    Weak Signal RC - Beverly Forshaga Hills

    Standard Tele

    OK XX-300 telezoom
    Misstänkte att det var något åt detta hållet jag behövde

    Men hinner du verkligen att följa ett plan i luften ?

    Hinner objektivet att fokusera på planet ?

    Nybörjare ... många frågor ... :roll:

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Jag ha hittills kört med max 200 mm (för 35 mm - motsvarar ca: 300 mm med digitalsystemkameran).
    Enligt min uppfattning är det för kort brännvidd om man skall fotografera kärror i sitt riktiga element. Kommer nog att skaffa ett zoom typ 70--300 med optisk bildstabilisering (VR i Nikon-språket). En optisk bildstabilisering i optiken - som Nikon och Canon har - är som jag ser det en bättre lösning för långa brännvidder eftersom man då får en stabilisering även av sökarbilden vilket inte är helt oväsentligt med dessa objektiv. Andra fabrikat har sin bildstabilisering i kamerahuset vilket är bra såtillvida att man får funktionen med alla objektiv. Men det är främst vid långa brännvidder som man har behovet enligt min åsikt - och att då dessutom ha en stabiliserad sökarbild är ett klart plus.
    Hursomhelst - skall du fota kärror i luften så måste du ha ett längre zoom - och gärna med bildstabilisering.
    Sen är det som vanligt - övning ger färdighet. Att fotografera är ett hantverk men med dagens digitalkameror kan man ju slösa lite och komma framåt lite snabbare..
    Hälsningar
    Roger

  5. #5
    Deep Purples avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    268
    Klubb
    Weak Signal RC - Beverly Forshaga Hills

    Standard telezooooooom

    Jag har lagt ut i stort sett samma fråga här:
    http://www.rcuniverse.com/forum/m_6563956/tm.htm
    På engelska ...

    Men vi kan väl diskutera svaren där - här - på svenska
    - lite lättare ...

    Någon som har någon kommentar på vad dom skrivit för tips där ?

    i morgon - äntligen måndag ... ehhhhhhh :cry:

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Visst kan ett ljusstarkt 200 samt telekonverter vara ett alternativ de gånger man behöver längre brännvidd. Sen kan jag säga att upp till 200 mm - som jag kört - så har jag inte haft några större problem med autofokusen utan den har låst alldeles utmärkt.
    Men bildstabilisering skall det nog vara i dessa brännvidder.
    Håller ändå en femma på 70-300 eller nåt sånt..
    Hälsningar
    Roger

  7. #7

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    106
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Jim och Tigger har en hel del poänger i det de säger, men jag kollade upp priset på 70-200mm VR F/2.8 som de rekommenderade: 18 papp!


    Ett 300mm tele har långsammare fokusering och det svårt (i praktiken omöjligt) att alltid ha rätt fokus, men jag fotar ändå mest i den änden, för en fördel med digitalfoto är ju att man kan ta mycket fler bilder och även om man måste slänga hälften (eller mer) så är det ingen katastrof.

    Vad gäller att följa planet vid 300mm så funkar det för allt utom "hotliners" och liknande som passerar en i 2-300 knyck, då hänger man inte med.
    Eller om man vill fota en sekvens när någon gör en tight loop, snapproll eller liknande, då är det bättre att zooma ut en bit.

    Hals- und Beinbruch!

  8. #8

    Standard

    Hej,
    det är inte bara prylarna och priset på dessa som gäller, viktigaste tillbehöret man behöver skaffa när man ska fota modellflyg snyggt är en skicklig pilot! Han(eller hon) ska klara att flyga modellen efter en överenskommen bana och i en snygg "attityd" i den lägsta komfortabla farten som är möjlig.
    Fotografen ska bestämma i förväg var bilden ska tas, höjd och avstånd och helst ställa in skärpa och bländare/slutartid i förväg, och sedan följa modellen och knäppa en serie i rätt läge.
    Ju snabbare modell ju längre avstånd behövs och längre tele, men generellt blir bilderna bättre ju närmare modellen flyger, men det ställer större krav på pilot och fotograf!
    En annan viktig förutsättning är ljuset, ju bättre ljus desto bättre! Eftermiddagar på hösten är generellt helt värdelösa!
    Sedan är det bara att ta så många bilder som möjligt. När vi plåtade modeller på den gamla goda tiden... brände vi iväg rulle efter rulle med film, och i bästa fall var det en eller ett par bilder per film som var bra!
    mvh KristianB

  9. #9
    Potetas avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    613
    Jobb
    Elektriker och ägare till www.jorgensel.se
    Klubb
    Klubblös

    Standard

    Tänk bara på att VR eller IS (bildstabilisering) bara hjälper dig mot den skakningsoskärpan som uppstår p.g.a. att själva kameran skakar lite. Det hjälper inte ett skvatt mot oskärpan som kan bli av att planen rör sig för fort. Själv köpte jag ett IS-objektiv men det hjälper mig inte särskilt mycket när det är dåligt ljus ute. Jag upplever det mest som hjälp när man tar kort på stillastående objekt, inte modellplan.

    Det viktigaste är korta slutartider! Det får man genom att ta kort ute mitt på dagen, helst i solsken. Om det är molnigt kan man höja ISO-värdet men då höjs även bruset i bilden. Det kan det iof vara värt, hellre brus än suddiga bilder. Jag kör nästan alltid i A-läget (Av kan det stå ibland) och använder den största bländaren (lägsta värdet). Allt för att få ner slutartiden. Nackdelen är att skärpedjupet blir kort, det är svårare att pricka rätt med fokus.

    Någon skrev att man får räkna med att "kasta" hälften av bilderna, själv får jag nog ca: 5-10% hyfsade bilder efter en session...
    Nytänd flygare!
    (Nu även med elvisp!)

  10. #10
    EPGs avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    330
    Jobb
    Underhållstekniker (instrumentare)
    Klubb
    MFK Oskarshamnseskadern

    Standard

    Har ett Canon EF 75-300 USM som jag var nöjd med, mer tele går knappt eftersom att det blir svårt att fånga modellen då samt att varken den automatiska eller den manuella focusen lär länga med.

    Dessvärre har något gått sönder i det och en reparation går på nästan lika mycket som ett nytt objektiv så jag får väl önska mig ett nytt till jul.
    Måste man blya i nosen så har man en för liten motor.

  11. #11
    Deep Purples avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    268
    Klubb
    Weak Signal RC - Beverly Forshaga Hills

    Standard NIKON D80 RC flygfoto - objektiv

    Börjar kanske bli dags att köpa ett bra objektiv framöver ...

    Såå jäkla dålig på att förstå alla foto och lins termer bara !

    Finns det någon bra "kurs" eller dyl på Svenska på nätet ?

    Foto for dummies ??? "grundkurs" finns det ?

    Kan ju inte bara köra på läge "auto" hela livet ....
    Mycket manligare att förstå vad man håller på med

  12. #12
    js_s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    669
    Jobb
    Chaufför/försäljare
    Klubb
    RC Åland

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Deep Purple Visa inlägg
    Börjar kanske bli dags att köpa ett bra objektiv framöver ...

    Såå jäkla dålig på att förstå alla foto och lins termer bara !

    Finns det någon bra "kurs" eller dyl på Svenska på nätet ?

    Foto for dummies ??? "grundkurs" finns det ?

    Kan ju inte bara köra på läge "auto" hela livet ....
    Mycket manligare att förstå vad man håller på med
    Sitter i precis samma situation som digköpte min första systemkamera (Canon 450D) för ca 1 månad sen o ett Tamron 70-300 objektiv utan bildstabilisering,nu skulle man vilja ha ett bättre objektiv+ mera kunskap

  13. #13
    webmaster RCFF - Administratör DanneGs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    673
    Jobb
    IT Chef
    Klubb
    Bergs RC

    Standard

    Fotosidan.se har en bra fotoskola: http://www.fotosidan.se/articles.htm?_categories=120
    /Daniel Gustafsson

    Radio: JR DSX9
    Flyger: Multiplex Acromaster, Sebart Katana(or) Hangar 9 Extra 260 27%
    Heli: E-sky Belt CP
    Bil: Traxxas Slash 4x4
    Båt: Princess med Zenoah 26cc
    01010010010000110100011001000110

  14. #14
    Deep Purples avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    268
    Klubb
    Weak Signal RC - Beverly Forshaga Hills

    Standard Nikkor 70-300

    vad tror ni om detta objektiv ?

    Ungefär här går min gräns på pris .... ( tyvärr )
    http://www.nikonstore.se/Product/Pro...s.aspx?p=11138

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-05-07, 11:56
  2. "Nya inlägg" "Överst på sidan" "Forum start"
    Av Snickarjävel´n i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-01-23, 11:37
  3. "upplösning" på "borstade" fartreglage?
    Av CAD:ar'n i forum Elmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-11-17, 09:22
  4. """""Wesse undrar """
    Av wesse i forum Metanolmodeller
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-08-14, 17:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •