Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Balsadamm

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard Balsadamm

    Jag har på senare tid råkat ut för någon form av allergi, orsakat av balsadamm. Jag bygger mycket efter ritning/byggsats och slipar ganska mycket balsa. Så fort jag börjar slipa så snorar jag och nyser så nästan källarfönstren far ur sina karmar och det här är jättejobbigt. Kan inte tänka mej att sluta bygga med balsa, så vad göra???
    Är jag ensam om det problemet eller är vi flera som drabbats av detta, och hur undviker ni dammet i så fall.
    Jag har funderat på att sätta ett utsug på div maskiner som jag använder. Andningsmask är annars ett måste för mej just nu.
    /Lelle

  2. #2
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    tråkigt ...... även om det har utseende som ett visst vitt pulver skall man inte sniffa detta .... utan blåsa bort det skäm å sido låter som om du behöver lite skydd iaf ... en utsug är väl knappast en billig lösning !??
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  3. #3

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    167
    Jobb
    Konsthantverkare
    Klubb
    mfkfenix Rättvik

    Standard

    Dammsugare till maskinerna och en mask, finns många olkia sorter från enkelt dammfilter till ja hur mycket som helst.
    Alltså mask när man slipar för hand.

    Sista utvägen är en friskluftmask, men det borde inte behövas.
    Jag flyger hellre i luften själv än låter mina plan krevera!

  4. #4
    pilotkalle
    Guest

    Standard

    Har en polare som drabbades av samma sak, det var bara att sluta med att använda balsa. Han blev senare även allergisk mot ALLA limsorter så han sålde allt som hade med flyg att göra :cry: .

  5. #5

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Peter.
    Tråkigt med din poolare som var tvungen att sluta med hobbyn. Så illa är det då inte med mej och får väl hoppas att det inte blir värre. Använder alltid halvmask med dammfilter så det funkar rätt så bra, även om det blir en aning varmt i masken.
    När det gäller epoxi, så använder jag alltid sk "kirurghandskar" för att undvika kontaktallergi. Expoxi är rätt så lurigt så det gäller att vara vaksam.

    Nu har jag börjat bygga en ARF så då ska jag väl slippa dammet under den tiden iaf.
    /Lelle

  6. #6

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Känner igen problemet....
    Råkar ofta ut för samma "balsadammsallergi", men det är bara att gå ut och göra nåt annat en stund, å så på'et igen!
    Fast en utsug är ju inte helt fel...
    Retroholic!

  7. #7
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Verkar vara en farlig hobby de här !!.. tur man kört ARF från början

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 424
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Tyvärr hjälper inte "kirurghandskar" mot 24 timmars gjutepoxy...Epoxy molekylerna är så små att de går rakt igenom latexhandskar...har jag fått beskrivit för mig av en läkare.
    Det ända som hjälper mot epoxy är att använda barriärkräm och luftiga bomulshandskar. Kan rekommendera de tunna arbetshandskar med silikoninlägg i handflatan som finns på bl.a i järnhandeln i Märsta.

  9. #9

    Standard

    Hej!
    Jag kan bekräfta att det fungerar bra med bommullshandskar med ytterliggare latexhandskar ovanpå för att jobba med Epoxi. Jag tejpade alltid handskarna mot ärmarna för att få helt tätt. När man sedan slipar så ska det vara totalt fritt från exponering av epoxi mot huden och givetvis friskluftmask eller minst ansiktsmask med rånarluva. Jag gjorde ett arbete på min före detta 10 meters segelbåt som innebar ca 600 h i slipdamm, polyester och epoximiljö. Jag har inte utvecklat allergi. Jag tror jag har skydden att tacka.

    Var försiktiga med damm, lösningsmedel och epoxi. Det finns en anledning till att de är starkt reglerade på arbetsplatser.

    När jag nu gör småjobb på ARF:er så är jag givetvis inte lika petig, men epoxi tar jag aldrig på och slipar den alltid ute med vinden i ryggen. Har också insett fördelen med helikopter i detta avseende. Inget trä och inga möjligheter att laga, bara byta delar

    MVH J-O

  10. #10
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Jag får exakt samma problem vid balsaslipning. Näsan rinner och jag nyser som bara den. Ska jag slipa mycket så kör jag med en Sundström-mask annars härdar jag bara ut.
    / Christian Olsson

  11. #11

    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    316
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard

    Kan rekommendera medicinen Zyrlex som gör att man inte reagerar allergiskt.

  12. #12

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Hej igen.
    Det här blev ju en ganska trevlig tråd, med att få synpunkter på bl.a epoxi av jaka & joho. Nu är jag en person som ibland vill gå lite längre när det gäller skydd & liknande och tar inte allt för givet utan vill gärna ha professionella svar. Att epoxi är väldigt lurigt det vet jag från mitt tidigare jobb, där det var nödvändigt att skydda sig mot härdplaster och liknande.

    Jag tog nu helt enkelt kontakt med NIFAB, som certifierar tex målare och all annan personal som jobbar proffessionellt med epoxi och som måste inneha certifikat för att jobba med dessa produkter. Dom om någon måste ju veta vad som gäller för oss modellflygare som blandar väldigt små mängder epoxi.

    Här följer den skriftväxling som jag gjorde med NIFAB.


    Hej Anders.
    Jag heter Lennart Andersson och är involverad i modellflygklubb där vi till
    viss del använder oss av epoxilimmer, typ Plastic Paddings "30 minuters
    Superepoxi" och Casco´s "Araldit 24 timmars".
    Vi är lite oense om vilken skyddsutrustning som behövs för att blanda till
    dessa "tumnaglagelstora" satser. Att det behövs rejäla skydd när man arbetar professionellt med härdplaster är jag helt på det klara med, men vad tycker du ska gälla för oss?
    Tacksam om du ville svara.

    Med vänlig hälsning
    Lennart Andersson ”



    Hej Lennart!
    Jag tycker att ni ska använda skyddshandskar av nitrilgummi!

    Epoxi av den typ du använder är allergiframkallande, och det är beröring som är farligast. Nitrilgummi skyddar bra mot detta men är inte ogenomträngliga, det tar bara viss tid för genomträngning. Om sådana handskar inte finns i din vanliga färgaffär så finns de säkert i en yrkesmåleributik.

    Om du får blandat lim på handskarna kan du lugnt arbeta vidare. Troligen härdar limmet innan det hinner tränga igenom handsken. Det går således att återanvända handskarna i detta fall. Om du däremot får endera av komponenterna oblandad på handsken kan du fortsätta att arbeta 20-30 min, men sedan ska handsken kastas. Den oblandade komponenten tränger så småningom in i gummit och ligger kvar där ohärdad och kan då påverka din hud och ge allergi på sikt.

    Det är bra att ni funderar över hälsa och säkerhet. Flyg lågt och långsamt.


    Mvh

    STF Ingenjörsutbildning AB
    Anders Hörding

    Box 1080 (Besöksadress Kungsbroplan 3A)

    S-101 39 Stockholm

    Tfn 08- 586 386 33 fax 08-23 55 00

    anders.hording@stf.se

    www.stf.se
    /Lelle

  13. #13

    Standard

    Du skulle kanske prova en jongenerator (ion-generator) och luftfuktare
    i källaren, alltså en luftfuktare med luftrening .
    dom inte bara filtrerar luften och fuktar den (torra slemhinnor är allergins
    bästa vän) utan jonicerar luften och gör så micropartiklar sammlas ihop
    i klumpar blir tyngre och statisk laddade,,så dom antingen faller fortare
    och lägger sig som damm eller sugs mot andra ytor,

    rent allmänt kan man väl säga att alla igentligen skulle behöva renare
    inomhusklimat,en luftrenare med jonicering,
    dock ska man va uppmärksam på ozonrenare,
    för mycket ozon ger hosta och sådana problem,

    iofs så skapas ozon även i en jon generator,men i mycket mindre doser.
    helt ofarlig mängd....

    kanske kan det hjälpa till och lindra dina problem i kombination
    med utsug ,och kanske mask,tänk på att en utsug bara filterar dom
    större particklarna och mickroparticklarna passerar filterpåsen,
    så ha inte sugen i samma rum (helst utomhus)

    Mvh Toni
    ***FLIGHTACE***

  14. #14

    Standard

    Om hobbylokalen ligger med en vägg mot det fria, borde väl en utsugsfläkt i väggen fungera, en bit slang på den som man kan placera nära det man håller på med för bättre effekt. Det har jag funderat på ivf, kanske tom sätta en fläkt i redan befintlig ventil så slipper man göra ett hål i vägen.

    Någon som gjort liknande vore intressant att få synpunkter ifrån?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •