Reklam

 
Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Flygplats kring Solna?

  1. #1

    Standard Flygplats kring Solna?

    Hej!

    Jobbar nära Solna Centrum. Funderar på att försöka åka iväg och flyga en sväng på en lunch, om det blir rätt väder. Några förslag på lämpliga ställen som man snabbt kan komma till med bil (max kanske 15min)? Planet är ett GWS E-starter. Eftersom jag är nybörjare vill jag ändå ha skapligt med svängrum.

    Jag gissar att det finns något bra ställe vid Järvafältet, men jag vet inte var man ska börja leta.

    Mvh,

    Fredrik

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Du är välkommen ut till oss, stockholmstraktens bästa fält, i Upplands Väsby (Väsby Modellflygare) !...men dit kanske du inte hinner på 15min.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Hej!

    Här hittar du platserna du söker: GPS-fältlistan

    Titta på Solna MSK (Solna) och Väsby Modellflygare (Upplands Väsby)
    så hittar du länkar till klubbarna och kartlänkar till fälten.

    /Michael

  4. #4
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka
    Hej!
    Du är välkommen ut till oss, stockholmstraktens bästa fält, i Upplands Väsby (Väsby Modellflygare) !...men dit kanske du inte hinner på 15min.
    Nu så Janne lugnar vi ner oss...Bästa fält? Njae men bra är det!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  5. #5

    Standard Tack!

    Tack för inbjudan till Upplands Väsby, och för länken till kartorna. Synd att Eniro är så segt att jag inte kan se kartorna där, men Solna MSK hade ju en egen karta också. Av den framgår det tyvärr att det är vägbommar och avspärrningar på infartsvägarna, så det verkar svårt att komma dit på en lunch om man inte är medlem. Och det är säkert meningen också.

    Jag går nog på ursprungsplanen och försöker hitta en öppen, folktom plats på Järvafältet, med något underlag som funkar som landningsbana.

    Man får väl göra ett studiebesök i Upplands Väsby när man har tid på en helg också!

    Mvh,

    Fredrik

  6. #6
    Irokees avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    140
    Jobb
    FSE.... Avnet Abacus
    Klubb
    Ekerö RC, Munsö Divisionen

    Standard Mer förslag....

    eller varför inte åka ut till Mälaröarna och testa vårt fält ute på Skå !
    Mer info hittar du på mmfk.se
    //MK

  7. #7

    Standard Re: Mer förslag....

    Citat Ursprungligen postat av Irokee
    eller varför inte åka ut till Mälaröarna och testa vårt fält ute på Skå !
    Mer info hittar du på mmfk.se
    //MK
    Tack för inbjudan! Lustigt att just Skå kommer upp. Jag har varit där och flugit (och kraschat) en gång. Jag bor själv på Ekerö, så jag har bara en mil dit. Känner en medlem (Thomas N), som även är den som fått mig sugen på att flyga. Vi har snackat om att åka ut och flyga där nu i helgen.

    Nästa år lär jag väl själv bli medlem om inget hinder föreligger.

    Skulle nog behöva en lektion i etikett också, för jag greppar inte riktigt hur man får/bör nyttja modellflygfälten (MMFK:s och andra). Är det i allmänhet okej att nyttja modellflygfält där man inte är medlem, och i så fall endast om man ledsagas av en medlem, eller kan man åka dit själv? Och vad är läget om man ännu är n00b? Jag klarar av att läsa anslag om lokala säkerhetsföreskrifter och regler för att förhindra kanalkrockar och följa dem, och jag har läst och förstått flera nybörjarguider med typiska regler för depå, flygning, start, landning, pilotruta etc.

    Mvh,

    Fredrik

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Naturligtvis får man inte flyga på ett klubbfält om man inte är medlem!

    Är man man med i en annan klubb brukar man få gästflyga 1-2 ggr på vårt fält innan vi vill att man betalar medlemsskap hos oss.

    Vi tar 675:- år, inkl SMFF avgiften (330:-).

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka
    Hej!
    Naturligtvis får man inte flyga på ett klubbfält om man inte är medlem!

    Är man man med i en annan klubb brukar man få gästflyga 1-2 ggr på vårt fält innan vi vill att man betalar medlemsskap hos oss.

    Vi tar 675:- år, inkl SMFF avgiften (330:-).
    Graden av välkomnande tycks ibland vara proportionell mot avståndet till Stockholm ;-)

    Jag har under åren besökt ett ganska stort antal flygfält runt om i Sverige. Det är både roligt och lärorikt att flyga från andra platser än de man är van vid och man får chansen att träffa mängder med trevliga modellflygare.

    Olika klubbar har olika bestämmelser, men oavsett detta så är grundregeln att ALDRIG flyga från ett fält innan kontakt upprättats med någon person inom klubben och man fått klartecken att flyga. Även om fältreglerna oftast är anslagna kan det ibland finnas andra saker att ta hänsyn till, av typen "Bonden Jansson kan vara lite stingslig, undvik därför lågsniffar nära ladan".

    Endast en gång har jag blivit avvisad med motiveringen att "man måste var medlem för att få flyga". Av min inledning förstår ni säkert att det var i 08-området det inträffade. Det var några år sedan det inträffade och förhoppningsvis var det en engångsföretelse.

    En komplikation är att klubbar åtminstone i teorin inte sällan kräver att man ska ha SMFFs gamla radioflygcert och är SMFF-medlem. Då certet inte längre existerar hoppas jag denna regel försvinner snarast. Jag har visserligen aldrig behövt visa mitt cert men har ibland fått frågan då jag ringt till en kontaktperson för att höra om det är O.K. att flyga.

    Vad gäller medlemsavgifter är det givetvis så att om man regelbundet avser flyga från ett fält så hör det till god ton att man blir medlem. Som mest har jag varit medlem i 5 klubbar samtidigt. De gånger jag varit på semester och då gästat samma fält flera dagar i rad har jag frågat om klubben vill ha någon ersättning. Vid samtliga tillfällen har klubben tackat för erbjudandet och sagt att det inte kommer på fråga.

    /Michael

  10. #10

    Standard Regler

    Hej!

    Tack för det utförliga och mycket hjälpsamma inlägget!

    Jag tror visst det att man kan få ett lika stort välkomnande i Stockholm som i resten av landet - det är väl som så ofta beroende på vilken person man stöter på. Lägg märke till att jag fick jättetrevliga inbjudningar till både Upplands Väsby och Skå.

    Jag såg nu att Mälaröarnas klubbs medlemskap gäller hela nästa år också om man går med under oktober-december. En riktigt vettig regel tycker jag, och då kan jag ju lika gärna gå med direkt, så har jag SMFF-medlemskapet klart också.

    Man får väl slå en signal till någon i klubbstyrelsen innan man besöker ett fält, så får man se hur just deras inställning är. Vore som sagt kul att se lite olika vyer och träffa nytt folk.

    <Off topic>
    Kan inte låta bli att tänka på när jag försökte plocka upp pistolhobbyn igen för ett par år sedan. Den enda klubb i Stockholmsregionen, och det finns många, som var det minsta intresserad av att ta emot folk som inte har tävllingslicens och därmed inte heller har egen pistol, var Polisen. De låg helt fel till geografiskt, så jag kontaktade säkert tio andra klubbar som låg närmre mig. De flesta försökte dölja kontaktuppgifter för klubben så gott det gick, kanske av rädsla för inbrott, och när man väl fick tag på någon var det mest misstro eller om man hade tur likgiltighet man fick tillbaka, över att någon ville gå med i klubben. Ingen av dem kunde ta emot en ny medlem utan licens. Det verkar ju vara klart mindre bedrövligt i den här hobbyn i alla fall!
    </Off topic>

    /Fredrik

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Jodå Fredrik, inget ont om Skå och Upplands-Väsby, min kommentar om 08 var skriven med glimten i ögat :-)

    /Michael

  12. #12

    Standard Hoppsan

    Nu är förvirringen i alla fall total!

    Jag skrev att jag funderade att åka någonstans och flyga en sväng på en lunch.

    Nu såg jag att det var samma person som först skrev att jag var välkommen att komma ut till Upplands Väsby på lunchen, som sedan skrev att man självklart inte får flyga om man inte är medlem i klubben. Något blandade budskap.


    En tanke rakt ut i luften (inte riktad till någon särskild klubb): Vore det inte fint med en kassa för frivilliga bidrag, alternativt en enkel avgift om man nu inte vill att folk ska åka snålskjuts på klubbens medlemmar, typ kanske 10 spänn per kvart och max 50kr/dag. Då skulle man med helt gott samvete och rak rygg kunna gästspela på fältet hur mycket man vill, utan risk för sneda blickar osv. Man kan ju ändå höra sig för att de tar emot gäster och kanske att det finns medlemmar på plats, innan man åker dit.

    Bara mina SEK 0,13 (det där for illa i översättningen...).

    /Fredrik

  13. #13
    Zekees avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    604
    Klubb
    Ånge modellklubb

    Standard

    Här i Ånge får man minsann flyga hur mkt man vill, gott om plats är det oxå! Men och andra sidan hinner man inte hit på nån rast! Men du är välkommen om du har vägarna förbi!
    --------------------------------------------------
    Proud Member of Ånge modellklubb...

  14. #14


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Inget alternativ för dig men vi har en synnerligen liberal inställning till Gästflygare - alltså kom hit och flyg - det är kul att träffa likasinnade !
    Sen håller jag med om att flyger man regelbundet så bör man vara i vart fall Gästmedlem.
    Fram för mera utbyten mellan Klubbarna - att träffa andra likasinnade är som sagt synnerligen berikande. Att sätta begränsningen vid 1-2 ggr innan man skall betala avgift känns lite sniket tycker jag...
    Bara min få ören hälsar
    Roger
    Västerås MFK

  15. #15
    loops avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    329
    Jobb
    Automations ingenjör
    Klubb
    SalaRFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor
    Hej,
    Inget alternativ för dig men vi har en synnerligen liberal inställning till Gästflygare - alltså kom hit och flyg - det är kul att träffa likasinnade !
    Sen håller jag med om att flyger man regelbundet så bör man vara i vart fall Gästmedlem.
    Fram för mera utbyten mellan Klubbarna - att träffa andra likasinnade är som sagt synnerligen berikande. Att sätta begränsningen vid 1-2 ggr innan man skall betala avgift känns lite sniket tycker jag...
    Bara min få ören hälsar
    Roger
    Västerås MFK
    Håller helt med och det samma gäller här i Sala

  16. #16


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 244
    Klubb
    MFK Genlanda

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka
    Hej!
    Naturligtvis får man inte flyga på ett klubbfält om man inte är medlem!

    Är man man med i en annan klubb brukar man få gästflyga 1-2 ggr på vårt fält innan vi vill att man betalar medlemsskap hos oss.

    Vi tar 675:- år, inkl SMFF avgiften (330:-).

    ????
    Ber om ursäkt detta inlägg har ju egentligen ingen bäring
    vad gäller din förfrågan fredrikr, men vill gärna belysa
    att det tydligen är skillnad på hur olika klubbar
    ser på saker med avseende på jaka:s inlägg.
    Vår klubb MFK Genlanda tar med öppen famn emot
    alla som vill flyga på vårt fält, naturligtvis!!
    Bara man uppför sig enl fältreglerna.
    Nåt krav på medlemskap efter si o så många flygturer
    har vi heller inte, den som finner att våra faciliteter
    är bra brukar lösa medlemskap iaf.
    Medlemsavgiften är 100:- kr o 50:- kr om man är under 15 år.

    Är det så här (som jaka beskriver) som är standard
    bland klubbar?
    Då anser jag det vara liite väl strängt.
    (OBS Personlig uppfattning)
    Mvh Kent

  17. #17

    Standard

    Jag tackar för alla tips och inbjudningar!

    Just nu är jag lite kluven. Bråket mellan RCFF och SMFF visar upp SMFF i ganska dålig dager, och det känns lite trögt att börja skjuta in pengar till dem. Men många klubbar, däribland min lokala klubb, har ju SMFF-medlemskap som en tvingande del av klubbmedlemskapet, och många (de flesta?) har det också som krav på gästflygare. Jag har redan ansökt om medlemskap i RCFF, för att det känns vettigt och ger mig den försäkring som egentligen är den viktigaste orsaken för just mig att gå med i ett förbund. Duger RCFF-medlemskap för att få gästflyga någonstans i Stockholmsregionen? Vill jag sedan flyga regelbundet på ett fält så löser jag förstås gärna medlemskap, och pang så är väl med i SMFF i alla fall då...

    Känns mest som att man vill hålla sig till RCFF och bara flyga i parker och på vischan, för att hålla sig utanför SMFF.

  18. #18
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Jag tycker att du ska ta kontakt med en klubb hur som haver,låt dig inte avskräckas av den gångna tidens debatt..Det kommer (o finns redan) klubbar som struntar i SMFF eller RCFF..
    Det ena utesluter inte det andra,flyga i parker o annat kan man göra ändå..
    Huvudsaken är ju att du får tillfälle o utöva din hobby,RCFF:s försäkring hjälper det hela på traven lite o sen har man ju forumet för o ställa sina frågor..
    Utrustad med lite tålamod så tror jag att vi kommer att få se en förändring i modellflygsverige även om det i dagsläget motarbetas..
    Även modellflygare måste föja med i utvecklingen!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

Liknande ämnen

  1. Lite båt mys i Frösunda Solna
    Av DrHanke i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-08-02, 22:25
  2. Flygplats i miniatyr
    Av Impulze i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-08-24, 10:12
  3. Flygplats
    Av multipass i forum Allmänt och Tips
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-07-05, 13:32
  4. Flygplats kring Solna 2
    Av Bosse G i forum Allmänt och Tips
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-11-17, 17:07
  5. Solna MSK & Walkera 60
    Av English_flyer i forum Helikopter
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-08-28, 21:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •