Reklam

 
Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 82

Ämne: Har Ove någon kommentar?

  1. #41
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Vad var det för småbarn som blev så sura att någon inte fick vara med när de inte hade samma åsikt???? Satt de i sandlådan eller vad var det frågan om????
    Våga vägra Powerbox!

  2. #42
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Det var SMFF:s styrelsemedlem Bengt-Olof Samuelsson som handgripligt körde ut en modellflygare som i 30 år löst medlemsavgift direkt till SMFF.

    Mvh
    Ove

  3. #43

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Det här vart iaf vad som behövdes för att få mig att för en gång för alla välja vilket förbund jag vill tillhöra.

    SMFF har verkligen visat vart dom står numera och det är inte i samma led som jag!

    Tack Bengt-Olof för att du fick mig att bestämma mig.

  4. #44

    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    52
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Laholms modell flygklubb

    Standard

    Man blir ju nästan mörkrädd när man hör detta
    Man kan ju undra hur vanliga medlemmar i SMFF reagerar när deras styrelse beter sig på detta vis???

    Peter

  5. #45
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    efter detta lär nog smff få bli varse det .... inte bara efter det som kommit fram här utan även efter artikeln i tidningen vad tror dom !?? hoppas att flykten blir manngrann! iaf så stor att dom inser vilken jäkla tavla dom ställt till med ...
    jag menar att en kille som varit medlem i 30 år blir handgripligen utkastad från mötet å dessutom verbalt förnedrad av styrelsen... ja ..... han tar nog ett gäng med sig ur förbundet !! allt detta sätter ju rcff ännu mer på kartan ... som ett ärligt förbund då det nu är bevisat att smff far med lögner å förtal för att svärta ner rcff samt att man använder sig av rena maffia metoder för å få som man villl..... surt sa räven !
    egen grav gräver man tydligen bäst själv ... å det är väl det dom vill visa !
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  6. #46
    Jakobs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 875
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap och Åhus MFK

    Standard

    Skrev detta som svar på ett inlägg på SMF men tror att det kan fylla en plats även här.

    Hej!
    Det är inte farligt att vara med i SMFF vad jag vet men RCFF förespråkar valfrihet och vi försöker erbjuda det som söndagsflygarna efterfrågar varken mer eller mindre. Jag kan ställa en motfråga vad är det som är så farligt med valfrihet? Genom att vi har en mindre administration kan vi hålla mycket lägre medlemsavgifter. Genom att kunna hålla en lägre medlemsavgift hoppas vi kunna suga upp alla de som idag tycker att det är för dyrt att gå med i SMFF. Modellflyget i Sverige har förändrats de senaste åren med ARF, inomhusflyg, parkflyers mm. Många av dessa piloter missar vi att suga upp i klubbarna och det försöker vi råda bot på inom RCFF genom att locka med en låg avgift. Vi är inte emot SMFF och de som tävlar på något sätt, det vill vi göra helt klart och det har säkert framgått av alla tidigare debatter. Vad vi opponerar oss mot är att vi tycker att SMFF glömt bort oss som bara nöjesflyger. Därför har RCFF bildats. Fler och fler klubbar inser nu att de kan spara mycket pengar till klubbkassan genom att gå med i RCFF. Pengar som kan komma den egna klubben tillgodo istället för att gå till SMFF:s administration mm. Genom att klubbarna kan behålla mer av sina pengar får de också mer resurser till att rekrytera nya medlemmar och förbättra sina modellflygfält med mera. RCFF bidrar på så sätt att föra ner besluten till gräsrotsnivå. Vi tror att klubbarna själva är bättre på att förstå sina behov än att bli styrda av centrala beslut.
    Att nu fler och fler klubbar inser detta har gett SMFF skrämselhicka då de ser sina mjölkor minska i ökande takt. Något måste göras och därför deras skrämselpropaganda. Vi i RCFF tycker att det varit mycket bättre om SMFF la ner kraft på att förbättra sin egen organisation istället för att misskreditera andra. Det finns ju som nog alla vet vid detta laget mycket som kan förbättras inom deras egen organisation.
    Vi vill inte ha denna debatt men tyvärr måste vi ju få försvara oss då vi utsätts för påhopp med än det ena än det andra.
    Mvh / Jakob Rydinger. Administratör av http://www.rcflyg.se

    ____________________

    ATT FLYGA ÄR ATT LEVA!

    www.scandinavianplank.se Trätrall i underhållsfri träkomposit för altaner och runt pooler

  7. #47

    Standard

    Fy satan va sjukt!
    Själv skulle jag nog med heder och rakryggad gått ur SMFF som protest!
    Nu kan jag inget om förbund etc. men i detta fall vore det inte bäst om de som ville gick ur, skaffa eget fält att flyga på och gå med i RCFF? Skulle reta sk*ten ur SMFF vilket vore gott nog!
    Sedan vore det inte bra att säga och stå upp mot SMFF och påpeka att klubben ifråga inte har intresse för att vara med för de 2 strävar åt olika håll?

    Upp till kamp bröder!

    (fredag kväll, trött och torr)

  8. #48
    tobbes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    102
    Jobb
    Raketkonstruktör
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Jakob förklarar allt på ett bra sätt. Vill du tävla nationellt så gå med i SMFF. I alla andra fall anslut till RCFF. Hur enkelt som helst..

    /Tobbe
    If It's Not Scottish, It's Crap!
    “Oh German! I thought there was something wrong with you.”

  9. #49
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Jag har en kommentar.

    Orsaken till att jag inte har kommenterat det här tidigare är att jag tror på idén att man ska räkna till hundra innan man uttalar sig om man är förbannad, och nu är jag in i helsike förbannad.

    Jag är en av dom som har utpekats som "köpt målvakt" i den rikstäckande tidningen ModellFlygNytt, och det gör mig topp tunnor rasande.
    Till att börja med borde begreppet "köpt" innebära att jag har tjänat pengar på spektaklet, det är fullkomligt fel, tvärtom har jag lagt ut av mina surt förvärvade slantar för att ta mig till ett klubbmöte som visade sig vara den värsta parodi på föreningsverksamhet jag någonsin varit med om. Vidare är begreppet "målvakt" i sammanhang utanför idrotten åtminstone för mig en benämning på en halvkriminell a-lagare som mot betalning tar på sig skulden för diverse kriminella verksamheter så att aktörer inom den organiserade brottsligheten ska kunna undslippa rättvisan. (ni börjar förstå varför jag är förbannad va?).

    Jag har sett era reaktioner i den här tråden och jag reagerar ungefär likadant, personligen skäms jag retroaktivt över att ha varit medlem (till och från sen sjuttiotalet) i en organisation som numera har utvecklat maktmissbruk till en konstart.
    Som jag ser det har det här har väldigt lite med modellflyg att göra, folk som ser makt, förbund och styrelse som ett självändamål har imho tappat kontakten med verkligheten...

    Men vad jag verkligen inte kan förstå är hur i hela världen SMFF kan sänka sig så oerhört lågt som att skicka en manstark delegation tvärs över landet för att hjälpa en lokal klubbstyrelse (kan iofs diskuteras eftersom samma klubbstyrelse redan avgått i vredesmod vid ett tidigare tillfälle) för att hjälpa nämnda s.k. klubbstyrelse att köra över de egna medlemmarna, det är för mig en gåta, även om det i det här fallet råkar sammanfalla med SMFF's syften. Någon jäkla självrespekt borde ju även SMFF's styrelse ha, eller?
    Ni som eventuellt fortfarande funderar på om det är en bra idé att stöda SMFF bör ju faktiskt konstatera att det bl.a. är den här sortens spektakel ni finansierar via er (väl tilltagna) medlemsavgift.

    Eftersom att det snarare är regel än undantag att representanter för SMFF säger saker som dom senare med beundransvärd frenesi förnekar så spelade jag in den första en och en halv timmen av mötet.
    Tyvärr blev jag så jäkla förbannad när den "neutrale" linflygaren Bengt-Olof Samuelsson på fullt allvar försökte köra ut en annan "målvakt" som har varit med i SMFF ännu längre än jag själv eftersom han ställde lite för många besvärliga frågor att vi lämnade mötet.

    Ove har redan lagt ut ett litet klipp från slutet av inspelningen, men om någon mot förmodan skulle vara tillräckligt mycket sjävplågare för att vilja höra resten så finns det här: http://www.rcflyg.se/rcff/LRFK_071021.WAV
    Kvaliten är ungefär som man kan förvänta sig om man lägger en liten Mp3-spelare i mitten av ett rum fullt av gallskrikande galningar, men med lite god vilja går det att höra det mesta om man kranar på ordentligt med volymen...

    Mvh // Mats Johnsson
    Skamsen f.d. SMFF medlem, "målvakt" och fortfarande rejält förbannad.

  10. #50

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    158
    Jobb
    Konstruktör
    Klubb
    Bollnäs MFK

    Standard

    Verkar vara trevliga prickar dom där i styrelsen på SMFF, ser det för vad det är och är mest ute för att ha skoj. Där lär man ju gå med! Eller inte.

  11. #51
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    för att inte bli påhoppad av vissa så länkar jag istället för att klippa in http://www.svensktmodellflyg.se/foru...entMainTopic=6
    finnräsers (tommi) inlägg på deras sida är nog faktiskt det klart sakligaste bästa i hela debatten ang rcff/smff .. i hur smff fungerar ...
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  12. #52

    Standard

    såvitt jag kan förstå finns det inlägget inte kvar.
    Nu ska jag FLYGA lite. Kanonväder o inneflyg rimmar illa men va f-n.
    Flyga som flyga.
    Göran

  13. #53
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    nej uppenbarligen så har ..sedan igår kväll tråden raderats!! det föll väl inte i god jord att öppet kritisera smff på deras "egna" sida.... lågt är ordet när man inte kan ta kritiken ! i synnerhet från sina egna medlemmar !!!!! så uppenbarligen med facit i hand så skulle man kanske kopierat inlägget hit för då skulle det ju fått ligga kvar .....
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  14. #54
    loops avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    329
    Jobb
    Automations ingenjör
    Klubb
    SalaRFK

    Standard

    Det kan ju vara så att den som skapade tråden tycker att den hade spårat ur, och kanske kommit från det den utprungliga ämnet.
    Om det nu är så vet ju jag ej men inte ni heller...
    Men det får ni vi reda på om vi fråga de som kan ha tagit bort tråden.

  15. #55
    JerryDs avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    303
    Jobb
    Musiker
    Klubb
    Åhus MFK

    Standard

    Jo den finns kvar.Den ligger under Allmänt/Tips/"Vad händer i Lund"

  16. #56


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Kenneth,
    Bara för att klargöra så är inte SMF poch SMFF samma sak. SMF är ett kommersiellt Forum som inte är knutet till Svenska Modelflygförbundet - alltså SMFF.
    Hälsningar
    Roger

    PS: Såg just att den andra tråden på SMF som berörde SMFF/RCFF hade tagits bort - tråkigt eftersom bl a Finnräser (Tommi K) skrivit ett långt och mycket välformulerat inlägg. Den tråden var skapad av Östling så endera har han eller någon Moderator tagit bort den.

  17. #57
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    det var väl lite med glimten i ögat !! just därför som jag skrev "egna" å inte egna! då det av debattens ton på den sidan är mer vänliga toner åt smff! hur som så synd att tråden är borta för tommis inlägg var väldigt bra och sakligt på alla sätt ! träffade honom på ålleberg för ett par helger sedan verkar vara en väldigt trevlig prick på alla sätt!
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  18. #58
    Jakobs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 875
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap och Åhus MFK

    Standard

    Hej!

    Jag tyckte inlägget som Tommi skrev på SMF var så bra och sakligt så jag sparade det. Tommi skrev:


    Ah! Riktigt bra inlägg, här och var - både i den andra tråden (vad gör man i Lund) och den här!
    Enligt min personliga smak så tyckte jag om:
    jaka - sakligt och lugnt.
    pgrts - även det sakligt och lugnt.
    Vet själv med mig att jag (som många av oss) kan i frustration bli lite "het".
    Magnus Östling (och F3DAndreas) frågar vad man är missnöjd med?
    Magnus ser jag som en bra polare - men jag har lite annan åsikt.
    Tidigare missnöjet som ledde till en "revolt" och bildandet av SRI bestod till stor del av missnöjet med - kalla det - "ministerstyre". Där några få funktionärer lite självsvådligt började sätta gränser för modellflygplanens storlek, samt en del i vad man fick göra med dem eller inte. Där man dessutom PÅSTOD att det var "direktiv från Luftfartsverket".

    När nu några av de som byggde stora plan (idag vardagsmat i storlek) råkade kolla hos luftis - så visade sig det att DE INTE HADE SATT NÅGRA SÅNA RIKTLINJER. Luftfartsverkets inställning var att "det där får ni ansvara för själva". När sedan dessa planer på max 5 kg flygvikt, viss max motorstorlek (20ccm?) och sådant hade skapat detta stora avhopp/protest - så backade man. Och inom 3 år var SRI ett minne blott. Det fanns ingen anledning att fortsätta med "revolten" då man UPPNÅTT SITT MÅL. D v s få till rimligare regler för hur stora modeller man får bygga och flyga. Har för mig att man även uteslöt bogsersläp i sin missriktade strävan. "Ty det är ju farligt!" (motsatsen är numera tämligen väl dokumenterad med lyckade bogserträffar med få och i vissa fall inga tillbud)

    Det som retat mig genom alla år är den HEMLIGA attityd man intar från SMFF styrelses sida. Kommer frågeställningar upp (även viktiga sådana) så får man sällan eller aldrig svar. Jag har sagt det förut - på detta sätt skapar man sig (styrelsen) snabbt ett slags "vi" och "de" gentemot alla vanliga flygare ute på fältet. I denna anda svarade vår nuvarande ordförande Bengt Lindgren att "det är ju inte internetsport vi håller på med!" (så ordagrannt jag kommer ihåg citatet). Med avsikten att be oss övriga helt enkelt att hålla truten. Där tycker jag att vår ordförande gick över gränsen. Vi övriga flyger och har kul. Utöver det tar vi oss ibland tid att dryfta saker på SMFF och SMF hemsidor. Här anser jag att t o m en styrelsefunktionär i förbundet SKA kunna ta sig tid att svara. OBS FORMULERINGEN. EN styrelsemedlem. Och NÄR det kan anses tämligen befogat.

    För jag har påpekat att vi övriga (också modellflygare som styrelsen) självklart börjar UNDRA/GISSA/TRO FEL när inga svar kommer. Styrelsen tystnad verkar... ...skum. Har man inte rent mjöl i påsen? VART går pengarna???

    En vanföreställning MAN SJÄLVA SKAPAT genom uteblivna svar är den om att "tävlande sponsras mycket". Jag som tävlat nationellt och nån gång internationellt vet med mig att:
    * till NM, EM och VM så utbetalas i regel BARA startavgiften - EJ resa, uppehälle eller annat
    * viss utrustning som kan räknas som "nationell" kan man få inköpt; ex vis pylonflygarnas lilla släpvagn med pyloner, säkerhetsgrunk och signalanläggning
    Och that`s it! Mer känner jag inte till.
    DESSA uppräknade kostnader är en mycket blygsam del av en årsbudget.

    Så - jag ställer mig fortfarande frågande till vart pengarna går.
    Och vem som beslutat det?
    Frågar man oss - är det DET vi vill att pengar ska gå?
    Bytet av registreringssystem blev mest en enda stor pannkaka - än idag är det strul med medlemsregistret.

    En fråga jag varmt vurmat för var denna:
    Om man skulle fråga var medlem i förbundet om tidningen - vad FÅR den kosta? Säg som exempel att vi medlemmar betalar (olika förslag från 25:- upp till 150:-) - vad skulle det innebära i antal sidor extra, resp innehållsmässig uppryckning? Och är JAG som medlem beredd att betala detta extra för att få en tjockare och bättre tidning? DENNA FRÅGA sopade man under mattan. För - jag tycker bestämt att tidningen har tappat i innehåll och värde enda sen man bytte till nuvarande förlag samt skippade alla skribenternas arvoden. Sägas skall att tidigare arvodesnivå låg på 600:-/per uppslag. Betalningen var ganska "usel" - men man fick i VART FALL NÅGOT. En bra artikel TAR en massa tid att skriva. Ovanpå det kommer åkandet till platsen där det händer, slitage mm på kamera o s v. Som skribenten fick ta ur dessa 600:- (vilka dessutom skulle momsas etc)

    Varför denna fråga så het potatis för mig?
    Ja, jag gillar att skriva. Men MEST gillar jag en BRA TIDNING. Jag läser ju jag med! Och saknar den "stuns" de flesta utländska tidningar har. Jag vet att flera goda skribenter lagt skrivandet åt sidan, då man inte får "ens en klapp på axeln".

    Har nu skett så som man från RCFF`s sida beskriver - då blir jag lite arg. För att man återigen går på med stor fot. Jag ansåg att Skala-VM:et verkar ha varit en ganska uselt anordnad tillställning, enligt vad som framkommit. Jag UNDRAR lite över den bok över modellflygets historia som nu ska tas fram också - vem har bestämt det? Och dess innehåll? SKA förbundet, verkligen FÖRBUNDET hålla på med historieböcker? Vad gör den åt vår budget??? Jag bara UNDRAR över de flertalet sådana här aktioner förbundets styrelse sätter igång, och hur väl förankrade de är hos oss medlemmar?

    Och lämnar man nu så många frågetecken - men inga svar - så börjar i vart fall JAG att fundera på att lägga min hundring till RCFF. För en hundring KAN de inte förslösa på saker "jag inte beställt". Jag ifrågasätter "produkten" SMFF.

    Dock: jag VILL ha ett starkt, enat förbund. För just kontakterna med Telestyrelsen, Luftfartsverket, FAI m fl aktörer som kan inverka på mitt modellflygande. Jag betalar GÄRNA lite extra för en bra tidning. Så skulle jag slippa prenumerera på utländsk sådan. Jag vill absolut ha en vettig försäkring. Men en "stum" styrelse - som jag inte vet vad den FAKTISKT pysslar med - nej tack.

    Nog ordat.
    Fler synpunkter önskas i ärendet.
    Tyckte

    Tommi Kinnunen

  19. #59
    Potetas avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    613
    Jobb
    Elektriker och ägare till www.jorgensel.se
    Klubb
    Klubblös

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JerryD
    Jo den finns kvar.Den ligger under Allmänt/Tips/"Vad händer i Lund"
    Det fanns en annan tråd startad av oestlund, det är den tråden som är borta.
    Nytänd flygare!
    (Nu även med elvisp!)

  20. #60

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Rätt vanligt att det som inte passar raderas på det företaget.

Liknande ämnen

  1. Någon som hört om någon som åkt dit? :)
    Av magnusvr i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-03-06, 11:28
  2. någon som vet?
    Av Joha i forum Allmänt och Tips
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-12-17, 05:27
  3. Är det någon som vet?
    Av Pete i forum Metanolmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-08-18, 22:13
  4. F3P någon?
    Av Husse i forum Elmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-08-11, 10:00
  5. J20 kit någon?
    Av Admiral Piett14 i forum Elmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-06-30, 14:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •