Reklam

 
Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 82

Ämne: Har Ove någon kommentar?

  1. #21

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    167
    Jobb
    Konsthantverkare
    Klubb
    mfkfenix Rättvik

    Standard

    Man får inte kopiera texten och inte citera för mycket men med egna ord får man i varje fall tala om vad texten gick ut på.
    Jag flyger hellre i luften själv än låter mina plan krevera!

  2. #22
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Den brukar finns hos pressbyrån i Avesta så den finns nog på fler plattser än där.
    Ska jag behöva köra till Avesta blir de nog billigare att gå med i SMFF

  3. #23
    loops avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    329
    Jobb
    Automations ingenjör
    Klubb
    SalaRFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sigun
    Den brukar finns hos pressbyrån i Avesta så den finns nog på fler plattser än där.
    Ska jag behöva köra till Avesta blir de nog billigare att gå med i SMFF
    Det går nog att finna i pressbyrån där du bor eller maila SMFF du får säkert köpa ett ex.

  4. #24

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av OlleP
    Man får inte kopiera texten och inte citera för mycket men med egna ord får man i varje fall tala om vad texten gick ut på.
    Enligt paragraf 22 i upphovsrättslagen gäller följande:

    "Var och en får citera ur offentliggjorda verk i överensstämmelse med
    god sed och i den omfattning som motiveras av ändamålet."


    Vad gäller "god sed" innebär detta bland annat att en källhänvisning ska
    göras och att man i citatet inte får förändra något av den ursprungliga
    texten.

    /Michael

  5. #25
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Jodå, jag betalade in avgiften för tre nya medlemmarna av praktiska skäl. Det berodde på tidsbristen och för att det var viktigt för de nya medlemmarna att kunna göra sin stämma hörd på mötet.

    Mötet var principiellt viktigt då det gällde att SMFF ville tvinga igenom att paragraf 37 skulle gälla i klubben - (dvs tvångsanslutning till SMFF för alla medlemmar i klubben). Lunds Radioflygklubbs stadgar innehåller ingen sådan paragraf och därför ogiltigförklarade "stadgeexperterna" från SMFF klubbens eget årsmötebeslut tidigare på året med motiveringen att SMFF:s stadgar gäller UTÖVER alla klubbstadgar i landet. Detta har ju visat sig vara fel enligt RF:s jurist. RCFF hade rätt - SMFF fel. Men SMFF-sidan i klubben vann striden med 11 röster mot 8 då ordföranden hade skrämt upp passiva medlemmar att ge honom fullmakt att rösta med motiveringen att "RCFF håller på att ta över klubben". Nu har SMFF tagit över klubben - splittrat den och kräver att alla medlemmar ska tvångsanslutas till SMFF. Och frågan är - vilket hade gynnat klubben bäst? SMFF som kräver tvångsanslutning av samtliga medlemmar eller en helt fri klubb som själv kan välja vilket eller vilka förbund deras medlemmar vil tillhöra?

    För mig och för oss alla på RCFF är valet inte svårt - vi tror på frihet, demokrati och rättvisa. Som förbund strävar vi efter att ge varje modellflygare och hans klubb i landet de bästa och effektivaste förutsättningarna att leva och utvecklas på gräsrotsnivå.
    När vi vaknar på morgonen tänker vi "Vad kan vi göra för våra medlemmar"? SMFF har ju som bekant devisen; "När du vaknar på morgonen så tänk på vad DU kan göra för SMFF".

    När vi når tillräckligt många medlemmar kommer minst halva medlemsavgiften att slussas tillbaka ut i klubbarna - där de gör bäst nytta. SMFF kommer att satsa på att få in kvinnor i hobbyn under 2008 - för det är vad de statliga "Handslaget-pengarna" är öronmärkta till. Precis som de av staten satsade Handslagetpengar i år och som resulterat i en ledarskapsutbildning i Ronneby. SMFF själv har klart deklarerat att de inte ämnar betala ut kontanta stöd till klubbarna. Allt ska handla om statliga pengar de söker och som är öronmärkta till olika ändamål - Ledarskapsutbildning nu 2007 och fler kvinnor i idrotten 2008.

    Mvh
    Ove

  6. #26
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard Hela historien

    Varför inte ta hela historien i Lunds Radioflygklubb:

    RCFF försöker kapa en modellflygklubb!

    Konstig rubrik eller hur?
    Ja, den rubriken kan man läsa i senaste numret av MFN. Det är väl dags att lägga saker tillrätta. För det första är det bara att konstatera att RCFF inte har minsta lilla intresse av att ”ta över” någon modellflygklubb i landet. Däremot har RCFF ett utpräglat intresse av att saker går rätt till och att ALLA medlemmar i en klubb får komma till tals. Sist men inte minst att demokratin i klubben bevaras och försvaras.

    Jag har varit medlem i Lunds Radioflygklubb under ett antal år – och då även betalt SMFF-avgiften via den klubben. I våras (2007) hölls ett demokratiskt årsmöte (klubbmöte) där frågan om att medlemmarna skulle kunna få tillhöra både RCFF och SMFF kom upp. Mötet beslöt med fullständig majoritet (inte en enda Nej-röst) att klubben skulle tillåta att medlemmarna fritt valde vilket förbund de skulle tillhöra. (Klubbens nyvalde ordförande var också positiv till beslutet). För att beslutet skulle äga laglig kraft krävdes – enligt klubbens stadgar – ytterligare ett styrelsemöte där beslutet skulle klubbas. Klubben valde även vid detta en ny ordförande – som tidigare varit klubbens ordförande. Den nygamla ordföranden blev tydligen senare uppvaktad av någon SMFF-representant och enligt hans egen utsago ”hotad” att både han personligen och klubben skulle bli uteslutna ur SMFF om alla medlemmar inte betalade avgiften till SMFF. Det var flera som frågade honom om han blivit hotad av SMFF – och han svarade ja på frågan. Även ordförandens son gick ut och bekräftade att hans far blivit hotad om uteslutning ur SMFF på klubbens chattforum. Istället för att informera medlemmarna – eller mig och min bror - höll istället ordförande ett styrelsemöte tillsammans med sin son och kassören och beslöt att de medlemmar, (som ju enligt årsmötets beslut själv kunde välja förbundstillhörighet och då endast betalt klubbavgiften), nu skulle betraktas som gäster på fältet och dessutom förlora sin rösträtt. Detta hände mig och min bror som betalat den summa som det inbetalningskort som klubbens kassör skickat ut till oss. Dessutom samma summa som publiceras på klubbens hemsida; www.lrfk.nu. Vi anser att vi fullgjort våra antaganden som klubbmedlemmar genom att betala den avgift vi fått på inbetalningskorten från klubbens kassör.

    När jag i somras upptäckte att fältreglerna ändrats så att man MÅSTE vara medlem i SMFF och Lunds Radioflygklubb för att få flyga på fältet frågade jag ordföranden varför reglerna ändrats och att jag på det viset i princip uteslutits ur klubben. Ordförande har som vana att aldrig svara på frågor, utan blev bara knallröd i ansiktet.

    Det var även flera andra frågor som på klubbens chattforum riktades till ordföranden som mot medlemmarnas vilja klippt banor på fältet istället för att klippa hela fältet. Så missnöje yttrade sig från ett flertal av klubbens aktiva medlemmar – inte bara jag – utan exempelvis även den avgående vice ordföranden som också påtalat flera felaktigheter som den nyvalde ordförande stått för. Bl.a ljuger ordförande den tidigare vice ordförande rakt upp i ansiktet inför alla på mötet som beskrivs i MFN. Ordförande förnekar då att de haft ett styrelsemöte tidigare där ordföranden tyckte att det inte var rätt att utesluta mig och min bror då klubbens styrelse egentligen gjort fel. Demokrati finns inte på denne ordförandes karta. Framför allt är klubbens ordförande mer rädd om sitt medlemskap i Skånes Flygsportsförbund och SMFF än att följa medlemmarnas beslut från klubbmötena. Ett faktum han också bekräftat till en av de tidigare styrelsemedlemmarna.

    När klubben skulle ha möte den 10 september hade ordförande bjudit in SMFF-representanter för att ”informera om SMFF:s verksamhet”, som det hette. Till mötet kom Bengt Lindgren och Lars ”Cub” Nilsson från SMFF. Bengt Stibner kom från Skånes Flygsportsförbund. Mötet utvecklade sig till att bli en attack mot RCFF och mig som dess ordförande. Det talades åter och åter om att SMFF:s stadgar alltid gäller ”över” alla klubbstadgar och i synnerhet paragraf 37. Detta skall alla klubbar följa basunerade Bengt Lindgren, Lasse Cub och Bengt Stibner ut. Vid detta möte avsade sig ordförande och kassören på stående fot sina uppdrag. Inför vittnens närvaro. Under senare delen av mötet återtogs inte dessa avhopp. Således stod klubben utan styrelse, vilket jag också påtalat hela tiden.

    Tre dagar efter mötet fick jag två veckor på mig att betala in SMFF-avgiften annars skulle jag uteslutas ur klubben. Jag betalade in avgiften till MFK-Direkt, men vägrades medlemskap beroende på att jag ansågs ha skadat SMFF.
    Pengarna returnerades som en ”felaktig betalning”. När pengarna inte inkommit till SMFF fick jag ett brev att styrelsen (som ju inte fanns då alla avgått) beslutat utesluta mig och min bror. Något styrelsemöte har dessutom inte förekommit vid nämnda tidpunkt. Ordföranden (han som avgått vid mötet) hade självsvåldligt fortsatt driva klubben och gått bakom ryggen på alla medlemmarna.

    Lasse ”Cub” och Bengt Lindgren återkom den 21 oktober i sällskap med Bengt-Olof Samuelsson till klubbens extrainkallade möte. SMFF har då betalt deras resor samt hyra för Scandic Hotell i Lund. Jag hade fått medlemsavgifter av tre modellflygare som jag känner som ville bli medlemmar i klubben. De kallas för ”målvakter” i Modellflygnytt av SMFF:s styrelse. För att vi alla skulle ha möjlighet att göra vår röst hörda på mötet betalade jag in avgiften ”centralt” från mitt konto för att spara tid. Praxis i klubben har alla år varit att så snart medlemsavgiften betalts var man medlem i klubben. Detta faktum accepterades inte på mötet då man helt plötsligt valde att följa klubbens stadgar till punkt och pricka. Det står att medlem ska röstas in vid ett styrelsemöte. I andra frågor följdes SMFF:s stadgar. Så genom att friskt blanda de två organisationernas stadgor, kunde Bengt-Olof Samuelsson på ett professionellt sätt köra över samtliga medlemmar i klubben. Två av de tre nya medlemmarna är medlemmar i SMFF sedan 30 år och när en av dem LUGNT och sakligt ställer frågor till mötesordförande Bengt-Olof Samuelsson tappar nämnde Bengt-Olof Samuelsson kontrollen fullständigt och rusar upp, skriker och föser handgripligt ut SMFF-medlemmen ur lokalen. Den enda personen som tappade behärskningen var SMFF:s Bengt-Olof Samuelsson. Dessa nya medlemmar i LRFK fick på nära håll erfara vad SMFF står för. Och det är allt annat än demokrati.

    Sedan är det beklagligt att läsa att det är en kamp mellan SMFF och RCFF. Lunds Radioflygklubbs ordförande har fått det hela om bakfoten. Varken SMFF eller RCFF är väl intresserade av att driva en modellflygklubb. Det är medlemmarnas vilja som ska styra klubbarnas verksamhet, men inte en ordförande ensam. Detta har inte Lunds Radioflygklubbs ordförande accepterat och då har medlemmarna – vare sig de är RCFF:s ordförande eller inte - reagerat. Jag – och RCFF - har aldrig tvingat någon person eller klubb att ansluta sig till RCFF – det är mot min egen övertygelse om att valfrihet ska råda. SMFF däremot agerar aggressivt mot klubbarna och har bevisligen inte minsta skrupler att köra över medlemmarna i klubbarna. Det är också synnerligen korkat att kalla det ett krig mellan RCFF och SMFF. Det handlar om valfrihet i FRIA ideella föreningar som bara har att följa sina EGNA stadgar. SMFF erbjuder till och med sina tjänster om någon annan klubb skulle ha för uppkäftiga medlemmar. Skandal!

    Vem har rätt?
    Jag har kontaktat Riksidrottsförbundets jurist som är expert på föreningsfrågor just i syfte att få en tolkning av VILKA och vems stadgar som gäller för en ideell förening. Detta är vår korrespondens:


    Hej Christer,

    Jag har en fråga som gäller en lokal klubbstadga som jag hoppas du kan hjälpa mig att reda ut:

    Vilka stadgar gäller för en ideell förening som är ansluten till SMFF och vidare till FSF och slutligen RF? Är det så att SMFF:s och FSF:s stadgar i alla lägen ”overrider” den lokala klubbens stadgar?

    Hej Ove,
    För föreningen gäller alltid de av föreningens egna medlemmar antagna stadgarna. Medlemmarna bestämmer själva över innehållet i stadgarna, men får också ta konsekvensen av sina beslut härom. Skulle medlemmarna anta stadgar som strider mot tex grunderna för medlemskap inom RF och Sv Flygsportförbundet, kan konsekvensen av sådant beslut bli att föreningen nekas medlemskap alternativt läggas till grund för en uteslutning. Men – valet är medlemmarnas och ingen annans.
    Med vänliga hälsningar
    /Christer Pallin
    RF-Juridik
    Behöver man säga mer? SMFF har inte något som helst med landets modellflygklubbar att göra. Lika lite som RCFF. Som Christer Pallin skriver kan föreningen möjligen nekas medlemskap alternativt uteslutas. Men det är en helt annan fråga och SMFF får väl då skicka ett hotbrev till klubbarna om uteslutning. Men faktum kvarstår – KLUBBENS STADGA gäller och inget annat. Man kan inte ta vissa delar från den egna klubbstadgan och sedan ta SMFF:s stadgar där det passar. Detta har tydligen SMFF:s styrelse och experter inte kännedom om – även om de uppger sig vara experter. Det som skedde i Lund Radioflygklubb var ett övergrepp från SMFF där de tvingade fram beslut enligt SMFF:s stadgar istället för klubbens egna. Således kan man konstatera att mötet juridiskt sett är ogiltigt.

    Ni som är SMFF-medlemmar har således betalt resor, traktamente och lokalhyra för tusentals kronor till tre styrelsemedlemmar för att SMFF skulle försvara EN person som är mer rädd om sitt medlemskap i SMFF och Flygsportsförbundet än demokrati och att följa sina medlemmars vilja. Klubben splittras och mer än halva medlemsantalet väljer att lämna både klubben och SMFF. Och det är inga ”bråkstakar” som jag utpekas till att vara, utan seriösa, fria, tänkande modellflygare som försöker handla rätt och i allas intresse. Och jag har inte heller hotat någon - det klarar Lasse Cub av mycket bättre - men jag har bett om en förklaring från en osynlig ordförande i Lunds Radioflygklubb. (Han har nämligen inte svarat på en enda av medlemmarnas frågor på klubbens chattforum).

    Angående medlemsavgiften i Lund Radioflygklubb. Detta är en kopia på klubbens hemsida tagen den 15 November 2007:




    Den andra bilden är en kopia på mitt medlemskort för 2007.

    Jag förstår att SMFF är oroliga. RCFF har kommit för att stanna. RCFF vill inte ta över några klubbar i landet eller "mörda" SMFF. RCFF erbjuder en service som det är fritt för var och en och landets klubbar att värdera och jämföra med vad det andra förbundet i landet erbjuder. Vi lever i ett fritt land och självklart ska medlemmarna i en ideell förening – fritt utan inblandning av en ”storebror” själv få välja vad de vill göra. Så fungerar demokrati.

    SMFF har systematiskt sedan RCFF startades aktivt motarbetat förbundet. Speciellt en person i SMFF:s styrelse – Lars ”Cub” Nilsson har på alla sätt försökt förmå vårt försäkringsbolag att neka RCFF en försäkring. Sedan ringde han till Korpen ett antal gånger och misskrediterade RCFF kraftigt, samma sak gjorde SMFF via Flygsportsförbundet som hotade Korpen med att det sågs som en ”ovänlig handling” om RCFF skulle få ansluta sig till Korpen. När RCFF skulle hålla sitt årsmöte i våras på Eslövs flygplats var Lars ”Cub” Nilsson framme igen och ringde fältvakten och fösökte förmå honom att vägra RCFF tillträde till fältet. Sist, nu i september, ringde Lars ”Cub” Nilsson en kväll hem till en av RCFF:s styrelsemedlemmar och hotade honom och sa att han – för sin egen skull – skulle gå ur RCFF:s styrelse. Samtalet var helt klart ett hot och styrelsemedlemmen tog mycket illa vid sig - med all rätt. Vi har i RCFF valt att ligga lågt med dessa uppgifter. Men nu är måttet rågat. Det är fullständigt oförsvarbart beteende från SMFF:s styrelse sida. Jag har bett om en skriftlig ursäkt från SMFF:s styrelse, men inte fått det. I och med detta är Lars ”Cub” Nilsson:s agerande mot RCFF accepterat av SMFF:s styrelse. Lars ”Cub” Nilsson var medlem i RCFF men uteslöts för ett par veckor sedan ur förbundet då en enig styrelse tyckte att han inte agerade i RCFF:s intresse.

    SMFF måste vara desperata om det enda man kan ställa upp med är att till varje pris försöka misskreditera RCFF. Ynkligt att inte kunna presentera ett handlingsprogram som motiverar medlemmarna att stanna i förbundet framför att bara hacka ner på RCFF.

    17 klubbar har under året valt att lämna SMFF. Det motsvara nästan 10 procent av SMFF:s medlemsklubbar. Har dessa klubbar lämnat SMFF för att de är trötta på att betala höga medlemsavgifter utan att få något tillbaka? Kan det vara att SMFF inte kan presentera konkreta förslag på hur de kan hjälpa alla sina Nöjesflygare? Passar inte SMFF:s profil på den lokala klubbens verksamhet?

    Till SMFF:s årsmöte lämnas det in flera genomtänkta motioner som kan öppna upp möjligheterna för landets klubbar och främja modellflyget. Blir motionerna antagna finns det fortfarande hopp för SMFF att behålla medlemmar. Troligtvis kommer förslagen att röstas ner – precis som förra årets motion om ändring av paragraf 37 - och det bevisar då med all önskvärd tydlighet att SMFF är ett överadministrerat förbund som har sin egen existens som självändamål framför att försöka göra något positivt för landets modellflygare.

    Ove Nielsen
    Ordförande RCFF

    Saxat ur Modellflygnytts artiklar:
    http://web.telia.com/~u47301492/MFN-Artikel-1s.jpg

    http://web.telia.com/~u47301492/MFN-LRFK-21-okt-07.JPG

  7. #27
    Brauers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    316
    Klubb
    Hässleholm MFK

    Standard

    Utan att själv ha varit på mötet så verkar ju detta helt sinnessjukt!
    På nått sätt känns det som om SMFF våldtar en klubb för att kunna göra en rubrik och i samma tillfälle påminna alla andra klubbar om vad som kan hända om "stora farliga RCFF" knackar på dörren, samt vad SMFF gör om man dansar med fel förbund. I princip hotar alla sina klubbar!
    Jag tycker att man redan i artikeln av Thomas Johansson kan utläsa att det bara handlar om trams från deras sida.

    Sen bilden på "de tre målvakterna", det är ju f*n det största skämtet hittills! Snacka om att bidra till att artikeln inte känns trovärdig!

    Jag håller med Ove, det ska vara fritt att välja förbund. Båda lär finnas kvar och borde kunna samsas.

    Edit: Jag förutsätter att dessa artiklar inte dyker upp i AoH? Det vore ju rent ut sagt förjävligt om en (som bör vara enligt mig) oberoende tidning trycker propaganda.
    Above All Extra 260 - GF50i + pittsdämpare 21x8 - 4 * Futaba BLS451
    Cap 232 - TT46 + pittsdämpare 12x6 - 4* Futaba S3152
    Funtana - Axi 2808/20
    Trex 450XL
    + en del hyllvärmare

  8. #28
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Brauer
    Utan att själv ha varit på mötet så verkar ju detta helt sinnessjukt!
    På nått sätt känns det som om SMFF våldtar en klubb för att kunna göra en rubrik och i samma tillfälle påminna alla andra klubbar om vad som kan hända om "stora farliga RCFF" knackar på dörren, samt vad SMFF gör om man dansar med fel förbund. I princip hotar alla sina klubbar!
    Jag tycker att man redan i artikeln av Thomas Johansson kan utläsa att det bara handlar om trams från deras sida.

    Sen bilden på "de tre målvakterna", det är ju f*n det största skämtet hittills! Snacka om att bidra till att artikeln inte känns trovärdig!

    Jag håller med Ove, det ska vara fritt att välja förbund. Båda lär finnas kvar och borde kunna samsas.

    Edit: Jag förutsätter att dessa artiklar inte dyker upp i AoH? Det vore ju rent ut sagt förjävligt om en (som bör vara enligt mig) oberoende tidning trycker propaganda.
    Jo. det blir ju väldigt trovärdigt när de har tecknat en dödskalle på en utav "målvakternas jacka".. :roll: :roll: :roll: Herrejösses..
    / Christian Olsson

  9. #29
    Jakobs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 875
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap och Åhus MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Brauer
    Utan att själv ha varit på mötet så verkar ju detta helt sinnessjukt!
    På nått sätt känns det som om SMFF våldtar en klubb för att kunna göra en rubrik och i samma tillfälle påminna alla andra klubbar om vad som kan hända om "stora farliga RCFF" knackar på dörren, samt vad SMFF gör om man dansar med fel förbund. I princip hotar alla sina klubbar!
    Jag tycker att man redan i artikeln av Thomas Johansson kan utläsa att det bara handlar om trams från deras sida.

    Sen bilden på "de tre målvakterna", det är ju f*n det största skämtet hittills! Snacka om att bidra till att artikeln inte känns trovärdig!

    Jag håller med Ove, det ska vara fritt att välja förbund. Båda lär finnas kvar och borde kunna samsas.

    Edit: Jag förutsätter att dessa artiklar inte dyker upp i AoH? Det vore ju rent ut sagt förjävligt om en (som bör vara enligt mig) oberoende tidning trycker propaganda.

    Jag var inte själv med på mötet i Lund men känner en del av de som deltog. Vad jag förstår så vrider och vänder SMFF på sanningen för att få till en saftig story. Detta för kunna få oss i RCFF till att framstå som oseriösa. Bara en sån sak som att lägga in en bild på så kallade målvakter (Helt sjukt och kan nog vara tillräckligt underlag för en polisanmälan). Det verkar som SMFF kan sjunka hur lågt som helst för att misskreditera RCFF. Detta är ju inte heller första gången som vi blir påhoppade. Jag citerar Ove!

    SMFF har systematiskt sedan RCFF startades aktivt motarbetat förbundet. Speciellt en person i SMFF:s styrelse – Lars ”Cub” Nilsson har på alla sätt försökt förmå vårt försäkringsbolag att neka RCFF en försäkring. Sedan ringde han till Korpen ett antal gånger och misskrediterade RCFF kraftigt, samma sak gjorde SMFF via Flygsportsförbundet som hotade Korpen med att det sågs som en ”ovänlig handling” om RCFF skulle få ansluta sig till Korpen. När RCFF skulle hålla sitt årsmöte i våras på Eslövs flygplats var Lars ”Cub” Nilsson framme igen och ringde fältvakten och fösökte förmå honom att vägra RCFF tillträde till fältet. Sist, nu i september, ringde Lars ”Cub” Nilsson en kväll hem till en av RCFF:s styrelsemedlemmar och hotade honom och sa att han – för sin egen skull – skulle gå ur RCFF:s styrelse. Samtalet var helt klart ett hot och styrelsemedlemmen tog mycket illa vid sig - med all rätt. Vi har i RCFF valt att ligga lågt med dessa uppgifter. Men nu är måttet rågat. Det är fullständigt oförsvarbart beteende från SMFF:s styrelse sida. Jag har bett om en skriftlig ursäkt från SMFF:s styrelse, men inte fått det. I och med detta är Lars ”Cub” Nilsson:s agerande mot RCFF accepterat av SMFF:s styrelse. Lars ”Cub” Nilsson var medlem i RCFF men uteslöts för ett par veckor sedan ur förbundet då en enig styrelse tyckte att han inte agerade i RCFF:s intresse.

    SMFF måste vara desperata om det enda man kan ställa upp med är att till varje pris försöka misskreditera RCFF. Ynkligt att inte kunna presentera ett handlingsprogram som motiverar medlemmarna att stanna i förbundet framför att bara hacka ner på RCFF.


    RCFF försöker inte att ta över några klubbar utan initiativet måste komma från klubbarna själva. Det tror jag alla som känner oss kan skriva under på.
    Mvh / Jakob Rydinger. Administratör av http://www.rcflyg.se

    ____________________

    ATT FLYGA ÄR ATT LEVA!

    www.scandinavianplank.se Trätrall i underhållsfri träkomposit för altaner och runt pooler

  10. #30

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Jakob
    RCFF försöker inte att ta över några klubbar utan initiativet måste komma från klubbarna själva. Det tror jag alla som känner oss kan skriva under på.
    Jag kan bara instämma i ovanstående inlägg: MFK Viking behövde inte tas över av RCFF. Vi gjorde det frivilligt med 100% majoritet vid vårt årsmöte. Skillnaden vi märker är ganska påtagliga:

    1. Bättre ekonomi.
    2. Närmare och enklare kontaktvägar till vårt nya förbund. Vid frågor får vi svar direkt.
    3. Vid ett evenemang då vi ville introduceras i jetflygteknik, fick vi stor hjälp att kontakta intressanta personer som visade och lärde oss om jet.
    4. Enkel medlemsregistrering som fungerar. Vid fel rättas det till omgående.

    Vi är nöjda i vårt val av förbund. RCFF har kommit för att stanna!

    MVH
    Peter Ekelund

  11. #31
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Brauer
    Edit: Jag förutsätter att dessa artiklar inte dyker upp i AoH? Det vore ju rent ut sagt förjävligt om en (som bör vara enligt mig) oberoende tidning trycker propaganda.
    Det lär det inte göra. Inte för RCFF's räkning iallafall. Vad smff tänker göra har nog ingen någon aning om
    Mvh / Fredrik Glawe.

  12. #32

    Standard

    Jag har inte varit med i SMFF på flera år pga min negativa bild av organisationen. Det finns en gammal modellarflygkultur och en ny. Det har inget med ålder på medlemmen att göra utan attityd och det sätt med vilket man närmar sig en hobby i förändring. Hela den här historien stinker av den gamla kulturen.

    Att publicera illustrationen av de tre målvakterna som lämnar mötet är ungefär så lågt man kan sjunka över huvud taget. Bilden är ett tydligt uttryck för en total underskattning av läsarens förmåga att genomskåda en billig och simpel smutskastning. Pinsamt är ordet.

  13. #33
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Tom
    Jag har inte varit med i SMFF på flera år pga min negativa bild av organisationen. Det finns en gammal modellarflygkultur och en ny. Det har inget med ålder på medlemmen att göra utan attityd och det sätt med vilket man närmar sig en hobby i förändring. Hela den här historien stinker av den gamla kulturen.

    Att publicera illustrationen av de tre målvakterna som lämnar mötet är ungefär så lågt man kan sjunka över huvud taget. Bilden är ett tydligt uttryck för en total underskattning av läsarens förmåga att genomskåda en billig och simpel smutskastning. Pinsamt är ordet.
    Det var nog en av de bättre analyser jag har läst här..
    Huvudet på spiken..Intressant också läsa att man gärna åker till andra klubbar o tar över mötena om de har "problem"..
    Nej,det är just det du skriver som är kärnan tror jag,liksom att det finns ett egenintresse av att få styra,känna makt,inte ett genuint intresse för hobbyn..
    O känner man då att det gungar under fötterna så känns det antagligen angeläget att göra som här har skett för o täta skutan..
    Jag tror dock att det i det långa loppet kommer o lösa sig eftersom jag är en född optimist,dock så börjar klavertrampen från en del medlemmar i SMFF:s styrelse bli så tokiga så det är lätt att tappa det..
    Men jag tror inte att deras attityd kommer att hålla i det långa loppet..
    Rim o reson finns väl med i de flestas ordlista?


    Tack! O välkommen till vårt forum!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  14. #34
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Lite ljud från Lunds Radioflygklubbs möte då en medlem i SMFF sedan 30 år blir utslängd och i MFN kallad "målvakt".

    http://web.telia.com/~u47301492/LRFK-071021-utkast.mp3

    Personen som tappar behärskningen är Bengt-Olof Samuelsson från SMFF som sedan handgripligt föser ut medlemman ur lokalen.

    Mvh
    Ove

  15. #35
    birddogs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    23
    Jobb
    Hobbyflygare
    Klubb
    Ånge modellklub

    Standard

    OjOj.
    Vad är det som händer därnere?
    SMFF Verkar som gamla SS på trettiotalet ju!
    Allt detta bara för att få flyga modellplan?
    Bengt-Olof Samuelsson kanske skulle lägga in sina synpunkter här på sidan,för som det lät på ljudklippet så lät det otäckt ju!!
    Undrar hur många det är som verkligen flyger i SMFF som sitter i styrelsen?

  16. #36
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    allt detta gör att jag i dag känner mig nerstämd o lite ledsen..... när jag sedan hörde ljudupptagningen från "rättegången" blev jag bestört så nu har jag Kallat in Slamsugaren Stefan för att producera en tokfilm för mitt humör måste bli glatt o kanske kan en tokfilm få andra lite glada oxå...mina tankar går mycket till min Morfar han va en mycket fin man men allt skulle göra på hans sätt annars va det mindre bra...så nytänkande o förändringar tycker jag är superbra o den lilla tid jag varit med här så inser jag att rcff har nytänkande o det älskar jag..beundrar även dom som orkar o vågar stå på sig för sin sak.. men att vara sams med alla är inte meningen fast vi ska ändå kunna leva på samma planet o då får man vara öppen i sinnet.....

    en äldre bil kan ju gå likabra som en ny.. men nog vill jag ha den nya bilen

    detta är mina tankar o dom får stå för mig

    mvh Wesse en helt vanlig Svensson...nästan

    Get high with hovering
    not drugs

  17. #37
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Det här är ju inte klokt! Helt otroligt!
    / Christian Olsson

  18. #38
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    det var ett ganska extremt möte det ja, tur att vi här på rcff har det så trevligt och roligt.

  19. #39
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    å herre gud ... å va bra att just det klippet finns här ! ursäkta men vilka idi**er har för mig att jag i ett annat inlägg jåämförde smff metoder med hitler å stalin! dvs tvinga på folk en åsikt ! å styra deras "fria" vilja !! tycker dom som då sade att jag hadde fel fortfarande att jag har fel ??? fallet är ganska solklart ! i mina ögon ... det är bra synd att man genom sin klubb är tvingad till medlemskap i detta förbund ... enda sättet är att gå ur klubben .... å det är inte rätt mot klubben ! f*n vilken rävsax !
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  20. #40
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Egentligen är det hela mycket enkelt.

    SMFF slopar paragraf 37 och vips! - Alla problem är lösta.

    Vi har ofta hört från SMFF:s styrelse - bl.a. från Lasse "Cub" - att "skaffa Er egna klubbar i RCFF och lämna våra ifred"!

    En inte helt genomtänkt kommentar då det i landets klubbar uppkommer önskemål från medlemmarna att man ska kunna välja vilket förbund man som medlem vill tillhöra. Till skillnad från SMFF:s tvångsanslutning är RCFF helt frivilligt - precis som det ska vara. Att frågan väcks i klubbarna är ju en naturlig reaktion på att det numera finns två förbund (produkter) att välja mellan.

    Åter igen - slopa paragraf 37 - och valfriheten är räddad. Då borde vi alla kunna leva i harmoni.

    SMFF lider av sin vanföreställning att de ÄGER landets klubbar. Lever man som förbund på att enskilda människor i landet stöder den ideologi man som förbund presenterar - ska man vara mycket mer ödmjuk. Bit aldrig den hand som föder dig!


    Vi i RCFF avskräcks allt mer att tillhöra en strörre organisation när man riskerar att binda upp sig till en organisationsstruktur som leder till sådana onaturliga tillstånd som råder i SMFF och som med all önskvärd tydlighet framskymtar i händelserna i Lunds Radioflygklubb. SMFF:s fogdar står bildligt talat över landets klubbar och låter piskan vina om önskemålen om valfrihet blir för stora på lokal nivå.

    RCFF skulle aldrig komma på tanken att rikta vapnen mot sina medlemmar - de ska vara vassa, skärpta och alltid riktade mot dumhet, orättvisa och översitteri.

    Mvh
    Ove

Liknande ämnen

  1. Någon som hört om någon som åkt dit? :)
    Av magnusvr i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-03-06, 11:28
  2. någon som vet?
    Av Joha i forum Allmänt och Tips
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-12-17, 05:27
  3. Är det någon som vet?
    Av Pete i forum Metanolmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-08-18, 22:13
  4. F3P någon?
    Av Husse i forum Elmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-08-11, 10:00
  5. J20 kit någon?
    Av Admiral Piett14 i forum Elmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-06-30, 14:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •