Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Jag säger bara: 6 volt - woohoo!

  1. #1

    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    44
    Klubb
    Lunds modellflygklubb

    Standard Jag säger bara: 6 volt - woohoo!

    Ibland hittar man små glädjeämnen i vardagen. Jag är på spurten av monteringen av min H9 P-51, som har en hel binge ganska starka digitala servon (8st + 2 landställ). Först skickade jag in den acce som följde med Evo 12:an, en 3500 mAh sak som ser imponerande ut. Men när jag kör allting märker jag hur spänningen tokrasar när jag kör många servon samtidigt. Hmmm 4,8V kanske inte é så smart med 8 digitala servon... ÖMH levererar blixtsnabbt en 6V 2700 mAh acce - och jäklar vilken skillnad!! Stadig spänning, servona är snärtiga och gör nästan givakt! Landställen kör jag på en separat 4,8V acce ifall de skulle få en smäll och binda vid start, lite knepigt lödande men det funkar väldigt bra. Detta kanske är skåpmat för många men kul ändå för mig. Ett tips är såklart att dubbelkolla att din Rx + servon fixar 6V innan du jackar in en dylik i din rigg.

    Ciao! / Petter

  2. #2
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    du kör stället med en separat 4,8 acc skulle du vilja vara så vänligt o visa mig hur detta är inkopplat.´...
    mvh wesse

    Get high with hovering
    not drugs

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    36
    Jobb
    Konstruktör
    Klubb
    Skellefteå radioflygklubb

    Standard

    Hej.

    Ett varningens finger bör höjas för 6v, det är mycket praktiskt och enkelt sätt att öka prestandan på servon. MEN det sliter oerhört på servon och mottagare.

    Jag har själv kört med denna lösning i ca 5år och förstört 4 servon pga detta. De senaste åren har jag använt en spänningsregulator i kombination med 6V ack. Detta för att säkerställa att man inte får överspänning. Att servon och mottagare är klassade för 6V betyder inte med automatik att dom klarar en 6V NimH ack. En sådan ack kan leverera betydligt högre spänning initialt och detta kan medföra att mottagare och servon går sönder.

    Jag använder Futaba och där är maxgränsen satt till 6,3V, att jag klarat mig så bra hävdar Kaj (futaba service) är enbart tur...

    Stefan Andersson

  4. #4
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    En nyladdad 6 voltsack kan ju beroende på laddare nästan komma upp i 8 volt.

    Jag har själv kört ett par år med 6volt utan problem med vare sig servon eller motagare.

    I Yaken som jag bygger i vinter kommer jag att köra Fromeco 7,2v Li-ion med 6volts regulator.
    //Tobbe

  5. #5
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av wesse
    du kör stället med en separat 4,8 acc skulle du vilja vara så vänligt o visa mig hur detta är inkopplat.´...
    mvh wesse
    Om du menar till Stefans modell så vet jag hur man kan göra det på ett enkelt sätt.... bara säg till så ska jag hjälpa er med det
    Våga vägra Powerbox!

  6. #6

    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    44
    Klubb
    Lunds modellflygklubb

    Standard

    Hej,

    Så här har jag gjort. Man kan göra det med tre y-kablar så slipper man löda...



    Ciao! / Petter

  7. #7
    mdss avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    524
    Jobb
    Verktygsmakare + Egenföretagare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    hej graupner har en sådan brytare och den heter 3050.men den är bara för två servon.
    mvh m
    /Mathias
    -----------------------------------
    rpm x pitch x 0.0254 x 3,6/60=km/h
    -----------------------------------
    JR DS 8711 will turn your rudder into a weapon!

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Att din originalackes spänning tokrasar beror nog endast på att den inte är kry. En ny likadan som den du köpte men på 4,8 V hade säkert hållit spänningen lika bra.
    Skall du köra på 5 cellers NiMh ( 6 V nominellt) så skulle nog en spänningsregulator a'la den som Tobbe nämnt inte vara fel. Varför chansa på 5 celler utan regulator med en stor fin kärra ? Med regulator kan du hålla spänningen på t ex 6V vilket många grejor klarar. Det är inte helt ovanligt att utrustningen ger upp p g a den förhållandevis höga spänning som en nyladdad NiMh kan ha.
    Men enklast är ju att trots allt köra på en 4-cellers mottagaracke...
    Hälsningar
    Roger

Liknande ämnen

  1. 5,8gHz System vad säger ni?
    Av DavidFlygare i forum FPV och Flygfoto - Båda dina egna och andras
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-06-02, 08:25
  2. 58 år säger dom som vet
    Av ssn i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-11-09, 22:46
  3. ehhh ja vad säger man !
    Av kenneth67 i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-12-24, 00:41
  4. Termik? En bild säger mer än tusen ord
    Av Ville i forum Segel och Hang
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-12-10, 23:13
  5. Vad säger Luftfartsstyrelsen?
    Av AM i forum Allmänt och Tips
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-11-04, 09:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •