Reklam

 

Visa resultat för omröstning: Hur gammal är du ?

Antal röster
172. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Yngre än 10 år

    0 0%
  • 10-14 år

    4 2,33%
  • 15-20 år

    10 5,81%
  • 20-29 år

    29 16,86%
  • 30-39 år

    68 39,53%
  • 40-49 år

    37 21,51%
  • 50-59 år

    15 8,72%
  • 60-69 år

    9 5,23%
  • 70-79 år

    0 0%
  • 80 eller äldre

    0 0%
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 37 av 37

Ämne: Ålder

  1. #21

    Standard

    Min bror Tobbe satte flaket bakom moppen och det funkade utmärkt. http://www.svensktmodellflyg.se/foru...entMainTopic=1 :badgrin:
    /Niclas

  2. #22
    DennanHMFKs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 137
    Blogginlägg
    4
    Jobb
    hobbytroll
    Klubb
    Hallstahammars MFK

    Standard

    när man själv var i ~13års åldern så cyklade jag och polarn till fältet varje helg. 16km till fältet från oss.

    polarn hade cykelkärra, så där lastade vi ett bilbatteri, startlåda och en SK78A, sen trampade vi på.

    annars har jag haft en väldans tur, farsan är också rc-flygare, så man har alltid haft han att åka med när det gäller flygningar/uppvisningar och byggkvällar.

    började med modellflyg ~7års ålder (24 nu till jul), men har varit aktiv på fältet sen jag kunde gå, varjefall vad alla videofilmer kan bevisa. haha

  3. #23

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    226
    Jobb
    snart industritekniker
    Klubb
    Södertälje mfk

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av flygaren_93
    Flakmopped kostar minst 7000kr och ny över 20 000 kr.
    Jag får se vad det blir. Jag vill nog inte köra flakmoped till skolan, och det ska jag göra om jag skaffar en mope.

    Det är i alla fall 5 månader kvar...

    Alex
    Köp en 50 heli och en fet rygga så kan du ändå åka till fältet även om du köper en tvåhjulig moppe.

    Fyller 18 i maj....längtar efter körkortet....

  4. #24
    MrJets avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    220
    Jobb
    Tig-Svetsare GKN Aerospace
    Klubb
    Vänersborg Modellflygklubb

    Standard

    Om den här tråden är aktiv efter 14 December så ska jag rösta igen,
    men denna gången i kategorin 40-49 år

    /MrJet
    Gravallvarlig Hobby Pilot

  5. #25
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    att vi var så många som är mellan 15 och 20 år visste jag inte.
    det är väll inga utav er som också går på hässlöflyg gymnasium eller??

    och om det är någon som vill bli pilot, flygtekniker eller flygmekaniker så kan jag verkligen rekomendera dessa linjer. går själv som flygtekniker och som flygintresserad är detta en dröm som går i uppfyllelse.
    jag menar titta bara på vad vi fick göra i torsdags. vi fick köra in ställen på en j35 draken J och på den andra draken skolan har håller vi att plocka ur motorn ( MYCKET ROLIGT )

    och om ni inte går på skolan men befinner er i västerås så har vi en äng precis brevid bostäderna som vi (ca5 aktiva modellflygare finns mer men de syns knapt alls) flyger på så fort det är vindstilla. det går visseligen inte att starta med en metanol kärra än vänta bara tills det blir ordentligt med snö då flyger vi även med sådana saker. men en parkflyer är helt perfekt att flyga med

    och nu när inte mörker stoppar oss så kan man ibland se något julgran och ufo liknande saker flyga omkring :badgrin:

    ps glömde säga att jag är 17 år, 18 i slutet av februari

  6. #26

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    262
    Klubb
    MFK Oskarshamns eskardern

    Standard

    Jag ska ha uppskriving i eu-moppe snart. Vi har det i skolan så jag får kortet för ca 120 kr 8) 8) ..
    // Mathias Dahleman
    __________________

  7. #27
    DennanHMFKs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 137
    Blogginlägg
    4
    Jobb
    hobbytroll
    Klubb
    Hallstahammars MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Daniel L
    att vi var så många som är mellan 15 och 20 år visste jag inte.
    det är väll inga utav er som också går på hässlöflyg gymnasium eller??

    och om det är någon som vill bli pilot, flygtekniker eller flygmekaniker så kan jag verkligen rekomendera dessa linjer. går själv som flygtekniker och som flygintresserad är detta en dröm som går i uppfyllelse.
    jag menar titta bara på vad vi fick göra i torsdags. vi fick köra in ställen på en j35 draken J och på den andra draken skolan har håller vi att plocka ur motorn ( MYCKET ROLIGT )

    och om ni inte går på skolan men befinner er i västerås så har vi en äng precis brevid bostäderna som vi (ca5 aktiva modellflygare finns mer men de syns knapt alls) flyger på så fort det är vindstilla. det går visseligen inte att starta med en metanol kärra än vänta bara tills det blir ordentligt med snö då flyger vi även med sådana saker. men en parkflyer är helt perfekt att flyga med

    och nu när inte mörker stoppar oss så kan man ibland se något julgran och ufo liknande saker flyga omkring :badgrin:

    ps glömde säga att jag är 17 år, 18 i slutet av februari
    har pluggat där.
    dock som flygmek.

    bor i västerås för den delen.

  8. #28
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    haha vad kul. då känner du väll igen ingmar, roland åå mats

    ps jaja vet att det är lite tidigt men man ska ju inte vara här över jul så vi får ju kompensera

  9. #29
    DennanHMFKs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 137
    Blogginlägg
    4
    Jobb
    hobbytroll
    Klubb
    Hallstahammars MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Daniel L
    haha vad kul. då känner du väll igen ingmar, roland åå mats

    yesbox

  10. #30
    flygaren_93s avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    427
    Jobb
    utbytesstudent i Nya Zeeland i ett år
    Klubb
    vallentunamodellflygklubb

    Standard

    Jag har funderat på västerås flyggymnasium. Men jag vet inte om det är rätt för mig. men jag har 1-1,5 år att bestämma mig. vad var det för intagnings poäng för er/normalt?

    Alex
    __________________________

    Modellflygare sedan 2003

  11. #31
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    det beror lite på vilken linje du vill gå. själv hade jag 16 i medel när jag gick ur 1:an, tror att det var 14-15 man skulle ha. detta är alltså till flygtekniker via teknik eller natur programet.
    funderar du på och bli pilot så är det nog högre betyg och att du måste gå ienom några simultankapassitet test. pilot utbildningen är också via teknik eller natur programet.
    de har även börjat med att man kan går direkt ifrån grundskolan istället för att går ett år på gymnasium först. obs då får du fordonsprogramet som en grundutbildning.

    men va f#n skolan har ju öppet hus den 19 januari har du möjlighet så kom och titta lite. då får du möjlighet att se bostäderna och vad skolan har för flygplan, man får även testa på lite saker.

    här har du skolans hemsida ifall att du inte har varit inne där ännu. det finns mycket nyttig information där.

    http://www1.vasteras.se/hasslogymn/

  12. #32


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    För att återgå till ämnet i tråden så är nog denna undersökning inte så representativ för läget ute i Klubbarna - det är trots allt bara ca: 165 st som svarat av alla tusentals flygare som finns...
    Ute i Klubbarna är min erfarenhet att det är en kraftig övervikt av flygare uppåt i åldrarna... Att det inte visar sig här beror nog på att dessa kollegor inte hänger ute på våra Forum speciellt intensivt.
    Sen detta med att många "nybörjare" är i åldern 30--40 år - det är något som även jag märkt ute i Klubbarna. Och det är nog som många sagt - man har större ekonomiska möjligheter och har i många fall passerat "småbarnsstadier" och liknande och därmed fått lite mera tid till sig själv. Och då ser man en möjlighet att förverkliga något som man länge drömt om...
    Jag tror att det är i detta åldersegment vi kommer att se tillväxten - i vart fall tillväxten som blir mera bestående. Visst kommer några av ungdomarna som börjar att fortsätta men många tappar också intresset när dom kommer in i en annan fas i livet. Sen går det några år och plötsligt är dom i gruppen 30-40-åringar - och då får vi förhoppningsvis se dessa herrar återigen ute på våra fält.
    Men i grunden är detta en hobby där vi verkligen kan umgås över generationsgränserna - och det är verkligen en styrka i hobbyn ! Och jag kan säga att vår äldsta aktive RC-flygare är 82 år - och han tillhör säkert Top-10 vad gäller aktiva flygare i vår klubb... Inte illa - hoppas vi alla får uppleva detta !
    Hälsningar
    Roger

  13. #33
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor
    Hej,
    För att återgå till ämnet i tråden så är nog denna undersökning inte så representativ för läget ute i Klubbarna - det är trots allt bara ca: 165 st som svarat av alla tusentals flygare som finns...
    Ute i Klubbarna är min erfarenhet att det är en kraftig övervikt av flygare uppåt i åldrarna... Att det inte visar sig här beror nog på att dessa kollegor inte hänger ute på våra Forum speciellt intensivt.
    Sen detta med att många "nybörjare" är i åldern 30--40 år - det är något som även jag märkt ute i Klubbarna. Och det är nog som många sagt - man har större ekonomiska möjligheter och har i många fall passerat "småbarnsstadier" och liknande och därmed fått lite mera tid till sig själv. Och då ser man en möjlighet att förverkliga något som man länge drömt om...
    Jag tror att det är i detta åldersegment vi kommer att se tillväxten - i vart fall tillväxten som blir mera bestående. Visst kommer några av ungdomarna som börjar att fortsätta men många tappar också intresset när dom kommer in i en annan fas i livet. Sen går det några år och plötsligt är dom i gruppen 30-40-åringar - och då får vi förhoppningsvis se dessa herrar återigen ute på våra fält.
    Men i grunden är detta en hobby där vi verkligen kan umgås över generationsgränserna - och det är verkligen en styrka i hobbyn ! Och jag kan säga att vår äldsta aktive RC-flygare är 82 år - och han tillhör säkert Top-10 vad gäller aktiva flygare i vår klubb... Inte illa - hoppas vi alla får uppleva detta !
    Hälsningar
    Roger
    Det var inte det heller som var meningen. Jag ville bara se vilken åldergrupp som dominerade här på siten. Den äldre generationen är oftast inte heller speciellt datorvana och därför är risken att vi ser dom här ganska liten om man jämför med t.e.x 60-talisterna och uppåt.
    Mvh / Fredrik Glawe.

  14. #34


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Glawe,
    Jodå, visst representerar det "bara" de som svarar på frågan här på Webb:en men min tanke var att berätta lite om verkligheten ute i Klubbarna - som komplement till denna undersökning. Alla som läser här är inte med i någon Klubb - därav min lilla kommentar.
    Hälsningar
    Roger

  15. #35
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Håller med om att det skulle varit riktigt skoj att se statistik på ja
    Mvh / Fredrik Glawe.

  16. #36


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Ja, det kan du få se beträffande vår Klubb med ca: 100-talet medlemmar - den ser ut på detta sättet för 2007:



    Som synes en viss övervikt för de äldre...
    Jag vill minnas att SMFF redovisar något snarlikt varje år i sin Årsberättelse.
    Hälsningar
    Roger

  17. #37
    flygaren_93s avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    427
    Jobb
    utbytesstudent i Nya Zeeland i ett år
    Klubb
    vallentunamodellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor
    Hej,
    Ja, det kan du få se beträffande vår Klubb med ca: 100-talet medlemmar - den ser ut på detta sättet för 2007:



    Som synes en viss övervikt för de äldre...
    Jag vill minnas att SMFF redovisar något snarlikt varje år i sin Årsberättelse.
    Hälsningar
    Roger
    Då är det tur att det finns lite ungdomar eller är det de SMFF vill bli av med. Nej jag vet SMFF vill ha fler som mig, eller kanske inte???

    Vem vet?

    Alex
    __________________________

    Modellflygare sedan 2003

Liknande ämnen

  1. Ålder på medlemmar!
    Av Mezze i forum Allmänt om flyg
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2012-09-27, 10:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •