Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: SuperTigre 90 + Pittstyle muffler 61

  1. #1
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard SuperTigre 90 + Pittstyle muffler 61

    Dum fråga det här kanske, men jag har aldrig stått inför det här problemet förut.
    Jag har en SuperTigre 90R samt en Bisson Pittstyle muffler. Kruxet är bara att jag tror ljuddämparen är till SuperTigre 61.
    Vad händer om jag kör min 90a med denna ljuddämpare?
    Får motorn inte full effekt eller vad blir det?
    Kompisen har en likadan Bisson ljuddämpare som han köpte till sin 90a och den är betydligt större. Det sorgliga i kråksången är den att hans dämpare är paj efter en krasch så den går inte att använda.
    För övrigt så passar min Bisson dämpare som handsken på 90 motorn så det är inga problem.

    Ytterst tacksam för svar då det drar i hop sej för flygning.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  2. #2

    Standard

    Knepigt att ingen har svarat redan på din fråga.

    Om du använder en för liten dämpare till din 2-taktare är att den inte kommer kunna andas ordentligt, vilket i sin tur leder till en rad bekymmer i form av dålig effekt samt överhettning.

    Nu vet jag inte specarna för Bisson-dämparen, men det låter vettigt att din polares dämpare som är gjord för en 90-motor är större än den dämpare du har (gjord för 61).

    Om du eller någon i din närhet kan hårdlöda så kan du bygga en egen dämpare.
    Fyll originaldämparen med någon vätska och häll sedan i ett glas för att se vilken volym du ska eftersträva.
    Sen köper du tunn mässingsplåt och rullar/bockar till.
    Det är en hel del jobb, men du har istället helt fria händer att bygga in avgaset snyggt i motorkåpan.

    Har för övrigt sett att vissa hobbyhandlare har någon värmetålig epoxy som man ska kunna bygga avgassystem med (istället för att hårdlöda). Men jag har inte provat detta själv.

  3. #3
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Äntligen ett svar
    Det var väll något sådant jag trodde, mest kanske bara att den skulle tappa effekt typ som en strypning eller dyl. Men nu vet jag.
    Har föresten tagit hem kompisens 90 dämpare, den trasiga. Det var inte så alvarligt som det verkade. Vid en krasch så bröts ena utblås röret av och försvann. Om jag kan få tag på ett liknande rör eller "låna" från min 60 dämpare är det nog "bara" att svetsa ihop det. Bara föresten. Materialet är endast 1mm och aluminium, måste höra med dom lokala svetsfirmorna om någon kan åta sig att tigsvetsa detta åt mej.
    Men tack i allafall Sören2000, det var till stor hjälp. Specielt tipset med att bygga egen dämpare, det kan bli ett fall för brorsan det PDT_Armataz_02_43
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  4. #4
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Hej Tomas
    Det verkar som om din dämpare passar till alla motorer från .61 - .108 iallafall om man kollar på dessa dämpare som AirCpro säljer

    Pitts dämpare

    /Martin

  5. #5
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Är precis inne på Bisson´s hemsida. Min dämpare är för 61 motorer. Kompisens, den trasiga är för 75 - 91 motorer. Bara att gilla läget. Men priset på Bisson´s hemsida för en 75 - 91 motor är 320kr till skillnad från nästan 700kr i sverige.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  6. #6

    Standard

    Vad är det för kärra den ska sitta i?

    Top Flite har nämnligen en till synes smidig lösning som gör att du får runt avgaset bakom motorn. Tror det är gjort för montering av inverterad motor i trånga utrymmen.
    Och de har ett "fäste" passande just din motor.

    http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin...aust&search=Go

    Mitt tips är, ifall du vill ha denna lösning, beställ ifrån staterna. Det är Minicars som tar in Top Flite-grejer, och dom är fantastiskt dåliga på att ha saker och ting i lager.

  7. #7
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    En sådan ljuddämpare har jag någonstans sedan jag hadde en P51 Mustang från just Top Flite. Men den är för motorer 61 - 75.
    Kärran motorn ska sitta i är en Hangar9 F6F Hellcat.
    Har beställt en ny Bisson dämpare i stället, F3 Hobbyservice i Oxelösund har tydligen dessa. 580kr tog dom för den.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  8. #8

    Standard

    Ursäkta. Vart yr. Det var en 90-motor du hade. Det var pittsdämparen du hade som passade en 61-motor.
    Så var det ja

Liknande ämnen

  1. Glödstift i SuperTigre G90?
    Av Plura i forum Metanolmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-02-22, 07:50
  2. SuperTigre G2300
    Av Janne-a i forum Metanolmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-10-23, 14:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •