Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 44

Ämne: Futaba Nya 2,4 Ghz har kommit ute nu med 7C 2.4 GHZ !!

  1. #21

    Standard

    Och min gissning är att skillnaderna programvarumässigt inte är alltför stora - det finns säkert plus och minus på båda. Men Futaba har nog ett bättre system i grunden
    FYI, Spectrum är JR radio i botten....Och om JR är bättre eller sämre än Futaba, det är nog mest en smaksak.

    T5 (Som varit 100% Futaba och nu kör DX7 och är mycket nöjd)

  2. #22
    flygaren_93s avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    427
    Jobb
    utbytesstudent i Nya Zeeland i ett år
    Klubb
    vallentunamodellflygklubb

    Standard

    Nej, nu blir det ännu svårare att välja 2,4 ghz radio när det finns en till...

    Får se efter jul och ta beslut då vilken som känns bäst för mig.

    Alex
    __________________________

    Modellflygare sedan 2003

  3. #23


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej T5,
    Ja, jag gjorde mig nog skyldig till ett syftningsfel eftersom det jag avsåg var att Futabas frekvenshoppande sändningssystem nog är bättre än Spectrums relativt statiska system. Det hade alltså inget med programvaran att göra. Smisk på mina fingrar för det misstaget..
    Hälsningar
    Roger

  4. #24

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    193
    Jobb
    Ja
    Klubb
    MFK Vingarna, Umeå

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sigun
    2,4Ghz = Störnings och glitchfritt

    Håller med dig om att 4km har man ingen som helst nytt av om man inte ska köra VR flygning.

    /Martin
    Att 2.4 skulle vara störnings fritt är nog en extrem överdrift.

    2.4Ghz-bandet är lika utsatt för störningar som alla andra radionband. Kanske tom mer med tanke på all utrustning som finns i 2.4-bandet. Däremot så är utrustningen från början gjord för att fungera tillsammans med utrustning som sänder och stör (under förutsättning att de fungerar som de ska dvs ;-)

    De olika system som finns för 2.4GHz idag fungerar lite olika men löser samma problem. Spektrumtekniken som används av Spektrums själva och JR letar reda på två lediga kanaler och använder dem. Det är även så att även om två Spektrumanläggningar skulle lägga sig på samma kanal så är chansen rätt stor att det fungerar iaf då de inte sänder hela tiden.
    Det gör man halverat risken för det uppstår en störning på båda banden samtidigt.

    Futaba har valt en annan typ av lösning där man hela tiden hoppar omkring "slumpmässigt" över hela spektrumet och sänder korta stunder på varje plats. De påstår själva att de byter varannan millisekund vilket är fullt rimligt.

    Det som gör att det fungerar är att på grund av den högre frekvensen kan man skicka mer information på kortare tid. Alla som läst tele/datakommuikation är fullt medvetna om vad jag pratar om.

    Under den tid som en vanlig 35MHz-anläggning skickar sin information till en mottagare (20ms för normal PPM) hinner en 2.4GHz-anläggning skicka minst 10 gånger samma information. Så även om 9 av 10 sändningar misslyckats på grund av att det krockar med nån annan som fick för sig att sända på samma frekvens samtidigt så kommer man ha samma uppdateringsfrekvens som i 35MHz.
    Det här gäller för båda typerna av system.

    Och det som händer i 35Mhz-världen om ett "paket" blir trasigt är att det dröjer ytterligare 20ms innan nästa paket kommit fram. I vissa fall ännu längre

    Att man från början byggt systemen robusta för att fungera i en "brusig" miljö och gör att jag överväger att gå över till 2.4GHz. Tillsammans med sådana saker som frekvenskrockar och klädnypor som är inlåsta i bodar eller borta. Tyvärr inte helt ovanligt på lite större meetings att nån tar med sig en klämma och sitter och häckar i en husvagn nån halvtimme-timme (eller längre för den delen) för att justera sin modell.
    Eller helt enkelt bara envisas med att flyga precis när man själv vill =)

    Jag har själv otroligt sällan upplevt några problem med 35MHz-utrustning och litar till fullo på att min utrustning som jag flyger med fungerar så känner jag ändå att det finns saker i 2.4GHz-systemen som lockar.
    Den stora fördelen med 35MHz är att vi är helt ensamma på bandet (förutom andra som flyger då). Det finns ingen utrustning (med några få undantag) som är inne och klampar på vårt frekvensband.

    Jämför man 2.4 och 35 ytterligare så kan väl också sägas att 2.4-mottagarna närmast ska jämföras mot 35rnas PCM eller avancerade PPM-mottagare. Jag har nog aldrig upplevt några direkta störningar när jag flygit med sådana mottagare. Med billiga PPM-mottagare har jag dock haft störningar både från andra flygare på grannkanaler och från annan utrustning (oftast vid flygning inomhus).

    Och hurivida Futaba har 4 km räckvidd mot spektrums 1km känns ganska oväsentligt. Jag är rätt övertygad att båda systemen har tillräckligt med räckvidd och jag är övertygad att båda systemen är så pass rubusta att de fungerar ypperligt i normal användning.

    Min personliga åsikt är att futabas system känns bättre än spektrums vilket gör att det lutar mot en futabaradio. Sedan finns det andra aspekter att ta hänsyn till när man väljer radio. Tex. så har spektrum idag ett bredare utbud av mottagare. Framförallt riktigt små. Medans jag inte tycker om deras lösning med två separata mottagarenheter.

    Jag är också extremt lat av mig :-) och jag skulle aldrig komma på tanken att bära med mig två sändare till fältet. Möjligen att jag skulle kunna tänka mig att bära med mig en modul så jag kan växla mellan 35 och 2.4. Annars kommer jag nog att byta till 2.4 rakt av när jag väl byter.

    Hoppas nån blev klokare av vad jag skrivit (om nån orkade läsa hela vägen hit).

    /M
    Mer plast i helisarna! MFK Vingarna, Umeå

  5. #25
    Nexuss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    758
    Jobb
    Steve Jung är jag och Är Hörselskadade själv (
    Klubb
    Stöd ÖMFK,RCFF och mitt Eget klubben

    Standard

    Javisst jag förstår det är svårt att välja på dom vilken är bästa ??
    men jag vet att det är en rent skönhet är:12-Channel 2048 2.4GHz Computer System



    den har fina Funktion i meny bra !!

    pris var mellan 10.000 till 9995 kr ! beror på Hobbybutiken för pris??


    MVH Steve

    Excell 60 2 St
    Heim 10 CC skala Hughes 500 E
    Concept SR
    Modeltech Cap 21 2 st
    Wonder 2 St
    skaffa:Ace Ultimate, Edge 540
    Ägare nuvarande Nya:Ultimate !!
    Min modellflyg:Cap 21 (modeltech)

  6. #26

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Magnus (Fot),

    Tack för det sakligaste inlägg jag hittils läst in 2.4 gHz debatterna på nätet.

    Mvh,
    Niklas

  7. #27
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Finns på MFT för 3000kr nu

    eller Ebay för ca 2000kr

    /Martin

  8. #28
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    vill man andra ska veta hur otroligt säker man är som flygare....då hänger man upp en futaba med kortantenn runt halsen...går sen omkring bland förståsigpåare o ser allmänt nöjd ut...kanske kommer det en rödhårig välsvarvad modellflygande kvinna med lyxstatus fram o frågar ska vi hem till dig eller mig...japp allt detta bara för man har en futaba runt halsen..men valet är ju fritt... :roll:

    Get high with hovering
    not drugs

  9. #29

    Standard

    Jag håller med Wesse, jag ska nog köpa mig en sådan radio, sluta flyga och bara gå omkring å se nöjd ut.
    - "Jag är inte rädd, jag kan flyga"
    Här bor jag

  10. #30
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    [ame="http://www.youtube.com/watch?v=NCKX3Me1vRU"]YouTube - En test[/ame]

    Get high with hovering
    not drugs

  11. #31

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av wesse
    vill man andra ska veta hur otroligt säker man är som flygare....då hänger man upp en futaba med kortantenn runt halsen...går sen omkring bland förståsigpåare o ser allmänt nöjd ut...kanske kommer det en rödhårig välsvarvad modellflygande kvinna med lyxstatus fram o frågar ska vi hem till dig eller mig...japp allt detta bara för man har en futaba runt halsen..men valet är ju fritt... :roll:
    Ja du vet precis hur det går till om man flyger FUTABA


    Nyroth som flyger JR och därför blir utskrattad.....

  12. #32

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    193
    Jobb
    Ja
    Klubb
    MFK Vingarna, Umeå

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Nyroth
    Tack för det sakligaste inlägg jag hittils läst in 2.4 gHz debatterna på nätet.
    Tack själv för de vänliga orden. Får passa på att berömma dina sakliga inlägg också.

    /M
    Mer plast i helisarna! MFK Vingarna, Umeå

  13. #33

    Standard

    Jag svarar på min egen fråga om skillnaden mot 6EX efter Siguns klistrande:

    - Dual/triple rate (dual rate på 6EX)
    - Flytta kanaler till vilken switch som helst
    - Timer för trotteln (verkar bra för el-flygare)
    - 7 kanaler (naturligtvis)
    - Steglösa flaps på kanal 6 (switch på 6EX)

  14. #34
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Tittade på bilden ovan..Någon verkar ha problem med att veta var högerhanden ska ta vägen..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  15. #35

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    501
    Klubb
    Edefors Penguins

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av wesse
    http://www.youtube.com/watch?v=NCKX3Me1vRU
    Är det en elskrämma tanten har i käften!?

  16. #36
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av wesse
    http://www.youtube.com/watch?v=NCKX3Me1vRU
    / Christian Olsson

  17. #37
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sigun
    Finns på MFT för 3000kr nu

    eller Ebay för ca 2000kr

    /Martin
    Eller hos www.lindinger.at för 2700:- inkl frakt
    //Tobbe

  18. #38
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    förr körde jag med andra märken o då kunde det se ut så här..
    [ame="http://www.youtube.com/watch?v=YN6hxRAIpAE&feature=related"]YouTube - Drunk Russian[/ame]
    i dag kör jag futaba o det känns mycket bättre

    Get high with hovering
    not drugs

  19. #39
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Tyckte de lät som en futaba i kassen, de skramlar väl precis så ?

  20. #40

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sigun
    Tyckte de lät som en futaba i kassen, de skramlar väl precis så ?
    Ja, och så har futaba gjort skylten som han råkar välta!
    //Fabbe

    Hellre ladda än kladda!!
    Fast kladda är oxå kul!
    _________________

    www.dackeflyers.se

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-10-11, 02:42
  2. Multiplex M-Link har kommit!
    Av Ville i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-11-15, 18:40
  3. Efterföljaren till Bobcaten har kommit
    Av Jakob i forum Metanolmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-05-29, 07:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •