Jag läste nånstans här på forumet hur man räknar ut cg men jag hittar det inte.
Så kan nån vänlig själ berätta hur man gör.
Mvh
Jocke
Jag läste nånstans här på forumet hur man räknar ut cg men jag hittar det inte.
Så kan nån vänlig själ berätta hur man gör.
Mvh
Jocke
Längst ner i denna tråden:
http://www.rcflyg.se/viewtopic.php?t...ght=tyngdpunkt
Mvh / Fredrik Glawe.
TackUrsprungligen postat av Glawe
http://adamone.rchomepage.com/cg2_canard.htm
här kan du räkna fram på alla typer av vingar eller vad du vill!
FM extra 300s 60size
black horse extra 300s 46 size asp46
giles 202 3d CRRC40i bensin ..
p51 pylon (modeltech) TT36pro
V-MAR cap 231 ex asp120
jamara corsair os90fs
ultimate elite series .40 ST51rc
Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.
Tack nu vart det mycket enklare![]()
Hej,
Jag har haft motsvarande problem som skrevs i länken ang. fel i manualer.
Skulle balansera en Extra 330S (spv 1,52) från Fliton och enl. manualen skulle CG (TP på svenska) ligga på 88 mm från framkanten (vid vingroten), vilket motsvarar ca 25 % av kordan...men visade sig vara ett "skrivfel eller hur man nu skyllde ifrån sig" och skulle istället vara 125 mm, vilket är det "normala", dvs 1/3 av kordan.
Tumregeln är väl nästan alltid följande (åtminstone har jag lärt mig detta och det funkar):
1. 1/3 av vingkordan vid roten och räknat från vingens framkant
2. Om bärande stabbe, 1/2 vingkordan vid roten och räknat från vingens framkant
Sedan får man pröva sig fram (med några procent hit eller dit) om man inte har lust med alla matematiska uträkningar av tryckcentum och relationen mellan vinge och stabbe och profilvarianter som beskrivs väldigt väl i länkarna i inläggen ovan.
Själv tycker jag att en aningen framtung kärra flyger VÄSENTLIGT bättre än en "normalbalanserad"..undantaget 3D, då man gärna vill ha TP lite längre bak.
Örjan Björnsson