Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Propellerns stigning

  1. #1

    Standard Propellerns stigning

    Hej,

    Säkert finns denna frågeställning besvarad någonstans i forumen, men jag hittar den inte.

    - I vilka sammanhang och/eller flygplanstyper skall man ha STOR resp. LITEN stigning på en propeller???

    - Om jag ex.vis har en 14" x 7 propeller...är denna likvärdig med en mindre propeller, men med större stigning???

    De propellrar jag använder på mina kärror (vanligen 13-16" propellrar) funkar bra, men undrar ändå för att kanske få ännu bättre egenskaper.

    Örjan Björnsson

  2. #2
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Har inte så stor erfarenhet men rent generellt tror jag att det är så att snabba modeller ska ha liten propeller med stor stigning och modeller där du vill ha "segdrag" (t.ex. 3D flygning) ska ha stor propeller men liten stigning.

  3. #3
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    En tummregel jag brukar använda mig av är att om en motor har t.ex en 15x7 så fungerar det lika bra med en 16x6 eller 14x8.
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  4. #4

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Hejsan,
    Finns just inga generella ''regler'' för propeller storlekars användnings områden men lite grundläggande tips kan jag bistå med.

    Liten stigning (3-5 tum) används när du vill ha att din flygmaskin skall flyga sakta, tex, funfly kärror, WW1 kärror,

    Större stigning(6-12) användes när man vill ha en snabb kärra, typ racer, WW2 och F3A typen av konstflyg.

    Större stigning användes även ofta till fyrtaktare då de som regel har ett lägre varvtals område än en tvåtaktare.

    Så med stigningen reglerar du luft hastigheten, med diametern reglerar du mängden luft vilket i praktiken innebär dragkraften.

    Så om du flyger med en 14x7 och vill att maskinen skall flyga fortare så kan du prova en 13 x 8, med den proppen så kommer det att gå lite fortare men du har bytt bort mängd mot hastighet så du har nu inte längre samma acceleration.
    Du kommer även att märka att vad gas avdrag så har du inte samma förmåga att bromsa. Detta beroende på att med mer stigning så har du även vid tomgång mer luft hastighet, men mindre diameter så har du mindre bromsdisk. Och med mindre diameter har man i regel lite mindre svänghjuls effekt på motorn och därav en lite högre tomgång.

    Skulle du nu gå åt andra hållet och sätta på en 15x6 så har du en maskin som har bättre acceleration, lägre toppfart, och bättre bromsverkan vid tex landningar och vertikala dykningar.

    Det finns fler faktorer som påverkar en propellers funktion, inte bara diameter och stigning. Propellerns vikt beroende på om den är i plast, trä, composite etc, har en inverkan likaså bladets profil.

    Mvh,
    Niklas

  5. #5

    Standard

    Johan, Kristoffer och Niklas,

    Stort tack för era uttömmande och tydliga beskrivingar...har väl själv tänkt i dessa banor och var väl inte helt ute och cyklade, men det är 100 gånger bättre att få det bekräftat från dom som vet.

    Jag flyger stora elkärror 2-3 meters spv och 3-5 kilo...mina proppar är i storleken 13-16" och med stigning 7-8"...men det där med luftmängd och lufthastigehet (så bra förklarat) gör att jag kanske ska byta på en WW1-kärra till typ 5-6" stigning istället.

    Örjan Björnsson

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •