Reklam

 
Sidan 4 av 4 FörstaFörsta 1234
Resultat 61 till 72 av 72

Ämne: RCFF Försäkringar?

  1. #61
    Potetas avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    613
    Jobb
    Elektriker och ägare till www.jorgensel.se
    Klubb
    Klubblös

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Pelle Plutt
    Poteta! Är det här ett forum där man får ställa frågor eller???
    Ja!

    Citat Ursprungligen postat av Glawe
    Jag kan gå i god för att Pelle Plutt inte är ett sk. troll
    Ok!

    Då får jag be Plupp om ursäkt, jag tog för givet att det var ännu en i samlingen av sura anonyma skribenter som lägger en salva och sedan sticker fortare än lönechecken. Nu ser jag att så inte var fallet och jag ber om ursäkt! 8)
    Nytänd flygare!
    (Nu även med elvisp!)

  2. #62
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    För att besvara Pelleplutt: Jag kan inte finna att jag har påstått att du har tillhört någon speciell kategori,däremot så reagerade jag direkt på sättet du skrev med div.rejält stora bokstäver o färg..
    Kanske du inte visste /vet det men det betraktas som att skrika o det tycker jag ser illa ut o fler med mig tycker samma sak..
    Sen skriver du ditt inlägg,får div. reaktioner (Tycker inte att jag skrev något uppseendeväckande elakt inlägg..) men du går inte in debatten förrän du tycker att du har blivit trampad på tårna av mig?
    Det liknar väldigt mycket de tidigare debatterna som har varit här o tex. Heliuffes inlägg där han får reda på att han troligtvis tolkat villkoren fel o byter då direkt samtalsämne...
    O jag tog mig friheten o titta till tidigare inlägg från sagde herre o se:
    Det handlar i stort sett bara om div .försäkringfrågor..Finns det inget annat o bjuda sin omgivning på ?
    Kanske bjuda lite på erfarenheterna från Hobbyn vi har?
    Det tycker jag är lika viktigt som dessa frågor om inte viktigare: det är andras erfarenheter som kan inspirera oss o få nya ideer som vi vill pröva!
    Inget fel i att ifrågasätta men att ha det som enda mål här är trist..
    Om din avsikt(o det verkar det ju som det inte var) inte vara att bara göra det så ber jag om ursäkt om jag har missbedömt det hela..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  3. #63

    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Det diskuterades livligt i början av tråden om huruvida våra flygplan räknades som leksaker eller ej.
    Jag säger bara ställ den frågan till eran hustru, sambo, flickvän/pojkvän och se vad de svarar. 8)

    Sedan tycker jag att ämnet som sådant är viktigt, under förutsättning att det är försäkring som diskuteras i tråden och ingen annan "undermening".
    Tyvärr är det inget som vi kan vara utan om (vilket vi ej får hoppas) olyckan är framme.
    Men jag tror som McRegor att vi nog snarare är överförsäkrade.

    Mvh Lasse

  4. #64
    Ultra Palm
    Guest

    Standard

    Hej Roger! (McRegor)

    Oron är befogad angående Pulsjet!
    Om du läser trådarna på RCFFs forum framgår det klart och tydligt att det byggs
    pulsjetmotorer med avsikt att flygas med RC.


    Publiken står bara ett 10-talet meter från bankanten
    Skaladagarna är ett evenemang där SRFK i första hand tänker på säkerheten. Som arrangörer följer vi alla föreskrivna regler och förordningar.

    Sedan ett par år tillbaka har vi dagarna före tävlingen tillsammans med SMFFs säkerhetsansvarige, Pelle Scherdin, gått igenom säkerheten på plats (Barkarby flygfält). Då har vi diskuterat hur evenemanget ska genomföras säkerhetsmässigt, bäst för publik och deltagare.

    Skaladagarna är för övrigt det evenemang, sedan ca 35 år tillbaka, som har dragit in mest folk in i vår underbara hobby. Jag själv är en av dom! Som kotte av en tillfällighet cyklade jag förbi Barkarbyflygfält (Skaladagarna) på 70-talet och fastnade i hobbyn.

    Som svar på ditt påstående att publiken står bara ett 10-talet meter från bankanten är svaret att; under alla dessa 35 år har publiken aldrig stått närmare än 30 m från bankanten.


    Skalameeting
    För information har de sista åren varit Skalatävlingar och inte något meeting.



    Tillåta Turbinkärror!
    Du har helt rätt! Turbinkärror är inga leksaker. Därför är det viktigt med ett professionellt säkerhetstänkande som vi turbinflygare måste ha när vi flyger inför publik. Under alla dessa år SRFK har arrangerat Skaladagarna och Laxå jetmeeting så har vi peppar, peppar inte haft några personskador på publik eller deltagare. Att förbjuda Turbinmodeller på meetings ser jag ingen anledning till så länge piloterna som flyger modellerna agerar på ett professionellt sätt. Och att vi som arrangera tillställningarna gör detsamma.


    Låg höjd? Vi har en lägsta flyghöjd på 5m.

    Känd "skribents" haveri!
    Du skriver att du inte ens var där! Varför då över huvud taget uttala dig?
    Jag kan upplysa dig och er andra att det enda haveriet orsakade var ett hål i plånboken för personen i fråga!

    Roger!
    Jag måste bara få ställa frågan har du överhuvudtaget varit på Skaladagarna?



    Bokis!
    Eftersom ni har en tråd som heter "diskussioner om vad som helst" innebär det inte då att man här diskuterar allt möjligt, exempelvis försäkringsfrågor eller SMFF och RCFF, eller Lundaklubben räddad, eller va fan som helst?

    Om jag nu vill diskutera något annat så har jag möjligheten att göra det på RCFFs övriga trådar. Så vad är problemet?

    Om du tycker det är jobbigt så behöver du inte läsa eller svara på alla inlägg som skrivs.

    SMFF medlemmen
    Lasse Palm

  5. #65
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Tror inte du läser vad andra skriver alltid,jag gillar debatt men i ett normalt tonläge.. Utycket "elskit" som du använde i en annan tråd tog många illa upp.. Bara ett tips,jag tror inte du menade något illa med det men kul läsning för de övriga var det inte..
    Diskussion Lasse, går inte ut på att gapa högst,det är något helt annat i mina ögon och jag tycker inte alls att det är "jobbigt " o läsa inlägg men tycker att det finns de här som enbart skriver i syfte att få igång aversioner o gräl ,dessa medlemmar hittar du inte på andra delar av forumet här...
    Men det kan ju kanske vara så att de inte har något kul o skriva om eller saknar viljan/förmågan hjälpa andra med deras modellflygsrelaterade frågor här..
    Jag försöker göra det likaväl som jag skriver i diskussionsfrågorna,bägge delarna behövs!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  6. #66

    Standard

    Jag måste ändå säga att vad gäller säkerheten på de meetings som varit under åren har främst säkerheten sköts föredömligt, så även på barkis. Ta ex att alla piloter måste bära behörighetsbricka, lasses föredömliga "tjatande" i depån. Absolut Lasse du har de som krävs dessutom erfarenhet hur detta skall gå till. Du borde skriva ihop en liten manual eller "Att tänka på vid meetings" folder! Jag tror det skulle vara ett bra startskott där vi i båda förbunden kan ha en öppen dialog och ha samma viktiga säkerhets tänkande, vi kan väl jobba ihop istället för att ödsla energin på tjafs?

    Det enda meetinget som formligen gick å pipan var det i norrtälje där ingen hade koll på radio tältet utan folk hämtade ut radio å körde "hej vilt" vilket Bokis bittert fick erfara...

    Vad gäller pulsjet så skall jag låta frågan vara öppen för diskussion, vad anser du med din breda erfarenhet från Jet flyget är nackdelar samt fördelar? Jag tycker först vi skall reda ut vad och sedan när vi bildat oss en uppfattning ta fram ett säkerhets tänkande runt pulsjet men så här bara skriva ut livsfarligt utan att vi egentligen inte vet verkar vara lite skumt rent ut sagt. Det jag inte gillar är att man bestämt avvisar eller sätter förbud utan att man vet varför som jag reagerar, jag kan mkt väl tänka mig ha förbud men då skall det också finnas en bakgrund och medvetenhet.

    Vad gäller Känd ”skribents” haveri! måste jag tillägga som var med och så hela förloppet att det var en föredömlig krash om man nu får säga så. Direkt vid upptäckten av det inträffade gjorde Lasse en helt rak och kontrollerad förbiflygning av pilotrutan, drog ner motorn och efter asfaltsbanan slut gick kärran ner, visserligen med fatala skador dock väldigt lungt och sansat. Alla krashar vi, hur man gör det beror mkt på erfarenhet och förmågan att behålla lugnet. Lasse ta inte åt dig du gjorde i mina ögen så mkt som du kunde!
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  7. #67


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 923
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Lasse,
    Jag tänker inte gå in i detalj och bemöta punkt för punkt i ditt inlägg utan sammanfattar det istället:
    * Du tvivlar på att jag varit där - tja, er hemsida för Skalameetinget har de senaste 2 åren länkat till bl a min hemsida där jag publicerat rätt många bilder. Och jag har varit där åtskilliga gånger sedan 70-talet så där har du definitivt fel.
    * Beträffande om "säkerhetsavståndet" är "ett tio-tal meter" eller 30 meter är för mig rätt egalt när en snabb turbinkärra kommer tryckande i full speed längs banan. För mig är detta fortfarande högst tveksamt ur säkerhetssynpunkt. Om vi ponerar att kärran gör 350 km/t så motsvarar detta ca: 100 m/s. Om det då är 15 eller 30 m från publiken till bankanten så inser nog de flesta att det knappast spelar nån avgörande roll om kärran t ex råkar ut för en radiostörning. Det finns helt enkelt ingen tid att sätta sig i säkerhet på. Lösningen är nog endast att flytta flygningen med extremt snabba - och tunga - kärror avsevärt längre från publiken.
    * Beträffande ditt haveri så var jag på plats men såg inte händelseförloppet - men kamrater till mig såg det och berättade. Det hade inget med att hänga ut dig eller annan person utan jag ville bara exemplifiera att olyckor faktiskt redan hänt men att de lyckligtvis slutade utan annat än materiella skador.
    * "Minsta flyghöjd 5 meter" - ja, flyger man 100 m/s så är inte 5 m att betrakta som annat än lågt...
    Sammanfattningsvis så skrev jag om detta med turbinflygningar på "meetings" därför att jag personligen faktisk tycker att det är tveksamt baserat på de säkerhetsavstånd som jag personligen upplevt. Och jag tycker också att vissa fokuserat väldigt mycket på något så ovanligt som pulsjet när vi som sagt har något mycket vanligare i form av turbinmodellerna.
    Hälsningar
    Roger

  8. #68
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Hallå Lasse,

    Jag gick in igen och ändrade i ditt inlägg så att det skall gå att läsa lättare. Snälla, läs igenom netiketten och se hur jag har ändrat dina inlägg
    Mvh / Fredrik Glawe.

  9. #69
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Glawe
    Hallå Lasse,

    Jag gick in igen och ändrade i ditt inlägg så att det skall gå att läsa lättare. Snälla, läs igenom netiketten och se hur jag har ändrat dina inlägg
    stackars Glawe som måste gå igenom alla konstiga inlägg..hmm jag som inte är så haj på stavning,punkter o stycken m.m tror vi får sända lite semlor till honom för allt arbete

    p.s nu får Glawe ej tid o flyga mera :cry:

    Get high with hovering
    not drugs

  10. #70
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av wesse
    Citat Ursprungligen postat av Glawe
    Hallå Lasse,

    Jag gick in igen och ändrade i ditt inlägg så att det skall gå att läsa lättare. Snälla, läs igenom netiketten och se hur jag har ändrat dina inlägg
    stackars Glawe som måste gå igenom alla konstiga inlägg..hmm jag som inte är så haj på stavning,punkter o stycken m.m tror vi får sända lite semlor till honom för allt arbete

    p.s nu får Glawe ej tid o flyga mera :cry:
    Det behövs inte wesse. Jag gillar inte semlor :>
    Mvh / Fredrik Glawe.

  11. #71
    Ultra Palm
    Guest

    Standard

    Hej Roger (McRegor)!
    För mig är det viktigt att vi håller oss till fakta!
    Vad jag vet !
    Har ingen pilot på Skaladagarna flugit i 350km/t över sitt eget huvud =30m från publiken
    Vårat flygområde ligger cirka 50-150m rakt framför piloten så för mig pratar vi om 80-180m från publiken.

    Tack Glave,
    ska försöka bättra mig.

    Lasse Palm

  12. #72


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 923
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Lasse,
    Det är fullt möjligt att du har rätt men det "skryts" ofta om hur fort turbinkärrorna går och 350 km/t har jag hört vid flera tillfällen. Men det kanske bara är skryt - jag har tyvärr ingen inbyggd hastighetsradar i mitt huvud...
    Hursomhelst går dom fort och dom går fort alldeles för nära publiken - som jag tycker i vart fall. Det vore väl bättre att förekomma ev allvarliga olyckor trots allt.
    Hälsningar
    Roger

Liknande ämnen

  1. Försäkringar-SMFF
    Av Stig Johansson i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2006-12-17, 11:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •