Reklam

 
Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 72

Ämne: RCFF Försäkringar?

  1. #1
    Pelle Plutt
    Guest

    Standard RCFF Försäkringar?

    RCFF Försäkringar?
    Jag har under en tid suttit och läst den pajkastning som har varit mellan SMFF och RCFF, det var en diskussion om regler där bl.a. Tomas. E nämnde något om Luftfartsstyrelsen.
    Jag har kollat upp med olika Försäkringsbolag och de säger att om det finns ett regelverk att gå efter, så är det också det som gäller. Med andra ord;
    man går på Luftfartsstyrelsens regler se nedan.

    Obemannade luftfartyg (UAV)
    Luftfartsstyrelsen betraktar en obemannad farkost som UAV om den används för andra flyguppdrag än tävling, sport eller rekreations/fritidsändamål. I övrigt kan förarlös verksamhet falla under modellflyg och detta förutsätts följa Svenska Modellflygförbundets stadgar för flygning m.m. (www.modellflygforbund.se/)(SMFF)
    SMFF har i förtroende med Luftfartsstyrelsen kommit överens om vilka regler som skall gälla.

    Som jag tolkar det så är man i stort sätt oförsäkrad om man är med i RCFF.
    Man kan ju undra hur styrelsen i RCFF kan sitta och säga att det är okay med bl.a. Pulsjetmotorer.Varning till er som funderar på att leka med dessa motorer, ni gör det på egen risk! RCFF lär inte ha möjlighet att betala om det händer något.

    Jag hade kunnat tänka mig att vara med i RCFF då jag inte tävlar och anser mig vara söndagsflygare, men räcker skyddet till om det skulle hända något? Hur kan RCFF ha egna regler när Luftfartsstyrelsen (myndighet) har givit SMFF förtroendet att skapa regler för Sveriges modellflygare??
    Innebär då inte detta att RCFF står underställda SMFF när det gäller regelverket..?

    Mvh Pelle Plutt

  2. #2
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Tror du har missat poängen,det vi håller på med räknas som leksaker/hobby ,inget annat..
    Att blanda in LFS i resonemanget är s.a.s inte relevant..
    Det har som jag sagt tidigare,gjorts förök att "höja statusen" på våran lekstuga med att blanda in myndigheter men sanningen är den att i dagsläget så är det vi pysslar med leksaker och att LFS vill slippa bli involverade i det vi roar oss med..Och det ska vi vara glada för vilket verkar ha missats av en del:allt de gör vill de ha betalt för!
    Om du ringer till ett försäkringsbolag o säger att det är modellflyg vi pysslar med,med betoning på flyg så blir de lätt förvirrade oftast..
    (det är inte världens största fritidsysselsättning s.a.s)
    Förklarar man sen att det är leksaker så ordnar det sig,det är t.o.m så att de flesta försäkringsbolag har en definition av vad det vi håller på med är:
    Spannet brukar vara mellan upp till 12-25 kg beroende på bolag..
    Att sen börja blanda i pulsjet i det hela ,det förstår jag inte,egentligen samma sak där,det räknas som leksaker..
    Jag kan ha en personlig åsikt om dett men i sluttampen så är det samma sak..
    Om du undrar om försäkringen täcker det vi pysslar med så är svaret :ja,det är en sak mellan försäkringstagaren/givaren,att blanda in myndigheter i detta är för mig ointressant..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  3. #3
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Hejsan Herr Plutt,

    Jag tog mig friheten att ändra i ditt inlägg så att det ser snyggt ut.
    Om du undrar varför, kolla här: http://www.rcflyg.se/viewtopic.php?t=5611
    Mvh / Fredrik Glawe.

  4. #4
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Jag tycker man ska se möjligheterna i vår hobby - inte hindren.

    Att vi var och en hanterar vår hobby på ett ansvarsfullt sätt är ju en självklarhet - eller hur?

    Mvh
    Ove

  5. #5

    Standard

    Pelle Plutt skrev:

    SMFF har i förtroende med Luftfartsstyrelsen kommit överens om vilka regler som skall gälla.
    I princip gäller detta – SMFF har en dialog med Luftfartsstyrelsen gällande de nya reglerna som är under utarbetning. I första hand gäller detta gränsdragning mellan ”UAV”, som numera är benämnt ”UAS”, och modellflyg.

    Bokis skrev:
    Tror du har missat poängen,det vi håller på med räknas som leksaker/hobby ,inget annat..
    Nja, det stämmer inte riktigt. I LFS, (Luftfartsstyrelsens), ögon är modellflyg något som faktiskt brukar luftrummet, likväl som all annan luftburen verksamhet. Modellflyg faller under Flygsport och är organiserad inom Svenska Flygsportförbundet som har den övergripande dialogen med LFS.

    Att blanda in LFS i resonemanget är s.a.s inte relevant.
    Jo, det är i högsta grad relevant eftersom den svenska myndigheten LFS har att följa de direktiv som kommer från Regeringen, (läs: EU genom EASA), och som redan idag har ”lagt en ribba” om vad som är UAS och därmed är föremål för myndighetsgodkännande och kontroll. ”Ribban”, d.v.s. gränsdragningen mellan UAS och modellflyg, är nu föremål för en revidering.

    Det har som jag sagt tidigare,gjorts förök att "höja statusen" på våran lekstuga med att blanda in myndigheter men sanningen är den att i dagsläget så är det vi pysslar med leksaker och att LFS vill slippa bli involverade i det vi roar oss med.
    Bokis har nämnt detta i en annan tråd, med syftning att vissa inom SMFF ville få modellflyget likställd med annan ”reglerad” flygsport. Detta är dock historia och en rätt gammal sådan. SMFF jobbar idag för att behålla så mycket frihet som möjligt, ett exempel på det är utbytet av det s.k. RC-certifikatet till ett utbildningsdiplom.

    Och det ska vi vara glada för vilket verkar ha missats av en del:allt de gör vill de ha betalt för!
    Ja, OM det blir så att LFS själva ska ha myndighetsutövning inom, (över), modellflyget kommer det att kosta pengar. SMFF anser att vi, (alla modellflygare), därför själva måste ta vårt eget ansvar för att visa att det inte är nödvändigt. Med detta menas bl.a. att följa de få lagar och regler som finns idag gällande modellflyg..

    Om du ringer till ett försäkringsbolag o säger att det är modellflyg vi pysslar med,med
    betoning på flyg så blir de lätt förvirrade oftast.. (det är inte världens största fritidsysselsättning s.a.s) Förklarar man sen att det är leksaker så ordnar det sig,det är t.o.m så att de flesta försäkringsbolag har en definition av vad det vi håller på med är:
    Spannet brukar vara mellan upp till 12-25 kg beroende på bolag..
    Enligt EASA gäller idag att allt ”modellflyg”, d.v.s. obemannade luftfarkoster med en massa understigande 150 kg, omfattas av de bestämmelser som envar nation beslutar om. Det pågår dock ett arbete inom EASA för att ge riktlinjer inom detta område. Men – igen – idag finns ingen gräns under 150 kg rent ”bestämmelsemässigt”, dock finns det en 25 kilos gräns gällande ansvarsförsäkringen, (ska täcka ca SEK 10 milj).

    att sen börja blanda i pulsjet i det hela ,det förstår jag inte,egentligen samma sak där,det räknas som leksaker..
    Personligen tycker jag att pulsjet knappast är ”leksaker”.

    Jag kan ha en personlig åsikt om dett men i sluttampen så är det samma sak..
    Om du undrar om försäkringen täcker det vi pysslar med så är svaret :ja,det är en sak mellan försäkringstagaren/givaren,att blanda in myndigheter i detta är för mig ointressant.
    .
    Försäkringsbolagen sätter sig in i det risktagande de tar när vi tecknar en försäkring med dem. De följer också upp bestämmelser och föreskrifter som myndigheter ger ut inom de områden vi verkar. De, liksom myndigheterna, följer även debatter på olika öppna forum för att vara uppdaterade om vad som sker. Följaktligen har vi ett eget ansvar när vi sysslar med vår hobby – för visst är det en hobby – men det är däremot ingen vanlig lek, eftersom vi knappast kan kalla alla våra modellflygplan för ”leksaker”, eller hur?

    Alltså:

    Modellflyg är en rolig hobby att utövas under eget ansvar, vilket vi gör genom att flyga säkert och följa de få regler och bestämmelser som finns. SMFF är ingen myndighet och kan därför bara utfärda rekommendationer, instruktioner och ge handledning inom modellflyget. SMFF gör detta genom sina klubbar och centrala sammankomster, vilket också är erkänt av luftfartsmyndigheter och försäkringsbolag.

    /Pelle

  6. #6
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Pelle,mina motorcycklar,modellflygplan o div. annat räknar jag som leksaker..
    Jag har haft kontakt med ett par försäkringsbolag om vad våra flygetyg är o det är leksaker i deras ögon,därmed omfattas de av tex hemförsäkringen..
    Ett av dem skickade runt försäkringstagaren (som hade uppgivit att det var ett flygplan) ett tag innan de fick det förklarat att det var små flygplan(i det här fallet under 12 kg) o då var definitionen just:leksak..
    Sen kan man ju hålla på o älta i alla evigheter vad man personligen tycker o för mig så är det definitivt leksaker!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  7. #7

    Standard uav

    Då jag har en sådana där UAV så vet jag hur bolagen ställer sig till modellflyg. De försäkrar INGET som flyger.Kvittar om det är en flugan me gummimotor eller en b-52 med 8 pulsjet. Sedan den 11september är det stört omöjligt, tyvärr.

    JAg har försäkring via ett bolag som försäkrar flygplan.
    Tyvärr så är det inte leksaker, eller man kan ju säga att skjutvapen är leksaker för dem som skjuter på bana, men i ett annat persektiv så är det dödliga. Så är ju våra modeller med även om det väger 500gram och drivs med elmotor. Så ansvar är viktigt!Leksakar, njäee...
    /Björn

  8. #8

    Standard

    hemförsäkringen tar om du flyger kärran i marken, alltså flygplanet, det viktiga är väl att ha en tredjepart försäkring? Det tror jag inte hemförsäkringen tar.
    Så fick jag det förklarat av LF.

    Tycker nog att som tidigare en "liten" utbildning vore på sin plats, men samtidigt så kör folk vårdslöst(vissa) i trafiken dagen efter de fick korkort.
    Så omdöme e viktigt. Hur bedömmer man omdöme om man flyger på ngn i parken? Svårt, jag vet inte om det skulle hålla i en rättstvist.
    Men som sagt det är vår hobby, så tänk er mer än en gång vart ni flyger.

    MVH

    Bjorn

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    180
    Jobb
    Konstruktör
    Klubb
    Södra Dalarnas RFK

    Standard

    Låter ju konstigt då många fått ut ersättningar för både krachade helisar och flygplan via allrisk delen på hemförsäkringen.

    Själv anser jag att mer leksaker än detta kan det ju knappast bli!
    Annars borde det ju vara rimligt med åldergräns på större motorer och propellrar ?

    Tycker att debatten är riktigt löjlig, hur mycket försäkrar ni er för igentligen? 10 000.- /månad eller??? Finns det nått ni inte försäkrar er för och varför inte iså fall ??

    En jävla debatt om försäkringar men inte ett ord om förebyggande arbete!
    Modellflyg klubbar, gör reklam för er så nybörjarna inte flyger metanol kärror hemma på gården eller på någon idrottsplats.
    Inför någon form av flyg körkort liknande de gamla flyg certen och BJUD nybörjarna på denna utbildning.
    RCFF och SMFF kan väl köpa skolplan till klubbarna!? Skulle den nyblivne piloten sen trots allt inte vilja vara med i klubben mer utan köra hemma på gården har han ju fått lära sig lite om säkerheten och får förhoppningsvis behålla alla fingrar och håller sig undan från hus, bilar och annat.

    Kan inte någon räkna upp åt minstonde 10 fall där vår (RCFF/SMFF) flyg försäkring har blivit nyttjad 2007 ? Eller på hela 2000 talet?
    Finns det NÅGON statistik överhuvudtaget på olyckor orsakade av modellflygplan och konsekvenser av dessa?

    OM försäkringen nu har blivit nyttjad vid någon av sveriges alla modellflyg fält, tex. störtat på någon bil på parkeringen eller flygit på någon, vilka åtgärder gjordes efter detta ?
    Tyckte man bara att det var otur & löste försäkringen eller?

    Det viktiga är väl att se till att samma olycka inte händer igen, samt att man varje år diskuterar med medlemmarna om vilka förbättringar man kan göra för säkerheten.

    Pust... tackar för ordet och Goood fortsätning på nya året alla !!

  10. #10

    Standard

    Hej Pelle Plutt och alla andra!

    Säkerheten är viktig inte tu tal om saken, lika viktigt är att vi modellflygare måste vara försäkrade, vilket de allra flesta av oss är genom ansvarsdelen i våra hemförsäkringar vilka täcker skador upp till 5 milj. Många klubbar har i dag dessutom en tilläggsförsäkring på samma villkor som SMFF och RCFF vilka täcker skador upp till 10 milj.

    Och visst är det leksaker vi håller på med, det är bara prislappen som skiljer Lasse Palms jetmaskiner från Siguns ”cellsamma” elmodeller, som leksaker är det dock stor skillnad på den skada som kan inträffa med en jetkärra som far fram i 400 km i timmen jämfört mot den lilla parkflygaren, båda kan dock orsaka en olycka, människor och djur kan komma till skada.

    Och om jag tolkar inläggen ovan i denna tråd rätt har SMFF ett övergripande självpåtaget säkerhetsansvar genom kontakterna med luftfartsstyrelsen, om så är fallet är det ju än viktigare att § 37 i SMFF´s stadgar rivs upp och att det skapas rätt förutsättningar för landets alla klubbar att sprida kunskap om luftfartsreglerna.
    Det finns i dagsläget uppenbarligen minst 8000 modellflygare utanför SMFF´s kontroll och nätverk som omfattas av SMFF´självpåtagna regelverk.

    I den motion som SMFF´s kansli erhöll från Ripa Mfk i går har vi just ett säkerhetsmässigt motiv till att § 37 skall tas bort.

    /////////////////Del av motionen
    Säkerhetsmässigt motiv
    Modellflygets utveckling har genom tillgängligheten av färdiga flygplanspaket, så kallade ARF och RTF, "öppnat upp" nya möjligheter att bli modellflygare, helt utan förkunskap.
    Den oinvigde oorganiserade nybörjaren har ofta inte "vårt" synsätt på behovet av kvalificerad hjälp "upp i det blå" med det nyinköpta modellflygplanet. Denne inser inte heller behovet av kunskap vad gäller själva modellflygandet och kravet på säkerhet, både för sig själv och sin omgivning.
    Ett "missbruk" hos mindre nogräknade modellflygare kan komma att skapa stora rubriker, nya lagar och paragrafer den dag en allvarlig olycka inträffar. SMFF bör som största övergripande förbund verka för "säker" information och spridningen av denna, genom landets klubbar, importörer och hobbyhandlare.
    Det ligger i allas intresse att skapa förutsättningar för alla att tillhöra en klubb.

    Motionen i sin helhet kan ni läsa här
    http://www.airsport.se/modellflyg/fo...0&topicid=3267

    Med vänlig hälsning
    Mats Erlandsson
    SWE - 1716
    Ripa Modellflygklubb

  11. #11
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Hej Bjorn "nånting"!
    Menar du att du har dina saker försäkrade som flygplan?
    Jag vet inte vad du har för slags försäkring men i minnet: LF har en gräns på 25 kg,tror det var trygghansa som hade 12..
    Allt under det som flyger är leksaker,jag har varit tillfrågad av försäkringsbolag vid några tillfällen som "expert" ops: på vad det kostar..
    I övrigt så tycker jag att det här börjar likna den förra svängen med div. infallsvinklar som för mig är bara ett sätt att få igång en ny vända på den förra idiotomgången ang. försäkringar o RCFF..
    Själv så hoppas jag att jag även i fortsättningen ska få hålla på med mina leksaker,redan idag så bryter jag o flera med mig mot div. förordningar men det tycker jag man ska ligga lågt med..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  12. #12

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Enligt mitt bolag , LF , så är mina plan (leksaker) försäkrade upp till ett värde av 35000kr samt så täcker den även skada på tredje part.

    Fick svar på min förfrågan igår så det är tydligen ganska aktuellt.

  13. #13

    Standard Re: RCFF Försäkringar?

    Citat Ursprungligen postat av Pelle Plutt
    RCFF Försäkringar?
    Jag har under en tid suttit och läst den pajkastning som har varit mellan SMFF och RCFF, det var en diskussion om regler där bl.a. Tomas. E nämnde något om Luftfartsstyrelsen.
    Jag har kollat upp med olika Försäkringsbolag och de säger att om det finns ett regelverk att gå efter, så är det också det som gäller. Med andra ord;
    man går på Luftfartsstyrelsens regler se nedan.

    Obemannade luftfartyg (UAV)
    Luftfartsstyrelsen betraktar en obemannad farkost som UAV om den används för andra flyguppdrag än tävling, sport eller rekreations/fritidsändamål. I övrigt kan förarlös verksamhet falla under modellflyg och detta förutsätts följa Svenska Modellflygförbundets stadgar för flygning m.m. (www.modellflygforbund.se/)(SMFF)
    SMFF har i förtroende med Luftfartsstyrelsen kommit överens om vilka regler som skall gälla.

    Som jag tolkar det så är man i stort sätt oförsäkrad om man är med i RCFF.
    Man kan ju undra hur styrelsen i RCFF kan sitta och säga att det är okay med bl.a. Pulsjetmotorer.Varning till er som funderar på att leka med dessa motorer, ni gör det på egen risk! RCFF lär inte ha möjlighet att betala om det händer något.

    Jag hade kunnat tänka mig att vara med i RCFF då jag inte tävlar och anser mig vara söndagsflygare, men räcker skyddet till om det skulle hända något? Hur kan RCFF ha egna regler när Luftfartsstyrelsen (myndighet) har givit SMFF förtroendet att skapa regler för Sveriges modellflygare??
    Innebär då inte detta att RCFF står underställda SMFF när det gäller regelverket..?

    Mvh Pelle Plutt

    Hej, för information så är detta det svar som jag fick från LF i Kalmar vid en förfrågan om försäkringsskyddet i mitten på augusti 2006. Jag tror inte att det har förändrats sedan dess.
    Min tvåöring in the never ending discussion.....

    God fortsättning på det nya året
    /Kurt Nygren , Ålem


    "Återkommer till dig i anledning av dagens telefonsamtal.

    Du behöver ingen speciell försäkring för dina modellflyg om du får ett skadeståndskrav från någon om dina flygplan orsakar en person- eller sakskada.

    Händer det en sådan skada och du har en gällande hem-, villahem- eller hem&bostadsrättsförsäkring hos oss vid skadetidpunkten anmäler du skadan till oss och vi tar hand om utredningen och förhandlingen med den skadelidande för din räkning.

    Händer det en sakskada på någon annans egendom finns det dock en överenskommelse mellan försäkringsbolagen som säger att skadan i första hand skall regleras från den skadade objektets försäkring i första hand (om det finns någon försäkring).

    Sedan är det ju som vi diskuterade inte särskilt troligt att du blir skadeståndsskyldig för en såda händelse, men vi tar givetvis hand om och utreder detta för din räkning om det skulle hända något.



    Med vänlig hälsning



    Länsförsäkringar Kalmar län
    Försäkringsservice - Ansvar och Rättsskydd "

  14. #14
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis
    Hej Bjorn "nånting"!
    Menar du att du har dina saker försäkrade som flygplan?
    Jag vet inte vad du har för slags försäkring men i minnet: LF har en gräns på 25 kg,tror det var trygghansa som hade 12..
    Allt under det som flyger är leksaker,jag har varit tillfrågad av försäkringsbolag vid några tillfällen som "expert" ops: på vad det kostar..
    I övrigt så tycker jag att det här börjar likna den förra svängen med div. infallsvinklar som för mig är bara ett sätt att få igång en ny vända på den förra idiotomgången ang. försäkringar o RCFF..
    Själv så hoppas jag att jag även i fortsättningen ska få hålla på med mina leksaker,redan idag så bryter jag o flera med mig mot div. förordningar men det tycker jag man ska ligga lågt med..
    om jag inte missminner mig så har vår herre även figurerat i en mindre reklamfilm för ett visst försäkrings bolag !!?? å då torde ha fått lite mer på benen i vad som gäller ?? dvs jag "tror" bokis vet vad han pratar om !! minns inte att jag såg nått om vare sig smff eller rcff där itan det gällde väl mer vad försäkringen täckte ?? rätta mig om jag har fel bokis !
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    180
    Jobb
    Konstruktör
    Klubb
    Södra Dalarnas RFK

    Standard

    Ovan svar stämmer bra med den information jag fått av försäkringsbolaget i ett annat ärende som ej handlade om modellflyg, dock av liknade karaktär.

  16. #16
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Reklam? För försäkringsbolag? Hujedamig..Näe,det var en annan skribent,flitigt förekommande i MFN som gjorde den!
    Men jag har varit inblandad i några regleringar så jag tror mig veta vad LF med flera definierar som leksak.
    Och att de finns de som inte tycker att det vi håller på med är leksaker,de kan jag bara beklaga,för mig så är detta en otroligt kul hobby som man köper div. leksaker för o utöva,jag kan inte begripa att det finns någon annan definition på de grejor som jag har existerar..
    Vad skulle det kallas för annars?
    Dock med ett undantag,utövar man detta som yrke,tex. flygfotografering så är det väl mer att betrakta som ett arbetsredskap..
    Men jag har bara leksaker!
    Gammal sanning: -vad skiljer små pojkar från vuxna män?
    -Priset på leksakerna...
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  17. #17
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    aha sorry för det bokis ! fela av mig ...hmmm alzheimers kallas det tror jag hehe .. iaf så var det väl if ??
    för övrig så kan jag väl med säga att det är leksajer ... ! iaf för mig .. jag brukar även "leka" med bilar .. riktiga altså!
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  18. #18

    Standard

    Pelle o Plutt o g-loc och alla.
    Inte f-n kan varenda innehavare av en PicooZ eller X-twin behöva
    en FLYGPLANSFÖRSÄKRING via SMFF.
    Som jag tolkar era inlägg så ska alla som flyger "Kvittar om det är en flugan me gummimotor" vara med.
    Göran

  19. #19

    Standard

    hmm ska de som kör rc bil ha körkort?

    Nej vi leker med leksaker... iaf enl min mening...

    På riktigt ja då åker ja till bromma å tar ut pipern istället...
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  20. #20

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    45
    Jobb
    Fordonstekniker
    Klubb
    Södra Dalarnas RFK

    Standard

    Hej alla modellflygare
    Detta gäller hemförsäkring bostadsrätt så kolla väldigt noga era egna försäkringar innan ni säger bu eller bä .

    direkt klippt från Folksams försäkringsvilkor:

    De tilläggsförsäkringar som upptas i detta
    avsnitt ingår i din försäkring bara om detta
    särskilt anges i ditt försäkringsbrev.
    Allrisk upp till 40 000 kronor
    för lösöre med mera
    Allriskskyddet gäller inom Norden och på
    resa under de första 45 dagarna i hela världen
    – räknat från avresedagen från hemorten
    i Sverige.
    Skyddet omfattar
    • personligt lösöre som i hemförsäkringen,
    men inga djur
    • värdehandlingar, frimärken, manuskript,
    ritningar, mynt- och sedelsamling (alltså
    inte vanliga kontanter) som tillhör dig.
    Vi ersätter skada på eller förlust av egendom
    genom plötslig och oförutsedd händelse
    – dock inte i den mån ersättning kan betalas
    ur hemförsäkringen.
    Vi ersätter inte
    • skada som består i självförstörelse, till
    exempel självsprickor, vittring, färg- eller
    formförändring eller slitage eller förbrukning
    • skada genom djur eller insekter
    • stöld av och skadegörelse på cykel
    skada på eller förlust av modellflygplan/-
    helikopter vid störtning, kollision eller
    annan händelse i samband med flygning

    • stöld av stöldbegärlig egendom, mynt- och
    Tilläggsförsäkringar
    Aktsamhetskrav
    Om du orsakar skada genom felaktig bearbetning,
    reparation eller rengöring kan
    vi göra avdrag på ersättningen. Avdraget
    är normalt 50 procent. I allvarliga fall kan
    det bli större, till och med så att du inte får
    någon ersättning alls. I lindriga fall görs
    inget avdrag.


    Mvh Heliuffe

Liknande ämnen

  1. Försäkringar-SMFF
    Av Stig Johansson i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2006-12-17, 11:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •