Här är en hög bilder på min nya Protech Enigma XTR som jag just har packat upp.. Motorn är en Protech .28
Här är en hög bilder på min nya Protech Enigma XTR som jag just har packat upp.. Motorn är en Protech .28
/ Christian Olsson
Jäääklar vad kul du ska ha!!
Är själv sugen på att ta upp bilkörningen igen. Blev riktigt sugen när jag såg Drhankes FG på filmforumet!
'Har du slutat flyga eller...
Jäääklar vad kul du ska ha!!
Är själv sugen på att ta upp bilkörningen igen. Blev riktigt sugen när jag såg Drhankes FG på filmforumet!
'Har du slutat flyga eller...
Grym sak.
Vad är hålen undertill för - kan man starta på kugghjulet om snöret inte är bra? - Eller är det bara för att plocka in lera is och annat skit?
Ursprungligen postat av Wåfflan
Hahaha! ja kul ska jag ha!
Vi är ett par modellflygare som träffas och kör rc bil i ett grustag då och då. Det är hur kul som helst och inte lika seriöst som modellflyget kan vara.
Jag tänkte dock inte sluta flyga. Allt har ju sina tjusingar! Det roliga med bilarna är ju att man får skruva en massa och det kan jag sakna med flygplanen.
Hålen är för att man ska kunna komma till med hjulet från en startmotor om man inte vill använda dragstarten.. Tyvärr drar det in en hel massa skit där men man kan ju sätta igen hålen om man vill.Ursprungligen postat av pgrts
/ Christian Olsson
åh en snö basher! å så kul du ska ha nu!
Ett tipps bara, inkörning av motorn är det viktigaste du skall ha som mål nu. Ett bra tips är:
kör tre minuter som den är på nålarna, stanna kolla temp under 100grader, ta ur stiftet å dra kolven i bottenläget. Låt nu svalna helt. Gör detta 10ggr minst helst 15 om du orkar... inte röra nålar under denna period. Körningen skall vara varierad ej full gas mer än 5s, men alternera så gott du kan men några urgasningar.
Efter 3min körningarna så öker du till 7-8min skruva in nålen något så tempen blir ca 110 som mest, ur med stift låt svalna varje gång med kolv i botten. Gör detta 5ggr.
Nu kan du börja gasa lite mer villt, ställ in nålen något mera så temp håller sig runt 110-115 grader, kör hela tanken men ta ur stift å kolv i botten efter varje kör pass. När du gjort detta 4-5 tankar så kan du börja köra på allvar...
Vi har gjort detta med en CEN GST 7.7 och en snällare och mer lätt hanterlig motor får man leta efter, funkar i alla väder och kommer ge dig mkt körglädje!
//DrHanke
*** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***
Tack för tipsen Hanke! Första gången jag kör in en bilmotor så vi får hålla tummarna att allt går väl. tror du att jag ska ta upp ett hål kring motorn i karossen? Här är iofs gott om plats under karossen för luften att flöda men man vet ju aldrig.
Hoppas på lite snö nu då!
/ Christian Olsson
FAn Christian, Skitsnyggt! Det är ju nästan så man blir sugen på en liten bil.
Nån som kör i staffanstorp ?
Mvh / Fredrik Glawe.
Jamen jösses!Ursprungligen postat av Glawe
Hur många småkommuner i det här landet kan stoltsera med både off road och en jättefin permanent asfaltbana för banracing förutom just Staffanstorp?
/\/\vh // /\/\r J.
prova med karossen på, du skall köra in motorn som du kommer att bruka den sen, håll bara motorn under luppen vad gäller temp. Likaså kör motorn på soppan som du kommer använda så kommer nålar mm stå helt perfekta när du är klar. Du borde inte behöva justera nålen alls om du är noga med inkörningen, enda fallet kan va vid väder omslag men högst 1/8 beroende på luften, temp osv...
Ju mer nog du att köra in motorn ju mer kommer du upptäcka att det verkligen var värt det. Jag fuskade totalt med min RB och den kan vara fullständigt hopplös medans andras bara går hur bra som helst...
//DrHanke
*** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***
Var just ute och premiärkörde motorn/bilen och den gick verkligen bra.
Jag körde först motorn ett par min på fabriksinställningarna men höll som mest halvgas.. Efter c.a 8 dl soppa har jag börjat nåla in den så smått.. Fy f*n vilket drag det är i motorn!
/ Christian Olsson