Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Säker höjdroderfunktion

  1. #1

    Standard Säker höjdroderfunktion

    Hej.
    Efter en massa roliga timmar med byggande står man helt plötsligt och ska flyga sin skapelse. Det är väl frid och fröjd i sig, men jag har en fråga/fundering kring en SÄKER HÖJDRODERFUNKTION.

    Skevroder med 2 servon gör ju att man kan svänga även om ett servo pajar. Pajar båda har man ju sidrodret eller vice versa, dvs med skev/sida har man egentligen en 3-dubbel säker svängfunktion. Men hur gör man med höjdrodret?

    På min Extra 330S har jag två servo, ett för varje höjdroderhalva och det känns ju bra när man har en höjdroderfunktion kvar, även om ett servo pajar. Men det passar ju inte alla modeller, så jag undrar………..

    ..…finns andra lösningar för att säkra höjdroderfunktionen ???

    Hälsningar
    Örjan Björnsson

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Tyvärr tror jag inte det! Men har man bra servon/radio så är risken för krasch ganska liten.

    Ett helt riskfritt levene existerar nog inte...inte ens för en modell.

  3. #3

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Hej
    Av samma anledning som du har dubbla servon till höjdroder, så
    gillar jag v-stabbe på mina segelkäror, alltså två servon till höjdroder.

    Jag har bytt 2 omgångar servouppsättningar i min 1,5 met. seglare under dom två senaste åren. Ett servo i varje uppsättning har gett upp, vid ett tillfälle hände det i luften men allt gick bra, andra gången dog servot hemma
    i hangaren under mekande. Nu var det småservon från gws men jag har varit med när andra gått i backen efter servohaveri.

    Som tur är har jag inte haft några problem med mina större segelkärror,
    men som sagt, 1 servo/höjdroderhalva är bra.

    Som svar på din fråga så känner inte jag till några system som kan säkra höjdroderfunktionen.

    Ett tips är väl att köpa så bra grejor som möjligt, beprövade servon som man vet håller hög kvalité.

    /Ville
    /Ville
    - Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

  4. #4

    Standard

    Hej,

    Jag gör väl samma tolkning att dubbla servon (ett per höjdroderhalva) är kanske det säkraste man kan ha. Blir väl att omkonstruera modellerna ifall detta krävs, tycker det känns läskigt att ge sig iväg där allt hänger på ETT servo!

    Vid ett tillfälle när någon flög en häftig jetkärra (SU-27...tror jag det var) sa man att alla servon var dubblade, vilket jag förstås köpte omgående...men när jag tänkte efter...hur då??...kanske någon vet!

    Jag försöker hålla mig till beprövade saker som Futaba servon (enbart), men syndade vid set-up:en på min elseglare (Baracuda från Reichard, 3 m spv) och valde Hitec (det ingick i paketet)...vilket efter några månader resulterade i ett kolapsat skevservo, men det gick ju att styra..hade det varit höjden hade det nog slutat på ett helt annat sätt.

    Örjan Björnson

  5. #5
    Brauers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    316
    Klubb
    Hässleholm MFK

    Standard

    Du kan koppla servon i serie, men då bör du synka dem väl. Annars kan du få mer problem än nytta.
    Med serie menar jag att linkaget går från ena servot, via det andra och till roderhornet. Om ett servo falerar så blir det tungt för det andra, men du kan förhoppningsvis styra lite.
    Tänk dock på att inget är starkare än den svagaste länken. Frågan är hur ofta ett servo ger sig i förhållande till strukturella fel i linkage, roder och limningar?

    Något annat som påverkar livslängden är givetvis glapp och för svaga servon. Jag började uteslutande använda kullinkar för ett tag sen och har inte haft något tillbud alls.
    Jag är inte säker, men jag inbillar mig att digitala servon inte får de brännpunkter som analoga servon får just för att digitala saknar den kolbanan som slits. (rätta mig om jag har fel, jag är bara 80% säker här).
    Above All Extra 260 - GF50i + pittsdämpare 21x8 - 4 * Futaba BLS451
    Cap 232 - TT46 + pittsdämpare 12x6 - 4* Futaba S3152
    Funtana - Axi 2808/20
    Trex 450XL
    + en del hyllvärmare

  6. #6

    Standard

    Handlar det om en normalt plan, alltså inget uber-märkvärdigt så kör standard med ett servo på höjd, alternativt delat höjdroder med ett servo per halva.

    Det finns tusentals modeller som flyger i åratal med ett enkelt servo på höjdrodret utan problem
    Ska man vara riiiiktigt säker så gäller även dubbla mottagare, bubbla mottagarbatterier, och kanske en extra sändare runt halsen att knäppa på om den första lägger av.

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Under de 32 år jag modellflugit ..och tävlat,så har jag bara två gånger råkat ut för att ett servo lagt av, en gång ett dubbelkullagrat Futaba S135 (750:-) servo, visserligen 20 år gammalt, där troligen motorlindningen gick åt fanders under en tävling (satt i en Q-500 kärra) , en andra gång ett sprillans nytt JR 3035 servo med klokankarmotor som inte tålde vibrationerna från en F3D motor. Bägge servona satt på skevrodren. Ni kan ju gissa vad som hände...det sistnämnda JR servot funkade perfekt efter kraschen och gör det fortfarande efter 15år...men jag har det inte i F3D kärror längre, åtminstone inte på viktiga rodersom skev och höjd.

    Tror i alla fall att det bästa sättet att gardera sig mot krascher är att använda sig av bra radio, bra mottagare, bra acc och bra servon.
    Bra radio och mottagare betyder enligt min erfarenhet JR, Spektrum eller Futaba!

    När det gäller servon kan man nog använda det mesta, Har god efarenhet av både Hitech , JR, Futaba, Sanwa och KO...även numera Diamond och BluBird.
    Har förresten 28år gamla JR servon i flera av mina Q-500 kärror och de fungerar bra forfarande om än lite långsamma.

    När det gäller accar löder jag alltid ihop mina egna batterier av vanliga GP NiMH celler köpta på ONN-OFF eller liknande butiker.
    Till pylonmodeller använder jag små 1000mAh celler och till större kärror 1800-2800mAh celler.

  8. #8

    Standard

    Jag har bara läst om det men man gör ungefär
    som man gör skev och höjd mekaniskt på delta vingar
    men man kopplar linkarna lite annorlunda.

    Variant 1 med mekaniskt serie kopplade servon:
    Servo1 skjuter/drar servo2, (servo 2 sitter på en släde)
    båda servon får samma elektriska signal,
    varje servo ger halva slaglängden på roderstången
    (kompenseras med dubbla längden på roderhornet
    eller halva längden på varje servoarm)

    Variant 2 med mekaniskt parallell kopplade servon:
    Servona sitter sida vid sida,
    mellan servo armarna sitter ett ok/tvärslå,
    mitt på oket sitter roderstången,
    på ena servot sitter oket ledat som vanligt,
    på det andra löper en pinne från servoarmen i en slits på oket
    (för att det ska kunna röra sig vid fel
    för då kommer avståndet mellan servoarmarnas ändpunkter att variera )

    Om nu ett servo _låser_ sig så kommer det andra
    ändå att kunna ge halva roderutslaget.
    Vid andra fel än servolåsning överlämnar jag till fantasin.
    Puh, det kändes som om man skrev en lagtext innan allt vart,
    förhoppningsvis, rätt.

    Bygg upp en test jigg på byggbrädan innan du börjar karva i modellen.
    Om nu modellen är färdig är det nu lite väl sent påtänkt!
    Övningsuppgift, delta vinge med kombinerade skev och höjd
    och dubblerade servo överallt.

    /Allan

  9. #9

    Standard

    Hej och tack för alla synpunkter.

    Allan,
    Det var nog den mekaniska kopplingen jag hört om, kanske variant 2 är den som jag tror kan funka.
    Så när det är dax att planera/installera höjdservo så ska jag göra en utprovningen.
    På de andra kärrorna är allt redan klart och någon ombyggnad ids jag inte göra.

    Ang servo så har jag inte så stor erfarenhet av vad som är bra och inte, det är bara servo av märket Hitec jag har haft problem med, inga andra.. Detta är kanske en ren tillfällighet, men andra har här i forumet haft uppe liknande synpunkter.

    Örjan Björnsson

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Hitechservon fungerar alldeles utmärkt! Har kört med sådana i åratal utan minsta problem, jag tror att det är många bland pylonflygarna som håller med mig. Ofta kör vi med Hs 225 servon med nylondrev i våra Q-500 kärror. Vet att Hs 225 också är ett vanligt förekommande servo i Amerikansk Q-500 racing.

    Skulle jag välja det bästa servot utan en tanke på pris så skulle jag välja JR eller Futaba (även KO och Sanwa).

    När det gäller roderöverföringar så finns det inget som slår virestyrning.
    Fördelen med vire är att inga vibrationer överförs till servopotten genom linkaget. Det är också det klart lättaste alternativet.
    Vire köper jag på fiskebutiken, tunnaste sorten!

  11. #11

    Standard

    Hej,

    Jag har väl haft otur med mina Hitec, finns väl måndagsexemplar även bland servotillverkarna, men jag kör nu enbart Futaba.

    Håller med om vajerstyrning, perfekt och exakt. Jag har valt detta alternativ i mina två senaste kärror och med "lekande" för att kunna finjustera och spänna till korrekt roderläge utan att pilla i sändaren.

    Dock har jag letat efter motsvarande funktion som "lekande" i den "kopplare" som ska in i servoarmen eller roderhornet men alla är fasta. Finns en från Kavan, men avsedd för jättekärror (jag flyger bara små 2 meters historier)...har letat på nätet och i butiker för att ha dels till roder och att rigga mina WW1-kärror....kanske någon vet??

    Sedan är ju frågan om man kan lösa vajer-konceptet med dubbla servon så som Allan föreslår ovan och i syfte att säkra höjdroderfunktionen...tål att fundera på.

    Örjan Björnsson

Liknande ämnen

  1. säker på funcub
    Av per i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-08-27, 08:45
  2. Säker sida?
    Av LAMEandre i forum Allmänt och Tips
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-07-26, 20:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •