Hej igen.
Jag vart visst riktigt aktiv på forumet idag.

Detta inlägg är egentligen en fortsättning på tråden om LFV och smff/rcff.

Efter att ha sett AM's inlägg om att LFV kan tänkas anta regler i samma stil som i Danmark har jag tänkt igenom saken(och kollat upp lite fakta).

När jag började flyga för snart 30 år sen var hastighet och vikt inga större problem. Motorerna och utrustningen var helt enkelt för dålig(med dagens mått) och tung för att det skulle bli något problem med för stor hastighet osv.

Danmark har regler för modellflyget som reglerar hur och var man får utföra detta. Nu är det ett tag sedan jag läste reglerna, så jag kan inte hänvisa till fakta i det fallet, men jag har lite synpunkter på andemeningen med dessa regler.

I Sverige flyger vi i stort sett obehindrat med våra leksaker(i alla fall upp till nu). Jag skrev i den andra tråden att jag vill fortsätta göra det. Men, när jag har tänkt efter lite så ser jag att det jag vill kunna utföra mer eller mindre fritt kanske inte är lämpligt för alla sorters modellflyg.

De frågor jag ställer mig är:

Är det rimligt att jag, med tillräckligt stor plånbok, kan beställa ett jetplan, med 10-20 kg vikt, topphastighet av 305/kmh, och framföra detta utan någon som helst utbildning, krav på utrustning(kvalitet/kvalitetskontrollerad). Likaledes helt utan utbildning i de tekniska delar som måste anses av vikt för att bygga/handa ett flygplan i denna kaliber.
Ett flygplan som färdas i 305km/h tar sig ca 5 mil på 10 minuter. Jag har ingen aning om hur mycket bränsle ett sånt plan kan ha, men jag tror att bränsle för 10 minuter borde man kunna få med sig.

Om vi nu antar att något går sönder strax efter start, så att piloten tappar kontrollen, och planet fortsätter sin färd mot undergången så är nedslagsplatsen upp till(beroende på trimmning) 5 mil bort.

Det finns mycket få platser i Sverige där du befinner dig 5 mil bort från t.ex en 90 km/h väg. Katastrofen blir ett faktum om ett jetplan brakar in i vindrutan på en bil som färdas i 90 km/h + planets fart av 300km/h.

Nu kan ni andas ut Jag vet att detta inte har hänt, men det KAN hända. Vi kan med säkerhet säga att tekniska fel har fått modelljetplan att störta i Sverige(och i övriga världen).

Samma scen kan utspela sig med en "vanlig" motor i ett stort modellplan. En Cub som väger 20 kg slår troligtvis ihjäl någon om den skulle störta på en person.

Vad vill jag ha sagt med detta?
Absolut inte att dylika farkoster skall förbjudas, utan bara en tanke på att vissa regler kanske inte är av ondo.
Kanske borde vi som modellflygare se till det faktum att tekniken har gått frammåt, och införa något slags kontrollsystem som reflekterar detta.

Som jag skrev ovan;
Är det rimligt att utan utbildning/kunskap/licens framföra;
jetplan i 300km/h
Stora långsammare plan med stor vikt?

Borde det inte vara rimligt att modellflygförbunden tittade över detta och själva sätter en mellangräns för "modellflyg" och "större modellflyg".

Det kan inte vara helt orimligt att den som t.ex vill flyga modellflygplan som väger mer än X kg kan göra detta, men först efter erlagd licens.
Samma sak med den som vill flyga ett flygplan fortare än X km/h. Det går bra efter erlagd licens.

Vad gäller våra "normala" modellflygplan så tycker jag att dagens system fungerar alldeles utmärkt. Dom kan visserligen också vara farliga, men OM olyckan är framme så är chansen för att det skall sluta väl för omgivningen bra mycket större med 40' trainern än med jeten.

Detta borde vara ett ämne för diskussion bland oss som utövar denna hobby, speciellt med tanke på att med dagens teknik handlar det inte bara om oss, utan i allra högsta grad 3'de person(5 mil bort).

Jag skulle uppskatta om fortsatt diskussion kunde föras på ett sakligt och förnuftigt sätt.

mvh

Fortfarande adjonym